Hoe lang doe je over een dram + smaakevolutie in het glas

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoe lang doe je gemiddeld over het drinken van één dram (ca 3 cl)?

Lang? Kort bedoel je... Ik hak hem meteen achterover
0
Geen stemmen
0-5 minuten
0
Geen stemmen
5-10 minuten
1
1%
10-15 minuten
3
4%
15-30 minuten
23
29%
30-60 minuten
39
49%
Time is on my side: meer dan 60 minuten
13
16%

Totaal aantal stemmen: 79

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe lang doe je over een dram + smaakevolutie in het glas

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Apr 2016, 08:50

Oogadal schreef:Prachtig voorbeeld van een bijzonder lastige dram is de Port Dundas 1991 van The Grainman; deze had ik gisteren weer in m'n glas en het is echt opmerkelijk hoe gevoelig deze rakker is voor tijd en temperatuur. Na een uur in het glas denk je echt, is dit alles? De vorige keer proefde ik toch heel andere dingen? Weer een half uur verder, en warm gemaakt door je hand, merk je dat ie een beetje open gaat. Maar pas na zeker 2 uur in je glas is ie op volle sterkte, helemaal open en is het nare deel van grain echt weg, je wordt beloond door het beste wat je in een malt kunt vinden icm het beste wat je in een grain kunt vinden. En die finish, wow..., bizar! Die blijft maar gaan. Je poetst je tanden (uiteindelijk) en gaat naar bed en als je wakker wordt heb je 'm nog! Geweldig :lekker
Dat dit een moeilijke whisky is zie je ook aan de ratings; neem je hier echt de tijd voor dan kun je niet anders als deze met minimaal 89 punten waarderen (en dat vind ik aan de zwaar lage kant). Iedereen die lager zit heeft deze dram in een te hoog tempo weggewerkt. Degenen die onder de 80 punten scoren hebben 'm waarschijnlijk kop een festival in 5 minuten soldaat gemaakt. Zonde.

Je moet hier wel geduld bij hebben, en dat is wellicht voor een aantal mensen minder weggelegd. Ik ga in ieder geval je voorbeeld volgen als ik 'm open trek. Een kwestie van goed de tijd voor nemen. Het voordeel is dat je er waarschijnlijk vanwege het ruime tijdsbestek niet heel vaak en veel van neemt en je dus niet je investering (hoewel dit bij deze Port Dundas nog wel meevalt) opslobbert.

Laatst een Benrinnes van SMWS gedronken die hetzelfde effect had. Man, wat een bloemen en fruit kwamen daar uit zeg... Precies op de goede tijd van het jaar, want het is hyacintentijd en daar sloot deze whisky perfect bij aan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Apr 2016, 08:54

johan brugge schreef:...Je kan er de eerste keer over gaan, maar de volgende keer weet je hoeveel je moet toevoegen om een meerwaarde te hebben ofwel doe je er gewoon geen water bij.

Dat is waar, wanneer je tenminste een hele fles ter beschikking hebt, dan kun je wat experimenteren hiermee. Bij een mooi sample er over gaan, dat is dan weer zonde want niet zo snel een tweede kans (ja, nieuwe samples bestellen ;) )

Oogadal schreef:...je wordt beloond door het beste wat je in een malt kunt vinden icm het beste wat je in een grain kunt vinden. En die finish, wow..., bizar! Die blijft maar gaan. Je poetst je tanden (uiteindelijk) en gaat naar bed en als je wakker wordt heb je 'm nog! Geweldig :lekker

Ik begin onderhand toch zeer nieuwsgierig naar die Single Grains te worden, maar eens keer een aantal samples van bestellen...
1 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 08 Apr 2016, 10:38

Een goede dram... meer dan 30 minuten.

Eerst ademen en genieten van de - niet zelden veranderende - geur.
En dan rustig slokje voor slokje volop genieten. :duimop
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Apr 2016, 12:10

Leuk draadje!

Ik doe er afhankelijk van welke whisky 30 - 60 min. over. Whisky's op CS, een zeer aromatische neus of lange finish meer richting 60 min.
Daarbij wel opmerken dat mijn drammetjes meestal 1.5 a 2.5 cl zullen zijn, waarbij CS vaak een kleinere betekend. Als ik ze groter maak dan doe ik langer over een glaasje, maar na een uurtje heb ik vaak wel behoefte aan wat anders of is het goed geweest..

Ik speel wel met water en vind dat een toevoeging aan het plezier er aan.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 12:34

Dre schreef:Dat is waar, wanneer je tenminste een hele fles ter beschikking hebt, dan kun je wat experimenteren hiermee. Bij een mooi sample er over gaan, dat is dan weer zonde want niet zo snel een tweede kans

Daarom proef ik een sample altijd (minstens) in 2 sessies, zeker als ik een sample van 6 cl heb.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 08 Apr 2016, 12:37

Daarom kies ik eigenlijk ook altijd voor 6 cl samples :D .
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 08 Apr 2016, 13:26

Ik zit toch wel vaak over het uur met een dram. Vooral de oudere whiskies hebben ruim tijd nodig om een beetje te luchten en los te komen. Ben zelf ook niet van het water toevoegen. Drink dan ook wel 4cl. per keer. Bij 2cl. heb ik altijd het idee dat ik net op smaak ben en dan is het glas alweer leeg.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Apr 2016, 09:08

Caledonians schreef:Ik zit toch wel vaak over het uur met een dram. Vooral de oudere whiskies hebben ruim tijd nodig om een beetje te luchten en los te komen. Ben zelf ook niet van het water toevoegen. Drink dan ook wel 4cl. per keer. Bij 2cl. heb ik altijd het idee dat ik net op smaak ben en dan is het glas alweer leeg.

Snap ik! Daarom vind ik 3 cl dan weer een goede tussenmaat. Daarbij ruik ik in het begin alleen maar. Gisteren bij de GD Grandeur 31 yo heb ik er een uur over gedaan, en de eerste 40 minuten alleen maar gesnuffeld. Het uur is bewust gedaan, mede op grond van dit forum ( :offtopic thanks guys & girls, dit maakt dit forum zo mooi :goedgedaan). Dat is me goed bevallen.

Nieuwe vraag: het toevoegen van water leidde in deze in sherryvaten gerijpte whisky met een licht aardse geur tot een sterkere fruitige geur. Is dit iets dat jullie in het algemeen ontdekken in sherry-matured whiskies, of verschilt dit nogal in jullie optiek?
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Patman75
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Patman75 » 09 Apr 2016, 18:59

Zo'n 45-60 minuten voor mij per glaasje. Meestal neem ik 2 verschillende van 25ml.
Vaak spreek ik mezelf streng toe... Hup genoeg gesniffeld, drinken! :nat

En intussen filmpje van Ralfy of Horst bekijken (My name is Luening, Horst Luening..) of op het forum lezen en zo. Ik heb nog veel te leren dus neem ik lekker de tijd.
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 09 Apr 2016, 20:18

Wat mij opvalt is dat sommigen af kunnen met 1,5/2/2,5 cl per dram. Als ik voor mezelf spreek is 3cl toch wel de ondergrens qua hoeveelheid. Want wat hierboven gezegd wordt is dat ook ik t gevoel heb na 1,5/2cl pas écht de dingen begin te proeven. Bij nipjes nemen heb ik t gevoel niet alle smaakpapillen te benutten ofzo..
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Apr 2016, 20:34

caskstrength schreef:Nieuwe vraag: het toevoegen van water leidde in deze in sherryvaten gerijpte whisky met een licht aardse geur tot een sterkere fruitige geur. Is dit iets dat jullie in het algemeen ontdekken in sherry-matured whiskies, of verschilt dit nogal in jullie optiek?

Ik ben altijd heel terughoudend met water. Liever tijd geven als een plomp water er in. Wat ik eigenlijk nooit doe is water bij whisky's ouder als 20 yo. Vaak verkloot je er meer mee als dat het er beter van wordt.
Meer fruit, of eigenlijk versneld naar boven door water klopt vaak wel, aards niet altijd, ligt aan distillery. Water verstoort eigenlijk de balans van je dram, je brengt versneld de sterke punten van je whisky naar de oppervlakte, imho zijn er niet heel veel whisky's die water nodig hebben.
Maar zoveel mensen zoveel wensen he... Een goede tactiek is de eerste helft zonder water en dan wat water en dan weet je het snel genoeg. En dan nog even opschrijven of de betreffende fles wel of geen water nodig heeft, doe je dat niet dikke kans dat je het de volgende keer niet meer weet :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2016, 20:47

Oogadal schreef:Een goede tactiek is de eerste helft zonder water en dan wat water en dan weet je het snel genoeg. En dan nog even opschrijven of de betreffende fles wel of geen water nodig heeft

Doe ik ook en dat werkt voor mij heel goed.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 09 Apr 2016, 20:55

Is afhankelijk van het moment en van natuurlijk welke whisky je drinkt. Vandaag 2drams ingeschonken om 1900. Mortlach was leeg omstreeks 2015. Ondertussen even genipt van een Girvan, maar een 30-tal minuten geleden pas echt klaar voor de strijd met m'n papillen. Na wat tijd in het glas... Nomnomnom :lekker
Ik durf er niet echt een tijd opplakken jongens. Maar een uurtje is sowieso een minimum.
Water toevoegen, gebeurt me zelden en als ik het doe... Druppelgewijs.
Even verder genieten nu van m'n bananasmoothie :smullen

EDIT: ik zie stemmen van minder dan 15min :Scratch En 15-30min... :shock:
Kan je toch nooit het onderste uit je dram halen, volgens mij toch. Maar ja, ieder z'n ding.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 09 Apr 2016, 21:31

Bijmij duurt het ook vrijwel altijd langer dan een uur per glaasje. (circa 3cl)
Water zelden, eigenlijk enkel bij cask strenght. Zo rond de 60% vind ik toch wat te straf.
Maar dan nog begin ik altijd puur, om beetje bij beetje een paar druppeltjes toe te voegen.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 09 Apr 2016, 21:34

Misschien een raar kantje aan mij... Maar ik adem vaak in en uit (in het glas)
Het glas condenseert en geeft een meer uitgesproken geur. Bij hoge ABV (oogjes best dicht :lol: )
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”