Glenmorangie expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Glenmorangie

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Nov 2010, 08:25

MoreBowmore schreef:Zelf ben ik nog niet de nieuwe flessen tegengekomen ( de 12yo versies ) maar ik ben wel benieuwd naar het verschil.

Volgens mij is alleen het etiket veranderd, daar de 'oude' finishes geen jaaraanduiding hadden, maar stiekem, onderwater, ook een 10yo + 2yo finish = 12yo is...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 08 Dec 2010, 14:57

Ik heb ondertussen de standaard Glenmorangie (the original) een paar keer gedronken en ik moet zeggen dat het mij goed bevalt. Als ik kijk bij de whiskysite om een andere fles binnen de lijn van Glenmorangie uit te kiezen, zie ik door de bomen he bos niet meer (vooral ook omdat er ook "oude bottelingen" tussen staan. Heeft er iemand nog een goed advies welke een goede zou zijn (ook gezien mijn huidige collectie) ?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Dec 2010, 15:21

Zie in dit onderwerp de eerdere reacties. De huidige lijn is:

Glenmorangie 10yo
Glenmorangie 10yo + (+/-) 2y port finish: Quinta Ruban
Glenmorangie 10yo + (+/-) 2y sherry finish: Lasanta
Glenmorangie 10yo + (+/-) 2y sauterness finish: Nectar d'Or

Daarnaast nog:
- Sonnalta PX (sherry)
- Astar
- Signet (Design Award!!!)
- Artisan Cask

Dan zwerver er nog wat oude(re) bottelingen rond (18yo, 25yo Quarter Century) en de 'oude' port wood, etc. Ligt er dus aan waar je van houdt. Sommige zijn duur (Signet) maar ook erg lekker! Wellicht dat je wat met de bovenste 4 kan?
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 08 Dec 2010, 15:56

Zo een opsomming was ik inderdaad eigenlijk naar op zoek, maakt het duidelijk wat nu de huidige lijn is en hoe deze is samengesteld. Denk dat ik een 10y + 2y finish op mijn verlanglijstje ga zetten. Nog even lezen hier welke dat dan misschien gaat worden. Een whisky met een port finish of een wijnfinish is wel weer eens wat anders dan de sherryfinish, dus wellicht een van deze twee...
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Glenmorangie 18yo Extremely Rare

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Dec 2010, 19:17

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
I_SPEY schreef:Ik zit heerlijk rustig te genieten van m'n Glenmorangie 18yo extremely rare. Heerlijke whisky, creamy - very nice legs - de rest van m'n tn's volgen tzt. :smullen

René, is dit de 10yo + 8 jaar extra? Of een expressie ansich? Benieuwd!!! :lekker
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Dec 2010, 21:03

JayDie schreef:
I_SPEY schreef:Ik zit heerlijk rustig te genieten van m'n Glenmorangie 18yo extremely rare. Heerlijke whisky, creamy - very nice legs - de rest van m'n tn's volgen tzt. :smullen

René, is dit de 10yo + 8 jaar extra? Of een expressie ansich? Benieuwd!!! :lekker

Het is 'n 18yo whisky, ook wel bekend als Extremely Rare. Bestaat alweer jaren!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Glenmorangie 18yo Extremely Rare

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Dec 2010, 21:06

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:

Het is 'n 18yo whisky, ook wel bekend als Extremely Rare. Bestaat alweer jaren!

Ja, dat had ik al begrepen, maar begrijp jij mijn vraag...? :Scratch

Voorbeeld: De Lastanta (of Quinta Ruban of Nectar d'Or) is feitelijk gezien de 10yo met daar bovenop nog 2 jaar een finish. Is deze 18yo ook simpelweg de 10yo welke daarna nog 8 jaar langer heeft gelegen...?
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Dec 2010, 21:19

De Distillery Manager van Glenmorangie selecteert de beste vaten van de Single Highland Malt om deze na te laten rijpen op oude sherryvaten. Deze vaten zijn het best geschikt voor de Glenmorangie 18 years old om "af te ronden". Deze vaten blijven 18 jaar in de warehouses in een zacht klimaat omringd door een frisse zeelucht. Nu duidelijk, John? :)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Dec 2010, 21:24

I_SPEY schreef:De Distillery Manager van Glenmorangie selecteert de beste vaten van de Single Highland Malt om deze na te laten rijpen op oude sherryvaten. Deze vaten zijn het best geschikt voor de Glenmorangie 18 years old om "af te ronden". Deze vaten blijven 18 jaar in de warehouses in een zacht klimaat omringd door een frisse zeelucht. Nu duidelijk, John? :)

En doet meneer de distillery manager dat na 10 jaar? Want als ik het goed begrijp gaan ze dan nog 8 jaar op sherry?
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Dec 2010, 21:30

JayDie schreef:
I_SPEY schreef:De Distillery Manager van Glenmorangie selecteert de beste vaten van de Single Highland Malt om deze na te laten rijpen op oude sherryvaten. Deze vaten zijn het best geschikt voor de Glenmorangie 18 years old om "af te ronden". Deze vaten blijven 18 jaar in de warehouses in een zacht klimaat omringd door een frisse zeelucht. Nu duidelijk, John? :)

En doet meneer de distillery manager dat na 10 jaar? Want als ik het goed begrijp gaan ze dan nog 8 jaar op sherry?

We praten steeds over dezelfde whisky, John, echter met 'n narijping van 8 jaar op sherrycasks!
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Dec 2010, 21:40

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:

We praten steeds over dezelfde whisky, John, echter met 'n narijping van 8 jaar op sherrycasks!

Thanks! Duidelijk! Heb hem een keer in Duitsland zien staan voor een eurootje of 80. Eens een keer proeven op een proeverij 8-)
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Glenmorangie Nectar d'or

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 23 Dec 2010, 09:29

Lagavulin! schreef:Voorlaatste dram van mijn Glenmorangie Quinta Ruban, precies 1 jaar mee gedaan want vorig jaar voor kerstmis gekregen.
Hopelijk ontvang ik dit jaar de Glenmorangie Nectar d'or want die vond ik mss nog net een tikkeltje beter :)
:Slainte

Die is echt geweldig als je liefhebber van fruitig bent. Is ook multi inzetbaar: als aperitief omdat het echt wel een whisky is die eetlust opwekt.
Ook na een ruime maaltijd is het een whisky die het erg goed doet naast een mooie schuimige espresso en een klein stukje bittere chocolade.
Overigens is het ook whisky die ik wel in zou durven inzetten als volwaardig dessert naast een stukje (zelfgemaakte) panforte. Water staat al in m'n mond :-P

Wie van dit soort whisky houdt krijgt in mijn ogen ook veel whisky voor z’n geld. :duimop
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Glenmorangie Nectar d'or

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 23 Dec 2010, 09:44

GastheerG schreef:Die is echt geweldig als je liefhebber van fruitig bent. Is ook multi inzetbaar: als aperitief omdat het echt wel een whisky is die eetlust opwekt.
Ook na een ruime maaltijd is het een whisky die het erg goed doet naast een mooie schuimige espresso en een klein stukje bittere chocolade.
Overigens is het ook whisky die ik wel in zou durven inzetten als volwaardig dessert naast een stukje (zelfgemaakte) panforte. Water staat al in m'n mond :-P

Wie van dit soort whisky houdt krijgt in mijn ogen ook veel whisky voor z’n geld. :duimop

Ik kan niet anders dan hier volmondig mee akkoord gaan!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 26 Dec 2010, 18:43

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:

Volgens de nieuwe Glenmorangie klopt dit niet helemaal : de whisky blijft eerst 15 jaar op Amerikaans eikenhout en daarna wordt ongeveer 30% van de whisky in Spaanse Oloroso vaten gedaan voor nog eens 3 jaar. Na 18 jaar wordt dit weer samengebracht. Eigenlijk is dit dus een "lichte" finish. Zie hieronder de letterlijke tekst op de site :

"The 18 Years Old is a single malt Scotch whisky of serious distinction. Once it has spent fifteen years maturing in American white oak casks approximately 30% is transferred into Spanish Oloroso casks to spend a further three years maturing. Then, when both elements have reached 18 years, we blend them back together to create a whisky with a rich bouquet and full, rounded flavour".

Dit verbaasde mij ook wel dat slechts 30% wordt gefinished in Oloroso vaten; bij de andere finishes is dit volgens de website niet gebeurd. Weet iemand anders nog een voorbeeld waarbij slechts een deel wordt gefinished?
0 x
Afbeelding

Peat Freak
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Glenmorangie expresies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Peat Freak » 30 Dec 2010, 17:07

Ik associeer een Glenmorangie altijd met zoetigheid en zachtheid. Er zit wel een beetje pit in, maar ik mis de rokerigheid die ik graag in een whisky heb. Toch staat hier thuis een Glenmorangie en die vind ik best wel lekker. Het gaat hier om de Lasanta-versie, een zachte, zoete en met een chocoladegeur en -smaak.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”