Na direct het introgedeelte gelezen te hebben, ben ik vandaag in het heerlijke najaarszonnetje eindelijk aan de a-z-beschrijvingen van de distilleerderijen begonnen.
Hier zie ik echter toch een aantal slordigheden voorbijkomen, terwijl ik nog steeds bij de "A" ben. Misschien ben ik wel te kritisch maar ook in dat geval mag ik naar mijn mening mijn mening uiten.
Aberfeldy: de omschrijving begint als volgt. "Het etiket op de fles toont het portret van de oprichter en een afbeelding van de distileerderij zoals die eruit zag in de 19e eeuw". Ik onderzoek vervolgens de standaard in het boek afgebeelde fles met etiket en zie een schim waaruit ik de oprichter en eventueel het gebouw in kwestie niet herken maar dat kan aan mijn (gebrek aan) fantasie liggen denk ik dan nog.
De omschrijving vermeldt verderop: "Vlakbij de bron bevindt zich een natuurpad. Gelukkige wandelaars zien daar misschien een van de zeldzame rode eekhoorns. (Op het vorige etiket van Aberfeldy stond zo'n eekhoorntje)."
Verhip, dat laat het afgebeelde etiket zien, een eekhoorntje! Hier begint mijn vermoeden dat de tekstschrijver en de plaatjesplakker niet helemaal naar elkaars producties hebben gekeken.
Volgende.
Isle of Arran: proefnotitie: Leeftijd 10 jaar, sterkte: 43%.
Afbeelding: Leeftijd: 10 jaar, sterkte 46%.
Jammer.
Volgende.
Aultmore: proefnotitie: Leeftijd 12 jaar, sterkte: 43%.
Afbeelding: Leeftijd: 12 jaar, sterkte 40%.
Jammer.
Ik weet het, dit gaat niet over de essentie van het boek (de verschillende smaken van het complete whisky-aanbod) maar het is wel wat slordig naar mijn mening. Ik ben pas bij de "A" maar ik houd er toch een bepaald gevoel op na bij het lezen van de volgende 25 letters.
Verder overigens leuk en informatief om over de verschillende distilleerderijen te lezen.