Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor MBC » 29 Jan 2016, 22:45

Leuk HP nieuwtje, helaas waarschijnlijk alleen voor de mensen die van gelimiteerde gefiguurzaagde "limited" editions houden :gnif

http://tastydram.blogspot.be/2016/01/news-highland-park-ice-edition.html

Nieuwe gelimiteerde serie? Klinkt wel mooi een HP Ice Edition, maar de "specificaties" lijken helaas te veel richting nieuwe Walhalla hype te gaan... ;)
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 30 Jan 2016, 08:27

Water, fire, ice and earth perhaps?
:Scratch
0 x
Afbeelding

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 30 Jan 2016, 15:12

Kan iemand bevestigen dat de highland park 25 jaar niet meer bestelbaar is? Kreeg van mijn slijter te horen dat hij zeniet meer kan bestellen.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 30 Jan 2016, 15:28

dalwinnie schreef:Kan iemand bevestigen dat de highland park 25 jaar niet meer bestelbaar is? Kreeg van mijn slijter te horen dat hij zeniet meer kan bestellen.

Gaat het om deze:
https://www.whiskybase.com/whisky/73617 ... 5-year-old

3 Nederlandse shoplinks en op voorraad.
Deze is van 2012 trouwens.
0 x
Afbeelding

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 30 Jan 2016, 15:53

Nino schreef:
dalwinnie schreef:Kan iemand bevestigen dat de highland park 25 jaar niet meer bestelbaar is? Kreeg van mijn slijter te horen dat hij zeniet meer kan bestellen.

Gaat het om deze:
https://www.whiskybase.com/whisky/73617 ... 5-year-old

3 Nederlandse shoplinks en op voorraad.
Deze is van 2012 trouwens.

Ja die bedoel ik,en ik bedoel dat ze niet meer bestelbaar zouden zijn voor groothandel/slijters.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 30 Jan 2016, 16:19

Gaf je slijter ook een reden aan dan?
Hij staat toch nog steeds in de core range?
0 x
Afbeelding

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 30 Jan 2016, 16:20

Zal eens navragen bij mijn slijter
1 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 30 Jan 2016, 17:19

Nino schreef:Gaf je slijter ook een reden aan dan?
Hij staat toch nog steeds in de core range?

Nee hij probeerd er al maanden meer te kopen maar krijgt niks meer
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 01 Feb 2016, 09:44

HP25 is een goed voorbeeld van een whisky waar we ZEER weinig van hebben. Wederom een reden waarom jullie de prijs hebben zien stijgen. Er zijn slechts enkele flessen beschikbaar voor de Nederlandse markt per jaar (en soms zelfs geen per jaar) omdat die whisky schaars te bottelen is. Dus als een slijter/groothandel ze niet kan bestellen, komt dat omdat de voorraad voor die periode op is.

Het klopt dat HP25 onderdeel is van onze kernreeks!
2 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 01 Feb 2016, 10:55

Sietseus schreef:

HP25 is een goed voorbeeld van een whisky waar we ZEER weinig van hebben. Wederom een reden waarom jullie de prijs hebben zien stijgen. Er zijn slechts enkele flessen beschikbaar voor de Nederlandse markt per jaar (en soms zelfs geen per jaar) omdat die whisky schaars te bottelen is. Dus als een slijter/groothandel ze niet kan bestellen, komt dat omdat de voorraad voor die periode op is.

Bedankt voor je reactie Sietseus.
0 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 01 Feb 2016, 11:36

Sietseus schreef:

Ik ben hier zeer benieuwd naar, stijgen de voorraden al weer, of worden zulke bottelingen nog schaarser?
0 x
Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 01 Feb 2016, 13:08

Rozenbankje schreef:Ik ben hier zeer benieuwd naar, stijgen de voorraden al weer, of worden zulke bottelingen nog schaarser?

Kort antwoord: het ziet er nu niet naar uit dat voorraad van 25 jaar en ouder toeneemt.

Langer: het is lastig te voorspellen. Max McFarlane identificeert vaten die potentie hebben in de HP25YO te gaan, evenals vaten die naar een 30YO of ouder kunnen. Dat betekent echter niet dat zo'n vat ook geschikt is wanneer het er op aankomt.

Dus enerzijds, ja, we leggen vaten apart en houden ze in de gaten voor 25YO (en ouder), anderzijds is het zeer aannemelijk dat zulke bottelingen schaarser worden.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 01 Feb 2016, 13:32

Sietseus schreef:
Rozenbankje schreef:Ik ben hier zeer benieuwd naar, stijgen de voorraden al weer, of worden zulke bottelingen nog schaarser?

Kort antwoord: het ziet er nu niet naar uit dat voorraad van 25 jaar en ouder toeneemt.

Langer: het is lastig te voorspellen. Max McFarlane identificeert vaten die potentie hebben in de HP25YO te gaan, evenals vaten die naar een 30YO of ouder kunnen. Dat betekent echter niet dat zo'n vat ook geschikt is wanneer het er op aankomt.

Dus enerzijds, ja, we leggen vaten apart en houden ze in de gaten voor 25YO (en ouder), anderzijds is het zeer aannemelijk dat zulke bottelingen schaarser worden.

Fijn zo'n antwoord. Is die dan nu ook al beperkt leverbaar?

Wat ik mij erg af vraag... Hoe selecteer je of een vat de juiste kwaliteiten heeft voor een lange rijping en de juiste invloed? En na het vullen houd je dan een vinger aan de pols, en vallen er gaandeweg steeds meer potentiële vaten af waar de rijping anders verloopt als beoogd? Kan je daar iets meer over vertellen?
0 x
Afbeelding

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 01 Feb 2016, 15:11

Er is dus niet met zekerheid te zeggen dat er straks voldoende is.

Blijft dus eigenlijk beetje koffiedik kijken. Al vind ik dat ook wel weer het mooie van whisky.
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 01 Feb 2016, 16:22

avdboom schreef:Fijn zo'n antwoord. Is die dan nu ook al beperkt leverbaar?

Welke?

avdboom schreef:Wat ik mij erg af vraag... Hoe selecteer je of een vat de juiste kwaliteiten heeft voor een lange rijping en de juiste invloed? En na het vullen houd je dan een vinger aan de pols, en vallen er gaandeweg steeds meer potentiële vaten af waar de rijping anders verloopt als beoogd? Kan je daar iets meer over vertellen?

Kom eens naar een masterclass van me ;)

Samengevat (no pun intended):

Geur en kleur zijn leidend. Dit geeft een beeld van hoe de whisky zich ontwikkelt en wat deze te geven heeft in een vatting.
We controleren elk vat in ieder geval na 7 maanden, 3 jaar en 7 jaar rijping. Afhankelijk van hoe het vat zich gedraagt doen we het vaker.
Wanneer we een vatting maken voor een bepaalde whisky (e.g. 12YO), dan bestellen we een aantal samples uit het warehouse. Die worden gesorteerd op kleur. Elk sample wordt beoordeeld op geur en degenen die rijp zijn gaan in een composite vatting (een samenstelling van heel veel kleine samples, een beeld van hoe het totaal zou moeten zijn).

Dit is een belangrijk beoordelingsmoment: als de geur van de sample afwijkt zetten we het flesje apart. Deze wordt later nogmaals beoordeeld. Daarna zijn er drie gebruikelijke opties:
- Het vat wordt alsnog gebruikt, omdat de afwijking van één sample in de totale vatting gebalanceerd wordt door de andere vaten.
- Het vat wordt deze vatting nog niet gebruikt, maar voor een latere HP12.
- Het vat wordt voor een andere vatting bewaard, zoals een HP25, een speciale uitgave of een blend.
En één ongebruikelijke optie:
- Het vat wordt geleegd en de inhoud rijpt verder in een ander vat.

Zijn je vragen beantwoord?
9 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”