Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 19 Jan 2016, 20:25

Beste mensen.

Ik ben sinds kort begonnen met whiskey verzamelen als hobby en wil zo nu en dan wel een duure speciale fles kopen. Gewoon voor de heb en niet om ermee te beleggen, voor de liefhebberij.

Ik hou erg van rokerige. Maar wat is nou leuk voor een verzameling? Hoe zijn jullie begonnen of wat is jullie advies.
Ik wil graag flessen proberen natuurlijk maar de voor mij dan speciale uitvoeringen laat ik dicht.

Ik heb thuis nu, the Dalmore ' valour' travellers edition staan. Op Edinburgh AirPort gekocht. En wat ik begreep alleen dar te koop.

Ik zou bijvoorbeeld heel graag de Johnny Walker &Sons Xr21 willen kopen. Of de john Walker & Sons, private collection 2014. Die vind ik erg gaaf om te hebben en toch redelijk speciaal denk ik. ( die open ik dan niet. Tenzij er iets heeeel bijzonders gebeurd )

Kunnen jullie mij misschien adviseren wat leuk is om te kopen. En toch wel redelijk te betalen is. Die private collection is aardi aan de prijs zie dat als uitzondering.

Ik hoop van jullie te horen :schotland
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Jan 2016, 20:36

Hallo Stephan, welkom op het forum.
Ik begrijp je vraag wel maar niemand kan je hier echt op antwoorden omdat het zo persoonlijk is.
Ik weet wel dat je zegt dat het niet over beleggen gaat, maar ik zou zeggen lees dit topic maar eens na, het is op het beleggen na dezelfde vraag:http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=10443
Alvorens er een reeks gelijkaardige antwoorden komen, surf wat op je gemak rond en zoek en leer langzaamaan.
Je kan moeilijk verwachten dat iemand die al jaren aan het leren en opzoeken is jouw verzameling gaat samenstellen...
Proef veel, koop wat je lekker vindt en let op je budget (want dat gaat hier regelmatig fout ;) )
Succes met het opzoekwerk en de collectie!
1 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 19 Jan 2016, 20:53

Ik snap wat je bedoelt inderdaad, had al een stuk gelezen op dat topic. Het is in ieder geval niet mij doel om flessen te kopen voor het beleggen. Dat voorop. Hoe ben jij bijvoorbeeld begonnen. Van alles wat of een hele serie van een distilleerderij
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Jan 2016, 21:07

Héél langzaamaan! ;)
Ik heb er een hele tijd over gedaan om zowat de beste standaardbottelingen uit te zoeken, te proeven,enz...
Om zo te bepalen wat ik lekker vind.
Ik was helaas toen nog geen lid van dit top-forum en ben dus ook niet via de samples gegaan...
Hetgeen hier via dit forum wel kan tegen aangename prijzen. Zo kan je trouwens af en toe eens iets exclusiever proeven.
En er dan achterkomen of je effectief wel een volledige fles (van die prijs) in je collectie wil.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Jan 2016, 21:27

zoals nigel al aangeeft, samples zijn op dit forum overvloedig te vinden en de beste manier om er eens aan te proeven :gnif
Alles van 1 distilleerderij verzamelen zou mij niet zo aanstaan, er zijn zoveel mooie distilleerderijen en dan ook nog eens de IB's. Vooral eerst maar eens op dit forum rondneuzen en vooral veel proeven en dan op je gemak leuke en uiteenlopende flessen kopen. Vooral heel veel plezier met deze geweldige hobby, raak er alleen niet verslaafd aan :goedgedaan
1 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 19 Jan 2016, 21:35

Dat is wel erg handig ja. Dan kan je het proeven zonder meteen een (duure) fles te hoeven kopen. Ik ga daar eens naar zoeken hier op het forum.
Ik ben druk bezig met het verdiepen in de whiskeys vind het erg leuk en interessant. Me vriendin ook trouwens, dus dat scheelt :yes haha

Ga veel proeverijen doen heb er al aantal gedaan. Ook in Schotland, en ben er achter dat ik veel intresse heb ik de whiskeys van Islay.

Bedankt voor de reacties alvast :goedgedaan
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Jan 2016, 21:50

kijk alvast eens op de sample lijsten van Henri, squaadgras,blackmetalrobin, etc
1 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 19 Jan 2016, 21:57

Wat een top vriendin heb jij !!! Hahaha leuk dat jullie allebei liefhebber zijn.

Terugkomend op je vraag;

Ik verzamel, proef en geniet al jaren. Het blijft een speurtocht en ontdekkingsreis. En dat vind ik ook met het zoeken naar een leuk verzamel object. Ik houd me alleen bezig met Schots single malt. Dat trekt mij. En wat je dan leuk vind om te verzamelen is wel persoonlijk. Zelf heb ik de macallan. Whisky's Die Ik erg lekker vind en voor mij dus ook een leuk verzamel object. Wel zal ik je aanbevelen veel te kijken op dit forum. Hier staan vaak mooie flessen op voOr zeer schappelijke prijzen en kan je veel kennis op doen.

Heel veel plezier in jullie zoektocht.
0 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 20 Jan 2016, 22:05

Ik ben ook wel gek op Dalmore. Misschien is het leuk om mee te beginnen, om the Dalmore river collection aan te schaffen. Is redelijk betaalbaar wat ik zo kan vinden.
Toch... :respect
0 x

Joris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Joris » 20 Jan 2016, 22:22

Als je hem niet gaat drinken hoef je natuurlijk niet per sé voor een dalmore te gaan. Ik ben geen ervaren whiskydrinker, maar als ik iets voor de heb zou kopen en de fles niet open zou maken, zou ik gaan voor een fles waarvan er niet veel gebotteld zijn (<100/200 flessen). Maar zoals hierboven genoemd is, het is echt iets persoonlijks :)
0 x
Afbeelding

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 20 Jan 2016, 22:34

Daar heb je ook gelijk in dat klopt. En het is idd iets persoonlijks. Ik ben vollop aan het lezen hier op het forum. Maar vind het moeilijk om er nou achter te komen welke flessen er bijv. Maar 100/200 van gemaakt Zijn. Of überhaupt vinden hoeveel er van zijn snapje :Help
0 x

Joris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Joris » 20 Jan 2016, 23:17

Stephandebeen schreef:Daar heb je ook gelijk in dat klopt. En het is idd iets persoonlijks. Ik ben vollop aan het lezen hier op het forum. Maar vind het moeilijk om er nou achter te komen welke flessen er bijv. Maar 100/200 van gemaakt Zijn. Of überhaupt vinden hoeveel er van zijn snapje :Help

Op internet kan je vaak wel leuke dingen vinden, in principe geldt natuurlijk hoe ouder de whisky hoe minder er van is. Dit geldt vooral bij single cask edities (aangezien alles uit één vat komt). Met Google kom je al snel op wat websites die bijvoorbeeld IB's verkopen of andere smaken dan de standaardexpressies, daarnaast kan Whiskybase ook helpen bij je zoektocht. Mocht daar niet bij staan hoeveel flessen ervan bestaan, dan staat dat vaak wel op Whiskybase aangegeven - mits er een limiet aan het aantal uitgegeven flessen zit.
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Jan 2016, 01:02

Stephandebeen schreef:Daar heb je ook gelijk in dat klopt. En het is idd iets persoonlijks. Ik ben vollop aan het lezen hier op het forum. Maar vind het moeilijk om er nou achter te komen welke flessen er bijv. Maar 100/200 van gemaakt Zijn. Of überhaupt vinden hoeveel er van zijn snapje :Help

Mijn advies zou zijn: rustig aan jongen... ;)
Je zegt zelf dat je pas sinds kort begonnen bent met whisky verzamelen. Je geeft aan van rokerige whisky's te houden en dat Islay's je voorkeur hebben, om vervolgens met Dalmore op de proppen te komen en daarna gelijk door te schakelen naar flessen waar maar 100/200 van gemaakt zijn...
Het komt op mij over als dat je een nog niet heel erg ervaren whisky liefhebber bent, en dat geeft uiteraard ook helemaal niets. Je moet ergens beginnen tenslotte, ik zou mezelf ook nog bepaald geen hele ervaren whisky drinker durven noemen.
Neem rustig je tijd om te ontdekken wat je écht lekker vindt, de streken, de leeftijden, verschillende soorten bottelingen enz. Hier op het forum bieden veel ervaren liefhebbers samples aan van hun uitgebreide collecties. Ga daar eens shoppen, bezoek festivals en tastings.
Ik denk dat je na verloop van tijd pas dan echt je favorieten zult ontdekken, en met de dan inmiddels opgebouwde kennis je je vervolgens daar in kunt verdiepen op zoek naar de juweeltjes die voor jezelf echt leuk zijn voor de heb, de meer bijzondere exemplaren van jouw favoriete distilleerderijen.
2 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Jan 2016, 01:19

Het is ook de vraag in hoeverre sommige flessen waarvan er maar 100 of 200 gemaakt zijn echt een zeldzaamheid zijn. Een voorbeeld is Glendronach, dat heel veel verschillende bottelingen op de markt brengt. Daarvan zijn de meeste bottelingen single cask: gebotteld vanuit één vat. Per botteling komen er meestal "maar" enkele honderden op de markt. Op zich lijkt dat schaars, maar als er per jaar tientallen bottelingen uitkomen, valt het wel mee met de schaarste als je kijkt naar het aantal flessen dat de distilleerderij uitbrengt.
De kunst is het om daar de goede flessen uit te zoeken: die de beste smaakeigenschappen hebben. Dat is deels persoonlijk, temeer omdat je het ook lekker moet vinden.

Ik sluit me dus aan bij de rest en raad je aan om niet rücksichtlos iets te kopen waarvan maar een beperkt aantal flessen gebotteld is (en al zeker niet als er een flink prijskaartje aan zit).
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 21 Jan 2016, 07:26

Wat leuk is om te verzamelen hangt volgens mij nogal samen met je beurs.
Ik kan me voorstellen dat je een stuk makkelijker oudere of zeldzamere flessen gaat verzamelen
als je beurs dat toelaat.
Als beginner vind ik het verzamelen van de kleine whisky sample flesjes al erg leuk. Die hebben als voordeel
dat je makkelijk verschillende soorten whisky kunt proeven en het is betaalbaar. Bovendien blijf je niet met
een grote volle fles zitten als je een keer de smaak niet waardeert.
Daarnaast komen er wel wat reguliere grote flessen bij (langzamerhand) maar verder ga ik (nog) niet.

Gr,
Stormbringer
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”