Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Freddy » 12 Dec 2015, 15:16

He Edwin bedankt :duimop
Maar wat ik zoek is een app voor als ik in een slijterij ben even kan kijken of ik een fles in handen heb met een hoge score of niet.
:Slainte
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Dec 2015, 15:22

Freddy schreef:He Edwin bedankt :duimop
Maar wat ik zoek is een app voor als ik in een slijterij ben even kan kijken of ik een fles in handen heb met een hoge score of niet.

In dat geval kun je ook snel de mobiele site van whiskybase raadplegen. Als je mee leert werken is hij op zich prima te doen voor dit soort doeleinden.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 12 Dec 2015, 17:12

In dat geval kun je ook snel de mobiele site van whiskybase raadplegen. Als je mee leert werken is hij op zich prima te doen voor dit soort doeleinden.[/quote]

En die kan ik nu juist niet vinden in mijn app store :Scratch
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Dec 2015, 17:22

De mobiele site is meestal iets van http://www.m.whiskybase.com

De App is inderdaad niet meer in de Google store te vinden.
In de iTunes store is een app voor de iPad en iPod...

Voor zover ik kan zien...

1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Dec 2015, 17:29

Precies, gewoon als je in de winkel bent op je mobiel naar www.whiskybase.com gaan :gnif
1 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 12 Dec 2015, 17:39

Dank heren :duimop
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 22 Dec 2015, 19:49

Af en toe zie ik op wb bij cask type alleen Hogshead staan.. is dat automatisch een ex bourbon vat of worden Hogshead vaten ook voor andere vloeistoffen bijv: wijn of sherry gebruikt?
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Dec 2015, 20:04

Dat is een goede vraag, Hogsheads zijn gemaakt van bourbon vaten. Maar ze kunnen ook een hoggie maken van sherry vaten, maar dit gebeurd zelden.
Als er alleen hogshead staat dan kun je er eigenlijk vanuit gaan dat het ex-bourbon is.

Voor meer info
3 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Dec 2015, 21:26

Malts of Scotland gebruikt redelijk veel sherry-hogsheads, maar die vermelden het er dan ook netjes bij.
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 23 Dec 2015, 10:02

Nino schreef:Af en toe zie ik op wb bij cask type alleen Hogshead staan.. is dat automatisch een ex bourbon vat of worden Hogshead vaten ook voor andere vloeistoffen bijv: wijn of sherry gebruikt?

Erg goede vraag! Distilleerderijen gaan hier verschillend mee om.

Voorbeelden:

Voor Macallan/Highland Park is een hogshead een sherryvat met 250 liter capaciteit, vervaardigd in Jerez, met een andere vorm dan een bourbon hogshead.
Voor Glenfiddich/Balvenie is een hogshead een remade bourbon barrel, met een verhoogde capaciteit ook van 250 liter (ipv ~200).
Deze twee types hogshead zijn anders gemaakt en zien er ook verschillend uit. De bourbonhogshead is een dikkere bourbonbarrel. Een sherryhogshead is iets hoger, en heeft een scherpere hoek op de bilge (midden van de staven).

Sherryhogshead vs bourbon barrel (bron: The Macallan):
sherry hogshead vs bourbon barrel.jpg
sherry hogshead vs bourbon barrel.jpg (27.23 KiB) 1290 keer bekeken

Bourbonhogshead vs bourbon barrel (bron: Speyside Cooperage):
Afbeelding

Uitgaan van of bourbon of sherry lijkt me tricky, meer informatie is nodig om dit te weten. Dat gezegd hebbende, zodra je erachter bent wat een specifieke distilleerderij bedoelt met hogshead, kun je daarvan uit gaan bij al hun bottelingen.
NB: onafhankelijke bottelaars kunnen weer hun eigen termen gebruiken. Dus als een Balvenie van Duncan Taylor gerijpt heeft in een hogshead, zou dat best eens een sherryvat kunnen zijn.

Wellicht stating the obvious: een hogshead is geen sherryvat gemaakt van bourbonvatstaven.
4 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Dec 2015, 10:11

Klopt, een hogshead is een "uitvinding" uit het Verenigd Koninkrijk. In feite is het een opnieuw in elkaar gezet vat, gebruik makende van de staven van originele vaten. Dit kunnen bourbon barrels zijn, maar ook sherry casks of puncheons. Vroeger werd veelal gebruik gemaakt van staven van bourbon casks, maar in theorie is alles mogelijk.

Overigens is het gebruik van vaten voor mij iets dat wel wat transparanter kan. Als consument wil ik weten wat er van te voren in het vat heeft gezeten, en het liefst ook hoe vaak het al van tevoren gevuld is geweest. Om helemaal precies te weten zou je moeten weten hoe lang het vat al met welke drank gevuld is geweest. Juist bij hogsheads is dat lastig, want zie maar eens te achterhalen van welke vaten je precies welke staven gebruikt. Ik heb me laten vertellen dat deze staven vaak in bulk vervoerd worden of bij de kuiperij door elkaar geraken.
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 23 Dec 2015, 10:51

caskstrength schreef:Klopt, een hogshead is een "uitvinding" uit het Verenigd Koninkrijk. In feite is het een opnieuw in elkaar gezet vat, gebruik makende van de staven van originele vaten. Dit kunnen bourbon barrels zijn, maar ook sherry casks of puncheons. Vroeger werd veelal gebruik gemaakt van staven van bourbon casks, maar in theorie is alles mogelijk.

Niet helemaal. Onze (Mac/HP) hogsheads worden als sherryvaten gemaakt, het is geen samenstelling uit staven van andere sherryvaten.

caskstrength schreef:Overigens is het gebruik van vaten voor mij iets dat wel wat transparanter kan. Als consument wil ik weten wat er van te voren in het vat heeft gezeten, en het liefst ook hoe vaak het al van tevoren gevuld is geweest. Om helemaal precies te weten zou je moeten weten hoe lang het vat al met welke drank gevuld is geweest. Juist bij hogsheads is dat lastig, want zie maar eens te achterhalen van welke vaten je precies welke staven gebruikt. Ik heb me laten vertellen dat deze staven vaak in bulk vervoerd worden of bij de kuiperij door elkaar geraken.

Eens! En als je vragen hebt, stel ze alsjeblieft! Ik geef zoveel mogelijk informatie over wat we doen.
Noot: onze sherryvaten worden per vat vervoerd vanuit Jerez naar Schotland. Geen bulktransport. We besteden zes jaar geld en tijd om zo'n vat op te voeden, beetje zonde om ze daarna uit elkaar te halen. HP/Mac gebruikt deze vaten tot 3 keer, daarna worden ze doorverkocht of gebruikt om grain whisky's te rijpen voor blends. Als je voorbeelden wil van hoeveel first fill/refill we gebruiken per whisky, let me know.

Overigens, het komt inderdaad voor dat staven in bulk worden getransporteerd, vaak is dit het geval voor ontmantelde bourbonvaten. Niet per sé voor sherryvaten.
1 x

DiXi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DiXi » 23 Dec 2015, 12:19

Ik doe toch even een poging voor een domme vraag.... Of misschien wel gewoon persoonlijke keuze...

Ik ben in het bezit van een Ardmore Legacy

Ik kan bij mijn plaatselijke slijter een halve fles Ardmore Traditional Cask (gebruikt voor het proeven) overnemen voor €10,-

Slimme deal? Of niet de moeite?...

Sorry :domdom
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Dec 2015, 12:24

Zie https://www.whiskybase.com/whisky/780/a ... ional-cask. Hij is nog volop verkrijgbaar in slijterijen voor 25+ Euro. Dan is een halve fles voor een tientje prima, al was het maar om zelf ook redelijk goedkoop meer te kunnen proeven.
0 x

DutchEdge
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DutchEdge » 23 Dec 2015, 12:54

Voor een tientje voor een halve fles Ardmore Traditional kun je niet verkeerd gaan denk ik. Mij is die goed bevallen.
0 x
Afbeelding
I don't have a sixpack, I have a whisky shelf

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”