Whisky in Grand Café

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Irishoekman1603
Actief lid
Actief lid

Whisky in Grand Café

Ongelezen berichtdoor Irishoekman1603 » 20 Nov 2015, 18:02

Ik heb net een eigen Grand Café en wil graag de mening van jullie als kenners, wat vinden jullie:
- Welke Whisky hoort een Grand Café sowieso te hebben?
- Verschillende whisky's voor verschillende jaargetijden?
- En wat kan ik vragen voor een goed glas?

Bedankt en groet Iris
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky in Grand Café

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 21 Nov 2015, 08:32

Ik vind je idee van verschillende whisky per jaargetijden wel een heel leuke

fruitig in het voorjaar
zoet in de zomer
scherp in de herfst
peated in de winter

en dan op zoek naar betaalbaar.. want anders pakken de mensen een seizoensbiertje
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 21 Nov 2015, 08:54

Hallo Iris, gefeliciteerd met je Grand Cafe :goedgedaan Erg leuk dat je navraag doet bij dit forum, vol met whisky liefhebbers en kenners. Ik ben benieuwd wat voor aanbevelingen je gaat krijgen. Waar zit jouw Grand Café? :Proost
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 21 Nov 2015, 10:19

JacobaEd schreef:Ik vind je idee van verschillende whisky per jaargetijden wel een heel leuke

fruitig in het voorjaar
zoet in de zomer
scherp in de herfst
peated in de winter

en dan op zoek naar betaalbaar.. want anders pakken de mensen een seizoensbiertje

Eens met dit rijtje!
aanvulling publiek: Een goeie blend wordt denk het ook veel naar gevraagd, iets wat de ''niet whisky kenner'' wel kent.

aanvulling persoonlijk: Iets schots en iets iers. (Ik wordt persoonlijk blij van een goede bushmills, maar dat kan ook komen omdat ik net terug ben uit Dublin :D )
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Nov 2015, 10:41

Wat is je voornaamste doel bij de verkoop van whisky: omzet/marge of kwaliteit/service?
De vraag klinkt misschien redelijk direct, maar ik denk dat hij essentieel is om de juiste keuzes te maken. Onderliggende vraag is op welk type klant je je wilt richten: de "occasional whisky drinker" of de "liefhebber".

In het eerste geval (omzet/marge, meest van toepassing bij de "occasional whisky drinker" zou ik het assortiment beperkt houden, en een goede blend, een paar goede single malts en een goede bourbon schenken. Dit hoeven geen exclusieve dranken te zijn, maar iets dat de leek herkent. Ik zou alleen wegblijven can de Glenfiddich, die is echt obligaat en niet speciaal.

In het tweede (en wat ons betreft leukste) geval zou je meer naar kwaliteit en minder naar naam kunnen kijken. Je zult dan wel de leek mogelijk moeten kunnen uitleggen waarom je niet de bekende merken schenkt. Bij de blend denk ik dat het nog niet eens zo veel uit maakt en zou je Famous Grouse of Dimple kunnen nemen, of Black Bottle als je een meer maritiem karakter zoekt.
Qua single malts een aantal suggesties:
Licht en fruitig: Glengoyne 10 of 12, Glenkinchie, Auchentoshan
Vol en zoet: Glendronach, Aberlour 12, Aberlour a'bunadh, Macallan, Benromach 10
Kruidig en zoet: Glen Elgin 12, Glenrothes Vintage Reserve
Licht ziltig: Bunnahabhain, Clynelish 14, Springbank
Geturfd en medicinaal: Laphroaig 10, Ledaig 10, Ardbeg 10, wellicht een Ardmore

Voor wat betreft een goude bourbon: ik vond de Blanton's single barrel reserve wel OK, of een Four Roses Single Barrel.

Hopelijk helpt dit.
Laatst gewijzigd door caskstrength op 21 Nov 2015, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 21 Nov 2015, 10:45

een goedkope, degelijke ,niet te dure japanse whisky zou een schot in de roos zijn iets zoals de nikka red of black, white , nikka from the barrel vermits er zo'n hype is rond Japanse whisky's de laatste tijd en je in weinig grand cafés japanse whisky kan krijgen zou dit je wel onder scheiden van de anderen
:duimop :duimop
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 21 Nov 2015, 12:15

brechtvds schreef:een goedkope, degelijke ,niet te dure japanse whisky zou een schot in de roos zijn iets zoals de nikka red of black, white , nikka from the barrel vermits er zo'n hype is rond Japanse whisky's de laatste tijd en je in weinig grand cafés japanse whisky kan krijgen zou dit je wel onder scheiden van de anderen
:duimop :duimop

Dan zou ik de Nikka coffey malt nemen! Zo lekker zoet fruitig, dat lusten zelfs de vrouwen, en betaalbaar in core range...
0 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 21 Nov 2015, 13:16

Ben ook wel benieuwd waar jou Grand Café staat en wat de naam is.
Wie weet kom ik eens een drammetje drinken als ik in de buurt ben.
Verder ben ik het redelijk met caskstrengt eens.
Maar ja de keuze is reuze!
Voor je het weet heb je een Whiskybar :gnif
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 21 Nov 2015, 20:22

Zolang je de whisky maar niet klakkeloos in een tumbler en met ijs serveert sluit ik me aan bij de andere sprekers :-)

Met andere worden: Een bar of cafe kan dan nog zulke mooie whiskies hebben staan, ze worden altijd verziekt door barpersoneel zonder enige kennis. Mooie drams worden in een wijd glad gegoten (alle geur en subtiliteit verdwijnt) of er gaan standaard twee ijsklonten bij.
1 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Nov 2015, 21:49

0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Nov 2015, 22:29

Klopt John, maar vindt dit toch net wat anders...

Iris, goed dat je in je net geopenden Grand Café (waar???) de moeite neemt om een degelijk assortiment whisky te gaan schenken. Voordat je de planken vol zet is het wel verstandig om te weten hoe je jou klanten in gaat schatten qua budget: wat wil een liefhebber betalen voor een dram? Ik neem aan dat je marge toch een factor 3 zal moeten zijn dus ik zou een beetje proberen om met 90% van je whisky onder de € 9 euro te blijven, dus een maximale inkoop van € 70 de fles. Wat Paul aangeeft kun je een eind mee uit de voeten maar ik zou de volgende flessen zeker overwegen:
Ardbeg Uigeadail
Laphroaig 18
Glendronach 15 yo Revival
Springbank 12 yo CS
Longrow 12 yo Red

Met zo'n assortiment trek je de interesse van de liefhebber, persoonlijk ben ik al klaar als ik zo'n fles Famouse Grouse, een Ballantines, een Glenfiddich en andersoortig bocht op de kop in non drippers zie hangen: deze uitbater heeft geen verstand en geen interesse in whisky. Oftewel, doe het goed of niet.
Als je op de plank zet wat Paul aangeeft plus mijn suggesties (er is veel meer, maar je moet ergens beginnen) laat je in ieder geval zien dat je aandacht hebt besteed aan je assortiment en zal een liefhebber geneigd zijn te bestellen. Wel fatsoenlijke glazen en net als bij een espresso een klein glaasje water er bij serveren.
Als het loopt kun je altijd nog naar een buiten categorie flessen die het dubbele kosten. Vraag het ook je klanten.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 21 Nov 2015, 23:13

Elke horecazaak heeft meestal het volgende wel op de plank:

Jw red label
Jw black label
J&B
Glenfiddich 12
Jack Daniels old nr. 7

Dit is zowat het standaard assortiment dat je kan terugvinden.

Verder zou ik eens zien naar de classic malts:
Oban 14
Lagavullin 16
Dalwhinnie 15
Cragganmore 12
Aberlour 10
Glenlivet 12
Talisker 10

Eventueel enkele bourbons:
Four roses
Buffalo trace

Al deze flessen zijn relatief goedkoop in aankoop.
Met deze selectie heb je 14 whiskys op je kaart...
0 x
Afbeelding

Irishoekman1603
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Irishoekman1603 » 22 Nov 2015, 11:50

gerritbakker57 schreef:Hallo Iris, gefeliciteerd met je Grand Cafe :goedgedaan Erg leuk dat je navraag doet bij dit forum, vol met whisky liefhebbers en kenners. Ik ben benieuwd wat voor aanbevelingen je gaat krijgen. Waar zit jouw Grand Café? :Proost

In Dronten, net verbouwd van bruine kroeg naar Grand Café door de weeks en op vrijdag en feest Café op zaterdag...
0 x

Irishoekman1603
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Irishoekman1603 » 22 Nov 2015, 11:52

caskstrength schreef:Wat is je voornaamste doel bij de verkoop van whisky: omzet/marge of kwaliteit/service?
De vraag klinkt misschien redelijk direct, maar ik denk dat hij essentieel is om de juiste keuzes te maken. Onderliggende vraag is op welk type klant je je wilt richten: de "occasional whisky drinker" of de "liefhebber".

In het eerste geval (omzet/marge, meest van toepassing bij de "occasional whisky drinker" zou ik het assortiment beperkt houden, en een goede blend, een paar goede single malts en een goede bourbon schenken. Dit hoeven geen exclusieve dranken te zijn, maar iets dat de leek herkent. Ik zou alleen wegblijven can de Glenfiddich, die is echt obligaat en niet speciaal.

Hopelijk helpt dit.

Dit helpt zeker, in ons geval, ook door locatie in een gezellig dorp van 30.000 man zullen wij moeten gaan voor occasional whisky drinker
en dus omzet/marge....
1 x

Irishoekman1603
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Irishoekman1603 » 22 Nov 2015, 11:55

Freddy schreef:Ben ook wel benieuwd waar jou Grand Café staat en wat de naam is.
Wie weet kom ik eens een drammetje drinken als ik in de buurt ben.
Verder ben ik het redelijk met caskstrengt eens.
Maar ja de keuze is reuze!
Voor je het weet heb je een Whiskybar :gnif

In Dronten en het heet Grand Café @Dronten, maar gezien de locatie zal het nooit een specifieke Whisky bar worden. Maar we willen de mensen door-de-weeks en op vrijdag wel uiteraard een goed Speciaal Biertje, goede Whisky en bijv. goede Gin-Tonic kunnen schenken...
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”