HWF VBT-7: Sample 4 (27 oktober t/m 2 november)

De zevende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 09 Nov 2015, 20:05

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
1
3%
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
3
10%
Afbeelding - 80-84
5
17%
Afbeelding - 85-89
20
67%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 30

Matti
Moderator
Moderator

HWF VBT-7: Sample 4 (27 oktober t/m 2 november)

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Sep 2015, 19:31

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Amrut Intermediate Sherry
57.1% - NAS - Single Malt

vbt7-3035.jpg
vbt7-3035.jpg (338.31 KiB) 4579 keer bekeken

Whiskybase link

Dit sample is gedeeltelijk gesponsord door van Wees in de persoon van Jan Beek, waarvoor dank!

Deze fles is online verkrijgbaar tussen de 75 en 90 euro.

Deze whisky heeft de eerste jaren van zijn leven doorgebracht in virgin oak en ex-bourbon vaten, is daarna overgestoken op sherryvaten en is vervolgens weer overgestoken naar ex-bourbon vaten. Vandaar dus de naam.

Amrut zelf schreef:Nose : Instead of the usual biscuit aroma, we now get moist cake. And my word: is it fruity and spicy!! Love the freshly waxed oak floor, too. Brain-explodingly complex and multi-layered with one of the most intriguing sherry-style-bourbon-style marriages on the market

Taste : Cracking delivery and entirely unique in form. The structure is decidedly oak-based, but acts as no more than a skeleton from which the juicy sultana and spices drape. Salivating, too, as the barley kicks in powerfully. But the liquorice-orangey-honeycomb bourbon theme quietly shapes the flavour profile; the spices pulse and glow

Finish : Quite a chunk of natural caramel quietens the more exuberant characteristics; long and elegant

Blogger tasting notes

Let wel: de notes van Ruben zijn uit 2012 en die van Serge uit 2010, dus het zijn andere batches.

WhiskyNotes (Ruben Luyten)

Nose: light sherry notes, locum or raspberry macaroons rather than the usual figs and dried fruits. Blueberries. Hints of Mandarine Napoleon as well. Spiced up by some exotic notes of ginger and flowers. Vanilla cake. A very sensual type of sherry, which in a way reminds me of Glenmorangie Sonnalta. Mouth: rich and fruity, sweet and again more candied and feminine than other sherry bottlings. Oranges, grapes and cherries. Plum jam. Locum again (rosewater). A whole array of spices (cinnamon, light pepper, anise). A little leather and a faint oaky touch as well. Finish: medium long, very fruity with a gentle zesty bitterness.
This half-sherried Amrut is a very successful experiment. The smoothness of the sherry is amazing and the bourbon oak adds compexity with vanilla and spices. Great stuff and there are still a few bottles out there. Around € 80.
Score: 90/100

http://www.whiskynotes.be/2012/world/am ... te-sherry/

Whiskyfun (Serge Valentin)

This one was first matured in bourbon and new oak, then in sherry, then in bourbon again. Interesting, especially the way the distillery ‘treated’ the sherry casks.They ordered casks from Spain but instead of letting the suppliers burn sulphur into them – which I believe is the normal procedure – they shipped cases of Amrut CS to Spain and asked the Spaniards to fill each butt with some whisky and then roll them, so that the distillate would protect the wood from bacteria and mould during transportation from Jerez to Madras and then Bangalore.

What’s funny is that with my friend and winemaker Olivier, who does it with some of his own wine casks, we had already told several Scots that they should do that with their own spirits, so that they could avoid the dreadful sulphury notes. Not sure they ever followed our advices, as it’s a very expensive method! But let’s try the result now… Colour: deep gold. Nose: it’s sherried but not that much. Notes of cherries, raspberry, kirsch, a little orange liqueur, rosehip tea... Maybe old roses as well. All that is very clean, fragrant... Notes of raspberry ganache. With water: more spices from the wood, ginger and lemon balm. The oak was quite active here. Mouth (neat): rich and creamy, very appealing, sweet, more aromatic than the “average” sherried malt. Notes of Turkish delights, rose water, orange marmalade... Very pleasant spiciness (star anise, cinnamon). Again, it's very clean, almost a little zesty. With water: very nice citrusy notes and many spices. Most unusual but perfect. Liquorice, pepper, ginger and marmalade. Finish: long, on the same notes, with a faint saltiness and maybe a little peat. Comments: this new style is impressively to my liking. Perfect first fill sherry without any cloying elements, and no single traces of burnt matches/rubber whatsoever. SGP:553 - 91 points.

http://www.whiskyfun.com/archiveseptemb ... tml#210910

De proefnotities van Sample 4

=====
edwinedje

Ik heb echt een beetje pech met deze Blind proeverij.
Open minded ben ik na twee tegenvallende Samples aan nummer 4 begonnen.

Is dit nu wat ze een Sherry Bomb noemen? Of gewoon een Bomb.
De neus was aangenaam, en ik zag er echt naar uit.
Na het eerste nipje was ik er al gelijk weer klaar mee.

Ik kan helaas nog steed niet benoemen wat ik proef en wat me daarom tegenstaat.
Maar ik vind hem niet lekker. Als ik hem ergens naar toe zou moeten duwen kwa smaak zou het de kan van de Glendronachs op zijn. Ben op een proeverij geweest van mijn lokale slijter waar het de eerste keer was dat ik zonder fles naar buiten liep..
=====

=====
WhiskyclubSpakenburg

Neus; chocolade, noten, beslag voor cake en fruit - gedroogd fruit. Leer, aardbeien, stroopsoldaatjes, peper en honing. Rozijnen, mint, dadels, tee, perzik en wood smoke.
Smaak; Rode wijn, kersen, grape fruits en granny smith appel.
Afdronk; Honing, fudge, citrus, kokos, rozijnen en vanilla.

Geweldige mooi en erg complexe neus. Smaak en afdronk iets minder.
Ik denk dat het een Amrut is! Moet het gewoon zijn... iets met (deels) sherry vaten?
ABV twijfel ik erg over.
86/100
=====

=====
turfsmurf

Geur: kruidig/bosachtig/ricola hoestsnoepjes. Marsepein. Drop. Een klein beetje leer.

Smaak: vettig, krachtig. Vrij zoet. Nog steeds kruidig, maar even later ook fruitig (kersen vooral).

Afdronk: nog steeds die hoestbonbons. Ik vind dat wel lekker. De kruidigheid blijft lekker lang hangen.

Cijfer: 87 (bonuspunt voor de afdronk)

Opmerkingen: deze soort kruidige/droppige stijl whisky lust ik wel. Doet mij aan Highland Park denken, maar niet helemaal. Een Japanner zou volgens mij best kunnen. Ik vind de afdronk het lekkerste onderdeel van deze whisky.
=====

=====
jonker8011

De neus geeft sherry, met iets kruidigs er onder. Bij het proeven wordt duidelijk dat dit een PX finish op cask strength is. De smaak die er onder zit is wel afwijkend. Ik proef groene kruiden, zoals basilicum, onder de zoete stroop smaak die bij de PX hoort. Het fruit doet me denken aan pruimen, met een achtergrond van koffie. Het zou een Benriach kunnen zijn met een PX finish, maar er zit iets geks in, waardoor ik denk dat het een distilleerderij is die normaal geen PX finishes doet.

Score 80/100
=====

=====
Tomh

Kleur:
Mooi donker, doet een ex sherry-vat rijping vermoeden

Nose: rozijntjes, pruimen, pure chocolade, caramel
Offnote; iets muffig. (Oude whisky?)

Taste:
Pruimen, frambozen, choclade, rozijnen

Finish:
Blijft mooi lang hangen, iets 'aards'/ mossigs

Score:
88, dit is er zo eentje om op een gure winterdag met een stukje pure chocolade weg te nippen.

Gokjes:
Hoog ABV, 52% (?) Tsja, ik zou zeggen ex sherryvat- gerijpt.
Een oude Glenfarclas? Een mooie +/- 20 y.o. Glendronach?
=====

=====
-Roy-

Kleur : mooie kleur, vrij donker.
Geur : sherry en wat scherps (lijm). Ik denk dat ik ook iets ruik wat mensen omschrijven als "rozijnen".
Smaak : branderig en scherp. De branderigheid trekt langzaam weg en maakt plaats voor de zoete smaak van sherry. Dat blijft dan weer minder lang hangen dan de scherpe smaak, dus hier moet water bij. Daar wordt hij me veel te zoet van en er moet wel erg veel water bij om het scherpe randje er een beetje af te krijgen.
Afdronk : scherp en veel te zoet.
=====

=====
Willem vd K

Kleur: Amber
Neus: fruitcake, tutti frutti, leer, karton, rozijnen, munt of eucalyptus, walnoten, custard en amandelspijs. Hele mooie complexe, open neus. Zelfs ietsjes rook? Geroosterd eiken. Prachtige balans. Na een tijd zit er iets een zuurtje in, als in appelazijn.
Mond: Oef! Die komt binnen. Volle bak. Heerlijk gecondenseerd. Rozijnen, gedroogd fruit, dadels, chocolade, mokka. Ontwikkeld naar zurig fruit; groene appels, sinaasappel, fruitazijn. Mooie balans en ontwikkeling. Beetje zoet, beetje zuur, beetje bitter. Maar niet enorm bijzonder verder. Lijkt niet veel water te kunnen hebben ondanks het hoge ABV.
Finish: vrij kort en bitter, niet enorm spectaculair. Ik proef voornamelijk amandelspijs.

Neus geweldig, mond goed, finish matig. Apart beestje. Toch lust ik er wel een flesje van! En of. 87/100

De neus heeft tonen van een hele oude whisky op Europees eiken, maar is verder best alcoholisch en scherp. Ook door het hoge ABV en korte finish lijkt hij niet erg oud. Maar toch zó'n complexe neus? Ik ben helemaal in de war. Wat is dit?! Vast niet Schots.

Single malt, OB, Europees eiken, 58% ABV, niet-Schots, 6-8 jaar oud?
=====

=====
Kay

Hier ook maar gelijk mijn notities van sample 4. Nog maar een klein bodempje geproefd, maar ik ga deze maar niet te lang door-analyseren:

N: Doet direct on-Schots aan met een een aparte soort moutigheid en kruiden als kerrie, nootmuskaat en laurier. Doet me daarom gelijk aan Amrut denken. Verder rook, caramel, perzik, vanillekoekjes, sinaasappel, drop en mineralen. Met een paar druppels water erbij meer citrus.
T: Flink peperig. Caramel, rook, kerrie, peper, perzik, drop, cacao en deeg. Na een tijdje meer perzik. Valt uit elkaar bij toevoeging van water.
F: Cacao, turfrook, caramel, drop, kerrie en peper.

Toen ik aan het flesje rook moest ik meteen aan Amrut denken. Ter vergelijking een Amrut Peated Cask Strength ernaast gezet en die is behoorlijk anders (veel geturfder ook), maar ik hou het toch bij die eerste ingeving. Score: 85.
=====

=====
MikerG

Op de neus, zacht, donker fruit, licht hout tintje op de achtergrond.
licht zoetige smaak en dan bam! kruiden, peper, mond droogt snel uit. en opeens een bittertje, maar niet op een lekkere manier bitter (zoals bijvb in Littlemill)
Heeft deze misschien wijn finish gehad?
52% ish
gok qua distillery, totaal geen idee, maar omdat ik hem niet zo vond gooi ik het dna maar op Jura
=====

=====
defeatless

Neus:
Zoet, bourbon-y, bloemen, vanille en caramelsiroop. Hier zit een hoop in! Lonka blokken. Maar er zit ook een fris zuurtje in.

Smaak:
Sweet, lichte rook, duidelijk een CS. Heerlijke whisky dit zeg! Houtschaafsel, vanille en caramel, weer die lonka blokken/ werthner's. Maar met water is het weer duidelijk dat er ook sherry cask invloeden inzitten.

Body:
Vol, vet romig en dik!

Finish:
Duidelijk bourbon gerijpte whisky, dus het houtige caramel en vanille blijft terug komen. Maar met water wordt het weer een ander verhaal.

Commentaar: Heerlijke whisky! Deze ga ik aanschaffen! 89 punten! Ik doe een gok in de ruimte: Balvenie 15-20 yo op CS maar wel double matured.
=====

=====
EMalt

Nou, wat de hell was dit :vies .

Bij deze mijn notes;

neus: gesloten, chemisch/new makey, sherry, cocos, pakje sigaretten, eik, muffig
smaak: erg zoet, bloemig, sherry, erg simpel c.q. dun,
Afdronk: wrang, droog, stro, bitter, nat karton, rot hout,

Conclusie: Hoe langer in glas (niet eens zo heel lang), des te meer de karton-achtige smaken naar

boven komen waar ik totaal niet blij van wordt. Daarnaast is het allemaal erg simpel. Ik denk dat het iets is wat gerijpt c.q. gefinished is op sherry, als het geen whisk(e)y tasting was zou ik wellicht (heel kort) aan cognac/armagnac denken, maar nee dat is lekkerder. De simpelheid en smaken doet me denken dat het jong is, maar sommige smaken doen me juist weer aan oud spul denken zoals oudere grain op sherry gerijpt c.q. gefinished, maar oudere grain is ook lekkerder.

Wat het ook is, het is voor mij gootsteen spul. 60pts oid.

Gokje? Jonge malt welke niet uit een van de bekende/grotere whisk(e)y landen komt, op 50%.
=====

=====
svennie

Kleur: amber
Geur: zoet, honing, subtiele sherry,
Smaak: idem

Volgens mij iets hoger in alcoholpercentage.
=====

=====
Tom2

Neus: bittersweet , volgens mij op cs gebotteld
Dronk: tropisch sapje met een serieus bittertje
Finish: bitter
=====

=====
RvdB

Fijne neus zeg! Dit moet een wine cask zijn; burgundy, marsala of sauternes.

Na verloop van tijd veel fruit. Meer en meer marsala of bedriegt mijn neus mij??

Nose.
Veel gedroogde fruit stukjes; perzik, mango, banaan, misschien in de verte zelfs wat passievrucht. Sinaasappel snoepjes, de gesuikerde variant met een laagje chocolade. Wat kruidnagel, hetzij gedempt. Hele fijne neus. Met water nog fruitiger.

Taste.
Hoog alcohol percentage, zeker 55%. Heeft niet perse water nodig. Scherp maar fruitig. En moutig! Romige, fruitige vanille havermout pap. Mooie houttonen mengen zich er door heen. Ja! Wel water toevoegen; hele mooie ronde en volle smaak. Versterkt wat ik hier boven schrijf; gedroogde mango, banaan en sinaasappel (in de verte zelfs aardbei (huh)), romige vanille pap, misschien zelf vla.

Finish.
Drogend (a la wijn cask / wijn finish). Droog zoet fruit; perzik en rozijnen vooral. En hout tonen.

Mooie whisky dit. Doet me erg sterk denken aan de Edradour Marsala Cask Finish - Straight From The Cask. Maar kan net zo goed een wood finish van Springbank zijn, hoewel ik geen peat of ziltigheid aantrof dus die optie lijkt mij niet waarschijnlijk.
=====

=====
Peter87

87-88

Neus: chocolade, zoete wijn, beetje olie/diesel, rood fruit, fruitazijn

Smaak: heftige smaak, vlezig, je kunt erop kauwen! vettig, dik, en aangenaam zoet, muskaat druif,

Finish: vlees en jus, wat druiven op het eind beetje zoals een duitse eiswein. duidelijke rozijnen/chocoladerozijnen.

sherryrijping maar ik heb ook even iets anders gedacht door de "wijn"
CS 52%?
Door het vlezige zou ik gokken op een mortlach maar het zou me verbazen als ik het goed heb. wel een geslaagde sample iig
=====

=====
JayDie

Reference: Glenmorangie 10yo The Original
ABV: CS, 55+
C: Red-golden-copper
N: maggi, Croky Bolognese chips, sherry, raisins,
changes a lot, alcohol (glue), sweaty feet of my colleague, opening a bag of pommes (salty?), getting sweeter in time, woody. After a while no maggi...
T: sweet, raisin. Anne thinks about krustenbraten...
F: burning alcohol (high abv), sherry, raisins. Like the finish more than the taste. Maggi. After water: strawberries in a glass/tin
C: water opens it up. Definitely needs water. Guess: Aberlour a'Bunadh
=====

=====
Tomcat

Glas: Glencairn
Kleur: goudgeel
ABV: mijn interpretatie van de bellen test komt uit op rond de 46%
Neus: Geuren van vanille, citroen en daarachter boterkoekjes. Kleine toon van knutsellijm. Met wat water frisser richting het zoete, ietsjes floraal misschien.
Smaak: De honing en koekjes weer, heel even een klein randje van iets vegetaals. Na water zoeter.
Afdronk: Vanille en middellang van lengte.
Score: 75/100
=====

=====
GlenPiWi

Kleur: goud
Geur: eerst lijm, daarna madeira en sandelhout
Smaak: zoethout, gaat eenbeetje alle kanten uit
Finish: middenlange afdronk op zoet en peper

Volgens mij een Japanse whisky op verschillende vaten gerijpt (bourbon,sherry, wijn)
Kan wat water verdragen, zeker niet slecht, maar voor mij iets te zoet.
ABV vooraan in de 50% schat ik. Rond de 10jaar?
Score: +/- 87
=====

=====
Joris

Neus: Hoog acetongehalte, zonder water ruik ik niets. Met water een lichte sherry, maar ook niet heel erg.
Palet: te scherp zonder water, met water olie-achtig, fruit op de achtergrond, wat zwaardere smaak
Afdronk: Licht zoetig, peer
=====

=====
MBC

Dit vierde sample is voor ons tot nu toe het topstuk uit deze VBT. Erg benieuwd of de laatste 2 dit nog gaan overtreffen (zou wel een feestje worden). Ook de eerste die op een potentiele "buy list" zou komen staan (al is deze waarschijnlijk of niet meer te krijgen of onbetaalbaar).

Uiterlijk: diepgoud
Geur: citrus, zuurtjes, groene appel, banaan, zoet, rozijnen, stro, noten, heel in de verte wat rook?
Smaak/Afdronk: sherry, pepertje, groen fruit, zoet, perzik, olie, abrikozen, caramel
Alcohol percentage: 58%

In één zin: Spannende whisky die zich steeds meer ontwikkelt naarmate deze langer staat, kan zeker wat water gebruiken. Zou het een Glenfarclas kunnen zijn?

Score: 86/100
=====

=====
Mermur

Vanwege verkoudheid maar één keer kunnen proeven.

Kleur: lichtbruin

Geur: chocoladesiroop

Smaak: aanvankelijk vrij zure arrival, later zoeter (gedroogde vruchten, m.n. krenten), chocolade, gebrande walnoten, vrij drogend

Finish: chocolade, gemalen koffie
=====

=====
Soundwave

In eerste instantie iets van herkenning met iets heel ouds door veel hout, maar direct ook een offnote van kippenbouillon. Verder geroosterde noten, amandelen, koffie, Haagse hopjes, sinaasappellikeur, armagnac. Tis die gekke offnote, want anders zou ik echt heel hoog hebben kunnen scoren, maar die blijft gewoon aanwezig. Ook kruismunt en wat nat gras. Denk dat ik hem even een uurtje ga laten luchten en dan terug kom.

oeps dat werden ineens 3 uur, maar goed, het heeft wel geholpen. Die kippensoep is gelukkig verdwenen. Wat overblijft zijn de noten en salmiak. Zowel in de neus als in de smaak. Net alsof je Heksehyl zit te kauwen. En niet op een vergezochte manier, maar bijna letterlijk.
Ok, wacht nu ruik ik het dus tóch weer wel die offnote
Dit is echt zóoo’n rare whisky. Het heeft dingen die ik het liefste ruik, maar ook de meest rare andere tonen. Zulke combinaties ben ik eigenlijk alleen bij hele oude whisky tegengekomen die misschien zelfs te lang op het vat heeft gelegen. Een goedkope 40plusser als die al bestaat? Een exotische houtsoort?
=====

=====
Ter veld

Kleur : Burnished - gepolijst

Geur: Houtlijm, notenmelange en een vleugje vanielle.

Smaak: noten, amandelen en rozijnen.

Afdronk: middel lang met een scherp tint
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: gekleurd met caramel? Donker goudgeel.
Geur: rozijnen, sherry, karamel, pruimen, gedroogd fruit
Smaak: scherp,sherry, zoet, rozijnen
Afdronk: Sterke scherpe peper, blijft wel even hangen en trekt zoet weg.
Score: 81
Beoordeling: hoog abv, nos, aberlour?, sherry oloroso vaten. Lekkere whisky, wel scherp.
=====

=====
squaadgras

Color: Deep Copper

Nose: Appelstroop, citrusvruchten, sinaasappel, karamel, basterdsuiker, krenten, rozijnen, zeezout, gedroogd fruit, hooi, eikenhout, drop, een vleugje lijm & rook.

Taste: Zoete drop, siroop, karamel, zeezout, hooi, appelstroop, sinaasappel, gedroogd fruit, vijg, pruimen, melkchocolade, kruiden, nootmuskaat, tabak, een vleugje rook.

Finish: Lang, begint zoet - eindigt licht ziltig, karamel, siroop, kruiden, tabak, gedroogd fruit, anijs, zeezout, zoute drop, krenten, rozijnen, een vleugje rook.

Nose: 89
Initial taste: 90
Body: 90
Finish: 88

Winner, winner, chicken dinner: ik gok op een PX (appelstroop) gelagerde island whisky. %abv rond de 48% (op leeftijd?). Een heel interessante sample, mooie complexiteit, zoet, zout een klein zuurtje. Flesje waard: jazeker!
=====

=====
mardo

Helaas maar 1x kunnen proeven. En ik heb werkelijk geen idee wat het is.

kleur: koper
geur: zoet. speculaas. meloen
zeer duidelijke geur, maar wat is het?
nootmuskaat, zoet rode wijn, rood fruit
smaak: zuur, pittig, peper, chili. kaneel
veel alcohol +50% ??
nasmaak: wordt licht zoet, warm, pittig. weer rode wijn

ik heb werkelijk geen idee wat ik zojuist gedronken heb. Zelfs geen
idee of ik het een topper vind of niet. Ik wil hem wel nog een keer
proeven. Hij maakt wel nieuwsgierig. Helaas ontbrak de tijd deze week.
Cijfer: 83
=====

=====
Oogadal

Weer een heel ander dram als nummer 3, gelukkig maar!

Neus: vrij zoet, rozijnen, wat pruimen en vanille, X-mas pudding en na een tijdje wat kaneel, lijm en wat stro. Dan komt er wat menthol en vers gras om de hoek kijken. Ik meen wat subtiele hints van een zoete (witte) wijn te ruiken en dat wordt verdrongen door een rum lucht. Rum finish? Hmmm. Niet verkeerd iig, 85/100

Smaak; sodeknetter, peper! En niet te weinig ook! Vijgen, creme brulee, stro, pijptabak, sigaren en menthol. Suikerriet, de verse variant, tikkie granig en hij wordt snel droog. Wel lekker. 86/100

Finish; niet geheel onverwacht; peper! Muscat wijn, wat zoetig/droog, zoethout, hubba bubba gum, vrij kort. 82/100

Eindoordeel; 84 punten.

Tsja, nu 'm plaatsen. Lastig hoor. Ik neig naar een vrij jonge Lowlander 10-12 yo, 52-53% abv met een rum finish en gezien de granigheid, het droge, de menthol met pijptabak en cigaren icm met de korte finish zou ik niet van m'n stoel vallen als het een grain whisky is. Ruwe gok; werkelijk geen idee.....
=====

=====
Ben87

Neus: veel fruit (tropisch, banaan, perzik), gras/hooi, vijgen/dadels, honing, bruine suiker, rozijnencake, sherry.

Smaak: hout, fruit (tropisch, banaan, perzik), kruiden, rozijnencake, mokka/koffie, noten, toffee, honing.

Afdronk: hout, kruidig, (melk)chocolade, tabak, mokka/koffie, walnoten, vijgen/dadels (gedroogd fruit), toffee, honing, vrij lang en lekker.

Kleur: licht sherry

Soort wisky: Single malt, cask strenght?
Land/Regio: Schotland, Speyside/highlands?
Distilleerderij: Glengoyne? Aberlour? Glenlivet? Tamdhu? Ben Nevis?
Alcoholpercentage: 50-58%
Leeftijd: 10-16y
Gebruikt vat: bourbon + sherry? Sherry finish (PX)?

85-87/100 (vooral de neus en de finish vind ik zeer goed!)
=====

=====
Implar

Ik ben al de hele week ziek, jammergenoeg geen ideale situatie om een whisky te proeven. Ik heb toch wat (beknopte) notes kunnen maken voor de verrassing eraf is.

Kleur: Goud

Neus: Zeer zoet, honing, citrus, wat rot hout

Smaak: Peper, jong, sinaasappel, honing

Finish: Peper, honing, vanille

Deze zal ik sowieso beter moeten proeven eens mijn zintuigen weer op punt staan. Nu ben ik er allesbehalve fan van. Het lijkt me een zeer jong ding. Volgens mij ofwel een NAS (Glenlivet Founders Reserve?) of misschien zelfs een bourbon...

75/100
=====

=====
andre8x8

Geur:
Sherry, fris, groene appels, wat later ook karamel

Smaak:
Peper, rozijnen, hout, salmiak
Met wat drupjes water en een tijd in het glas wordt dit sample beter en beter.

Afdronk:
Vrij kort, met wat sherry tonen

Score: 86

Alcohol percentage: >50 %
Leeftijd: 15+ yo
=====

=====
thijs100

Nose: Spicy, with a pinch of pepper and some cinnamon. Raisins, cherries and sandalwood now appear. With a hint of soy. There's glue also, but it stays in the background.
Taste: Brown sugar sweetness, with plums and black pepper. More raisins but also nutmeg and cloves. A tad dry.
Finish: Medium in length. Some spicy notes again. Raisins with almonds and hazelnuts.

Rating: 86

Een hele degelijke whisky. Flinke body, aardige complexiteit.
=====

=====
Nino

Neus: heel bekend luchtje..chocolade, marsepein! Rode bessen en of rode wijn.. eerste instantie ruikt hij heerlijk, totaal niet zuur!

Smaak: zo dan! Warme honing, creme brûlée toetje, rode druiven. Smaak is bij mij niet bekend trouwens!

Afdronk: heerlijk lang weer..

Score: 86
Opmerkingen: ben niet zo van de sherry bommen maar dit is goed te doen, betwijfel ook een beetje of het wel sherry is namelijk! Abv ca 48%
Ik ga geen gok doen wat het is of waar het weg komt. Ik laat me verassen met een open mind!
=====

=====
Appie

Kleur: Goud Geel
Geur: Eerst wat Anijs, heeft daarna wat tijd nodig vervolgens zuurstok en eikenhout
Smaak: Peperig met wat vanille en kaneel
Afdronk: peperige afdronk met weer wat kaneel
=====

=====
Malt Leon

Neus:
Sherry hooi gras rood fruit
Smaak:
Anijs
Sherry
Chocolade

denk een clynlish op sherry rond 57%
Heb maar 1x geproefd helaas.
=====

Hieronder een wordcloud van de meest voorkomende termen in bovenstaande notities:

wordcloud_vbt7_sample4.jpg
wordcloud_vbt7_sample4.jpg (113.96 KiB) 4654 keer bekeken
1 x
Matthijs, whiskynerd.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF VBT-7: Sample 4 (27 oktober t/m 2 november)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 26 Okt 2015, 19:32

Weer een dag te vroeg verstuurd. Helaas zijn de notities van sample #3 er nog niet, dus ik wacht even met die nog een keer in te schenken.
0 x

Joris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Joris » 26 Okt 2015, 19:58

Jij loopt ook steeds een week voor hè :HitHead Kun je er zo slecht vanaf blijven?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Okt 2015, 20:31

Nou nou, sample 4. Wat denk je er van Thijs? Blijf je in de Achterhoek wonen :P :P
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Okt 2015, 16:47

Nou ik heb sample 4 in mijn glas zitten. Hij is iig anders dan de andere
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Okt 2015, 21:28

Mijn notities zijn verstuurd!
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 30 Okt 2015, 17:11

[CENSUUR] Dit is [CENSUUR] zeg

Heb ook hier weer een sterk vermoeden welke kant we uitgaan. Vermoed zelfs recentelijk nog gedronken. Dit is een stijl die [CENSUUR]
Laatst gewijzigd door Matti op 30 Okt 2015, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen waardeoordelen of al te specifieke gokjes tot de publicatie can de notes aub :)
0 x
Afbeelding

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 30 Okt 2015, 18:17

RvdB schreef:[CENSUUR] Dit is [CENSUUR] zeg

Heb ook hier weer een sterk vermoeden welke kant we uitgaan. Vermoed zelfs recentelijk nog gedronken. Dit is een stijl die [CENSUUR]

[CENSUUR]

Grtz,
EMalt
Laatst gewijzigd door Matti op 30 Okt 2015, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dat las toch verdacht veel als een waardeoordeel Ewald, we moeten streng zijn als censuurcommissie
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 30 Okt 2015, 19:20

Excusez-moi! Dacht dat ik vrij neutraal was :o :oops:
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Okt 2015, 19:21

Ik zag toch minstens 3 keer een waardeoordeel, neutraal was echt anders ;)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 30 Okt 2015, 20:18

Check! Lesson learned haha
1 x
Afbeelding

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 31 Okt 2015, 00:48

EMalt schreef:

[CENSUUR]

Grtz,
EMalt

sh.., heb ik weer :Protest

Grtz,
EMalt
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 31 Okt 2015, 21:54

Verstuurd :duimop
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 01 Nov 2015, 23:07

Mijn inzending komt eraan. Ben benieuwd. Morgen eindelijk ons zegje doen :goedgedaan
0 x
2 ∞ & →

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 02 Nov 2015, 16:30

Ik ben zeer benieuwd wat dit nou was... Mijn proefbuddy Erik had er namelijk een nogal specifieke mening over die ik niet kon delen. Althans, ik kon hem geen ongelijk geven maar ook zeker uit eigen ervaring geen gelijk. Lastig, lastig.
1 x
BAM! - ook op Facebook

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-7”