Whisky in een restaurant of bar (algemeen)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Loki999
Actief lid
Actief lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 Jul 2010, 18:10

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 10 Aug 2010, 09:30

Heerlijk om na het eten een lekkere whisky te drinken..

Ik was zondag in Antwerpen daar waren provementen en het Bollekesfeest (brouwerij de koninck verkocht een "bolleke"voor 1 euro) het was erg gezellig.
Er was een stand van een restaurant waar je Iers runderentrecot van de kroon (gedeelte van het dier denk ik) kon bestellen besproeit met 12 jaar oude Cragganmore kon bestellen. Dat lag dan op de BBQ buiten, was echt heerlijk, hoewel ik niet van de besproeing op het vlees merkt hoor.
Daarom maar een losse Cragganmore bestelt, en ik moet zeggen deze smaakte me heel erg goed zelfs!
Hij kwam over als nog fruitiger als glenmorangie.
0 x

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Mark » 16 Aug 2010, 08:09

Klinkt goed Loki! Ik ga donderdag een aantal dagen naar Antwerpen. Hopelijk staat de BBQ dan nog buiten :) !
0 x

Loki999
Actief lid
Actief lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 Jul 2010, 18:10

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 17 Aug 2010, 15:32

Helaas het was een festival. :(

Volgend jaar echt bijzijn!
0 x

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Mark » 17 Aug 2010, 23:04

Hmm, dat is jammer.
0 x

Danieq
Actief lid
Actief lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 Aug 2010, 16:56

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Danieq » 20 Aug 2010, 14:50

Het ligt natuurlijk aan welk restaurant je kiest om te eten, maar in een willekeurig restaurant tref je meestal van die bimbo's van net 17 die als ze al whisky hebben gedronken het meestal uit zo'n blikje met cola hebben gehad
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Aug 2010, 14:54

Danieq schreef:van die bimbo's van net 17 die als ze al whisky hebben gedronken het meestal uit zo'n blikje met cola hebben gehad

:P
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Aug 2010, 15:14

Het hangt natuurlijk ook een beetje af van het aanbod van het restaurant. Gewoonlijk hebben ze enkel de standaard whisky's op de kaart staan. Af en toe kom ik er eentje tegen met een gevarieerder aanbod, maar dat zijn helaas eerder uitzonderingen. En dan nog ben ik niet snel geneigd om 6-7 € (6 à 7 € voor Piet ;) ) neer te leggen voor een whisky die ik niet ken. Dus hou ik liever bij een whisky bij mij thuis.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Aug 2010, 15:40

johan brugge schreef: En dan nog ben ik niet snel geneigd om 6 à 7 € neer te leggen voor een whisky die ik niet ken. Dus hou ik liever bij een whisky bij mij thuis.

Of waarvan er al drie jaar een bodempje in de fles heeft gestaan :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Tesseljoan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 Mei 2010, 20:14
Locatie: Amsterdam

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Tesseljoan » 20 Aug 2010, 18:49

Hah, dat doet mij denken aan een tent waar ik een glas Glenfiddich uit een fles met zo'n bodempje kreeg met dode vliegjes erin, zo vaak werd die geschonken :nono Personeel was heel lief en trok meteen een nieuwe fles voor me open, dat wel.... :?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
PretZels
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Sep 2010, 04:53

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor PretZels » 03 Okt 2010, 13:50

Maaaarrrruuuhhhhhh,
er zijn natuurlijk ook restaurants, waar je onder het gemak van een aperitiefwhisky, gekozen uit een ruim en uitgebalanceerd assortiment, voorzien van deskundig advies van de enthousiaste barkeeper, geserveerd in het juiste glas met ernaast een glaasje Higland Spring Schots mineraalwater uit de Ochil Hills en uiteraard een pipetje, onder het genot van Schotse of Ierse muziek een keuze kunt maken uit de menukaart, waarop een aantal gerechten met whisky prijken, die ook nog eens regelmatig variëren.
Ik geef meteen toe, dat die restaurants dun gezaaid zijn in Nederland en België, maar in Schotland zelf ook hoor ! Toch bestaan ze wel degelijk, ik mag hier geen reclame maken voor mijn eigen restaurant, maar net als op de publieke TV, als je er een stuk of wat noemt, dan mag het weer wel. Bovenstaand verhaaltje is gebaseerd op PretZels, maar op de onderstaande lijst staan (niet pretenderend compleet te zijn en in willekeurige volgorde) een aantal restaurants, verdeeld over Nederland en eentje in België die de moeite van een omweg of zelfs een reis er naar toe zeker waard zullen blijken te zijn:

- Schots restaurant Hielander in Alkmaar, Gerie en Wullie MacMorland serveren zo'n 700 whisky's en koken ook met whisky, Nederlands Whiskyhorecabedrijf in 2001
- Restaurant de Cluysenaer in Kluizen, nabij Gent, Stef en Krien Roesbeke koken met whisky en serveren er 350 single malts, meermaals uitgeroepen tot whiskyrestaurant van België, ook in 2010.
- Stadsboerderij de Koebrug in Stavoren,, een Schots restaurant waar men met whisky kookt en een whiskybar met 400 soorten whisky, Whiskyhorecabedrijf van het jaar 2005.
- De Heerenkamer van Hotel Veldenbos te Nunspeet, ga er snel nog eens naar toe, want eigenaar Wim Wamelink heeft het hotel verkocht aan de fletcher groep, dus de 450 flessen tellende verzameling zal wel verloren gaan voor de liefhebbers, zonde ! Whiskyhorecabedrijf van Nederland in 2006 en zelfs Whiskybar of the World.
- Resaurant ZuS in Roosendaal,, waar Maurice Maas kookt met whisky en waar men sinds de opening in 2006 al 350 whisky's in het assortiment heeft.
- Eetcafé PretZels in Sittard , waar Annelieke Rutkowski kookt met whisky en Bert Rutkowski er meer dan 300 kan serveren. Whiskyhorecabedrijf van Nederland in 2009, op het aanstaande whiskyfestival te Leiden zal hun opvolger worden bekend gemaakt.
0 x
Afbeelding Maar nog lang niet compleet.........

http://WWW.PRETZELS.NL

"IF THE WHISKEY DON'T KILL ME, I'LL LIVE TILL I DIE"
ALTERNATIVE:
"IF SHE DON'T KILL ME, THE WHISKEY WILL "

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Okt 2010, 19:18

Hé Bert dank voor de selectie en aanbeveling :goedgedaan

De Nederlands etablissementen de je noemt staan overigens zonder uitzondering al een tijd in de lijst: Whiskybars, -Cafés en Schotse restaurants,

Daarin hadden we nog niets in België. Nu de eerste. Ik heb De Cluysenaer toegevoegd.

In Nunspeed ben ik deze zomer geweest tijdens het IWS Whisky diner, en dat was helemaal top.
Zie: viewtopic.php?f=190&t=397#p8159
Maar ja wat daarmee gaat gebeuren weet nog niemand. Zie: Hotel Veldenbos is te koop.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 80
Lid geworden op: 30 Jul 2010, 23:32

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 03 Okt 2010, 20:37

In het Okura-hotel in Amsterdam voeren ze Adelphi single casks en de blend.

In The Flying Dragon ( bekroond als 1 van de beste Chinees restaurants in Nederland) in Akersloot heeft de nodige WIN-producten.

Maar goed, daar tref je echte whisky-fanaten aan die de scepter zwaaie, net zoals de uitbaterijen die Bert benoemde.
En ook De Toeter in Groningen heeft veel mooi spul, maar dat is een Grand Cafe.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 03 Okt 2010, 21:19

Hier is er eentje uit Kluizen, Vlaanderen. Eetablissement De Cluyzenaer. Daar koken ze ook met whisky.
De Cluyzenaer
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Okt 2010, 21:32

johan brugge schreef:Hier is er eentje uit Kluizen, Vlaanderen. Eetablissement De Cluyzenaer. Daar koken ze ook met whisky.

Hé Johan ! Mijn bericht 2 terug niet gezien :HitHead
Piet schreef:Daarin hadden we nog niets in België. Nu de eerste. Ik heb De Cluysenaer toegevoegd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
PretZels
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Sep 2010, 04:53

Re: Whisky in een restaurant

Ongelezen berichtdoor PretZels » 04 Okt 2010, 00:01

Kijk eens aan, eindelijk positieve horecaberichten, ga vooral zo door,
ik vind dat top, voor als ik eens ergens in de buurt ben........
ff lekker drammen (ivg muziek: jammen) bij de collega's !! :Proost
0 x
Afbeelding Maar nog lang niet compleet.........

http://WWW.PRETZELS.NL

"IF THE WHISKEY DON'T KILL ME, I'LL LIVE TILL I DIE"
ALTERNATIVE:
"IF SHE DON'T KILL ME, THE WHISKEY WILL "


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten