Whisky for dummies

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Whisky for dummies

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 17 Okt 2009, 13:31

Whiskey & Spirits for Dummies
Auteur: Perry Luntz
Uitgever: Wiley, 2008
Taal: Engels
ISBN 978 0 470 11769 9
Retail price: $ 19.99
Na wijn en bier is nu ook whisk(e)y in de Dummyreeks opgenomen. In dit geval een twijfelachtige eer. De auteur is uitgever/redacteur van de Beverage Alcohol Market Report, een internationale e-letter voor marketing executives in de wereld van bier, wijn en gedistilleerd. Zelfs met een enorme “staff” die hem terzijde stond is Luntz er niet in geslaagd om hier iets van te maken. Het boek is incompleet, inaccuraat en ongelooflijk flauw. Zijn gebrek aan kennis van whisk(ey) camoufleert de auteur met zouteloze grapjes, waarbij hij regelmatig in herhaling valt. Volgens Luntz krijgt single malt whisky zijn rokerige smaak doordat er turf wordt gebruikt bij de verhitting van de … mash. Ik moest het een paar keer lezen, maar het staat er echt. Ook historisch is Luntz niet bij de tijd. Eerst laat hij Geber in de 8ste eeuw het distilleren uitvinden, waarna hij klakkeloos vermeldt dat St. Patrick het distilleren in de 5de eeuw naar Ierland heeft gebracht. Het zijn slechts twee voorbeelden van hoe de man de bocht uit vliegt. Bij de Amerikaanse whiskeys lijkt het even iets beter te gaan maar ook daar is onnauwkeurigheid al snel troef. Met Ierse en Welshe namen heeft hij moeite, gezien de consequent foute spelling van Tyroconnell en Pendryn. Voor het gemak slaat hij de distilleerderijen in Engeland, Europa en Australië maar helemaal over. Wellicht alleen een must-have voor de verstokte whisky-bibliofiel.

HO

Naschrift: Er gaan geruchten dat Wiley een nieuwe versie wil laten verschijnen en daarvoor niemand minder dan Dave Broom zou hebben benaderd.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky for dummies

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Okt 2009, 14:15

Tsja, ik heb me altijd al afgevraagd wie zo'n ".......for dummies"boekje koopt ?
Dan moet je jezelf kennelijk als een dummy beschouwen, al dan niet m.b.t. het titel onderwerp !
Ik heb diverse van die boekjes doorgebladerd over onderwerpen waarvan ik weinig of alles weet maar het heeft me nooit aangesproken.
Ik herken bovendien wat jij hier ook al aangeeft, in het land der blinden...... maar om dan maar alles van een eenoog (in dit geval Perry Luntz) voor zoete koek aan te nemen gaat mij persoonlijk wat te ver.
Wil het waarde hebben dan is het juist zaak dat zo'n soort boekje door een autoriteit op het gebied is geschreven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky for dummies

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Okt 2009, 15:00

Hmm... opzich vind ik die "... voor dummies" boeken altijd wel geinig opgezet. Je moet dan inderdaad een leek zijn, want als je al iets van het onderwerp weet voegt het vaak niets toe.

Jammer dat hier zoveel fouten in staan... Om er een 'whiskykenner' erbij te betrekken voor een 2nd edition lijkt me een goed plan!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”