Vergane Whisky's (?)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Vergane Whisky's (?)

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 13 Nov 2015, 17:54

In de lijn van 'Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic:
Kan een Whisky vergaan ?

Met de soms grote voorraad flessen, al dan wel aangebroken of niet;
wie heeft er wel eens een bedorven fles whisky gehad ?
Hetzij geoxideerd, verkurkt of op welke manier ook tot 'ondrinkbare vloeistof' geworden drank?

Was dit een nieuwe, of aangebroken fles ?
Hoe lang had je deze fles al ?

Heb je ook een oorzaak kunnen achterhalen ?

:Party
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Vergane Whisky's (?)

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 13 Nov 2015, 17:59

Misschien een nieuwe job... Gat in de markt. Ophalen van vervallen whisky :bigsmile
Ipv de oud-ijzerman, de vervallen whiskyman :P

On topic: nooit meegemaakt, kan er niet over meepraten.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 13 Nov 2015, 18:09

Zo ga je dus off-topic...

Ik kan mij voorstellen dat bepaalde flessen nooit meer open zullen gaan...
Afbeelding

Maar zou je dit nog kunnen/durven dringen ?
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 13 Nov 2015, 18:35

Zo'n dergelijke fles is, als ik me niet vergis, het pronkstuk van de Zagatti collectie. Het meest zeldzaam werd het genoemd. Het zal waarschijnlijk niet in vergif zijn veranderd, of het echt smakelijk is zal me benieuwen.
1 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 13 Nov 2015, 19:01

die uit de zagatti collectie is idd een gelijk aardig uit ziende fles mo natuurlijk zonder al die aarde e hahah volgens de man van het museum is het een ierse whiskey uit 1843 die cadeau gedaan is aan iemand voor zijn trouw en die dan cadeau is gegeven aan zijn dochter
gezien in dit filmpje XD hahah ()
1 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Nov 2015, 09:55

Whisky kan zeer zeker kapot gaan, in ieder geval in open (en niet perfect afgesloten) flessen.

Zie ook: viewtopic.php?f=9&t=120&start=45
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 15 Nov 2015, 11:16

Ik heb qua gesloten flessen alleen weleens een fles gehad die zo zwavelig was dat die nagenoeg ondrinkbaar was. Een Glenfarclas 15yo.

Toen ik met whisky begon heb ik die in een kast in de keuken geplaatst. Niet beseffende dat er een combi-magnetron op een plank +- 1.5m eronder stond. Na verloop van tijd raakte wat Whisky's hun smaak kwijt, als in niet meer lekker. Aroma's vielen weg en er bleef iets bitters over. Dat herinner ik me vooral nog met de Old Pulteney 12 en Bunnahabein 12.
Ook bleek dat sommige whisky's nog ok smaakte, maar zowel ik als m'n maat zich rot bij voelde na 't gedronken te hebben. Een beetje onbestemd gevoel, niet zozeer misselijk, en eindigde vooral zittend op 't toilet. Dat gebeurde o.a. met een Highland Park 12.

Toen viel 't kwartje pas eigenlijk. Door de warmte wisselingen van de oven bedierf m'n whisky veel sneller. Ze vingen daar ook teveel licht op.
Als beginner heb ik die les toen meteen goed geleerd. Ze donker in een koele ruimte bewaren. Of in ieder geval een ruimte die niet te heet wordt of last heeft van temperatuur schommelingen.

Verder heb ik weleens een fles gehad, 2 eigenlijk, waarvan de kurk vrij fragiel bleek. Dit eindigde dan in een halve kurk in de fles, of een niet meer goed te sluiten fles omdat de kurk half uit elkaar viel toen die eruit was. Bij zo'n gare kurk loop je uiteraard 't risico dat er lucht bij komt en de whisky (snel) bederft. Bij mij waren de whisky's gelukkig nog goed.

Dat zijn mijn ervaringen tot nu toe.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Nov 2015, 11:45

XStream, je hebt gewoon bestraalde whisky zitten drinken man :P Geef je al licht in het donker?? Daar knapt niks van op natuurlijk, snel door de gootsteen.

Wat betreft brakke kurken, tsja, dat is een probleempje als het een al geopende fles betreft want die kun je makkelijk vervangen door een kurk die je uit een fles gehaald hebt die al leeg was. Altijd kurk bewaren natuurlijk.. Met namen de Signatory Vintage Cask Strenght kurken (van die decanter flessen, brede kurk) hebben de reputatie kapot te gaan. Die heb ik altijd 'op voorraad'.
Met een geopende fles heb ik nog niet gehad dat ie echt slecht of ondrinkbaar werd. Vaak knapt een fles er juist van op als ie een paar maanden open staat. Zeker de zware sherried flessen op PX, die zijn vaak wat zwavelig en wat tijd en lucht doet ze vaak goed. Geturfd is heel wisselend, de ene fles wordt beter en de andere gaat wat achteruit, moeilijk aan te geven waar dat aan ligt.

Als de kurk aan gort gaat bij een fles die nog dicht is (gebeurd niet zo gauw) heb je wel een probleem want dan daalt het vulniveau in je fles. Plat gezegd komt er lucht bij en verdampt er alcohol. Dat is beide niet best voor de smaak en de neus en zodra je ziet dat 1 van je flessen hier last van krijgt kun je nog 1 ding doen; open trekken en hopen dat het leed nog niet is geschied. Voordeel van een kurk die kapot gaat is dat je het kunt zien aan het vul niveau.
Een gesloten fles die vergaan was heb ik nog niet gehad. Maar ik draai ze ook elk halfjaar en geef ze een kusje ;)
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Aug 2021, 10:47

Deze week het restant uit een fles Laphroaig Scotch Universe door de gootsteen staan gieten.
Fles ruim anderhalf jaar in bezit en open, zat nog voor zo'n 35% vol maar had deze al maanden niet meer in het glas gehad of aangeraakt.
Kurk sloot nog goed af maar er dreef allemaal droes in, vlokkerig en korrelig, iets wat oorspronkelijk absoluut niet aanwezig was.
Voorzichtig geroken (hmm, rook niet helemaal zoals ik het me herinnerde) en klein slokje genomen maar was dus niet meer te pruimen! Zonde want was een meer dan prima Lappie.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Aug 2021, 11:12

Fat Bastard! schreef:Deze week het restant uit een fles Laphroaig Scotch Universe door de gootsteen staan gieten.
Fles ruim anderhalf jaar in bezit en open, zat nog voor zo'n 35% vol maar had deze al maanden niet meer in het glas gehad of aangeraakt.
Kurk sloot nog goed af maar er dreef allemaal droes in, vlokkerig en korrelig, iets wat oorspronkelijk absoluut niet aanwezig was.
Voorzichtig geroken (hmm, rook niet helemaal zoals ik het me herinnerde) en klein slokje genomen maar was dus niet meer te pruimen! Zonde want was een meer dan prima Lappie.

Na anderhalf jaar verbaast me dat eigenlijk. Heeft ie vol in de zon gestaan of zoals hierboven genoemd, boven een combimagnetron, over of koelkast?
Wel zonde van je whisky, sterkte met dit verlies verwerken.. misschien eentje op drinken, oh wacht..
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 25 Aug 2021, 11:40

Ik heb enkele flessen in hun box in een donkere slaapkamer staan. Komt dus absoluut geen licht op de flessen.
Maar nu is het er in juli en augustus wel ca 27 graden geweest . Moet ik me nu zorgen maken over de kwaliteit van het spul?
Was dat veel te warm ?

En wat als het in de winter er ca 10 graden wordt ?
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Aug 2021, 11:40

Daan schreef:
Na anderhalf jaar verbaast me dat eigenlijk. Heeft ie vol in de zon gestaan of zoals hierboven genoemd, boven een combimagnetron, over of koelkast?
Wel zonde van je whisky, sterkte met dit verlies verwerken.. misschien eentje op drinken, oh wacht..

Verbaasde mij ook. Neen, niet in de zon, niet bij een warmtebron. Op subtropische dagen na is het meestal een redelijk constante temperatuur in huis.
Dus inderdaad zonde van de whisky maar verder geen drama hoor. Er zijn (veel) ergere dingen om van wakker te liggen.
En er eentje op drinken?.....Zeker! Weer een lege fles om te vervangen :bigsmile
3 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Aug 2021, 11:43

Johnson schreef:Ik heb enkele flessen in hun box in een donkere slaapkamer staan. Komt dus absoluut geen licht op de flessen.
Maar nu is het er in juli en augustus wel ca 27 graden geweest . Moet ik me nu zorgen maken over de kwaliteit van het spul?
Was dat veel te warm ?

Ik denk dat als er constant grote temperatuurschommelingen zijn dit niet bevordelijk is.
Verloopt het temperatuurverschil geleidelijk aan dan zal het wel los lopen neem ik aan?
Maar je kan ook het zekere voor het onzekere nemen en alles zo snel mogelijk opdrinken :gnif
1 x
Afbeelding

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 25 Aug 2021, 11:45

Fat Bastard! schreef:
Johnson schreef:Ik heb enkele flessen in hun box in een donkere slaapkamer staan. Komt dus absoluut geen licht op de flessen.
Was dat veel te warm ?

Ik denk dat als er constant grote temperatuurschommelingen zijn dit niet bevordelijk is.
Verloopt het temperatuurverschil geleidelijk aan dan zal het wel los lopen neem ik aan?

Temperatuur schommelt inderdaad zeer geleidelijk. Met de jaargetijden zeg maar.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Aug 2021, 12:40

Even afwachten wat mijn twee favoriete whisky nerds hierover te zeggen hebben.
Kom er maar in Reichenbach en Cask1988 :P
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”