2 vragen: Condens/damp in nosing glass, troebel+lichter worden A'Bunadh

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

2 vragen: Condens/damp in nosing glass, troebel+lichter worden A'Bunadh

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 25 Aug 2015, 21:38

Hey liefhebbers, kenners & professionals,

Ik, met m'n beperkte whisky-ervaring, heb een vraagje. Eigenlijk 2 om eerlijk te zijn.

#1 Ik gebruik regelmatig wanneer ik notities maak een nosing glass met zo'n kek dekseltje erop (Ooit gelezen dat Gl'nmorangee hiermee is begonnen, ware geurexplosie in het neusje zodra je het dekseltje lift!). Regelmatig wanneer ik een mooie whisky inschenk ontstaat er een soort condens/damp op de binnenkant van mijn glaasje (meer met hogere %abv). Ik vraag mij af wat dit is? Is dit de alcohol die verdampt daar het in aanraking komt met een groter oppervlak (zuurstof) of... moet ik ze gewoon beter afwassen! :lekker

#2 Onlangs een fles A'Bunadh batch #50 op de kop kunnen tikken en al een aantal keer van kunnen genieten (en met mij anderen!). Voor het eerst kon ik duidelijk waarnemen dat met toevoeging van water de whisky heel erg troebel werd en van kleur veranderde; van 'helder' mahony/donkerbruin/rodig naar troebel amber/oranje. Ik heb nu 75+ whiskies mogen proeven maar dit is de eerste keer dat dit mij HEEL ERG opvalt; iemand een verklaring? Toevoeging van (teveel) karamel o.i.d.?

Dank u! Dramse! :yes
Laatst gewijzigd door squaadgras op 25 Aug 2015, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
2 ∞ & →

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: 2 vragen: Condens/damp in nosing glass, troebel+lichter worden A'Bunadh

Ongelezen berichtdoor Roland... » 25 Aug 2015, 21:48

#2 deze whisky is niet chill filtered, dus 't water reageert met de oliën van 't hout.
Correct me in i'm wrong...

#1 zou ik niet weten, misschien temperatuur verschil...
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 25 Aug 2015, 22:27

#1 ik leg zelf vaak een onderzetter bovenop het glas ( heb niet zo'n badass dekseltje) en dan gebeurt het ook.. viel me trouwens wel op dat het erger was op het moment dat ik buiten zat met een dram :roll:

#2 durf ik je geen antwoord op te geven!
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 25 Aug 2015, 23:28

1 lijkt me idd condens
2 Scotch Mist!! Wat Roland zegt, de oliën die opgelost zijn in de alcohol worden zichtbaar doordat het alcoholpercentage daalt (door verdamping en/of druppeltjes water toevoegen). Onder 45% begint de vertroebeling zo'n beetje (daarom zijn unchillfiltered whisky's vaak 46% of hoger gebotteld).
Kan geen kwaad, alleen maar een teken dat er veel smaak in zit.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Aug 2015, 17:13

1) Lijkt me inderdaad condens en hoogstwaarschijnlijk alcohol. Zet maar eens een potje alcohol, open, op een nauwkeurige (tot een 100e gram of nauwkeuriger) weegschaal en je ziet het gewicht afnemen. Dit gebeurd al bij kamertemperatuur.

2) Dat heet kwaliteit.

Overigens zit er volgens mij geen caramel in A'bunadh, maar ik keek net op de fles en er stond niet op dat het er niet inzit.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Aug 2015, 17:39

Ik zou zelf trouwens nooit zo'n dekseltje gebruiken. Ik heb wel een glas met een deksel maar die staat gewoon puur decoratief in m'n kast.
Ik vind het fijn als de whisky na verkoop van tijd in m'n glas veranderd van geur en smaak. Met zo'n dekseltje gaat dat veel langzamer.

Ontopic: de antwoorden op je vragen heb je al gehad denk ik. Niets aan toe te voegen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Aug 2015, 19:36

Peter87 schreef:Ik zou zelf trouwens nooit zo'n dekseltje gebruiken. Ik heb wel een glas met een deksel maar die staat gewoon puur decoratief in m'n kast.
Ik vind het fijn als de whisky na verkoop van tijd in m'n glas veranderd van geur en smaak. Met zo'n dekseltje gaat dat veel langzamer.

Ontopic: de antwoorden op je vragen heb je al gehad denk ik. Niets aan toe te voegen.

Ik gebruik het dekseltje indd. alleen voor de eerste 'geurexplosie' m.a.w. inschenken dekseltje erop. Zodra ik klaar ben voor m'n eerste zip eraf en daarna blijft 'ie eraf om te kijken hoe de blootstelling aan zuurstof/lucht met de whisky 'reageert'! (Had het waars. wat beter moeten omschrijven, maar het was al laat, en... ach :lekker )

Voor alle antwoorden; dank u! Weer wat meer te weten gekomen over GGD. Gouden Goden Drank.
2 x
2 ∞ & →

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”