Graag advies over blends
Graag advies over blends
Hoewel 95% van alle huidige whisky blends zijn, is mijn ervaring op het gebied toch voornamelijk single malts (Speyside / Highland / Islay). Dus bij deze een vraag aan jullie!
Mijn palete voorkeur op dit moment richting gedroogd fruit / rozijnen / zoet (honing / caramel). Weten jullie een (of meerdere) blended malt / blends (of misschien wel bourbon / grain types) die richting deze smaak tonen gaan?
Mijn palete voorkeur op dit moment richting gedroogd fruit / rozijnen / zoet (honing / caramel). Weten jullie een (of meerdere) blended malt / blends (of misschien wel bourbon / grain types) die richting deze smaak tonen gaan?
0 x
Re: Graag advies over blends
De eerste die in mij opkomt is de Chivas Regal 12jr https://www.whiskybase.com/whisky/54744/chivas-regal-12-year-old
0 x
De volgende blends van Springbank zou ik je willen aanraden:
Spirit of Freedom 30 YO
Campbeltown Loch 21 YO
Campbeltown Loch 30 YO
Deze behoren tot de betere blends die ik ken. Ik kan je eventueel sampletjes ervan bezorgen als je ze eens wil proberen.
Spirit of Freedom 30 YO
Campbeltown Loch 21 YO
Campbeltown Loch 30 YO
Deze behoren tot de betere blends die ik ken. Ik kan je eventueel sampletjes ervan bezorgen als je ze eens wil proberen.
0 x
De Chivas staat toch niet bekend om zijn rood fruit en rozijnen? (correct me if I'm wrong)
En de campbeltowns 21 en 30yo's zijn wel erg premium blends... Weet niet wat het budget is van Lorijn?
Ik denk aan een Naked Grouse, of Sheep Dip Oloroso (maltblend). Heb ze overigens niet geproefd, maar die staan wel bekend om hun sheŕryinvloed. En ik geloof dat je dat zoekt als ik je verhaal lees.
Ook Adelphi Private stock is imo een optie.
Heb je een prijsindicatie? Dat is makkelijker advies geven.
En de campbeltowns 21 en 30yo's zijn wel erg premium blends... Weet niet wat het budget is van Lorijn?
Ik denk aan een Naked Grouse, of Sheep Dip Oloroso (maltblend). Heb ze overigens niet geproefd, maar die staan wel bekend om hun sheŕryinvloed. En ik geloof dat je dat zoekt als ik je verhaal lees.
Ook Adelphi Private stock is imo een optie.
Heb je een prijsindicatie? Dat is makkelijker advies geven.
0 x
whiksy schreef: Heb je een prijsindicatie? Dat is makkelijker advies geven.
Op dit moment zit ik rond de 50 a 60 euro voor een malt, iets hoger natuurlijk voor een cask strenght. Echter zijn blends over het algemeen wat lager in prijs (hoewel daar natuurlijk ook zeer dure tussen zitten).
0 x
- Nederland-paraat
- Senior

De Adelphi private stock is inderdaad ook wel aardig voor een blend. Daar kan ik ook nog wel de Black Bull 12 aan toevoegen, geen hoogvliegers maar wel lekkere drink whisky`s.
0 x
Als je in het goedkopere segment wil blijven, dan vind ik deze nog wel te pruimen:
https://www.whiskybase.com/whisky/30170 ... end-nas-cm
En de Private Stock van Adelphi inderdaad, maar die van Càrn Mòr is beter. Of Bailie Nicol Jarvie, maar die voldoet niet zo aan het door jou geschetste profiel vrees ik.
https://www.whiskybase.com/whisky/30170 ... end-nas-cm
En de Private Stock van Adelphi inderdaad, maar die van Càrn Mòr is beter. Of Bailie Nicol Jarvie, maar die voldoet niet zo aan het door jou geschetste profiel vrees ik.
1 x
whiksy schreef:De Chivas staat toch niet bekend om zijn rood fruit en rozijnen? (correct me if I'm wrong)
Ik doelde voornamelijk op de honing caramel en zoet. En hij gaf gedroogd fruit aan, dat is een breed begrip.
0 x
Verder hoorde ik ook goede dingen over "Monkey Shoulder" (blended malt). Iemand ervaring daarmee?
0 x
oude blends, zeg even jaten 70 en 80 vind ik veel lekkerder dan huidige spul.
Lijkt wel of nu alles wat scherper en vlakker is dan toen. Zal ook wel komen doordat er in de vorige eeuw ook nog veel met kolen werd gestookt en dat vakmanschap bij de mens zat ipv bij de computer
Lijkt wel of nu alles wat scherper en vlakker is dan toen. Zal ook wel komen doordat er in de vorige eeuw ook nog veel met kolen werd gestookt en dat vakmanschap bij de mens zat ipv bij de computer
0 x
Nou ik heb wat blends uit de jaren '60 en '70 geproefd waarbij het zeer twijfelachtig leek wat er allemaal in gekiept is. Ik denk bv. aan de 'Always Mellow'. Leuk om te proeven omdat het zo'n oude flessen zijn, maar vaak niet echt lekker.
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

Lorijn schreef:Verder hoorde ik ook goede dingen over "Monkey Shoulder" (blended malt). Iemand ervaring daarmee?
aah Monkey Shoulder! lekker pittig en goed als je van de rokerige whiskys houd!
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Monkey Shoulder is een blended malt van Balvenie, Kininvie en Glenfiddich, die staan toch niet bekend om hun rook?
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

whiksy schreef:Monkey Shoulder is een blended malt van Balvenie, Kininvie en Glenfiddich, die staan toch niet bekend om hun rook?
hmm misschien herrinner ik het me verkeerd. Is alweer een tijdje terug. mijn excuses
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
ik word steeds nieuwsgieriger... Hoop dat ze 'm hebben bij het whiskyevent in Eindhoven.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”