Mash en wash

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Taita
Actief lid
Actief lid

Mash en wash

Ongelezen berichtdoor Taita » 02 Aug 2015, 09:02

Ik ben tijdens mijn vakantie bij de Talisker destilleerderij op Skye geweest en heb de rondleiding gevolgd. Daar vielen me enkele zaken op:
- de mash wordt door Talisker elders ingekocht
- er wordt maar één soort gist gebruikt, kennelijk door alle destilleerderijen dezelfde.
- er wordt maar één soort wash gemaakt waaruit één soort new make/white spirit wordt gestookt. Alle varianten ontstaan daarna uit de keuze van vaten en rijpingsduur.

Het proces voor het vat wordt dus zo stabiel mogelijk gehouden. Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor andere destilleerderijen. Je zou zeggen dat er meer variatie en kwaliteit mogelijk is als gevarieerd wordt met de mash en de gist. Zo weet ik dat in de wijnbranche duizenden soorten gist beschikbaar zijn die allemaal hun eigen karakter aan wijn geven.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mash en wash

Ongelezen berichtdoor totalatool » 02 Aug 2015, 11:00

Ik gok dat ze de malt elders inkopen, en niet de mash?
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Aug 2015, 11:09

totalatool schreef:Ik gok dat ze de malt elders inkopen, en niet de mash?

Dat lijkt me ook.

Taita schreef:Het proces voor het vat wordt dus zo stabiel mogelijk gehouden. Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor andere destilleerderijen. Je zou zeggen dat er meer variatie en kwaliteit mogelijk is als gevarieerd wordt met de mash en de gist.

Bij de meeste distilleerderijen is het proces iedere keer hetzelfde voordat de new make in het vat gaat. Er wordt soms geëxperimenteerd met verschillende gerstsoorten en soms ook met verschillende soorten gist. Ook met de lengte van de fermentatie kan je wel wat spelen. Maar dat is eerder uitzondering dan regel. Zeker grote jongens zoals Talisker experimenteren eigenlijk nooit, behalve dan met verschillende vatsoorten. Maar dat is zo gebruikelijk dat het eigenlijk niet onder de noemer experimenteren mag vallen.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Aug 2015, 15:48

De voornaamste reden is dat je op deze manier in ieder geval een zo constant mogelijk kwaliteit spirit in je vaten hebt.
Daarna is het nog hoe het hout werkt, dat is minstens 70%, maar waarschijnlijk meer, van de smaak. In ieder geval is de eerste 30% van de smaak gewaarborgd.

Vroeger werd er nog wel eens op Islay geprutst toen Bruichladdich nog gesloten was. De grote jongens gebruikten daar de installaties om wat experimenten uit te halen.
Verder is het momenteel hard werken en zoveel mogelijk produceren geblazen, dus veel ruimte voor experimenten is er gewoonweg niet.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”