Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Mei 2016, 11:57

Ja, dat idee had ik al :P

Blijft lastige materie want whisky kun je weer doorheen kijken en een RAL waaier niet...
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Mei 2016, 12:00

De vraag die bij mij dan opkomt is hoe belangrijk het is om exáct te kleur te willen/kunnen/moeten vastleggen? Ik vind het interessant om te constateren of een whisky heel licht geel/wit is, of juist goudgeel, oranje of neigend naar donkerrood of bruin. Het maakt de ene whisky ook wat aantrekkelijker in het glas dan de andere, je kunt er misschien bepaalde vat-invloeden in terug zien, maar verder?
Ik leg het zelf dan ook een beetje op gevoel vast. Sowieso drink ik mijn drammetjes over het algemeen 's avonds en dus bij kunstlicht, dan krijg je sowieso al een vertekend beeld.
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 26 Mei 2016, 12:03

Dre schreef:De vraag die bij mij dan opkomt is hoe belangrijk het is om exáct te kleur te willen/kunnen/moeten vastleggen?

Exacte kleur is alleen belangrijk voor producenten die bijkleuren met karamel (of mixen van de stock die ze hebben) om de kleur per batch hetzelfde te houden.

Verder is kleur gewoon een van de vele aspecten van de whiskyhobby waar lekker over geouwehoerd kan worden.
2 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Mei 2016, 12:21

turfsmurf schreef:
Dre schreef:De vraag die bij mij dan opkomt is hoe belangrijk het is om exáct te kleur te willen/kunnen/moeten vastleggen?

Exacte kleur is alleen belangrijk voor producenten die bijkleuren met karamel (of mixen van de stock die ze hebben) om de kleur per batch hetzelfde te houden.

Verder is kleur gewoon een van de vele aspecten van de whiskyhobby waar lekker over geouwehoerd kan worden.

Ha dan snap ik het en sluit me er volledig bij aan :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 26 Mei 2016, 13:27

Kay schreef:Al vaak afgevraagd maar nooit hier ter sprake gebracht: Hoe stel je objectief de kleur van whisky vast? De kleur die je oog waarneemt is toch afhankelijk van de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt? M.a.w. in een 2cl sample flesje ziet een whisky er lichter uit dan wanneer je door een volle literfles heen kijkt.


Met een spectrofotometer. De objectieve waarde van een kleur is vast te stellen door daar een klein sample in te zetten, waar licht doorheen gestraald wordt. Met het blote oog is het bijzonder lastig, in mijn optiek zelfs onmogelijk, om consistent een waarde te bepalen. Ook met een RAL-waaier, dan ben je namelijk nog steeds aan het vergelijken in plaats van meten.

Aanvullend op
turfsmurf schreef:Exacte kleur is alleen belangrijk voor producenten die bijkleuren met karamel (of mixen van de stock die ze hebben) om de kleur per batch hetzelfde te houden.


Exacte kleur is óók belangrijk voor producenten die alleen met natuurlijke kleur werken en geen karamel (E150a) gebruiken. Zowel voor Macallan als Highland Park meten we de kleur van alle vaten en batches. Als filtratie wordt toegepast, meten we zelfs voor en na filtratie.
Alleen op deze manier kunnen we consistente kleur bereiken tussen verschillende batches. Als de kleur niet consistent is, weten we dat tot op de exacte graad.
4 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2390
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Mei 2016, 14:15

Mijn vraag komt vooral voort uit het blind proeven, bv. Proef Olympics. Als ik dan op basis van het kleurenspectrum op Whiskybase voor 'chestnut' zou kiezen terwijl anderen bij een bepaalde whisky voor 'old oak' gekozen hebben, dan zou je op basis daarvan moeten kunnen concluderen dat het niet dezelfde whisky betreft. Maar als hier echt een grote spreiding in zit omdat er geen enkele consistentie zit in de manier waarop mensen dit vaststellen, kun je hier dus eigenlijk helemaal niet van op aan.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 26 Mei 2016, 15:35

Kay schreef:Mijn vraag komt vooral voort uit het blind proeven, bv. Proef Olympics. Als ik dan op basis van het kleurenspectrum op Whiskybase voor 'chestnut' zou kiezen terwijl anderen bij een bepaalde whisky voor 'old oak' gekozen hebben, dan zou je op basis daarvan moeten kunnen concluderen dat het niet dezelfde whisky betreft. Maar als hier echt een grote spreiding in zit omdat er geen enkele consistentie zit in de manier waarop mensen dit vaststellen, kun je hier dus eigenlijk helemaal niet van op aan.


Dat ben ik met je eens. Net als smaak, wat dat betreft, dit berust vooral op perceptie.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Mei 2016, 15:46

Sietseus schreef: Al vaak afgevraagd maar nooit hier ter sprake gebracht: Hoe stel je objectief de kleur van whisky vast? De kleur die je oog waarneemt is toch afhankelijk van de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt? M.a.w. in een 2cl sample flesje ziet een whisky er lichter uit dan wanneer je door een volle literfles heen kijkt.


Met een spectrofotometer. De objectieve waarde van een kleur is vast te stellen door daar een klein sample in te zetten, waar licht doorheen gestraald wordt. Met het blote oog is het bijzonder lastig, in mijn optiek zelfs onmogelijk, om consistent een waarde te bepalen. Ook met een RAL-waaier, dan ben je namelijk nog steeds aan het vergelijken in plaats van meten.

Klopt, met een RAL waaier blijft het mix & match op het oog. Maar ik was er vanuit gegaan dat de vraag vanuit hobbymatig oogpunt werd gesteld en niet dat Kay voornemens is om wat leuks te gaan bottelen.. ;) Een RAL waaier is nog wel aan te schaffen privé, dat apparaat waar jij het over hebt zal wel een paar knaken kosten waarschijnlijk?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Mei 2016, 23:44

Met hoogste verbazing zitten kijken naar de ontwikkelingen binnen dit topic.

Volgens mij zijn we rijp voor een inrichting.....
Een RAL waaier aanschaffen om op een redelijke manier de kleur in de whisky te kunnen bepalen, zodat we op WB bij een blindtasting aan de hand van de kleur kunnen zien of we dezelfde drank drinken....... :hoera :hoera

Laat staan een spectrometer......

Heerlijke freaks zijn we toch ook met z'n allen :smullen :bottomsup
9 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Mei 2016, 00:36

Zal ik nu nog even een verzoek aan WB sturen of ze het veld 'Kleur' kunnen wijzigen naar 'RAL-nummer', of is dat al gedaan? :gnif
3 x

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 27 Mei 2016, 15:04

Oogadal schreef:Klopt, met een RAL waaier blijft het mix & match op het oog. Maar ik was er vanuit gegaan dat de vraag vanuit hobbymatig oogpunt werd gesteld en niet dat Kay voornemens is om wat leuks te gaan bottelen.. ;) Een RAL waaier is nog wel aan te schaffen privé, dat apparaat waar jij het over hebt zal wel een paar knaken kosten waarschijnlijk?


Ja, dat besefte ik na mijn reactie op het topic pas. Ik liet me vooral leiden door het woord 'objectief'. Een dergelijk apparaat is inderdaad een investering :-)

PS: ik raakte in de war toen ik je post las, het lijkt net of je dezelfde tekst schreef en alsof ik de vraag stelde. Maar ik snap hem na 3x herlezen. :D
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Mei 2016, 15:57

Ja, ik had wat ruzie met quoten..., wilde stuk knippen en dat ging niet helemaal lekker :HitHead
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Mei 2016, 00:28

DiXi schreef:Afgelopen week op het terras de Aberlour 10 geproefd.

https://www.whiskybase.com/whisky/18484 ... 0-year-old

Ik was behoorlijk onder de indruk van de smaak, wetende dat het een instap-whisky is voor een lage prijs.

Ik kreeg een gekke gedachte: hij lijkt best veel op de Macallan 12 fine oak.... Hebben meer mensen deze ervaring?

Om eerlijk te zijn? Nee, totaal niet. Ik vind de Aberlour 10 toch echt wel veel meer smaak en body hebben, met duidelijke sherry invloeden. De Macallan 12yo Fine Oak vind ik aan de slappe kant, bij het waterige af. En als je dan naar 'waar voor je geld' van beide whisky's bekijkt, zijn ze al helemáál niet te vergelijken, wint de Aberlour 10 op K.O.
1 x

Luud
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 Mei 2016, 20:27

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Luud » 28 Mei 2016, 16:07

Ok mannen
Tnx

Het zal een hele zoektocht worden...
Daarom maar even 2 in huis gehaald om de verschillen te proeven...Jack Daniels en een Strathcolm( singel grain)...die laatste vind ik redelijk licht....en lekker..
Van Glenfiddich, single malt kreeg ik hoofpijn ( na 2)... :HitHead

Luud
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Mei 2016, 17:48

Luud schreef:Van Glenfiddich, single malt kreeg ik hoofpijn ( na 2)... :HitHead

... vaten?
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten