Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Koning
Senior
Senior
Berichten: 490
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Jan 2023, 09:43

Uridium schreef:Na de BenBracken en Glengyle vind ik het nu wel tijd voor een Ben Gyle whisky :schotland :domdom


Mijn Ben Wyvis zei dat ze Glengyle is. Wat wil een Mannochmore! You only Glenlivet once zullen we maar zeggen, maar let op dat je de volgende dag niet Royal Brackla bent! Dan voel je je Glenrothes en moet je aan de Teaninich.
16 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Jan 2023, 11:13

Koning schreef:Mijn Ben Wyvis zei dat ze Glengyle is. Wat wil een Mannochmore! You only Glenlivet once zullen we maar zeggen, maar let op dat je de volgende dag niet Royal Brackla bent! Dan voel je je Glenrothes en moet je aan de Teaninich.


En de prijs voor beste post van 2023 gaat naar .... :respect :respect :respect
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Ms2213
Actief lid
Actief lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 Jan 2023, 03:09

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Ms2213 » 28 Jan 2023, 19:56

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie (dan kijk ik naar het recent geopend/aangeschaft-topic) deze flessen selecteren?

Ik drink nu ongeveer 4 jaar als liefhebber met m’n trouwe glencairn. Maar ik heb alleen OB bottlingen geprobeerd. En dan ook alleen flessen die relatief recent uitkomen waar dan wel wat reviews over te lezen zijn.

Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan
1 x

Gebruikersavatar
Raymond CS
Senior
Senior
Berichten: 414
Lid geworden op: 09 Jan 2021, 17:24
Locatie: Spijkenisse

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 28 Jan 2023, 20:06

Ms2213 schreef:Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie (dan kijk ik naar het recent geopend/aangeschaft-topic) deze flessen selecteren?

Ik drink nu ongeveer 4 jaar als liefhebber met m’n trouwe glencairn. Maar ik heb alleen OB bottlingen geprobeerd. En dan ook alleen flessen die relatief recent uitkomen waar dan wel wat reviews over te lezen zijn.

Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan


Gewoon op het forum wat samples bestellen.
Er is keuze genoeg.
Dan kan je een paar IB eerst proberen zonder gelijk een hele fles te hoeven kopen.
Mocht je er niet uit komen stuur dan maar een pb dan help ik je wel een beetje opweg.
1 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 28 Jan 2023, 20:08

Deze vraag had ik ook in het begin. Hier meegedaan aan range shares om distilleerderijen te ontdekken. Het whiskyforum thuisfestival heeft me veel mooi whisky’s laten ontdekken die ik zeker nooit zal kunnen kopen. Verder vooral veel samples kopen op dit forum. Zo ontdek je je smaak en kun je ook eens wat meer betalen voor een fles die je echt wilt hebben. Maar zelf koop ik vooral ob bottelingen en verder samples om veel te mogen proberen zonder hele flessen te moeten kopen.
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Jan 2023, 20:54

Raymond CS schreef:
Ms2213 schreef:Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie (dan kijk ik naar het recent geopend/aangeschaft-topic) deze flessen selecteren?

Ik drink nu ongeveer 4 jaar als liefhebber met m’n trouwe glencairn. Maar ik heb alleen OB bottlingen geprobeerd. En dan ook alleen flessen die relatief recent uitkomen waar dan wel wat reviews over te lezen zijn.

Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan


Gewoon op het forum wat samples bestellen.
Er is keuze genoeg.
Dan kan je een paar IB eerst proberen zonder gelijk een hele fles te hoeven kopen.
Mocht je er niet uit komen stuur dan maar een pb dan help ik je wel een beetje opweg.

Wat Raymond zegt. Daarnaast ga je voor jezelf snel genoeg een soort ‘profiel’ opbouwen. Op een gegeven moment weet je gewoon dat je een Ardmore op sherryvat blind kan kopen, om maar een voorbeeld te noemen. Of helemaal wild bent van een bepaalde distillery of bottelaar die links of rechtsom niet meer mis kan slaan bij je. Zo kopen veel mensen bottelingen van Le gus’t of Cadenhead blind en groeit dat aantal bij jongere bottelaars als WhiskyDudes of North Starr spirits inmiddels ook rap.
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3968
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Jan 2023, 21:11

Ms2213 schreef:...Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan
Zelf koop ik meestal per fles.

De standaard OB (of blend) is dan meestal wel het uitgangspunt en die kies ik dan op basis van recensies of reacties en tips van mensen die ik vertrouw en waarvan ik het idee heb dat zijn of haar smaakprofiel wel eens in het verlengde kan liggen van wat ik al lekker vind. Bevalt de OB me kijk ik verder in de range van die stokerij naar wat ouder of een IB daarvan.

Dan val je jezelf wel eens een buil en moet je leergeld betalen, maar over het algemeen gaat het wel goed. Ben ik misschien niet zo heel kritisch.

Maar kennis maken met samples is dan wel veiliger, maar dan mis je wel het effect van het zich ontwikkelen van een whisky met wat tijd en het dalen van het vulniveau van de fles. Mijn PC10 vind ik nu veel lekkerder dan toen ik hem net open trok.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Jan 2023, 21:15

Reichenbach schreef:Maar kennis maken met samples is dan wel veiliger, maar dan mis je wel het effect van het zich ontwikkelen van een whisky met wat tijd en het dalen van het vulniveau van de fles. Mijn PC10 vind ik nu veel lekkerder dan toen ik hem net open trok.

Nee hoor. Kwestie van gedegen tijd nemen met je glaasje ;) Als je zo’n sample in een half uur wegslaat mis je idd dat effect. Ga je voor een sample uitgebreid zitten met t idee dat je er misschien wel een fles van wilt en je gaat 1.5u spelen as it is, met handwarmte, oxidatie in het glas en met een druppie water, dan weet je daarna een heel eind of kopen de moeite waard is. Levert uiteraard niet de volledige flesontwikkeling maar wel een betrouwbare indicatie.

En dan ga je alsnog de flesontwikkeling meemaken als je m besluit te kopen :bigsmile Als je na 1.5u nog niet overtuigd bent van een aanschaf is de kans dat er in de fles zóveel gaat gebeuren dat je m ineens wel lekker vind, vrij klein.
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor JvR » 28 Jan 2023, 23:10

Ms2213 schreef:Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie (dan kijk ik naar het recent geopend/aangeschaft-topic) deze flessen selecteren?

Ik drink nu ongeveer 4 jaar als liefhebber met m’n trouwe glencairn. Maar ik heb alleen OB bottlingen geprobeerd. En dan ook alleen flessen die relatief recent uitkomen waar dan wel wat reviews over te lezen zijn.

Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan


Een IB is natuurlijk niet per se beter dan OB, en daarna de laatste jaren veel duurder geworden (ook relatief aan veel OB). De p/q ratio is er niet beter op geworden: jong spul, niet heel speciaal en zomaar 8 tientjes is geen uitzondering.

Aan de andere kant is een IB / single cask aantrekkelijk, want weer eens wat anders dan de OB's, minder een allemansvriend, veel CS en duidelijk invloed van het vat te proeven.

Ik raad je aan om na te denken wat voor smaakprofiel je wel/niet van houdt, whiskybase te raadplegen en als het even kan bij de slijter te proeven.

En ik zou ook eens kijken naar The Ultimate flessen, die zijn redelijk betaalbaar vaak.
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1620
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Jan 2023, 12:02

Ik denk dat als je de IB's koopt die precies bij je eigen smaakprofiel aansluiten deze het eigenlijk bijna altijd zullen winnen van een OB met een vergelijkbare stijl en in dezelfde leeftijd en prijsklasse. Dat laatste is overigens vrij belangrijk, want ik snap ook wel dat er bij IB's niet de kwaliteit van een core range Ardbeg, Springbank etc. te vinden is voor een prijs die ook maar enigszins in de buurt van die OB zit.

Een OB is per definitie een grote(re) batch, waarmee een gemiddeld aantrekkelijk profiel wordt gecreëerd voor de liefhebber van een bepaalde stijl. Er zullen dus bijna altijd vaten in zo'n batch zitten die je meer bevallen het gemiddelde van die batch. En dat type vat moet je dus zien te vinden bij een IB; succes! :bigsmile.

Natuurlijk zijn er ook single cask en echte small batch (max. een vaatje of 5 à 6) OB's, maar die zijn dan vaak weer een stuk duurder dan IB's.

Dus wat hier boven al door iedereen is gezegd: proeven, proeven en nog eens proeven. En als je dan je eigen profiel een beetje hebt bepaald kun je ook heel mooi de reviewers op WB eruit pikken die (iig voor dat type profiel) dezelfde smaak hebben als jij.
2 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4847
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2023, 13:26

Met ontdekken van welke whisky dan ook zijn er maar een paar dingen belangrijk voor een goed oordeel of iets je smaak is.
1. Tijd, heb je haast neem dan een biertje. En tijd is rekbaar en wat een dram aan tijd nodig heeft om te ontwikkelen verschilt per glas.
2. Het juiste glas, dus geen tumbler. Welke wel; persoonlijke voorkeur.
3. Warmte van je hand. Voor alles geldt; hoe kouder hoe minder smaak. Daarom gooien ze in de USA ook in veel bourbon's een bak ijs.
4. Laat whisky door je glas walsen.
5. Kom je er niet door? Niet zo snel opgeven, want dat is het sein om er wat water bij te doen en opnieuw te beginnen.

Bovenstaande is minder van toepassing op OB's omdat die inderdaad (commercieel) geblend worden op het profiel waar de distillery om bekend staat. Dat levert eigenlijk altijd een vrij toegankelijke, makkelijke whisky op die een heel breed publiek moet aanspreken. Kort door de bocht; als je Ardbeg lekker vindt dat zal een OB van dat huis je waarschijnlijk nooit teleurstellen. Een single cask IB kan wel eens een lastiger drammetje zijn die iets meer van je tijd vraagt. Zelf koop ik eigenlijk nooit OB's, maar da's puur omdat ik weinig lol beleef aan iets waar distillery z'n best op heeft gedaan het voor een zo groot mogelijk publiek lekker te maken. Het is vaak (voor mij) meer van hetzelfde, nooit teleurstellend, maar ook vrijwel nooit spannend.

Wat betreft prijzen van OB's vs IB's; als een vat via een cask broker verkocht wordt dan heeft de distillery er al aan verdient en de meeste brokers willen er ook wel iets aan overhouden, net als de bottelaar. Vergelijk het met, als dat mogelijk zou zijn, je nieuwe auto direct van de fabriek te kopen of van de dealer in je stad.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Koning
Senior
Senior
Berichten: 490
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Koning » 29 Jan 2023, 13:34

Ms2213 schreef:Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie (dan kijk ik naar het recent geopend/aangeschaft-topic) deze flessen selecteren?

Ik drink nu ongeveer 4 jaar als liefhebber met m’n trouwe glencairn. Maar ik heb alleen OB bottlingen geprobeerd. En dan ook alleen flessen die relatief recent uitkomen waar dan wel wat reviews over te lezen zijn.

Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan


IB's pakken soms heel anders uit dan OB's. Dat is het leuke, al maakt het er niet overzichtelijker op. De core range van Bowmore is bijvoorbeeld (in mijn optiek) vrij matig, maar heb al genoeg knallers van onafhankelijke bottelaars mogen proeven om toch gecharmeerd te zijn van deze distillery.
Daarom check ik bij aankopen altijd even whiskybase en enkele bekende reviewers. Daarbij staar ik me niet blind op scores, maar kijk ik naar het totale plaatje (profiel, type vat, sterkte, eerdere ervaring met zowel de bottelaar als de distillery).
2 x
Afbeelding

Ms2213
Actief lid
Actief lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 Jan 2023, 03:09

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Ms2213 » 05 Feb 2023, 22:25

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet niet precies hoe ik alle berichten met zo’n quote interface in 1 kan zetten, ipv voor elke post een nieuwe quote te doen. Dus vat ik het samen hoe ik het begrepen heb.

Dus, vooral veel proberen. Samples worden veel genoemd dus dat zal ik zeker eens proberen.

Je hebt een smaakprofiel en leert een distillerij kennen en weet dan vaak al wat je kunt verwachten voor je daadwerkelijk de fles koopt.

Dan heb ik een vervolgvraagje, want ik zie ook soms flessen voorbij komen waar geen whiskybase score bij staat (of maar 2 reviews en niet echt betrouwbaar).
Hebben jullie deze dan gekozen omdat je de distillerij kent en denkt van ‘oh, 1975 en dan 18 jr in een PX cask, das een goeie!’?

En een andere vraag. Ik zag the ultimate genoemd worden. Ik weet hier niet veel van behalve dat het een van de NL ib’s is en ze casks van signatory kopen. Klopt dat? En hoe ‘goed’ zijn hun releases? Ik begrijp dat elke IB wat missers heeft maar verwacht wel dat er >90% goed is

Want deze ib werd me in een slijterij geadviseerd om te proberen als ik met de IB wereld wou kennismaken.
De reden dat ik het een beetje vreemd vind is omdat signatory dan eerst casks koopt die ze of vroeg gekocht hebben of die de distillerij niet wilt. En daarna verkopen ze deze aan the ultimate? Waarom niet zelf bottelen? De criticus in mij vertrouwt het dan wat minder.
0 x

Gebruikersavatar
Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 758
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 22:00
Locatie: Noord-Brabant

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 05 Feb 2023, 23:02

The Ultimate / Van Wees zijn over het algemeen prima IB whisky’s! Althans degene die ik zelf ooit op heb. Voor distilleerderijen is het een betrouwbare inkomstenbron om vaten aan onafhankelijke bottelaars te verkopen. Daar hoef je zeker geen wantrouwen bij te hebben. Verder kunnen jij en ik ook flessen (laten) bottelen, dus snap je kritische blik wel enigszins.
0 x

Gebruikersavatar
francken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 10:23

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor francken » 05 Feb 2023, 23:35

Ms2213 schreef:Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie (dan kijk ik naar het recent geopend/aangeschaft-topic) deze flessen selecteren?

Ik drink nu ongeveer 4 jaar als liefhebber met m’n trouwe glencairn. Maar ik heb alleen OB bottlingen geprobeerd. En dan ook alleen flessen die relatief recent uitkomen waar dan wel wat reviews over te lezen zijn.

Maar hoe kiezen jullie een IB of een wat oudere minder bekende fles uit? Want vaak zijn deze toch 3 cijfers of meer €€€
Hoop je dat het wel goed zal zijn want de OB expressies vallen lekker? Of is er meer aan



Ik heb het idee dat veel IB's, meer doen met "vaten-management" dan een OB. Lady of the Glen, Blackadder en nog meer IB-tjes, investeren na hun aanschaf van een whiskyvat nog een rijping (finish) op een vat, welke hun nog hebben aangeschaft om de aangekochte whisky een finish te geven. Zij kopen (lege) vaten om een toevoeging te geven aan de whisky en investeren na de aanschaf van een een leeg vat, in opslagruimte en tijd. En ik ben een liefhebber van vatsterkte, wat ik vaker vind bij een IB-tje. Niet alle IB-tjes doen dat. Archives doet het in de fles, zonder het over te hevelen naar een ander vat. Ook de zogenaamde teaspooned whisky's hebben vaak helemaal niet zo'n slechte ervaring bij mij.
https://whiskipedia.com/fundamentals/teaspooning/
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten