Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Jan 2016, 19:06

Matti schreef:Die tekst klopt, single cask is geen gereguleerde term en iedere distiller kan dus zelf bepalen wat hij 'single cask' vindt.


Zo erg is het nou ook weer niet: wat uiteindelijk gebotteld wordt komt uit een single cask. En dat is dan ook direct het verschil met een reguliere single malt: dat wordt gemengd nadat het uit het vat is. Er mogen vaten samengevoegd worden in een vat welke dan eigenlijk het vat is waar de finish plaatsvindt. Als dat vervolgens gebotteld wordt mag het single cask heten. En het type vat wat als laatste wordt gebruikt wordt op het etiket vermeld. Dus 2 vaten OLO die in een PX terecht komen gaan als 'single cask PX' door het leven.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Jan 2016, 21:43

Heeft iemand van jullie een idee wat de gemiddelde sterkte (in % alcohol) van de flessen die op cask strength gebotteld worden? Ik ben bezig met een klein onderzoekje en wil een aanname kunnen doen voor hoe veel alcohol gedurende de rijpingstijd verdampt. Zou ik in de buurt zitten als ik dit op 55% schat?

Voordat er wedervragen komen: ja ik weet dat de angels' share ca. 2% per jaar is. En ja, ik weet ook dat er een heleboel jonge, maar ook oude whisky op cask strength gebotteld worden. Het gaat mij juist om een gemiddelde, en dan maakt het voorgaande juist niet uit ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 28 Jan 2016, 21:46

caskstrength schreef:Heeft iemand van jullie een idee wat de gemiddelde sterkte (in % alcohol) van de flessen die op cask strength gebotteld worden? Ik ben bezig met een klein onderzoekje en wil een aanname kunnen doen voor hoe veel alcohol gedurende de rijpingstijd verdampt. Zou ik in de buurt zitten als ik dit op 55% schat?

Voordat er wedervragen komen: ja ik weet dat de angels' share ca. 2% per jaar is. En ja, ik weet ook dat er een heleboel jonge, maar ook oude whisky op cask strength gebotteld worden. Het gaat mij juist om een gemiddelde, en dan maakt het voorgaande juist niet uit ;)

"assumptions is the mother of all screw ups" :bigsmile
met andere woorden geen aannames maar doe onderzoek :)
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Jan 2016, 21:49

Daar was ik ook al mee gestart (ik ga niet zo maar een domme vraag stellen ;)) maar nog niet veel wijzer geworden. Voordat ik echter dagen bezig ben met van allerlei data verzamelen leek het me zinvol bij de wijsgeren op dit forum na te gaan of zij toevallig ooit iets hierover hebben gelezen. Dus: wie het weet mag het zeggen :bigsmile
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Jan 2016, 22:55

Kwestie van een representatieve steekproef uit Whiskybase trekken denk ik? :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 28 Jan 2016, 23:14

caskstrength schreef:Heeft iemand van jullie een idee wat de gemiddelde sterkte (in % alcohol) van de flessen die op cask strength gebotteld worden? Ik ben bezig met een klein onderzoekje en wil een aanname kunnen doen voor hoe veel alcohol gedurende de rijpingstijd verdampt. Zou ik in de buurt zitten als ik dit op 55% schat?

Voordat er wedervragen komen: ja ik weet dat de angels' share ca. 2% per jaar is. En ja, ik weet ook dat er een heleboel jonge, maar ook oude whisky op cask strength gebotteld worden. Het gaat mij juist om een gemiddelde, en dan maakt het voorgaande juist niet uit ;)


Veel succes! Dat gaat een serieus werkje worden! :bigsmile
Een sluitend of compleet antwoord ga je wellicht nooit vinden.
Ik heb het in een ander ook al aangehaald maar er is ook nog een verschil tussen cask strength en natural cask strength...
Er zijn dus een heel aantal cask strength whisky's die dit toch niet echt zijn...
Alleen is er geen duidelijke communicatie hierover...
Ik denk wel dat 55% wat te hoog gemikt is hoor.
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jan 2016, 02:02

Matti schreef:Kwestie van een representatieve steekproef uit Whiskybase trekken denk ik? :)


Dat probeerde ik idd te vermijden. De zoek- en exporteerfunctie van Whiskybase is dermate onvriendelijk dat ik handmatig 300+ whiskies moet selecteren. Daarbij kan ik geen pagina's gaan sorteren want dan loop ik de kans dat het geen aselecte steekproef meer is.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jan 2016, 02:06

nigel_tufnel schreef:
caskstrength schreef:Heeft iemand van jullie een idee wat de gemiddelde sterkte (in % alcohol) van de flessen die op cask strength gebotteld worden? Ik ben bezig met een klein onderzoekje en wil een aanname kunnen doen voor hoe veel alcohol gedurende de rijpingstijd verdampt. Zou ik in de buurt zitten als ik dit op 55% schat?

Voordat er wedervragen komen: ja ik weet dat de angels' share ca. 2% per jaar is. En ja, ik weet ook dat er een heleboel jonge, maar ook oude whisky op cask strength gebotteld worden. Het gaat mij juist om een gemiddelde, en dan maakt het voorgaande juist niet uit ;)


Veel succes! Dat gaat een serieus werkje worden! :bigsmile
Een sluitend of compleet antwoord ga je wellicht nooit vinden.
Ik heb het in een ander ook al aangehaald maar er is ook nog een verschil tussen cask strength en natural cask strength...
Er zijn dus een heel aantal cask strength whisky's die dit toch niet echt zijn...
Alleen is er geen duidelijke communicatie hierover...
Ik denk wel dat 55% wat te hoog gemikt is hoor.


Da's ook weer waar :Scratch
De reden dat ik 55% koos is dat ik het in een boek van Ian Buxton en Paul Hughes tegen kwam als "the typical cask strength".
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Tonny
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Aug 2012, 14:55
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Tonny » 30 Jan 2016, 19:08

Matti schreef:Kwestie van een representatieve steekproef uit Whiskybase trekken denk ik? :)



Dat lijkt me ook. Maar wat is representatief? Ik zou beginnen met of de populatie drastisch te verminderen door alleen cask strengths van distilleerderijen van Islay of zoiets en daar een aselecte steekproef uit nemen.

Of het gemiddelde bepalen van alle cask strength releases van bijvoorbeeld The Ultimate (daar moet toch aan te komen zijn) en dat als aselecte steekproef gebruiken voor alle cask strength percentages.

Waarom wil je het eigenlijk doen vraag ik me af? Is het voor een opleiding?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 30 Jan 2016, 20:40

Ik heb een probleem met mijn samples, ik heb samples 3cl flesjes waar er maar 1 cl in zit die samples staan hier al een paar maanden en smaken nu naar (bloemig,lavendel,zeep) en zijn niet meer lekker
Mijn samples zijn glazen flesjes met een plastieken dop staan niet in de zon en staan ook niet in een vochtige ruimte weet iemand waarom dit gebeurt of heeft iemand dit ook al tegengekomen ?
0 x

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 30 Jan 2016, 20:51

brechtvds schreef:Ik heb een probleem met mijn samples, ik heb samples 3cl flesjes waar er maar 1 cl in zit die samples staan hier al een paar maanden en smaken nu naar (bloemig,lavendel,zeep) en zijn niet meer lekker
Mijn samples zijn glazen flesjes met een plastieken dop staan niet in de zon en staan ook niet in een vochtige ruimte weet iemand waarom dit gebeurt of heeft iemand dit ook al tegengekomen ?


... Brecht dit is net hetzelfde als een fles die je maanden laat staan met een bodempje in...
Er komt teveel lucht bij = smaak weg
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 30 Jan 2016, 20:55

Merci voor de reactie tom had al zo een vermoeden maar wou het zeker weten merci :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 30 Jan 2016, 21:25

@ Tonny:

Alle Islay-bottelingen als steekproef voor alle Schotse single malts nemen is in mijn onderzoekje niet representatief, omdat ik een gemiddeld "verval in alcoholpercentage" zoek.

Ik wil eerlijk gezegd nog niet te veel verklappen waarom ik dit wilde weten, maar ik hoop er binnenkort meer over te kunnen berichten. Het is iig niet in het kader van een studie.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Jan 2016, 03:40

Als je een gemiddelde angel's share zoekt kan je het beste kijken naar bottelingen op verschillende leeftijden binnen dezelfde distillery denk ik (ihkv minimaliseren variabelen). En dat kunstje voor een aantal distilleries herhalen (rekening houdend met ligging). Dan heb je wel een flink aantal datapunten nodig, dus ik denk niet dat je onder een flinke spreadsheet uitkomt :)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Jan 2016, 09:48

Het gaat niet direct om een gemiddelde angels' share. Het gaat meer om het verschil in productie en uiteindelijk aanbod op de markt. Natuurlijk is de angels's share de oorzaak van dit verschil, maar daar ben ik op dit moment minder in geïnteresseerd.

Uiteindelijk zou ik mijn resultaat kunnen berekenen met behulp van de angels's share als exponentiële functie, maar dan heb ik weer een precies overzicht van de leeftijden van de gebottelde flessen nodig en kost de berekening me onnodig veel tijd.
Misschien is het wat voor een volgend onderzoekje :goedgedaan
0 x
Affirmanti incumbit probatio


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten