Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nuyts
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 06 Dec 2019, 22:15

Freezeroz schreef:Blijft een vreemd verhaal die whisky kleur.
Ik heb bij Caol Ila een 31Y first fill Olorosso gehad die er eerder uitzag als thee dan als koffie :Scratch.

Toen ik overlaatst op en tasting was van Stewart Buchanan, wist hij te zeggen dat Olorosso vaten echt een enorme "pain in the ass"-casks zijn.
Eén van zijn voorbeelden was: Bij het ene Olorosso vat is de kleur van de whisky na 10 jaar zo licht als thee, bij het andere vat (zelfde rijpingsperiode) zo donker als cola. Unpredictable (om in het in zijn woorden te zeggen :))
1 x
Afbeelding

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 13 Dec 2019, 15:39

Ik heb hier bij me 1 van die nieuwe edradours van SV, in dit geval cask no.14.

De fles is halfweg maar er lijkt wel een dikke witte bol schimmel in te zitten. Ik kan er geen foto van tonen want bij (licht) schudden verdween de ''bol''.

Iemand een idee? :vies
0 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Dec 2019, 15:51

Len schreef:Ik heb hier bij me 1 van die nieuwe edradours van SV, in dit geval cask no.14.

De fles is halfweg maar er lijkt wel een dikke witte bol schimmel in te zitten. Ik kan er geen foto van tonen want bij (licht) schudden verdween de ''bol''.

Iemand een idee? :vies

Kijk eens bij dit artikel.

Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 13 Dec 2019, 17:16

Nuyts schreef:
Ik heb bij Caol Ila een 31Y first fill Olorosso gehad die er eerder uitzag als thee dan als koffie :Scratch.

Toen ik overlaatst op en tasting was van Stewart Buchanan, wist hij te zeggen dat Olorosso vaten echt een enorme "pain in the ass"-casks zijn.
Eén van zijn voorbeelden was: Bij het ene Olorosso vat is de kleur van de whisky na 10 jaar zo licht als thee, bij het andere vat (zelfde rijpingsperiode) zo donker als cola. Unpredictable (om in het in zijn woorden te zeggen :))

Sorry, maar dat vind ik echt een niet al te slimme conclusie... Hij kan beter zeggen dat degenen die er 2 dozen donkere sherry in kieperen voordat ze de spirit er bij doen een ‘pain in the ass’ zijn. Die vaten hebben niks misdaan, is Amerikaans of Europees eiken waar, als het goed is, alle sherry uitgehaald is voordat er whisky inging. Je kunt als consument serieuze vraagtekens zetten bij jonge whisky die de kleur van cola heeft. Zo ook de Kilkerran 8 yo; die ziet er uit als een 40 yo qua kleur, maar in je glas mist ie aan diepte wat ie aan kleur teveel heeft.... :Scratch
2 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 26 Dec 2019, 23:41

Oogadal schreef:
Nuyts schreef:

Sorry, maar dat vind ik echt een niet al te slimme conclusie... Hij kan beter zeggen dat degenen die er 2 dozen donkere sherry in kieperen voordat ze de spirit er bij doen een ‘pain in the ass’ zijn. Die vaten hebben niks misdaan, is Amerikaans of Europees eiken waar, als het goed is, alle sherry uitgehaald is voordat er whisky inging. Je kunt als consument serieuze vraagtekens zetten bij jonge whisky die de kleur van cola heeft. Zo ook de Kilkerran 8 yo; die ziet er uit als een 40 yo qua kleur, maar in je glas mist ie aan diepte wat ie aan kleur teveel heeft.... :Scratch

Zonder afbreuk te willen doen aan je reactie, verwijs ik graag even naar de reactie van Freezeroz:
"Ik heb bij Caol Ila een 31Y first fill Olorosso gehad die er eerder uitzag als thee dan als koffie :Scratch"
een first fill die na 31y zo licht als thee eruit ziet? Nogmaals, ik geloof volledig wat je zegt... Maar hoe verklaar jij dat dan? Om nu Stewart Buchanan zijn uitleg gewoon te beschouwen als "niet al te slim" gezien zijn status...
Laatst gewijzigd door Nuyts op 27 Dec 2019, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Dec 2019, 01:13

Nuyts schreef:Zonder afbreuk te willen doen aan je reactie, verwijs ik graag even naar de reactie van Freezeroz:
"Ik heb bij Caol Ila een 31Y first fill Olorosso gehad die er eerder uitzag als thee dan als koffie :Scratch"
een first fill die na 31y zo licht als thee ziet? Nogmaals, ik geloof volledig wat je zegt... Maar hoe verklaar jij dat dan? ...

Misschien dat ze 31 jaar geleden noch 'echte' sherry vaten gebruikten en ze de vaten tegenwoordig op bestelling fabriceren? "Hoe zoet en donker wil je de whisky na een paar maanden finishen hebben? Dan doen we een paar liter extra donkere sherry siroop bij.
2 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 28 Dec 2019, 21:09

Nuyts schreef:Zonder afbreuk te willen doen aan je reactie, verwijs ik graag even naar de reactie van Freezeroz:
een first fill die na 31y zo licht als thee eruit ziet? Nogmaals, ik geloof volledig wat je zegt... Maar hoe verklaar jij dat dan? Om nu Stewart Buchanan zijn uitleg gewoon te beschouwen als "niet al te slim" gezien zijn status...

Eeehh, dat doe je dus wel, maar dat is prima hoor. Ik dacht het helder te hebben uitgelegd, maar het heeft alles te maken met schaarste van Olorosso vaten en de marketing waarbij onderhand wel bewezen is dat kleur verkoopt. Waar Buchanan aan refereert (denk ik) zijn de vaten die zwaar geseansoned worden met liters sherry voordat er whisky in gaat. Je mag tenslotte geen producten toevoegen aan whisky, maar er is niets beschreven dat er niks meer in het vat mag zitten vlak voor het afvullen. Zoveelste ‘gat’ in de SWA regelgeving.
Als ik letterlijk interpreteer wat Buchanan zegt is dat ie het de vaten kwalijk neemt dat ze donker spul opleveren. Terwijl het vat zelf er natuurlijk niks aan kan doen als er een louche geldklopper eerst een paar dozen sherry in z’n Olorosso vat kiepert. Dat soort vaten zijn een ‘pain in the ass’
1 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Dec 2019, 21:36

Spaart wel weer een flinke scheut E150 uit. :bigsmile
3 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 29 Dec 2019, 19:52

Op WhiskyBusiness staat een fles Benrinnes 1974-1996 AD te koop, maar deze heeft een extra label (zie foto). Kan iemand mij vertellen wat voor label dit is en of zo'n label de waarde, negatief dan wel positief, beïnvloedt?

Benrinnes 1974 AD.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Afbeelding

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 29 Dec 2019, 20:04

Negatief kan ik me niet voorstellen als het extra label alleen op de fles zelf zit. Dan kan je het immers makkelijk verwijderen.
Extra waardevol zal een IB er ook niet van worden omdat die toch meer door drinkers wordt gekocht dan door verzamelaars. De inhoud van de fles is belangrijker dan de labels.

Het is wel leuk om wat extra info te krijgen.
2 x

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 31 Dec 2019, 00:46

Is het er niet opgeplakt omdat die labels van Adelphi zelf niet te lezen zijn ....zonder microscoop :D
2 x
Afbeelding

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Jan 2020, 15:20

Bij mijn laatste aanschaf en de registratie van die aanschaf op WB liep ik tegen het volgende aan:

De fles vermeld duidelijk de naam The Cooper's Choice:

Afbeelding

Dus ik filter vervolgens op Tobermory+Cooper's Choice en kan vervolgens de fles niet vinden.
Even een andere insteek gepakt en toen kwam ik bij een andere bottelaar: The Vintage Malt Whisky Co Ltd. Haal ik vervolgens de gegevens van beide bottelaars erbij:

The Vintage Malt Whisky Co Ltd [VM]

The Cooper's Choice [CC]

Zelfde oprichtingsdatum, zelfde adres...

Wie kan me vertellen hoe dit zit? :Scratch
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 28 Jan 2020, 15:33

Wellicht gewoon een classificerings dingetje...

Als je surft naar;
https://www.vintagemaltwhisky.com/#

Zal je onder portfolio zien;
https://www.vintagemaltwhisky.com/coopers-choice/

:Slainte

Er staan wel meer kromme dingen op WB :?
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 28 Jan 2020, 16:27

FGG schreef:Bij mijn laatste aanschaf en de registratie van die aanschaf op WB liep ik tegen het volgende aan:

Dus ik filter vervolgens op Tobermory+Cooper's Choice en kan vervolgens de fles niet vinden.
Even een andere insteek gepakt en toen kwam ik bij een andere bottelaar: The Vintage Malt Whisky Co Ltd. Haal ik vervolgens de gegevens van beide bottelaars erbij:

The Cooper's Choice [CC]

The Cooper's Choice is een label van The Vintage malt company
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Jan 2020, 17:03

Cor - Vinabc schreef:
FGG schreef:Bij mijn laatste aanschaf en de registratie van die aanschaf op WB liep ik tegen het volgende aan:

The Cooper's Choice [CC]

The Cooper's Choice is een label van The Vintage malt company

En staat ook als separate bottelaar te boek? Wanneer is een fles dan VM en wanneer CC?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”