Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 04 Feb 2019, 21:01

squaadgras schreef:Ik ben geen natuurkundige; maar het oppervlak waar oxidatie plaatsvindt blijft gelijk (straal^2 x π), aantal zuurstofatomen neemt linear toe met volume. Door dampdruk van de homogene gassen boven de whisky zal oxidatie waarschijnlijk iets sneller gaan, tevens - door het grotere aantal beschikbare zuurstofatomen - ook langer doorgaan..

Bottomline.. houdt dezelfde regels erop na als bij een fles...

√Slaplullen · (Tijd^2)


Scientific jibberjabber aside ben ik het met je eens :).
Je kan altijd zelf eens de test doen met een eigen fles, vul 1 sampleflesje volledig en een ander half, samen proeven na een halfjaar ofzo :goedgedaan.
2 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 04 Feb 2019, 21:06

squaadgras schreef:Ik ben geen natuurkundige; maar het oppervlak waar oxidatie plaatsvindt blijft gelijk (straal^2 x π), aantal zuurstofatomen neemt linear toe met volume. Door dampdruk van de homogene gassen boven de whisky zal oxidatie waarschijnlijk iets sneller gaan, tevens - door het grotere aantal beschikbare zuurstofatomen - ook langer doorgaan..

Bottomline.. houdt dezelfde regels erop na als bij een fles...

√Slaplullen · (Tijd^2)

Dat noemen ze nu eens wetenschappelijke onderbouwing :D
Heerlijk
Laatst gewijzigd door Nuyts op 04 Feb 2019, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 04 Feb 2019, 21:07

MisterMonkeyDonkey schreef:Scientific jibberjabber aside ben ik het met je eens :).
Je kan altijd zelf eens de test doen met een eigen fles, vul 1 sampleflesje volledig en een ander half, samen proeven na een halfjaar ofzo :goedgedaan.


Goed plan, ineens de koe bij de horens vatten en eens testen.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Feb 2019, 22:04

squaadgras schreef:Ik ben geen natuurkundige; maar het oppervlak waar oxidatie plaatsvindt blijft gelijk (straal^2 x π), aantal zuurstofatomen neemt linear toe met volume.
Én de beschikbare hoeveelheid whisky om te oxideren neemt omgekeerd evenredig af.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Jun 2019, 21:55

Zat net te kijken naar flessen van Van Wees The Ultimate. Nu viel me op dat op elke fles dezelfde tekening van een distilleerderij staat. Mijn vraag: is dit een bestaande distilleerderij zo ja, welke of gewoon verzonnen?
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Jun 2019, 23:27

Een gokje; het is een bewerking van een foto van de pagodes van de Bushmills Distillery.

Afbeelding

Met een voorbeeldfles en Google zoeken op afbeeldingen kom je een heel eind.

Misschien wel aardig dat er waarschijnlijk nooit een Bushmill's onder dat etiket heeft gezeten.
5 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1620
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2019, 10:52

Sterker, er zal in meer dan 99% van de gevallen Single Malt Scotch Whisky boven deze afbeelding staan.
0 x

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2019
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Mermur » 02 Jun 2019, 11:34

Reichenbach schreef:Een gokje; het is een bewerking van een foto van de pagodes van de Bushmills Distillery.


Als ik had moet gokken had ik Edradour distillery gezegd, omdat van Wees veel, zo niet alle bottelingen van Signatory betrekt en Signatory bij Edradour is gevestigd. Maar jouw foto van Bushmills vertoont wel erg veel gelijkenis met het label.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Jun 2019, 12:41

Mermur schreef:
Reichenbach schreef:Een gokje; het is een bewerking van een foto van de pagodes van de Bushmills Distillery.


Als ik had moet gokken had ik Edradour distillery gezegd, omdat van Wees veel, zo niet alle bottelingen van Signatory betrekt en Signatory bij Edradour is gevestigd. Maar jouw foto van Bushmills vertoont wel erg veel gelijkenis met het label.


Geen gekke gok, maar Andrew Symington, de eigenaar van Signatory Vintage, kocht Edradour pas in 2002. Van Wees gebruikt dit label al veel langer. Daarnaast: Edradour ziet er heel anders uit ;)

Anyway, de meest rechtstreeks manier: even iemand bij Van Wees vragen. Ik zet even een lijntje uit, want ik ben nu ook wel nieuwsgierig.
5 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Jun 2019, 13:26

Officieel heb ik geen antwoord gekregen, maar het goede antwoord is hierboven al gegeven, en het is niet Edradour ;)
6 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 15 Jul 2019, 22:53

Ik kreeg zojuist in de neus van Compass Box Asyla een hint ontbijtkoek. Naar welke kruiden/specerijen kan ik dat vertalen?
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Jul 2019, 23:19

WhiskyLiam schreef:Ik kreeg zojuist in de neus van Compass Box Asyla een hint ontbijtkoek. Naar welke kruiden/specerijen kan ik dat vertalen?


Als ik google op ontbijtkoek zie ik basterdsuiker en speculaaskruiden. Speculaaskruiden zijn dan weer: kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, gember, foelie en kardemom. Zit daar iets tussen waarvan je zegt "heej ja, dat is het!"? ;)
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Jul 2019, 06:23

WhiskyLiam schreef:Ik kreeg zojuist in de neus van Compass Box Asyla een hint ontbijtkoek. Naar welke kruiden/specerijen kan ik dat vertalen?


Waarom zou je het niet gewoon bij ontbijtkoek laten? Jouw geurwaarneming!

Asyla gaat eruit trouwens. Ze kunnen de malts niet meer krijgen (of niet meer in de juiste kwaliteit of voor de juiste prijs) om deze expressie na te maken. Niet dat ik deze fles veel in huis had, maar vond het altijd een prima prijs-kwaliteit verhouding hebben.
2 x

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 01 Aug 2019, 23:35

beste allen, even wat anders, ik weet niet hoe ik in whiskybase het aantal flessen moet aanpassen. Ik kan wel drie keer dezelfde fles toevoegen, maar ik zie niet waar je het aantal in een keer kan veranderen. niet heel boeiend maar ik ben wel nieuwsgierig? gr Bert
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Aug 2019, 00:53

whisky4wood schreef:beste allen, even wat anders, ik weet niet hoe ik in whiskybase het aantal flessen moet aanpassen. Ik kan wel drie keer dezelfde fles toevoegen, maar ik zie niet waar je het aantal in een keer kan veranderen. niet heel boeiend maar ik ben wel nieuwsgierig? gr Bert


Volgens mij inderdaad meerdere keren toevoegen. Dat is op zich lastig als je net een pallet aangeschaft hebt ;)
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten