Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Okt 2023, 10:43

De invloed van het vat (hout) zelf zal over het algemeen gaan overheersen. Denk aan: tannines, wrange bitterheid waar je bek van krom trekt, extreme kruidigheid, ongeveer zoals vloeibaar hout zou kunnen smaken. Dit is dus de prettige tonen die eikenhout kan prijsgeven ver voorbij en niet de langer oude meubels, bibliotheken en houtwerkplaatsen, maar alleen nog wrange zooi. En ja dat voorkom je over het algemeen door regelmatig samples te trekken, bij actieve vaten vaker dan bij re(re...)-fills.
4 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2023, 12:30

francken schreef:Ik bedoelde eigenlijk ook, wat er dan met de smaak gebeurd moet zijn van de whisky.
Op het moment dat deze, misschien "afgekeurd" wordt, doordat deze te lang op het vat gelegen heeft.

Die gaat in een small batch of in de core range. Je kunt je wel voorstellen dat een handvol belabberde vaten (tot stuk of 10) op een totale batch van 20.000 flessen niet veel uit gaat maken, voor zo'n batch heeft een distillery al gauw 60 -70 vaten nodig.
Sowieso worden voor de batches de vaten er al uitgepikt die te goed zijn voor een small batch, die gaan het warehouse weer in en komen dan als single cask, UK Exclusive, NL Exclusive etc op de markt. Een Schot gooit geen whisky weg, daar kun je 100% zeker van zijn. :lol:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2023, 12:34

HammerHead schreef:De invloed van het vat (hout) zelf zal over het algemeen gaan overheersen. Denk aan: tannines, wrange bitterheid waar je bek van krom trekt, extreme kruidigheid, ongeveer zoals vloeibaar hout zou kunnen smaken. Dit is dus de prettige tonen die eikenhout kan prijsgeven ver voorbij en niet de langer oude meubels, bibliotheken en houtwerkplaatsen, maar alleen nog wrange zooi. En ja dat voorkom je over het algemeen door regelmatig samples te trekken, bij actieve vaten vaker dan bij re(re...)-fills.


En omdat een distillery met > 100.000 vaten in het warehouse dat onmogelijk bij kan houden gebruiken ze over het algemeen 'refill hogsheads'. En dan bedoel ik geen 2nd fill, dan hadden ze dat er wel op gezet. Dat kan gerust jaren liggen zonder dat het de foute kant op gaat, je hebt alleen dikke kans dat het nog even een boost op goed hout nodig heeft. En dan komen ook de jaren die het al op vat gelegen heeft weer aan de oppervlakte, net als het distillery karakter. En dat is dan wel te managen zonder dat je 1500 man aan proevers nodig hebt. :Party
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Okt 2023, 17:48

Lijkt me zakelijk gezien een prima strategie. Pakhuizen vol relatief neutrale whisky met de nodige leeftijd en met een finish binnen een paar jaar of vaak maanden in kunnen spelen op de laatste mode.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2023, 19:19

Nou, het is niet zozeer wat ‘in de mode’ is. Ik merk dat whisky die er al 10+ jaar in een weetikhethoeveelste refill vat op heeft zitten eigenlijk altijd vrij universeel qua karakter is. Het bijzondere is dat je pas met een goed vat het karakter van de distillery en de gelaagdheid van de jaren op dat 1e vat naar boven krijgt. De keuze van welk type vat voor welke whisky is een combo van ervaring, type spirit en een educated guess….
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 80
Lid geworden op: 30 Jul 2010, 23:32

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 10 Okt 2023, 20:29

WhiskyDudes schreef:Nou, het is niet zozeer wat ‘in de mode’ is. Ik merk dat whisky die er al 10+ jaar in een weetikhethoeveelste refill vat op heeft zitten eigenlijk altijd vrij universeel qua karakter is. Het bijzondere is dat je pas met een goed vat het karakter van de distillery en de gelaagdheid van de jaren op dat 1e vat naar boven krijgt. De keuze van welk type vat voor welke whisky is een combo van ervaring, type spirit en een educated guess….

En wat versta jij dan onder een goed vat? Daar ben ik benieuwd naar.
0 x

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 80
Lid geworden op: 30 Jul 2010, 23:32

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 10 Okt 2023, 20:32

WhiskyDudes schreef:
Roland... schreef:Dat vat wordt in ieder geval niet als single cask uitgebracht, maar gemixt met andere vaten (batch). Zo hoeft ‘n distilleerderij ‘m niet weg te gooien…

Owww, dat zegt niks hoor... Het gros van de bottelaars trekt zich namelijk niks aan van de wet in de UK die verbiedt consumenten te misleiden en zet gewoon 'single cask' op een whisky die gere-racked is of vatted is met iets van dezelfde distillery.
Maar zolang consumenten dat klakkeloos slikken en de SWA niets doet, kun je er als bottelaar zelfs een speciale warehouse reeks als top of de line boven zetten waarin zelfs nergens is terug te vinden dat een whisky een finish heeft gehad. Maar iedereen snapt toch wel dat een whisky uit 1994 niet de volledige rijping op een 1st fill octave kan hebben gehad...?


99% van de whiskyconsumenten boeit het helemaal niet. Slechts de smaak en de winkelprijs leidt hen. En terecht.
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Okt 2023, 20:57

Maltwizzard schreef:99% van de whiskyconsumenten boeit het helemaal niet. Slechts de smaak en de winkelprijs leidt hen. En terecht.
Terecht? Bijna een reden je van het forum te verbannen. :bigsmile Hier gaat het om die 1%.

Is dat voor consumenten gezien wellicht zo, is het voor mij ook maar de vraag of smaak voor de gemiddelde consument een rol speelt.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 80
Lid geworden op: 30 Jul 2010, 23:32

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 10 Okt 2023, 21:04

Reichenbach schreef:
Maltwizzard schreef:99% van de whiskyconsumenten boeit het helemaal niet. Slechts de smaak en de winkelprijs leidt hen. En terecht.
Terecht? Bijna een reden je van het forum te verbannen. :bigsmile Hier gaat het om die 1%.

Is dat voor consumenten gezien wellicht zo, is het voor mij ook maar de vraag of smaak voor de gemiddelde consument een rol speelt.


Is dit forum slechts voor een paar afficinados? :D

Maar goed..ff een vraag....beïnvloedt de info op de fles je werkelijke smaakbeleving en hoe zou het dan zijn om blind te proeven?

Ik heb meer dan 10.000 bottelingen geproefd.....en moet toegeven dat blind proeven soms verrassend werkte.
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Okt 2023, 21:40

Voor mij is de info op de fles anders dan het %, het wel of niet NCF en E150, niet van belang. Zelf heb ik meer aan de aanbevelingen van forumleden en youtubers waar ik vertrouwen in heb.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Roland... » 10 Okt 2023, 21:49

Maltwizzard schreef:Ik heb meer dan 10.000 bottelingen geproefd.....en moet toegeven dat blind proeven soms verrassend werkte.


Sinds je laatste bezoek op dit forum? :Scratch
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Okt 2023, 22:35

Maltwizzard schreef:En wat versta jij dan onder een goed vat? Daar ben ik benieuwd naar.

Domme vragen bestaan dus wel :P
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
francken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 10:23

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor francken » 10 Okt 2023, 22:55

HammerHead schreef:De invloed van het vat (hout) zelf zal over het algemeen gaan overheersen. Denk aan: tannines, wrange bitterheid waar je bek van krom trekt, extreme kruidigheid, ongeveer zoals vloeibaar hout zou kunnen smaken. Dit is dus de prettige tonen die eikenhout kan prijsgeven ver voorbij en niet de langer oude meubels, bibliotheken en houtwerkplaatsen, maar alleen nog wrange zooi. En ja dat voorkom je over het algemeen door regelmatig samples te trekken, bij actieve vaten vaker dan bij re(re...)-fills.



Haha, super mooie beschrijving, enne ik heb nu best een goede voorstelling, wat er gebeurd met de smaak.
0 x

Gebruikersavatar
francken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 10:23

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor francken » 10 Okt 2023, 23:11

Iedereen ontzettend bedankt om jullie kennis te delen en de reacties.

Toppie. :hoera

Tonny
2 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Okt 2023, 08:05

Als iedereen nou even de moeite nam om te kijken wie er achter het Maltwizzard-account zit, misschien dat ze dan met iets meer respect zouden reageren.
7 x
Afbeelding | Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten