Sampleflesjes, al dan niet briefpost, welke en waar ?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Piet
Moderator
Moderator

Sampleflesjes, al dan niet briefpost, welke en waar ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Mar 2010, 15:48

Sampleflesjes zijn al een paar keer ter sprake gekomen maar er is nog geen separaat onderwerp voor.
Bij deze in elk geval een placeholder.

In dit onderwerp staat ook e.e.a. over sampleflesjes: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Hierin ook nog een paar berichten over sampleflesjes: Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?

Bestellen op Internet gaat altijd over grote hoeveelheden.
Blijft voor kleine aantallen de plaatselijke drogisterij.

Een absoluut minimum om te kunnen proeven is 20ml (2cl).Miniaturen, bevatten één borrel en zijn meestal 50ml.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Michiel87
Senior
Senior

Flesjes voor samples per briefpost

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 11 Mar 2011, 11:57

Goedemiddag!

Al sinds een aantal weken ben ik op zoek naar flesjes die geschikt zijn om als briefpost te versturen. Deze zijn namelijk ideaal voor het sample swappen met andere liefhebbers op het forum. :hoera

Ik vermoed dat er met mij nog wel meer geinteresseerden zijn voor dergelijke flesjes. Daarom is dit topic bedoeld om forumleden die geschikte flesjes hebben gevonden hier te laten vermelden waar je die hebt gekocht (in welke winkel of besteld via welke website) en tegen welke prijs per stuk, plus eventuele bijzonderheden. Als het kan, voeg dan a.u.b. een foto toe! (Bijv. met een lineaal erbij, als je het echt goed wilt doen.) Door een bijdrage te leveren aan dit topic, maar je het sample swappen voor je mede-forumleden toegankelijker. :goedgedaan

Hoe zou zo' n flesje eruit kunnen zien?
- flesjes van glas, uiteraard inclusief dop
- bij voorkeur platte flesjes, omdat die veel beter door de brievenbus passen
- 20 - 40 ml zodat er nog wel wat te proeven valt
- soort Flugel-flesje dus, maar deze zijn per stuk ongeveer een euro...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Sampleflesjes, al dan niet briefpost, welke en waar ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mar 2011, 12:50

Ik heb je bericht samengevoegd Michiel.
Er is al heel veel geschreven over dat onderwerp en flesjes die wel of niet door de brievenbus kunnen en dus tegen een laag tarief verzonden kunnen worden.

Prima om er hier verder op in te gaan hoor en het bij elkaar te zetten, maar kijk even of je wat hebt aan de informatie in de genoemde onderwerpen.
0 x

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 11 Mar 2011, 14:25

Plaza33 heeft wel verschillende brievenbusartikelen waaronder veel flesjes. Het merendeel is wel kunststof en geen glas, maar is dat een probleem? Er staan er ook enkele van glas tussen. Let wel op prijsverschillen en het hebben van een dop. Ik heb nu geen tijd om er echt goed naar te kijken.

Qua maat en prijs is deze misschien erg geschikt, weliswaar kunststof! Een brede dop is namelijk ook gemakkelijker vulbaar.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mar 2011, 14:35

Bij www.miniatuurtje.nl kun je die flugel flesjes leeg, schoon en nieuw kopen. 15 eurocent per stuk, excl. BTW, minimale afname 100 stuks, verzendkosten 12,50.

Ze hebben ook nog model Jagermeister, 18 cent per stuk, PET.

Bij e-flessen heb je ook nog model Jenever, past door de brievenbus, 40ml.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 11 Mar 2011, 14:42

Dat model jenever lijkt me erg handig! Alleen dan zit je wel met een minimale afname van 120 stuks... Ik zou er graag een stuk of 10 hebben...

Edit: let wel de diameter van die jeneverflesjes is 31mm. De max voor briefpost is 32 zover ik weet! Met een envelop en bescherming (bubbeltjesfolie of iets dergelijks) gaat dit niet meer passen!.

Maten en gewichten briefpost

■Minimum formaat: 9 x 14 x 5 cm
■Maximum formaat: 26,5 x 38 x 3,2 cm (kaarten 26,5 x 38 x 1,5 cm)
■Maximum gewicht: 2 kg
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mar 2011, 14:49

Jawel, dat past wel (ik spreek uit ervaring ;-)) De brievenbusopening is groter dan 32mm en ik heb er met al die swaps nog geen problemen mee gehad, daar de brievenbussen bij mensen ook groter zijn dan 32mm...

BTW: vergeet de apotheek niet: hier kunnen ze vaak ook nog eens alles bestellen en kun je wellicht kleinere hoeveelheid afnemen. Die flesjes (dat bruine glas) zijn vaak ook wat steviger en zouden bijna geen folie meer nodig hoeven hebben ter verzending (scheelt weer in de diameter)
0 x

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 11 Mar 2011, 15:22

JayDie schreef:Jawel, dat past wel (ik spreek uit ervaring ;-)) De brievenbusopening is groter dan 32mm en ik heb er met al die swaps nog geen problemen mee gehad, daar de brievenbussen bij mensen ook groter zijn dan 32mm...

BTW: vergeet de apotheek niet: hier kunnen ze vaak ook nog eens alles bestellen en kun je wellicht kleinere hoeveelheid afnemen. Die flesjes (dat bruine glas) zijn vaak ook wat steviger en zouden bijna geen folie meer nodig hoeven hebben ter verzending (scheelt weer in de diameter)

Ik heb laatst inderdaad flesjes bij de apotheek gehaald. Maar het enige wat daar door de brievenbus kon was 10ml. 30 en 50 waren allebij té rond. Het kan natuurlijk zijn dat ze bij een andere apotheek meer mogelijkheden hebben. Maar ik heb er toch 3 gecheckt!

Kortom die jenever flesjes kunnen wel, maar mogen eigenlijk niet begrijp ik.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mar 2011, 16:01

Matthijs schreef:
JayDie schreef:Jawel, dat past wel (ik spreek uit ervaring ;-)) De brievenbusopening is groter dan 32mm en ik heb er met al die swaps nog geen problemen mee gehad, daar de brievenbussen bij mensen ook groter zijn dan 32mm...
die jenever flesjes kunnen wel, maar mogen eigenlijk niet begrijp ik.

Tsja... als je brievenbuspost dikker is dan 32mm dan mag het niet, maar als het wel door die brievenbus van de TNT op straat past...
0 x

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 11 Mar 2011, 16:30

JayDie schreef:
Matthijs schreef:
die jenever flesjes kunnen wel, maar mogen eigenlijk niet begrijp ik.

Tsja... als je brievenbuspost dikker is dan 32mm dan mag het niet, maar als het wel door die brievenbus van de TNT op straat past...

Hoe verpak jij ze dan zodat ze passen, maar toch heel blijven? 1 laagje bubbeltjesfolie eromheen ofso?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mar 2011, 16:36

Matthijs schreef:Hoe verpak jij ze dan zodat ze passen, maar toch heel blijven? 1 laagje bubbeltjesfolie eromheen ofso?

Ligt natuurlijk aan het type flesje. Die flugel flesjes hebben wel bubbelfolie nodig, maar die ik noemde van de apotheek kun je - bij wijze van - tegen de muur gooien (nja... laat ze eens van tafel hoogte op de grond vallen) en dan zijn ze nog niet stuk. Die zijn stevig. Ik heb wel een idee wat pas en prop het gewoon door de brievenbusgleuf. Als het past, is het goed :-)
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 11 Mar 2011, 18:06

De diameter van een flesje speelt wel een rol, maar net als wat Jaydie zegt, als hij in de rode brievenbus past, zal de post niet moeilijk doen (denk ik). Ik heb zelf net vandaag een sample gepost en wel in type (1 buisje dan) verpakking. Past 2,5 cl in, is redelijk sterk en ca 20mm in doorsnee. Had hem goed ingepakt, 2 lagen papier en dan nog twee lagen bubble wrap plus een bubble envelop, maar ja moest dan ook helemaal naar Israel (kosten € 2,85). Passen natuurlijk ook meerdere in een envelop, weet alleen niet waar je ze los zou kunnen krijgen (die van mij had ik als sample gekregen, gereinigd en op nieuw gevuld). Soms is het denk ik net zo makkelijk om in een doosje te versturen (prijs valt in Nederland via DHL dacht ik ook wel mee....). Kleine flesjes zijn wel duur en zal je groot moeten bestellen om ze nog enigzins acceptabel te krijgen, apotheek hier vraagt weigert flesjes te leveren, dus dat kan ook nog een probleem opleveren. Via SITE BESTAAT NIET MEER gedeeldevreugde.be kan je diverse maten flesjes bestellen van 3cl tot 10cl, maar of deze door de brievenbus passen weet ik niet.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 11 Mar 2011, 18:16

GJR schreef: flesjes ... van 3cl tot 10cl, maar of deze door de brievenbus passen weet ik niet.

Nee, dat lukt niet! Ook niet die van 3cl en zeker niet als je ze inpakt in 'bubble wrap'. Ik heb ooit eens van die kleine bruine apothekerflesjes ontvangen bij een ruil met een inhoud van ca. 2cl ( :Help I_SPEY) en die zijn wel klein genoeg om in de brievenbus te passen. Nu, bij ons is het zo dat de postbode aanbelt als één of ander pakket niet in de brievenbus past.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 11 Mar 2011, 19:25

johan brugge schreef:
GJR schreef: flesjes ... van 3cl tot 10cl, maar of deze door de brievenbus passen weet ik niet.

Nee, dat lukt niet! Ook niet die van 3cl en zeker niet als je ze inpakt in 'bubble wrap'. Ik heb ooit eens van die kleine bruine apothekerflesjes ontvangen bij een ruil met een inhoud van ca. 2cl ( :Help I_SPEY) en die zijn wel klein genoeg om in de brievenbus te passen. Nu, bij ons is het zo dat de postbode aanbelt als één of ander pakket niet in de brievenbus past.

Ja Johan, de redding is nabij! Wat je hier schrijft is volkomen juist, maar er waren mensen, o.a. Piet(niet vervelend bedoelt, hoor Piet!), die schreef, dat als je 'n whisky goed wilt proeven, je tenminste 3 cl of meer in het flesje moet hebben en ik kan me daar wel wat bij voorstellen, alhoewel voor mij 2cl genoeg zou zijn, maar dat is des persoons afhankelijk!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mar 2011, 19:56

I_SPEY schreef:...Ja Johan, de redding is nabij! Wat je hier schrijft is volkomen juist, maar er waren mensen, o.a. Piet(niet vervelend bedoelt, hoor Piet!), die schreef, dat als je 'n whisky goed wilt proeven, je tenminste 3 cl of meer in het flesje moet hebben en ik kan me daar wel wat bij voorstellen, alhoewel voor mij 2cl genoeg zou zijn, maar dat is des persoons afhankelijk!

Zo is het René.

Ik kan bij 2cc prima vertellen of ik een whisky lekker vind of niet. Prima voor een kennismaking.
Maar om er uit te halen wat er in zit, eventueel te vergelijken, en dan ook nog een (uitgebreide) notitie te maken, heb ik gewoon meer nodig. Ook heb ik daar veel tijd voor nodig.

Hier staat mijn volledige opmerking daarover: Hoeveel volume heb je nodig om goed te kunnen proeven ?
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”