Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Matti
Moderator
Moderator

Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Feb 2015, 16:33

Dit onderwerp komt voort uit viewtopic.php?f=9&t=6945 en heb ik zo goed en zo kwaad als het gaat hierheen verplaatst, omdat het denk ik een eigen onderwerp verdient.

Peter87 schreef:De laatste keer dat ik gepokerd heb met whisky heb ik 3 kwart fles leeggedronken.
Ik kan je vertellen dat het m´n spel niet ten goede kwam.

Dan ben je (met het equivalent van 20 biertjes in je systeem) ook niet echt meer met genieten bezig denk ik...

Het gaat mij niet om het specifieke voorbeeld van Peter. Voor de duidelijkheid even mijzelf gequote van later op deze pagina:

Matti schreef:Bovenstaande discussie vind ik zo interessant als aanleiding omdat er geraakt wordt aan een (mijns inziens) onderbelicht aspect van whisky als hobby, het punt waarop genieten overgaat in zuipen. Niet dat ik per definitie vind dat dat hierboven aan de hand is overigens.

Een paar dagen terug stond dit stukje in een besloten groep van Facebook:

I love whisky for a number of reasons, I also love to read about it and see what others are doing with it - from views to notes to advice to expertise. I also am keen on tales and history. I love the smell, look and taste and I enjoy the majority of marketing and packaging that goes with it. Almost all of this raises whisky up before us.
Many times a day I see reports of how wonderful it all is but there is an aspect that I very seldom see and that is the issue of when drinking can become a problem.

I am very clear of my place in this - I love drinking and most of the time it is not a problem. It brings much joy to my life and although I can over do it at times I do not think I am alone with that. I would also say that most of the time I can appreciate a dram and take my time over it and stop. That is the norm for me. However, I am always aware that it can be easy to get carried away with it and that there are many who do not have that control - and here we come to the nub - I am also one of those people as well. I find that being known as a whisky lover can facilitate a cover that enables drinking for the wrong reasons. There have been times when my life has not gone the way I would wish it to, times of stress and tragedy during which time I can be prone to drink too much for the wrong reason.

I feel that the answer for me is to be open and honest about it and be aware of the risks that there are. - My questions to you all as fellow whisky lovers is am I alone in this? Do we sometimes get carried away with our promoting of this lovely liquid? Do we give enough space and time to enable open discussion about that side of things? This is a request for help in opening the subject up for exploration - it is not a personal cry for help.

Ik vind de laatste vraag die gesteld wordt een zinvolle: zou er meer aandacht moeten zijn voor dit onderwerp? Is het wel goed zo? Is het überhaupt een probleem?
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky - pokernight

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 04 Feb 2015, 16:37

Hoe dan ook. Dit forum gaat over het genieten van een goed glas whisk(e)y. Deze hobby wordt al snel door buitenstaanders verkeerd begrepen. Als we het ook op dit forum gaan hebben over zuipen en flessen leeg tikken, werken we zulke dingen natuurlijk alleen maar in de hand. Het lijkt me dan ook slim om dit soort discussies tot een minimum te beperken.

viewtopic.php?f=14&t=130
viewtopic.php?f=14&t=690

:goedgedaan
2 x
BAM! - ook op Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Feb 2015, 16:39

Nee dat was idd gewoon zuipen. Ik had ook gewoon een fles bourbon gekocht van 25 euro niets bijzonders want dat vind ik zonde.
Als ik whisky drink dan kom ik meestal niet verder dan 3 glazen tenzij het een proeverij is.
Dit was gewoon een pokeravondje en ik had m´n eigen drank meegenomen en dat is lichtelijk uit de hand gelopen.
Het gevaar zit hem er in dat ik zo lang ik aan het drinken ben en zit eigenlijk niet zo veel erg in de alcohol heb.
Totdat ik opsta of ik net dat ene glaasje teveel pak dan krijg ik ineens de "klap in mijn gezicht".

De uitkomst is in ieder geval dat ik mezelf heb beloofd dat ik niet meer dronken ga worden van whisky want ik ben 2 dagen ziek geweest.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Feb 2015, 16:40

Willem vd K schreef:Hoe dan ook. Dit forum gaat over het genieten van een goed glas whisk(e)y. Deze hobby wordt al snel door buitenstaanders verkeerd begrepen. Als we het ook op dit forum gaan hebben over zuipen en flessen leeg tikken, werken we zulke dingen natuurlijk alleen maar in de hand. Het lijkt me dan ook slim om dit soort discussies tot een minimum te beperken.

viewtopic.php?f=14&t=130
viewtopic.php?f=14&t=690

Nou ik ben ook zeker een genieter en dit gebeurd dan ook zelden.
Maar als ik een ervaring heb gehad die relevant is tot dit topic mag ik dat toch zeker wel vermelden?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 04 Feb 2015, 16:46

Peter87 schreef:
Willem vd K schreef:Hoe dan ook. Dit forum gaat over het genieten van een goed glas whisk(e)y. Deze hobby wordt al snel door buitenstaanders verkeerd begrepen. Als we het ook op dit forum gaan hebben over zuipen en flessen leeg tikken, werken we zulke dingen natuurlijk alleen maar in de hand. Het lijkt me dan ook slim om dit soort discussies tot een minimum te beperken.

viewtopic.php?f=14&t=130
viewtopic.php?f=14&t=690

Maar als ik een ervaring heb gehad die relevant is tot dit topic mag ik dat toch zeker wel vermelden?

Zeker weten! Het was ook niet direct aan jou gericht. Meer in het algemeen. Ik ben ook heus wel eens te ver gegaan, dat gebeurt iedereen wel eens. Het lijkt me alleen niet handig om dat op een forum te gaan "promoten", snap je? Dat wilde ik gewoon even kwijt ;)
1 x
BAM! - ook op Facebook

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 04 Feb 2015, 16:55

viewtopic.php?f=14&t=130
viewtopic.php?f=14&t=690

Absoluut mee eens. Het gaat hier om het genieten van een fijne drank en daarover van gedachten wisselen met mensen die die hobby/ passie/ liefhebberij delen. Het was mijn beleving echter niet dat er in topic werd gesproken over 'zuipen en flessen leeg tikken'; er kwam volgens mij één ervaring aan de orde. Volgens mij wordt daarmee geen beeldvorming (die ik zelf overigens ook niet echt herken) in de hand gewerkt.

Excuses voor de :offtopic -reactie btw :goedgedaan

Edit: en excuus voor deze 'mosterd-na-de-maaltijd post' van me, gelet op het feit dat Willem zijn reactie al nader duidde in een ongeveer gelijktijd geplaatste post :D
Laatst gewijzigd door Nickolaas op 04 Feb 2015, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Feb 2015, 16:58

Willem vd K schreef:
Peter87 schreef:

viewtopic.php?f=14&t=130
viewtopic.php?f=14&t=690

Zeker weten! Het was ook niet direct aan jou gericht. Meer in het algemeen. Ik ben ook heus wel eens te ver gegaan, dat gebeurt iedereen wel eens. Het lijkt me alleen niet handig om dat op een forum te gaan "promoten", snap je? Dat wilde ik gewoon even kwijt ;)

En je hebt ook 100% gelijk.
Ik wilde alleen even kwijt dat ik niet probeerde "op te scheppen" over drinken maar een slechte ervaring wilde delen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Feb 2015, 17:10

Right, terug on-topic graag, volgens mij is alles wel gezegd. Als je verder wil praten over dit (toch altijd wat ongemakkelijke en lichtelijk taboe-omgeven) onderwerp, graag een nieuw topic aanmaken.
3 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Feb 2015, 23:50

Nou nou, laten we aub niet roomser dan de paus doen en beweren dat de hele liefde voor whisky echt alleen maar met de geur en smaak te maken heeft en absoluut niets met de alcohol. Ook op een avond dat je weet dat er vermoedelijk meer gedronken wordt dan officieel 'verantwoord' is, heb ik nog altijd liever iets dat ik lekker vind dan gore troep als JW Red. Ok, na 10+ biertjes ga je geen mooie Port Ellen ofzo drinken, maar waarom dan wel iets smerigs? Ik heb hier ook zeer regelmatig mensen lijstjes zien posten van wat ze op een proeverij of festival geproefd hebben (met gemak 10 tot 20 stuks) en dan ga je mij ook niet vertellen dat je bij die laatste nog ooh zo helder en scherp was en dat je alles steeds uitspuugt.
Ik vind het een mooi idee en zou willen dat mijn vrienden het ervoor over hadden ipv overdreven fanatiek spelen om een inzet van €10 p.p. waarbij alsnog een overdaad aan Hertog Jan, Stolichnaya en Jameson soldaat gemaakt wordt. (als ze er echt voor gaan wordt er in een zeldzaam geval nog wel voor Grey Goose en een willekeurige G&G single malt 12yo gekozen of ik neem zelf nog iets mee wat ik tenminste te drinken vind)

edit: ik reageerde nav berichten op pagina 1 en zie nu de rest pas. Toch vind ik het persoonlijk genoeg ontopic en vind ik het behoorlijk spastisch dat dit een taboe onderwerp zou zijn of heb ik soms iets gemist waarbij het forum wettelijk gezien op de vingers is getikt ofzo? (eventueel antwoord kan in ander topic of PM mocht dat nodig zijn)
Laatst gewijzigd door Soundwave op 04 Feb 2015, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 04 Feb 2015, 23:52

Soundwave schreef:Nou nou, laten we aub niet roomser dan de paus

:offtopic

Woont die dan in Rome ?

Ps: Ik schreef ook duidelijk just my 2 cent en IMO ... dan denk ik niet dat ik Roomser wil zijn dan de paus ;)
1 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Feb 2015, 23:59

Dat het een taboe onderwerp is (drankmisbruik heb ik het dan over, in relatie tot whisky als hobby) wil niet zeggen dat je er niet over zou moeten praten. In tegendeel zelfs! Het is goed om zo af en toe deze zaken aan te roeren, omdat de mogelijke schaduwkant van de hobby vanzelf (en begrijpelijk) wat onbelicht blijft.

Maar wel behoorlijk offtopic in dit draadje, vandaar mijn verzoek :) Ik ga er morgen even een apart onderwerp van maken, zit nu op mijn telefoon en dan gaat dat wat minder handig.
1 x
Matthijs, whiskynerd.

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 05 Feb 2015, 08:40

Naar aanleiding van http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=6945

Even voor de goede orde; overmatige alcohol iname is nooit goed...ongeacht welke drank.

Maar ik ben even kwijt waar in de context het over een 'zuippartij' zou gaan...

IjsThé schreef:... Elk half uur de blinds omhoog, elk half uur een andere wiskey om te proeven ...

IjsThé schreef:... Ik neem aan dat we niet elk een volledige fles zullen uitsloeberen, dus er zullen 'restjes' zijn. Deze restjes zijn dan voor de winnaar ...

Geen idee hoe lang een gemiddelde pokerpartij duurt, maar neem een Whiskyfestival sessie van 3 uur als leidraad...
Dan denk ik dat er in verhouding niet veel meer gedronken wordt.
Knabbeltje erbij, kaartje leggen.... lijkt me meer een genieterij dan een zuiperij...

Maar wellicht lees ik iets anders dan anderen :Scratch

:Slainte

PS; Heel veel plezier met je pokeravondje... en de voorgestelde Whisky.
Laatst gewijzigd door edwinedje op 05 Feb 2015, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Matti
Moderator
Moderator

Re: Drank(mis|ge)bruik en de whiskyhobby

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Feb 2015, 09:54

Bovenstaande discussie vind ik zo interessant als aanleiding omdat er geraakt wordt aan een (mijns inziens) onderbelicht aspect van whisky als hobby, het punt waarop genieten overgaat in zuipen. Niet dat ik per definitie vind dat dat hierboven aan de hand is overigens.

I love whisky for a number of reasons, I also love to read about it and see what others are doing with it - from views to notes to advice to expertise. I also am keen on tales and history. I love the smell, look and taste and I enjoy the majority of marketing and packaging that goes with it. Almost all of this raises whisky up before us.
Many times a day I see reports of how wonderful it all is but there is an aspect that I very seldom see and that is the issue of when drinking can become a problem.

I am very clear of my place in this - I love drinking and most of the time it is not a problem. It brings much joy to my life and although I can over do it at times I do not think I am alone with that. I would also say that most of the time I can appreciate a dram and take my time over it and stop. That is the norm for me. However, I am always aware that it can be easy to get carried away with it and that there are many who do not have that control - and here we come to the nub - I am also one of those people as well. I find that being known as a whisky lover can facilitate a cover that enables drinking for the wrong reasons. There have been times when my life has not gone the way I would wish it to, times of stress and tragedy during which time I can be prone to drink too much for the wrong reason.

I feel that the answer for me is to be open and honest about it and be aware of the risks that there are. - My questions to you all as fellow whisky lovers is am I alone in this? Do we sometimes get carried away with our promoting of this lovely liquid? Do we give enough space and time to enable open discussion about that side of things? This is a request for help in opening the subject up for exploration - it is not a personal cry for help.

Ik vind de laatste vraag die gesteld wordt een zinvolle: zou er meer aandacht moeten zijn voor dit onderwerp? Is het wel goed zo? Is het überhaupt een probleem?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

IjsThé
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor IjsThé » 05 Feb 2015, 10:11

Wel iedereen die alchol drinkt gaat ooit eens te ver. Ik ben in mijn jonge jaren ook wel af toe te ver gegaan, en dat was dan met gewone pils. Wat er bij mezelf echter opvalt is dat ik minder drink wanneer ik naar whisky grijp. Dan zit ik al in mijn achterhoofd met het id dat ik daar echt niet veel van kan verdragen, waardoor ik minder drink dan wanneer ik een pilsje drink (of nog liever een Rodenbach, maar dat hoor op een ander forum ;) )

Het grote voordeel wanneer je whisky drinkt is in mijn ogen dat je het puur drinkt voor de smaak. Je drinkt het niet voor de dorst, je drinkt geen 20cl glas bij je biefstuk bijvoorbeeld.
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 05 Feb 2015, 10:52

Matti schreef:Bovenstaande discussie vind ik zo interessant als aanleiding omdat er geraakt wordt aan een (mijns inziens) onderbelicht aspect van whisky als hobby, het punt waarop genieten overgaat in zuipen. Niet dat ik per definitie vind dat dat hierboven aan de hand is overigens.

Matthijs, ik vind de vraag die je stelt terecht. En wat mij betreft is het antwoord een volmondig 'Ja, er zou meer aandacht mogen zijn voor een open discussie over de risico's en valkuilen van een 'drankliefhebberij' als whisky'. Ik denk dat je het alleen op zo'n manier, zo veel als mogelijk, uit de taboesfeer houdt.

Kijkende naar mezelf ben ik op het goede moment in mijn leven in aanraking gekomen met whisky. Ik drink eigenlijk nooit meer dan twee drams. Om te genieten van geur en smaak, maar ook omdat het me een bepaalde vorm van ontspanning geeft na een hectische dag. Voor mij is dat een mooie gabalanceerde manier om van alcohol te genieten en het kost me weinig moeite of vraagt weinig zelfdiscipline om het bij deze hoeveelheden te houden. Vroeger, toen ik graag goede rode wijn dronk, was dat soms anders. Niets problematisch, wel wat minder gebalanceerd en wat minder op genieten gericht.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”