90 + tegen betaalbare prijs

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

90 + tegen betaalbare prijs

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 11 Jan 2015, 00:21

Caledonians schreef:Ik constateer eigenlijk dat de markt redelijk aan het opdrogen is qua 90+ whiskies voor nog enigszins betaalbare prijzen. (op veilingen na waar absurde prijzen worden gevraagd momenteel) Met nog het nodige zoek en speurwerk kan je er hier en daar nog wel een leuk flesje vinden. Maar voor hoelang dat nog gaat zijn?! Tegen het eind van het jaar is vermoedelijk al het leuks wat nu nog in de diverse (web)shops staat weg. En heb je alleen nog de super premium whiskies aan absurde prijzen over of je moet je toch gaan wagen op veilingen maar dan ga je waarschijnlijk ook de hoofdprijzen betalen. Daarnaast worden oudere gebottelde whiskies die nog in de diverse (web)shops staan ook steeds meer in prijs verhoogd (waarschijnlijk gestimuleerd door de WB prijsindicaties).

Toen ik vanmiddag de whiskybase top 1000 aan het afstruinen was heb ik de link naar een 50-tal hiervan open gedaan.
Ik kwam niet onder de 600€ uit.

Hoe spelen jullie het klaar een 90+ whisky te vinden tegen een betaalbare prijs ?
Of jullie tellen met plezier telkens enkele groene of paarse flappen neer ?

Gr

Tom
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Re: 90 + tegen betaalbare prijs

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Jan 2015, 00:27

Er snel bij zijn is het devies tegenwoordig. De betreffende flessen komen vaak voor nog relatief schappelijke prijzen op de markt, maar stijgen vervolgens snel in waarde als ze zijn uitverkocht. Dat zie je in die top1000, dat zijn per definitie flessen die al een tijd op de markt zijn (want ze hebben meer dan 3 scores :)), en als ik zo eens scan vaak ook flessen die nergens meer te vinden zijn (wat de prijs voor die ene die dan wel geveild wordt vanzelfsprekend ook stuwt).

Het mooie is wel dat er ontzettend veel wordt uitgebracht, dus als je de 'gok' aankan om een whisky die nog niet door alle bloggers de hemel in is geprezen te kopen, zijn er regelmatig leuke flesjes beschikbaar.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 11 Jan 2015, 00:53

Tom2 schreef:Hoe spelen jullie het klaar een 90+ whisky te vinden tegen een betaalbare prijs ?Of jullie tellen met plezier telkens enkele groene of paarse flappen neer ?

De tijd dat je zo'n toppers kon kopen voor een habbekrats is helaas al HEEL lang verleden tijd. De tijd dat je bv nog Karuizawa's kon kopen voor ongeveer 100 € hoort daar ook bij. Hetzelfde geldt voor de Port Ellen flessen. 6 jaar geleden kon je die nog redelijk courant kopen voor de toen 'normale' prijs van ongeveer 200 €. Nu zit je aan (minstens) het drievoudige daarvan. Dat zijn dan de 'oudere' bottelingen. Zoals Matti al zei moet je voor de meer recentere 90+ whisky's er heel snel bij zijn of toevallig een shop vinden die niet echt op de hoogte is van de recente prijsstijgingen.
Maar vooral research is heel belangrijk bij het vinden van zo'n toppers. Alle mogelijke whisky shops afstruinen, prijslijsten opvragen etc. Soms, met wat geluk, kan je ze nog vinden tegen 'normale' prijzen, maar helaas gooit het internet dikwijls roet in het eten. Iedereen zoekt en zoekt op het internet achter net hetzelfde als jij.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 11 Jan 2015, 01:27

beste is je eigen smaak ontdekken… en weten aan welke whisky's jij meer punten geeft als een ander.

Ik merk dat ik bv bij een goeie Clynelish of Littlemill al snel 1 of 2 punten boven het whiskybase gemiddelde zit. Das wel leuk, kan ik voor relatief weinig geld 90+ whisky's kopen ;)
2 x
Afbeelding

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 11 Jan 2015, 11:16

Wat is een 90+ whisky????

ls dat er een als Serge die 90-punten geeft? Of Ruben van Whiskynotes.be? Of de oude snoodaard van een Jim Murray?

En wat nu als jij die betreffende whisky proeft en hem 'slechts' 88 punten geeft?

Smaak is persoonlijk en ik koop wat me op basis van proefnotities of samples bevalt. Soms zit er dan idd een 90-punter tussen.

Maar als je echt wilt: De Glencadam 10 (koop je voor minder dan 40 euro) kreeg 94,5 punt van Jim dit jaar :-)
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 11 Jan 2015, 13:15

ik had exact dezelfde vraag: wat is voor jou een 90+ whisky?

ga je van Serge uit: de Kilkeraan WIP 6 Bourbon kreeg 91 punten en koop je voor 43,95
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 11 Jan 2015, 13:43

Volgens mij verwijst de TS vrij duidelijk naar Wiskybase. Dus ik vermoed dat het om die scores gaat.
0 x
Afbeelding

Walend
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Walend » 11 Jan 2015, 14:01

Ik denk ook dat de whisky's waarvan geweten is dat ze ooit toch veel waard gaan zijn, heden vandaag ook al direkt tegen een hogere prijs op de markt komen (al dan niet later dan ze worden uitgebracht)

2 weken geleden was ik bij de lokale slijter op zoek naar iets leuk voor mijn collectie. :hoedaf
Toen ik vertelde dat ik 'glenfiddich' verzamelde, wist hij me doodleuk en vol trots te vertellen dat,
hij nog enkele'Snow Phoenixen' apart had staan, maar ze toch nog een tijd 'op stock' liet staan tot ze meer waard waren om ze dan te verkopen..... :blacklist
(En dan maar zeuren dat de internet handel de lokele handelaars stukmaakt..... ja wat wil je nu????) :domdom

dit vind ik wel wat overdreven als slijter zijnde, dat je als particulier zoiets doet geen probleem. (mijn mening natuurlijk)

Verder vooral de post van 'henri' in het oog houden :lol: :lol:
0 x
Glenfiddich verzamelaar
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Jan 2015, 16:35

Tip: De nieuwe GlenDronach 1994 van Abbey Whisky. 91 wat mij betreft. En dan kun je hun Bunnahabhain 1989 gelijk mee bestellen, want die verdient ook wel een 90.

Een 90 van rond de 100 euro komt ook nog wel eens voorbij, daaronder is dat heel zeldzaam en die zijn dan inderdaad snel weg.
Tenzij je van de meer gangbare whisky's op Whiskybase uitgaat met een specifieke bottle code. Als ik mijn collectie selecteer op gemiddelde score staan in de top-5 drie verschillende versies van de Ardbeg Uigeadail, maar of dat reëel is...

Eentje die nog steeds wel goed verkrijgbaar is voor rond de 100 euro en naar mijn mening een score van 90 verdiend is de 2011 versie van de Longrow 18. Wel goed op de bottle code letten, want de onderlinge verschillen zijn best groot.
Laatst gewijzigd door Kay op 11 Jan 2015, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 11 Jan 2015, 16:48

Kay schreef:Tip: De nieuwe GlenDronach 1994 van Abbey Whisky. 91 wat mij betreft.

Een 90 van rond de 100 euro komt ook nog wel eens voorbij, daaronder is dat heel zeldzaam en die zijn dan inderdaad heel snel weg.
Tenzij je van de meer gangbare whisky's op Whiskybase uitgaat met een specifieke bottle code. Er zijn genoeg batches van de Ardbeg Uigeadail die boven de 92 scoren, maar of dat reëel is...

Eentje die nog steeds wel goed verkrijgbaar is voor rond de 100 euro en naar mijn mening een score van 90 verdiend is de 2011 versie van de Longrow 18. Wel goed op de bottle code letten, want de onderlinge verschillen zijn best groot.

Straf! Is die nieuwe van Abbey Whisky echt zo goed?
De 1993 van hun ken ik en is inderdaad super! Maar dat is er eentje die in een oloroso vat gerijpt is.
De nieuwe is dacht ik in een Pedro Ximenez vat gerijpt en meestal vind ik die toch net wat minder...
Misschien toch maar eens proberen?
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Jan 2015, 16:50

Hij is net wat minder extreem en dus iets toegankelijker, maar wel heel goed vind ik. Ik heb de 1993 één puntje hoger gescoord.
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 11 Jan 2015, 17:02

Ik probeer whisky te kopen boven de 88pnt, erg lekker en toch net even wat beter betaalbaar en voorradig.
Zoals deze bijvoorbeeld, een echt "bang for your buck" whisky:
http://shop.whiskybase.com/58782/clynelish-1997-c&s

Of zoiets, net tegen de 90pnt aan, ook erg fijn:
http://www.whiskybase.com/whisky/58091/blair-athol-1988-vw
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 11 Jan 2015, 17:14

Wat het 90+ verhaal betreft trouwens, probeer ik een gemiddelde te nemen van de gevonden reviews/quoteringen en mijn eigen smaak.
Een gemiddelde dus van Serge, Ruben, Whiskybase & het forum.
Whiskybase vind ik voor de quoteringen, net zoals voor de prijsindicatie niet altijd even betrouwbaar...
Je kan best letten op een aantal mensen die je ondertussen kent en waarvan je weet dat je eigen profiel aanleunt aan dat van hun.
Ik krijg namelijk ook de indruk dat er op Whiskybase redelijk wat "gestuurde/investerings" punten gegeven worden...
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 12 Jan 2015, 23:03

Het ligt vooral aan je eigen smaakprofiel. Ik ben gek op Speyside en de hele fijne, hooggewaardeerde Islay flessen vind ik gewoon minder lekker.
Ik kan meer genieten van een Glen Grant Cellar Reserve (6 tientjes) dan van een dure Laphroig (en dan vind ik die echt niet vies hoor..)
En ik ga uit mijn dak van Glenmorangie Ealanta, oude Mortlachs, oude Glen Grants maar ook van de Glenlivet Guardians Chapter (4 flessen gekocht voor 6 tientjes per stuk). Allemaal 90+ net als de Aberlour A'bunadh serie.

Kortom, onder de 100 euro vind ik nog zat flessen die voor mij 90+ zijn maar ik moet wel toegeven dat het zo langzamerhand een hele dure hobby begint te worden.... en dat je goed moet weten wat je lekker vindt...en ik ben nu 52 jaar en mijn smaakprofiel evolueert nog altijd... (in de richting van nog duurdere flessen vaak wel..)

:lol:
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

whiskyprins
Top bijdrager
Top bijdrager

er is een beweging gaande

Ongelezen berichtdoor whiskyprins » 17 Jan 2015, 09:56

hallo mensen,

Ik ben een liefhebber en een kleine verzamelaar.
Gisteren plaatste ik onderstaande in het niet juiste topic.
Ik zet hem hieronder alsnog neer.

Beste allen,

De laatste tijd lees ik het vaker.
De whisky die op het forum aangeboden word, is steeds exclusiever, steeds duurder, steeds minder toegankelijk.
Steeds meer nieuwe leden, die de meest exclusieve flessen aandragen.
Niemand kan nog iets aan de prijs doen, maar bij bijvoorbeeld 3 flessen Lagavulin 37 jaar kan er toch nog enkele honderden euri vanaf.
Zelf merk ik dat ik af begin te haken.
De Extreem dure flessen, Karuizawas, Port Ellen, Yamazaki 2013, Thor, Kildalton, Lord of the Isles etc etc rijzen de pan uit.
Ik ben nu al bang voor wat de Odin gaat doen. Deze is al duur, zal onbetaalbaar worden en zal naw niet veel geproefd gaan worden .... :nono

Ligt dit aan mij, of gebeuren er dingen die hun doel voorbij gaan?

Beste handelaren, alle respect voor jullie en jullie harde werken.
Jullie komen er niet zomaar aan naw!!

Mijn vraag, hoe kom ik nog aan leuke en speciale whisky, zonder richting de 200+ te moeten gaan....

mvg,
Bas
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”