Hoeveel open flessen in je collectie ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoeveel flessen whisk(e)y heb jij momenteel openstaan ?

0
0
Geen stemmen
1-4
43
12%
5-10
108
30%
11-20
97
27%
21-30
43
12%
31-40
28
8%
41-50
14
4%
51-100
20
5%
meer dan 100 flessen
11
3%
 
Totaal aantal stemmen: 364

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1620
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 06 Mei 2016, 09:39

Zit momenteel op 11, maar daar zitten ook 3 flessen bij die zijn overgeheveld naar een 20 cl flesje, waarvan er 2 thans "dicht" zijn.

Ik kan wel 100 flessen gaan openmaken (bij wijze van spreken dan, want er staan momenteel een dikke 70 dichte), maar aangezien ik 8 a 10 flessen per jaar verbruik ga ik dan gemiddeld 10 jaar over een fles doen. Da's zeker bij jongere peaty whiskies niet bevorderlijk voor de smaakontwikkeling.

Ik vraag me wel af hoe mensen die meer dan 100 flessen open hebben dat doen met het peaty spul.
0 x

Gebruikersavatar
osi
Senior
Senior
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 Okt 2015, 15:53
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contact:

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor osi » 09 Mei 2016, 22:17

Thedge schreef:
Rien68 schreef:
osi schreef:Ik heb er meestal 3-5 open staan. Dit lage aantal komt ook omdat ik de 700cc flessen overgiet in kleinere 300cc flesjes. Hierdoor kan ik snel rouleren zonder dat er veel open staat :)


Als je ze overgiet zijn ze toch ook open? En wat doe je dan met de overige 100cc?


Ben ook mega benieuwd, overgieten zonder te openen. :bigsmile


Die overige 100cc drink ik op, maar ik heb niet tal van 700cc flessen open met 200cc erin. Dat vind ik zonde. Vandaar ook het overgieten. Het is ook maar net wat je onder open verstaat. Ja, de verzegeling is verbroken en de kurk van de "grote" fles. Maar de kleine flesjes zitten dicht met amper zuurstof erbij.
0 x
Ontwikkelaar van de Drammer whisky app / WhiskyPrijzen.nl vergelijkt de prijzen van 14.000 whisky's

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Mei 2016, 11:32

jongensjongensjongens toch..... het is geen water!

1000ml=>100cl=>10dl=>1l
3 x

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor Xstream » 15 Mei 2016, 15:17

Recent een paar geleegd, maar ook weer een paar geopend.
Blijf zo rond de 30 hangen. Momenteel om exact te zijn 29.
Al zitten er wel aardig wat met bodempjes inmiddels ... zijn van die lekkere die je soms wilt drinken, maar nu wel beter is ze te legen.
Missie is sowieso om gestaag wat flessen te gaan legen alvorens weer wat te kopen. Heb er nog 112 gesloten staan.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor FGG » 07 Okt 2016, 15:02

Allemaal. Whisky moet gedronken worden.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 796
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 16 Okt 2016, 15:55

HammerHead schreef:Zit momenteel op 11, maar daar zitten ook 3 flessen bij die zijn overgeheveld naar een 20 cl flesje, waarvan er 2 thans "dicht" zijn.

Ik kan wel 100 flessen gaan openmaken (bij wijze van spreken dan, want er staan momenteel een dikke 70 dichte), maar aangezien ik 8 a 10 flessen per jaar verbruik ga ik dan gemiddeld 10 jaar over een fles doen. Da's zeker bij jongere peaty whiskies niet bevorderlijk voor de smaakontwikkeling.

Ik vraag me wel af hoe mensen die meer dan 100 flessen open hebben dat doen met het peaty spul.


Misschien een rare vraag maar hoe lang kan je een open fles whisky bewaren voordat de smaak verandert of minder wordt?
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Okt 2016, 16:07

FGG schreef:Allemaal. Whisky moet gedronken worden.


Beantwoord die vraag over 2 jaar nog maar eens ;)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Okt 2016, 16:10

Erik1908 schreef:Misschien een rare vraag maar hoe lang kan je een open fles whisky bewaren voordat de smaak verandert of minder wordt?


Is helemaal geen rare vraag, wellicht meer op z'n plaats in ander topic, maar hangt sterk af van soort whisky en hoeveel er nog in de fles zit. Peated en sherry bommen leveren relatief meer in eens ze over de helft zijn en lang (> een jaar) open staan tov bourbon finished.
Maar, de ene whisky is er gevoeliger voor als de ander.

Vanwege de grootte van mijn whisky kast heb ik eigenlijk altijd rond de 70-80 flessen openstaan.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 796
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 16 Okt 2016, 16:43

Oogadal schreef:
Erik1908 schreef:Misschien een rare vraag maar hoe lang kan je een open fles whisky bewaren voordat de smaak verandert of minder wordt?


Is helemaal geen rare vraag, wellicht meer op z'n plaats in ander topic, maar hangt sterk af van soort whisky en hoeveel er nog in de fles zit. Peated en sherry bommen leveren relatief meer in eens ze over de helft zijn en lang (> een jaar) open staan tov bourbon finished.
Maar, de ene whisky is er gevoeliger voor als de ander.

Vanwege de grootte van mijn whisky kast heb ik eigenlijk altijd rond de 70-80 flessen openstaan.


Dank voor je gedegen antwoord. Ik heb er tussen de 21-30 open staan, maar dink eigenlijk alleen op zaterdagavond en zondagmiddag een paar glaasjes. Ik denk dat ik de open flessen ga terug schroeven naar rond de 15; wel voldoende achter de hand houden om open te maken.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 796
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 16 Okt 2016, 16:48

Wat me wel opvalt is dat je smaak snel verandert. Ik ben sinds een jaar of 3 voorzichtig bezig met het ontdekken van de whisky wereld. Begonnen met de fruitage Speyside whisky's, stap je al snel over naar de wat karaktervolle whisky's. Die zijn echter wel vaak duurder.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

jhvdb
Senior
Senior
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 Okt 2016, 20:38

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor jhvdb » 16 Okt 2016, 21:39

Ben het met je eens Erik!
Bij mij is juist het omgekeerde het geval.
Redelijk snel bij de karaktervolle whisky's terecht gekomen maar koop nu vooral flessen van distillery's afkomstig uit Highland en Speyside.

V.w.b. het topic: ik heb 37 flessen open staan maar ga dat proberen ( :gnif ) terug te dringen naar 15-20. Voornaamste reden is dat me dit (buffet-)kastruimte oplevert. :yes
0 x
Afbeelding

Friendship is like whisky....the older the better

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 796
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Okt 2016, 17:44

jhvdb schreef:Ben het met je eens Erik!
Bij mij is juist het omgekeerde het geval.
Redelijk snel bij de karaktervolle whisky's terecht gekomen maar koop nu vooral flessen van distillery's afkomstig uit Highland en Speyside.

V.w.b. het topic: ik heb 37 flessen open staan maar ga dat proberen ( :gnif ) terug te dringen naar 15-20. Voornaamste reden is dat me dit (buffet-)kastruimte oplevert. :yes


Kastruimte: een niet onbelangrijk fenomeen bij onze hobby.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1620
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Okt 2016, 20:13

Erik1908 schreef:
Oogadal schreef:
Erik1908 schreef:Misschien een rare vraag maar hoe lang kan je een open fles whisky bewaren voordat de smaak verandert of minder wordt?


Is helemaal geen rare vraag, wellicht meer op z'n plaats in ander topic, maar hangt sterk af van soort whisky en hoeveel er nog in de fles zit. Peated en sherry bommen leveren relatief meer in eens ze over de helft zijn en lang (> een jaar) open staan tov bourbon finished.
Maar, de ene whisky is er gevoeliger voor als de ander.

Vanwege de grootte van mijn whisky kast heb ik eigenlijk altijd rond de 70-80 flessen openstaan.


Dank voor je gedegen antwoord. Ik heb er tussen de 21-30 open staan, maar dink eigenlijk alleen op zaterdagavond en zondagmiddag een paar glaasjes. Ik denk dat ik de open flessen ga terug schroeven naar rond de 15; wel voldoende achter de hand houden om open te maken.


Ik heb laatst een fles peated Benromach met nog 1/4 erin gehad waar ik zo'n 4 maanden niet meer naar had omgekeken. Die was qua rokerigheid en turfgehalte echt helemaal in elkaar gestrort. En aangezien deze whisky daar voornamelijk op drijft vond ik 'm voor het laatste beetje erg tegenvallen.

Anderom kan trouwens ook. Ik ken diverse whiskies die juist beter worden als je ze langer laat openstaan. Ongewenste off-notes als overdreven zwavel of weeïg zuur willen nog wel eens afvlakken met de tijd.

Ik hou het zelf dus op rond de 10 tot 12 flessen zodat ik redelijk zeker ben dat flessen niet langer dan 1 a 1,5 jaar open staan.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Okt 2016, 20:17

Klopt. Peat kakt vaak in en sherry kan beter worden. Met name zwavel tonen kunnen behoorlijk afvlakken waardoor je dram er zelfs op vooruit gaat.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Hoeveel open flessen in je collectie ?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Okt 2016, 20:19

Oogadal schreef:Klopt. Peat kakt vaak in en sherry kan beter worden. Met name zwavel tonen kunnen behoorlijk afvlakken waardoor je dram er zelfs op vooruit gaat.


Ah, dus als ik dat sample Ledaig 1998 CC drie dagen open had laten staan was ie beter te doen geweest :bigsmile ;)
2 x
Afbeelding | Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten