Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 24 Dec 2014, 03:24

:jazzybass

liefmans schreef:Ik durf eigenlijk geen prijs plaatsenop de duurste whisky die ik al geproefd heb maar zeker +2500€

Ik proef persoonlijk erg veel spul in de 100-250€ range en merk dat je daar erg verwend van word, weinig "goedkopere" whisky's kunnen mij nog bekoren, als dat dan gebeurt dan koop je daar meestal ineens een paar flessen van.

Yapi schreef:ik volg Liefmans hier in zijn verhaal… "verwend" is het sleutelwoord. Niet dat flessen van 40 euro niet meer lekker zijn, maar ja, voor mij zijn de 'duurdere' flessen echt wel lekkerder, veelal meer complex, spannender, enz. Ik merk een shift in mijn aankoopgedrag en in mijn open flessen. En inderdaad, zo'n Bowmore tempest batch 1, of een Glendronach cask strength batch 1, die retail aan 45-60 euro worden gelanceerd, dan koop je er daar VEEL van.

en op het proeven heb ik geen prijsgrens… enkel een liquiditeitsprobleem. Wou echt wel een heel erg oude Laffie proeven op Lindores, maar daarmee was bijna heel m'n budget voor die dag weg… das de enige reden waarom niet. 60 euro voor een dram moet kunnen, 't Is vaak een heel speciaal moment dan ook. Die fles van 60 euro die niet noemenswaardig was, vergeet je snel. Die dram ga je nooit meer vergeten…

Ik zwerf nu een kleine maand rond op dit forum.
Bovengaande berichten zijn een illustratie van berichten die mij tot volgende vraag doen besluiten...

Zijn jullie dan allemaal grootverdieners of lotto-winaars ?
Waarmee ik bedoel, ik sta versteld van wat de meesten hier kunnen (en willen) uitgeven aan Wisky.

kleine redenering:
In de aangehaalde berichten is er sprake over de VEEL aankoop van flessen van pakweg 50 euro.
50 euro maal 10 flessen = 500 euro
Dan tel ik daar nog eens een flesje of 2 "spul van 150 euro" bij
150 euro maal 2 flessen = 300 euro

Stel nu nog dat dit over een periode van 2 à 3 maanden is ...
dan is dit nog een gemiddelde investering anex uitgave van 250 à 400 euro per maand.
Das niet niks!
Klopt mijn veronderstelling, of moet je hiervoor ook veel andere dingen laten ?

Ps: Ik merk dat ik me zelf ook schuldig maak aan een redelijk fors bedrag per maand aan de aankoop van Whisky.
pps: Misschien is dit nog een leuke pol : Hoeveel geef jij gemiddeld per maand uit aan Whisky ?
Laatst gewijzigd door Tom2 op 25 Dec 2014, 03:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

pieske86
Senior
Senior

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov

Ongelezen berichtdoor pieske86 » 24 Dec 2014, 09:16

De ene zet zijn geld op de bank waar het niets opbrengt. De andere koopt whisky en geniet ervan. Ik denk dat er meer een gedragsverandering komt van NU te leven en niet sparen voor later.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 24 Dec 2014, 10:31

pieske86 schreef:De ene zet zijn geld op de bank waar het niets opbrengt. De andere koopt whisky en geniet ervan. Ik denk dat er meer een gedragsverandering komt van NU te leven en niet sparen voor later.

Mooie samenvatting!

Ik heb altijd zo veel mogelijk geld gestopt in wat me goed doet voelen. En het voordeel is dat je nu ook niet alles onmiddellijk opent, dus dan maak ik mezelf maar wijs dat ik beter whisky kan kopen met mijn geld dan het op de bank te zetten, of te beleggen in iets waar ik niets van afweet. Maar zolang ik financieel geen zorgen heb, worden die flessen enkel verkocht om andere whisky te kopen, wegen heroriëntering of zo.

En nee, ik ben helemaal geen grootverdiener. Zelfs een aardig stukje loon ingeleverd vorig jaar. Heb wel de keuze gemaakt, samen met mijn vrouw, om niet aan kinderen te beginnen. En, om het volledig open te gooien, mijn vriendin was eigenaar van een klein huisje. We hebben samen een groter huis gekocht, voor een kleine meerprijs, waar zij uiteraard een groter aandeel in heeft dan ik. Wat onze afbetaling erg laag houdt. Dus ja, ik heb elke maand 400-500 euro over (2 jaar geleden was dat nog het dubbele :( ) om aan whisky te spenderen, door bepaalde keuzes in het verleden. Een nog groter huis, of 2 kindjes en ik denk niet dat bovenstaande nog een feit zou zijn, in mijn geval dan…
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 24 Dec 2014, 11:04

Tweeverdieners zonder kinderen houden (als ze geen hele rare dingen doen) iedere maand een leuk centje over. Bij mij gaat een deel naar de spaarrekening, en ander deel naar whisky.

Dus precies zoals Bart al zegt, maar dan beknopter.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 24 Dec 2014, 11:27

:lol:
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 24 Dec 2014, 11:31

Hier 'anderhalf-verdieners', twee kleine kinderen en een gemiddelde hypotheek. Dus wel de nodige kosten. Maar ik heb verder geen dure hobby's, geen autofreak, geen horlogeverslaving etc. Het enige waar het 'extra' geld heen gaat zijn vakanties en whisky. Twee uitstekende bestedingsdoelen :bigsmile
1 x
Afbeelding

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 24 Dec 2014, 11:35

Bij mij is het budget beduidend lager, zie je ook aan m'n collectie. Ik ben een alleenverdienener met een vriendin die nog studeert, maar we wonen wel samen. We krijgen wel wat van haar ouders, maar zo heel veel schiet er op het eind van de maand dan niet meer over. Dus dan is het soms keuzes maken. Ik hou me tevreden met de whisky's in de range van 25-50 euro, maar een wat duurdere en betere is soms ook welkom. ;)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Dec 2014, 11:35

Vroeger kocht ik veel meer whisky dan nu. Dat betekende dat ik een paar 1000 Euro's per jaar uitgaf aan flessen. Dat lijkt heel veel, maar geloof me, je zit daar HEEL snel aan. Vooral als je specialere en/of oudere flessen of vintages aankoopt. Ik ben zeker geen grootverdiener. De meesten onder ons ook niet denk ik. Ik heb vroeger ook regelmatig er de kantjes afgelopen om mijn hobby te kunnen bekostigen. De laatste 2 jaar echter heb ik bewust mijn budget gedecimeerd en ben ik veel selectiever gaan aankopen. Dat scheelt ook heel veel.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Dec 2014, 11:40

Ik ben met mijn "voetbal hobby" gestopt en dan hou je genoeg geld over voor whisky. Ik was gemiddeld per thuiswedstrijd wel 50 euro kwijt aan bier voor, tijdens en vooral na de wedstrijd. Bij uitwedstrijden lag het gemiddelde rond 100 euro, omdat daar je broodje worst nog eens bij kwam. Ging ik voor een wedstrijd naar Londen (jaja fc twente heeft ooit CL gespeeld tegen Arsenal :lekker ), was ik 500 kwijt.

Ik maak me nu dus wijs dat whisky altijd nog goedkoper is dan voetbal haha.....toen ging het naar vnl bier en nu geniet ik van goed spul. Ben geen grootverdiener, maar geld moet rollen. Ik hou me nu wel een beetje in de laatste tijd, anders draaf ik door :lol: Ik heb nog wel een kind die graag kleding aan heeft.
Ben het wel met je eens dat als ik van sommige de aankopen zie dat ik ook denk: waar doe je het van, maar goed, dat gaat me ook niets aan..... ;)

P.s.: mijn vrouw werkt 24 uur, dus anderhalf verdieners met 1 kind ...
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Dec 2014, 11:44

Duur broodje worst zeg, 50 euro, poeh! ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Dec 2014, 11:46

Matti schreef:Duur broodje worst zeg, 50 euro, poeh! ;)

Je snapt me wel... ;)
0 x

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 24 Dec 2014, 11:48

Nu ja, ik ga ondanks m'n financiële situatie ook nog steeds naar het voetbal (wel enkel nog thuismatchen) en ik hou me daar ook niet in met de pintjes. Het blijft dus combineerbaar. ;)
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Dec 2014, 12:02

DennisLB schreef:Nu ja, ik ga ondanks m'n financiële situatie ook nog steeds naar het voetbal (wel enkel nog thuismatchen) en ik hou me daar ook niet in met de pintjes. Het blijft dus combineerbaar. ;)

Top!!
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 24 Dec 2014, 15:08

Ik denk dat whisky mij op jaarbasis +- 2.000 EUR kost. Dat is 166 EUR/maand. Daarnaast nog eens +- 50 EUR bier per maand waardoor ik op ongeveer 200 EUR hobbykosten zal uitkomen denk ik. Dat is veel voor sommigen , terwijl het voor andere hier dan weer een peulenschil is. Ik heb geen gezin te onderhouden / huis af te betalen dus op dat vlak houd ik voorlopig nog wel wat ruimte.

Geen lottowinnaar/grootverdiener hier kortom, de hobby 'verarmt' me misschien een beetje financieel, ze 'verrijkt' me op zoveel andere vlakken dat ik het er voor over heb! (als dat niet mooi gezegd is ;) )
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 24 Dec 2014, 16:32

Ik heb nu enkele honderden euros gespendeerd in een krap half jaar, maar dat was voornamelijk om een soort van basis collectie aan te leggen met geld wat ik ergens anders voor gereserveerd had, maar wat door omstandigheden voorlopig op hold staat. Dat was eenmalig voor nu...

Voor de toekomst denk ik dat ik me zal moeten redden met zo'n 250 a 300 euro per jaar. Dat zal eerder minder dan meer worden en alleen als ik er geen boterham minder voor hoef te eten. Ik schat mijn consumptie op zo'n 6 flessen per jaar. Dus afhanklijk hoe ik het indeel best wat leuks mee te doen...
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”