Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Dec 2014, 22:32

Ik ben hierin denk ik niet de enige. Een fles heeft in mijn ogen 2 extra 'magische' momenten (buitenom de magische momenten dat je ervan mag drinken.)

Het openen van een fles:
In mijn mening het leukste om dit op een speciaal moment te doen, in het bijzijn van andere liefhebbers.
Leuk om te delen, nieuwschierigheid naar de smaak (indien onbekend), of voldoet deze aan je verwachtingen/ervaringen?

Het leegmaken van de fles (bottlekill):
In sommige gevallen: hehe, die is eindelijk leeg. In andere gevallen geniet je nog meer van de laatste druppels en baal je dat hij leeg is. (In mijn geval zijn deze momenten dan wel weer vaak alleen..)
Ik weet dat er mensen zijn die de 'spirit vrijlaten', een lege fles schuin houden met een vlam erbij. Indien goed gedaan krijg je dan een blauwe vlam in de fles.

In andere topics komen bovenstaande momenten wel ter sprake. Mij leek het wel leuk om hier een topic over aan te maken.
Heeft er iemand nog bepaalde gewoontes bij het openen/legen van een fles?
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Dec 2014, 22:36

om meteen aansluitend te zijn:

Zaterdag een Ardbeg Auriverdes geopend in bijzijn van o.a. De man die deze (deels) cadeau deed en de man die mij in de eerste plaats kennis liet maken met whisky. Leek me een prima moment / prima gezelschap.

Vanavond, alleen een Longrow peated open getrokken. Deze wilde ik graag openen, ik was er na een sample erg enthousiast over. (Nu nog steeds ;) )
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Dec 2014, 22:41

Ik heb niet echt speciale gewoontes.
Als er een fles leeg os is het tijd om een nieuwe open te maken.
Soms op een speciale gelegenheid wil ik ook nog wel eens een mooie fles openmaken.
De laatste fles ik ik open heb gemaakt was bijvoorbeeld een glenmorangie quinta ruban, op mijn zoontjes vijfde verjaardag.
Maar ik ben zelf gisteren jarig geweest en toen heb ik helemaal niets opengemaakt.

En voor het leegmaken eigenlijk ook niets speciaals. Ik doe wel altijd het laatste kliekje in mijn living karaf.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Dec 2014, 22:51

Bottlekills van de laatste weken:

Bowmore 13yo 2001 Liquid Library 52.9 %
Lagavulin 1994 'Vanilla Sky' The Whisky Fair
Aultmore 14yo 1989 High Spirits Collection 46 %
Clynelish 10yo 1990 GM 59.7 %
Amrut Blackadder Islay Cask Finish 62.1 %

en ik ben er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten.

De eerstvolgenden die op het lijstje staan zijn de Ardbeg 15yo 1990 Taste Still 58.6 % en de Port Ellen 7th release.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Dec 2014, 23:05

Voor het openen heb ik een gewoonte: Elke donderdag. En dan kan ik soms heel lang over een dram doen.

Een bottlekill heb ik niet, sommige whisky vind ik zo speciaal dat ik er een 100ml sample van neem, of twee, en die ik dan weer bewaar voor dat ene speciale moment. Ik zit dus momenteel ruim in 100ml samples........
Bij andere lekkere, meestal OB's, neem ik me voor om er weer een fles van te kopen, maar dan sta je weer in de Woudenberg en zie je dit en dat en die en oohw die lijkt me ook heel lekker en ga je uiteindelijk met heel andere flessen naar huis dan dat je voor gegaan was.

Volgens mij herkenbaar bij deze of gene hier op het forum ;) ;)
1 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 08 Dec 2014, 23:21

Leuke topic, kan best een vaste worden, mijn complimenten!

Bottle kill, soms met plezier, soms DIK tegen mijn goesting. Binnenkort is de Glen Ord 30yo aan de beurt, TOPwhisky!

Openen… in januari doe ik 6 flessen tegelijk open, nog even wachten dus ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Dec 2014, 23:25

Yapi schreef:Leuke topic, kan best een vaste worden, mijn complimenten!


Haha bedankt ;) .
Ik heb nog gezocht of er al een bestaand topic was, niets kunnen vinden.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 08 Dec 2014, 23:29

Tomh schreef:
Yapi schreef:Leuke topic, kan best een vaste worden, mijn complimenten!


Haha bedankt ;) .
Ik heb nog gezocht of er al een bestaand topic was, niets kunnen vinden.


Zo specifiek en met potentieel, nee, is een vernauwende versie van "wat drink je vandaag", maar tegelijk is het openen van een fles of het eindigen soms best wel een speciale gebeurtenis, dus vind ik het behoorlijk relevant. After all, tussen dram 1 en de laatste dram zitten toch vaak wel 15 tot 25 drams in "wat drink je vandaag". Elk topic zijn aandacht ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Dec 2014, 23:55

Geledigd, toevallig gisteren.. een bowmore Darkest. was mijn eerste kennismaking met bowmore
daarna nog meerdere bowmores gehad, goede en slechte. Deze darkest vond ik een fijne om af en toe naar terug te grijpen, binnen de standaard lijn qua betaalbaarheid 1 van de betere

geopend, vanavond een rosebank, dun bheagan van ian macleod 1990 18yo. had ik al even apart staan, maar wilde eerst weer wat flesjes wegdoen. dat is van het weekend aardig gelukt, dus vond ik het moment nu wel geschikt om mezelf te belonen met iets heel moois open te trekken. :D
1 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Pellie » 09 Dec 2014, 10:41

Ik heb niet echt vaste rituelen. Het laatste drammetje gaat meestal in de "living bottle", behalve als ik de whisky erg bijzonder vind, dan drink ik de laatste gewoon op. Ik probeer nu wel eerst een fles leeg te maken, voor ik er 1 open, maar dit lukt bijna nooit. :gnif Ik ben veel te nieuwschierig naar de dichte flessen, zodat ik ze toch maar weer open maak.
Wat wel een soort van ritueel is, is dat ik met oud en nieuw altijd uit mijn living bottle drink. Komt er weer ruimte om wat bij in te gieten. ;) Hele avond bier vind ik ook weer niks!
Toevallig vorige week een bottlekill van de Glencadam 10yo gehad. Vond ik wel jammer, want ik vind het nog steeds een erg lekkere whisky voor weinig geld.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Dec 2014, 12:46

Haha, mijn laatst geleegde fles was een Cutty Sark, een week of drie geleden. Daar heb ik ook wel erg lang over gedaan, ik schat bijna drie jaar.
Mijn meest recentelijk geopende flessen waren de Lagavulin 1995 Islay Jazz 2013 18yo en Lagavulin 1995 Feis Ile 2014 19yo, en dat was in oktober. "Iets" beter dan de Cutty Sark.
0 x
Afbeelding

jpvdw
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 27 Sep 2009, 20:47
Locatie: Dordrecht

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 09 Dec 2014, 18:50

Laatst geopend: Laphroaig PX Cask

Laatste bottlekill? Geen Whisky, maar een single cask rum van Renegade van het eiland Barbados.
0 x

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2154
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 09 Dec 2014, 23:36

Laatste lege fles :

Ardbeg 10

:hoedaf
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2154
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 09 Dec 2014, 23:41

Pellie schreef:Ik heb niet echt vaste rituelen. Het laatste drammetje gaat meestal in de "living bottle", behalve als ik de whisky erg bijzonder vind, dan drink ik de laatste gewoon op. Ik probeer nu wel eerst een fles leeg te maken, voor ik er 1 open, maar dit lukt bijna nooit. :gnif Ik ben veel te nieuwschierig naar de dichte flessen, zodat ik ze toch maar weer open maak.
Wat wel een soort van ritueel is, is dat ik met oud en nieuw altijd uit mijn living bottle drink. Komt er weer ruimte om wat bij in te gieten. ;) Hele avond bier vind ik ook weer niks!
Toevallig vorige week een bottlekill van de Glencadam 10yo gehad. Vond ik wel jammer, want ik vind het nog steeds een erg lekkere whisky voor weinig geld.


The time is almost near ... some bottle kils ... :P
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Pellie » 10 Dec 2014, 00:51

Die snap ik niet...... :Scratch
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten