Ik koop teveel whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ik koop teveel whisky

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Nov 2014, 12:05

Dit onderwerp heb ik gestart n.a.v. wat off-topic-geklets in het prijsmaximumtopic. Ik quote mezelf maar even:
turfsmurf schreef:
Peter87 schreef:... Maar ja je moet natuurlijk een grens voor jezelf stellen anders is het spreekwoordelijke hek van de dam.

En de beschikbaarheid van whiskyfora, -blogs en internetshops maakt dat niet gemakkelijker.
Ik heb wel respect voor de whiskyfans die in staat zijn om het bij 1 fles per maand à niet meer dan 80€ te houden.

Wat ik zelf merk is dat ik niet meer dan 1 dikke fles whisky per maand opdrink, maar dat ik wel meer koop. Dit is niet handig, maar ik doe het toch. Hierbij speelt vooral het gevoel 'iets unieks te missen' een rol. Of 'na deze fles komen er nooit meer topwhisky's bij'. Pro-tip: dit is niet zo. Er zullen altijd wel interessante flessen blijven uitkomen.

Nu even handelen naar dat logische inzicht en ik kom er misschien nog eens aan toe om nieuwe aankopen te openen. ;)

Wil iemand hierover praten?
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ik koop teveel whisky

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Nov 2014, 12:37

Ja "Rogier" ;), dat herken ik wel degelijk. Ik koop beduidend meer dan ik drink, en ik drink toch wel meer avonden wel een glaasje whisky of twee, dan niet.
Daarbij heb ik ook gemiddeld veel goedkopere flessen open staan dan gesloten. Vaak koop ik dan zo'n duurdere fles met het idee die op een speciaal moment te openen, maar wanneer is dan een moment speciaal genoeg?
De geboorte van mijn zoon heb ik drie maanden geleden gevierd door een hele mooie Port Ellen open te trekken, en inmiddels staan er wat meer duurdere flessen op de shortlist. Ik neem mezelf voor om meer momenten als speciaal te bestempelen, ik wil namelijk niet doodgaan met een enorme collectie mooie flessen die ik zelf nooit geproefd en gedeeld heb.
Wel ga ik mogelijk een tijd van financiële onzekerheid in, iets dat het openen van flessen weer moeilijker maakt...
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Nov 2014, 12:41

Dat voorlaatste herken ik enorm, Rogier. Eigenlijk ook wel een speciale fles of 40 staan, en te veel "goedkope" flessen open naar mijn goesting. Dan grijp ik steeds terug naar die toppers, zeker als je soms maar 1 dram per avond drinkt. Dus herbronnen is de boodschap voor mij in de toekomst. Ga misschien ook eens dra wat open flessen aanbieden op het forum, zodat ik andere kan open trekken en ik het excuus van te veel open flessen niet meer kan gebruiken… 70 is best wel veel… Maar als je er steeds maar 20 gebruikt… zonde van de rest dan hé :?
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 14 Nov 2014, 13:22

Ja, ik koop ook meer dan ik drink... Sinds september aan een deeltijd opleiding begonnen naast mijn fulltime baan en fulltime gezin, en aan drammetjes drinken kom nu ik maar zelden toe. Twee, soms drie keer per week één of twee drammetjes.
Op proeverijen en evenementen (en via VBT's) ontdek ik dan toch weer pareltjes die ik uiteindelijk ook in huis wil hebben. Zo staan heb ik nog een lijstje van 4 a 5 flessen die ik nog wil, terwijl ik eigenlijk nog jaren met mijn bescheiden collectie zoet ben. En een goede aanbieding komt vaker voor dan dat ik een andere fles leeg kan krijgen. Het scheelt natuurlijk ook dat ik weinig 'whiskyvrienden' heb, ik mag het allemaal zelf nuttigen :Slainte Al zou ik één fles per halfjaar kopen, de collectie blijft groeien.

Ook herkenbaar dat die goedkopere flessen vaker blijven staan. Hoewel een aantal goedkope me ook heel erg goed bevallen (Glenfarclas 12, Glen Garioch FR, Talisker 10). Maar een fles Ballantines en Adelphi Private stock... ik kom er maar niet van af.

Waar ik geen moeite mee heb, zijn de special releases. Die laat ik aan me voorbij gaan. Vorig jaar een paar dagen getwijfeld om mee te doen met een Glendronach van whiskybase, maar achteraf geen spijt dat ik dat niet heb gedaan.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 14 Nov 2014, 13:28

ik ben hier nog relatief nieuw in, geen enorme voorraden staan. inmiddels een fles of 10 open en 15 flessen dicht.
Waarbij de dichte flessen veruit van betere kwaliteit zijn dan het merendeel van de geopende flessen.
Ik merk bij mezelf al dat ik de 'goedkopere' / ' minder goede' flessen eerder links laat liggen en de betere geopende flessen pak.. dus ik ben nu sterk bezig met het trainen van mijn zelf discipline.
Wat Rogier zegt herken ik ook, ik wil best een gesloten fles openen, maar op speciale momenten en met andere liefhebbers.
Ik vind het zo sneu om zelf op de bank enthousiast te zijn van een net geopende goede whisky.. Deel dit moment liever met een vriend/liefhebber die dit ook kan waarderen.
Ik kan denk ik nog wel zeggen dat ik nog niet teveel whisky koop.. wel word ik met flinke regelmaat ' geprikkeld' op het forum hier.. :gnif
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Nov 2014, 13:37

Ik zie dat ik niet de enige ben met een drankprobleem. ;)

Toen ik nog maar kort geleden met whisky begon had ik de strikte aanpak 'elke fles moet meteen open'. Dit betekent dus dat ik inmiddels een hoop standaardexpressies open heb staan. Zo heb ik snel kennisgemaakt met een zeer breed palet aan whisky, maar nu ik mijn eigen smaak wat beter heb leren kennen staan de flessen die ik nu wat minder interessant vind nog steeds open. Toch maar eens wat vaker 3-/6-cl samples kopen i.p.v. 70cl-samples.

Wat ik nog wel eens doe om de minder populaire flessen te legen is een themaweek inlassen: turfweek, non-single-malt-week, NAS-week, etc.. Zo herontdek je ook nog eens iets van eigen plank.

De flessen voor speciale gelegenheden heb ik ook, maar die speciale gelegenheid maak ik lekker zelf door de fles te openen. Eerst maar eens het aantal openstaande flessen reduceren.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 14 Nov 2014, 14:08

Ik heb op bovenstaand helemaal niets meer toe te voegen en herken alles wat daar beschreven is. M.a.w. ik ben al net zo bevangen door dit virus als jullie..... :lekker :lol:
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 14 Nov 2014, 14:21

Pellie schreef:Ik heb op bovenstaand helemaal niets meer toe te voegen en herken alles wat daar beschreven is. M.a.w. ik ben al net zo bevangen door dit virus als jullie..... :lekker :lol:

ow dan heb ik volgens mij er ook last van, ben 2 maanden geleden voor het eerst met lekker whisky in aanraking gekomen tijdens een motorrit in Scotland. Nu 40 flessen verder kom ik er achter dat ik ze toch sneller koop als opdrink...
Maarja ze zijn ook zo lekker, en mijn vrienden zijn nu ook allemaal bevlogen :duimop

maar ga nu wel wat selectiever te werk weet nu een beetje wat mijn smaak is.

Maar als het idd een virus is, is er dan ook een vaccin? :gnif
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Nov 2014, 14:23

daytona955 schreef:Maar als het idd een virus is, is er dan ook een vaccin? :gnif

Een partner? :Tongue
1 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Nov 2014, 14:25

Da's wel een heel grof middel Arjen :P
0 x
Matthijs, whiskynerd.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Nov 2014, 14:29

Hier ook wel een beetje schuldig....

Met mijn drink tempo heb ik voor geruime tijd in huis. Mijn huidige strategie is om van alle soort van must-trie's tot zeg 70 euro wat in huis te hebben. 4 aan de bovengrens, 4 a 5 goede slobberwhiskys (bijv. Talisker 10) voor casual drinking, en stuk of 8 midden.oters voor lekkere trek en variatie :). Neem er nog een Jap, Ier en bourbon bij kom ik tussen de 18 en 20 iets wat ik toch wel als max wil houden. Ik hoop dan wel voor flessen die leeg dreigen te raken een vervanger klaar te hebben staan die echt pas open mag als de 1e leeg is. Dus theoretisch kom ik dan op 40 haha... Maar denk niet dat het zo'n vaart gaat lopen door budgetaire beperking.... Ik ben al blij is ik een vervanger klaar heb staan voor alles wat nu leeg gaat.

Zo hoop ik duurzaam en betaalbaar een collectie op te bouwen en te behouden en toch variatie te hebben en genieten...

Nu maar kijken of dit plan lang stand houd haha....
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Nov 2014, 14:30

Toch werkt een partner niet voor sommigen... Kay, waar ben je? :gnif
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 14 Nov 2014, 14:38

Partner helpt bij mij ook weinig :P
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 14 Nov 2014, 14:56

Ook voor allemaal erg herkenbaar. Zelf heb ik ook veel moeite met het openen van speciale (lees dure) flessen. Ik beleef ook veel plezier aan het bezitten en verzamelen. Nog steeds ben ik van mening dat er voor weinig geld echt goede whisky te koop is. Glendronach 12 is daar (voor mij) een perfect voorbeeld van.

Door de kijker genomen probeer ik niet meer dan 5 a 6 flessen open te hebben. Zo voorkom ik flessen die wortel schieten op mijn plank/kast bijvoorbeeld omdat je smaak is veranderd.

In de openingspost; dat je blijft kopen omdat je het "gevoel" hebt iets bijzonders te missen. Herkenbaar! Zeker in een maand waarbij er maar mooie flessen blijven uitkomen van gesloten pareltjes.....(ojee, dat komt nooit meer terug, die moet ik hebben...) ik heb wel een getracht een budget van €100 per maand te hanteren maar ook weer losgelaten omdat het vaak niet lukte me daar aan te houden.

Leuk zo'n hobby :)
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Nov 2014, 15:00

Meer whisky kopen als ik op kan drinken is bij mij standaard aangezien in mijn omgeving niemand whisky drinkt. Maar het probleem wat voor mij daar nog eens bijkomt is dat ik ze niet allemaal koop voor (direct) te drinken.
Ik vind het prachtig om naar m'n whisky verzameling te kijken en daar mooie, zeldzame, speciale en limited bottelings te zien staan. Dus als er iets uitkomt of ik zie een mooie aanbieding ben ik gewoon te gebrand om het te laten staan. En als er nou maar een stuk of 2 merken whisky zijn die 1 keer in het jaar met iets speciaals komen is het allemaal nog te overzien. Maar er zijn honderden zo niet duizenden speciale flessen die ik in theorie allemaal wel wil hebben.
Ik denk toch dat het een soort ziekte is :Scratch
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”