Er worden hier hele goede argumenten aangedragen. My two cents:
Zelf geloof ik dat het niet lang op deze manier door kan gaan. Maar zoals totalatool zegt, moeten we kijken naar welke bubbel we kijken.
Ten eerste is daar de limited edition winst potentiaal blablablabla bubbel.
Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe release van Diageo nu al wel verkocht is of 'op gereserveerd' is, behalve de Caol Ila unpeated en de Lagavulin misschien.
En deze flessen zullen bijna allemaal dicht blijven, want winst potentiaal. Zolang de veilingprijzen zo hoog blijven zal dit zo zijn. Diageo heeft wel door dat ze dit kunnen vragen, de vorige edities waren ook meteen uitverkocht, dus kan er nog wel 400 euro bovenop (Port Ellen).
Mensen zullen geloven dat omdat het vorig jaar meteen uitverkocht was, dit jaar ook nog winst te behalen valt en dus aanschaffen.
Op dit forum is er een andere consensus. Maar wij zijn een stelletje whiskyfreaks die hier dwars doorheen kijken en wij zijn er stellig van overtuigt dat het uitbuiting is.
Ergens komt er een balans en die komt door minder interesse in whisky of door mensen die het geld er niet meer voor over hebben. Bij mij zijn ze allang de grens over dat ik het geld er niet meer voor neer wil leggen (ik betaal zelden meer dan 100 euro voor een fles).
Dan hebben we nog de populariteit. Dit is ook een 'bubbel'.
Er wordt momenteel gewoon ook ontzettend veel whisky gedronken. Alleen maar goed natuurlijk, hoe meer liefhebbers hoe gezelliger het wordt.
Als ik kijk in mijn vriendengroep dan zie ik dat de laatste jaren ook terug. Ze lusten allemaal whisky, maar Vat 69 of Glenfiddich 12 worden al als erg goede whisky omschreven (Famous Grouse is goed en Gall en Gall huismerk is voor in de cola). Alhoewel ik vind dat de prijs kwaliteit in orde zijn, kan ik me niet vinden in de term erg goede whisky.
Deze bubbel veroorzaakt de NAS en hogere prijzen in de slijter. Kun je niks aan doen is gewoon een toename van de vraag die de afgelopen 4-5 jaar echt hard is gestegen. En whisky heeft z'n tijd nodig om lekker te worden, dus als de vraag nu harder stijgt dan de toename van de productie de afgelopen 3-10 jaar, drink je meer dan er is. Dus gaan de prijzen omhoog.
De populariteits bubbel zal niet knappen, maar leeglopen.
Ik zie bijvoorbeeld de laatste twee jaar meer rum en gin gedronken worden en de likeuren onder de vrouwen populairder worden. Zou heel goed kunnen dat de populariteit daarheen verschuift, deels uiteraard doordat whisky erg duur wordt.
Dus volgens mij zijn er twee 'bubbels' de eerste is de veiling bubbel. Die knapt vroeg of laat wel een keer, wat mij betreft gisteren nog. De andere is de populariteits-bubbel. Die loopt denk ik leeg doordat de prijzen stijgen en er iets andere weer hip wordt.
En dan moeten de voorraad weer herstellen en zullen er met 10 jaar weer meer en meer age-statements komen. NAS houden we voorlopig nog even, maar ik denk dat de prijzen van de NAS als eerste zullen dalen als de vraag naar whisky afneemt totdat er weer age-statement whisky's zullen zijn.
Zo mijn two cents is een opiniestuk geworden...