wanneer kan je echt de geur en smaken erkennen?
-
hansp
- Actief lid

wanneer kan je echt de geur en smaken erkennen?
Ik vroeg me af wanneer je als beginner begint smaken te ruiken en herkennen in de drank?
ik ben nog maar aan mijn eerste fles bezig ( dronk vroeger enkel donkere trappisten )
op dit moment ruik ik enkel wat rokerig met zware alcoholgeur en proef ik het ook rokerig-zoet met een scherpe smaak mede door het hogere alcoholgehalte dat ik gewoon ben ...
ik ben nog maar aan mijn eerste fles bezig ( dronk vroeger enkel donkere trappisten )
op dit moment ruik ik enkel wat rokerig met zware alcoholgeur en proef ik het ook rokerig-zoet met een scherpe smaak mede door het hogere alcoholgehalte dat ik gewoon ben ...
0 x
Re: wanneer kan je echt de geur en smaken erkennen?
Veel verschillende smaken proberen. Er zijn ontzettend veel smaken in whisky en als je wat verschillende hebt geproefd, ga je ze herkennen.
Kijk eens hier.
Kijk eens hier.
0 x
Oefenen, oefenen, oefenen (Geen straf
).
Je zal versteld staan hoe snel je van 'dit smaakt naar whisky' gaat naar 'he, ruik ik daar limoen?'...
Voor ideeën over waar je dan mee kan beginnen qua oefenen, kijk eens in Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Je zal versteld staan hoe snel je van 'dit smaakt naar whisky' gaat naar 'he, ruik ik daar limoen?'...
Voor ideeën over waar je dan mee kan beginnen qua oefenen, kijk eens in Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
hansp
- Actief lid

kan het terug achteruitgaan omdat ik bvb ook redelijk wat koffie drink ?
0 x
Alleen als je het tegelijk met de whisky drinkt 
Het leren herkennen van geuren zit in je hersenen, niet op je smaakpapillen. Je smaak verandert niet snel (als je maar niet proeft na een hap sambal of samen met die bak koffie), je herkenningsvermogen wel. Daarom is het ook belangrijk dat je bewust proeft, dan zet je de meer analytische stukken van je hersenen aan het werk in plaats van alleen het genotscentrum
Het leren herkennen van geuren zit in je hersenen, niet op je smaakpapillen. Je smaak verandert niet snel (als je maar niet proeft na een hap sambal of samen met die bak koffie), je herkenningsvermogen wel. Daarom is het ook belangrijk dat je bewust proeft, dan zet je de meer analytische stukken van je hersenen aan het werk in plaats van alleen het genotscentrum
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Ik blijft het interessant vinden, dat hele smaak/proefgebeuren. Ik lees wel eens smaaknotities met de meest wilde omschrijven en nuances die ik er dan zelf echt niet uit haal. Waar halen ze het vandaan.....denk ik dan? Met name een opsomming van een 15-tal smaken uit 1 dram bijvoorbeeld. Zijn dat dan associaties of echt de smaken die je allemaal uit 1 dram haalt? Een kwestie van oefenen? Ik neem wel eens een omschrijving en probeer die dan uit de whisky te halen die ik proef. De meest prominente smaken haal ik er zeker wel uit maar lang niet alles.
0 x
Mel schreef:Ik blijft het interessant vinden, dat hele smaak/proefgebeuren. Ik lees wel eens smaaknotities met de meest wilde omschrijven en nuances die ik er dan zelf echt niet uit haal. Waar halen ze het vandaan.....denk ik dan? Met name een opsomming van een 15-tal smaken uit 1 dram bijvoorbeeld. Zijn dat dan associaties of echt de smaken die je allemaal uit 1 dram haalt? Een kwestie van oefenen? Ik neem wel eens een omschrijving en probeer die dan uit de whisky te halen die ik proef. De meest prominente smaken haal ik er zeker wel uit maar lang niet alles.
Haha herkenbaar! Ik kom nu net iets verder dan 'hout'
Wat Iain McArthur (warehouseman Lagavulin) ook zei tijdens zijn warehousetasting: je kunt niets 'goed' of 'fout' ruiken, de ene ruikt een bepaalde geur wel, de ander niet. (Met proeven overigens ook).
0 x
Mel schreef:Ik blijft het interessant vinden, dat hele smaak/proefgebeuren. Ik lees wel eens smaaknotities met de meest wilde omschrijven en nuances die ik er dan zelf echt niet uit haal. Waar halen ze het vandaan.....denk ik dan? Met name een opsomming van een 15-tal smaken uit 1 dram bijvoorbeeld. Zijn dat dan associaties of echt de smaken die je allemaal uit 1 dram haalt? Een kwestie van oefenen? Ik neem wel eens een omschrijving en probeer die dan uit de whisky te halen die ik proef. De meest prominente smaken haal ik er zeker wel uit maar lang niet alles.
Ik vind het voor een deel ook een moment opname. Wat ik de ene keer duidelijk proef kan de volgende keer toch weer net wat anders zijn. De smaak in je mond speelt natuurlijk ook een rol. Dus als je ervoor koffie hebt gedronken (wat bitter) kan dat wel invloed hebben op de (initiele) ervaring. Na een paar slokjes trekt dat wellicht weer weg. (of glaasje(s) water drinken om e.e.a. te neutraliseren). Als je wat erbij eet beinvloed je de smaak ook enorm.
Ik vind er ook nog wel een verschil in zitten in de "essentie" van de whisky, dus de duidelijke smaak stromen / hoofdlijnen, en de grillen / details die je daar tussenin proeft of denkt te herkennen. Het ene slokje kan ik aarbeien proeven, het volgende slokje zoek ik de aarbeien, maar is die weg en herken ik ineens citroen. Zo kun je al die dingen wel opschrijven, of je blijft een tijdje proeven en noteert dan gewoon de hoofdlijnen.
De 1 zegt gewoon kerst stol, de ander gaat zo'n stol ontleden en haalt er dan ineens 10 smaakjes uit. Uiteindelijk snap ik bij beide wel de "essentie". Al die poeha met enorme lijsten doen me niet zoveel.
Je eigen smaak bepaald uiteindelijk alles. Het maakt niet eens uit of je het kunt herkennen in woorden: als je 't lekker vind dan is dat zo. Dat hoef je niet uit te leggen, mag natuurlijk wel. Wat de 1 proeft hoeft de ander nog niet te proeven.
Soms heb ik een bui om 't op te schrijven zodat ik 't over een paar jaar nog weet. Soms denk ik, ja best, geen zin in nu, gewoon lekker genieten
Wel herken je steeds meer details en smaken naarmate je meer drinkt. Dat is de enige echte truc denk
Wat ik me nog weleens afvraag is dat ik dan aan na een slokje ineens aan banaan denk en dat als ik dan verder proef dat ik denk, hoe kom ik nou op die banaan? Dat zijn initiële instincten / impulsen van de hersenen waarvan ik soms ook nog niet weet of ik daar nou juist naar moet luisteren of niet. Ik denk immers ook weleens aan een banaan als ik geen whisky drink of bananen zie / eet. Dus wat vinden / denken jullie: wel of niet?
0 x
-
hansp
- Actief lid

niet samen met whisky , check 
ben benaderd geweest door Kay van hier op het forum en hij heeft me mooi 10 samples gemaakt om wat meer te proeven
ga in november terug naar londen en wss pik ik dan nog wel een of 2 flessen mee van daar aan de luchthaven of lokaal waar ik zit in slough.

ben benaderd geweest door Kay van hier op het forum en hij heeft me mooi 10 samples gemaakt om wat meer te proeven
ga in november terug naar londen en wss pik ik dan nog wel een of 2 flessen mee van daar aan de luchthaven of lokaal waar ik zit in slough.
0 x
Haha herkenbaar! Ik kom nu net iets verder dan 'hout'
Wat Iain McArthur (warehouseman Lagavulin) ook zei tijdens zijn warehousetasting: je kunt niets 'goed' of 'fout' ruiken, de ene ruikt een bepaalde geur wel, de ander niet. (Met proeven overigens ook).
Helemaal mee eens! Bizar wat Ralfy bijvoorbeeld allemaal proeft in zijn reviews. Wel vermakelijk overigens.
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

Hallo hansp,
My 2 cents: laat je ten eerste niet gek maken door de af en toe lyrisch omschreven reviews van "kenners". Natuurlijk zijn er veel mensen met een betere neus dan jij of ik, maar sommigen verdenk ik van aspiraties om dichtbundels te schrijven in plaats van whisky te ontleden.
In mijn ervaring is het vermogen om aroma's te onderscheiden én te benoemen bij elk mens verschillend. Ten eerste werkt de neus bij de een beter dan bij de ander, bovendien bouwt iedereen zijn eigen "geurendatabank" op. Beide zijn te trainen en te verbeteren.
Ik merk op de proeverijen die ik geef, dat sommige mensen gevoeliger zijn voor bepaalde aroma's dan anderen. Zelf merk ik, dat er maar een flauwe hint van chocolade of zwavel in een whisky hoeft te zitten en ik haal hem eruit. Op gebied van bijvoorbeeld bloemenaroma's doet mijn neus nagenoeg niets. Ieder heeft zijn "specialiteit".
Zoals al omschreven is: oefenen, oefenen, oefenen. En jammer genoeg niet alleen met whisky, maar probeer zoveel mogelijk individuele aroma's te besnuffelen, liefst van de originele drager (fruitsoorten, bloemen, houtsoorten, enz.).
Whisky is een van de drie meest complexe dranken (samen met bier en wijn) en bevat 400 aroma's. Waarvan de meeste in hoeveelheden voorkomen die voor ons niet waar te nemen zijn. Maar bij de ene whisky komen "die 5" aroma's naar voren, bij een andere whisky "die 10 of 15". Ben je gevoelig voor één van die beter aanwezige aroma's, zul je het merken. Het moeilijke is het benoemen van die aroma's, vooral om in een mengeling van geuren de afzonderlijke componenten te herkennen.
Mijn tips, als je er serieus mee aan de slag wil:
1. Ruik zoveel mogelijk pure stoffen (zoals eerder genoemd fruit, bloemen, enz.)
2. Begin met whisky's die volgens (de kenners) erg duidelijk aanwezige aroma's hebben. Niet té complex met 15-25 aroma's, maar liefst whisky's met maximaal 5 zeer duidelijk herkenbare aroma's.
3. Bezoek veel festivals en proeverijen. Je hebt dan kans in aanraking te komen met veel verschillende whisky's, voor een fractie van de prijs dat je ze allemaal thuis zou moeten aanschaffen. Dit helpt bij het oefenen.
4. Baseer je oordeel op jouw eigen mening. Ongeacht wat iemand je "opdraagt" er in te moeten ruiken, ongeacht wat whiskyschrijvers over een whisky schrijven. Als jij of ik de geur van een anjer niet van een roos kunnen onderscheiden, kan de schrijver lØllen als Brugman en een tirade over bloemengeuren afsteken..., als je het niet ervaart, heb je daar niets aan. Wat voor de een dan de hemel op aarde is vanwege die bloemaroma's in een whisky, kan voor de ander een tegenvaller zijn omdat hij er een spoortje zwavelgeur in herkent.
Sorry, toch een paar "cents" meer dan die "2".
My 2 cents: laat je ten eerste niet gek maken door de af en toe lyrisch omschreven reviews van "kenners". Natuurlijk zijn er veel mensen met een betere neus dan jij of ik, maar sommigen verdenk ik van aspiraties om dichtbundels te schrijven in plaats van whisky te ontleden.
In mijn ervaring is het vermogen om aroma's te onderscheiden én te benoemen bij elk mens verschillend. Ten eerste werkt de neus bij de een beter dan bij de ander, bovendien bouwt iedereen zijn eigen "geurendatabank" op. Beide zijn te trainen en te verbeteren.
Ik merk op de proeverijen die ik geef, dat sommige mensen gevoeliger zijn voor bepaalde aroma's dan anderen. Zelf merk ik, dat er maar een flauwe hint van chocolade of zwavel in een whisky hoeft te zitten en ik haal hem eruit. Op gebied van bijvoorbeeld bloemenaroma's doet mijn neus nagenoeg niets. Ieder heeft zijn "specialiteit".
Zoals al omschreven is: oefenen, oefenen, oefenen. En jammer genoeg niet alleen met whisky, maar probeer zoveel mogelijk individuele aroma's te besnuffelen, liefst van de originele drager (fruitsoorten, bloemen, houtsoorten, enz.).
Whisky is een van de drie meest complexe dranken (samen met bier en wijn) en bevat 400 aroma's. Waarvan de meeste in hoeveelheden voorkomen die voor ons niet waar te nemen zijn. Maar bij de ene whisky komen "die 5" aroma's naar voren, bij een andere whisky "die 10 of 15". Ben je gevoelig voor één van die beter aanwezige aroma's, zul je het merken. Het moeilijke is het benoemen van die aroma's, vooral om in een mengeling van geuren de afzonderlijke componenten te herkennen.
Mijn tips, als je er serieus mee aan de slag wil:
1. Ruik zoveel mogelijk pure stoffen (zoals eerder genoemd fruit, bloemen, enz.)
2. Begin met whisky's die volgens (de kenners) erg duidelijk aanwezige aroma's hebben. Niet té complex met 15-25 aroma's, maar liefst whisky's met maximaal 5 zeer duidelijk herkenbare aroma's.
3. Bezoek veel festivals en proeverijen. Je hebt dan kans in aanraking te komen met veel verschillende whisky's, voor een fractie van de prijs dat je ze allemaal thuis zou moeten aanschaffen. Dit helpt bij het oefenen.
4. Baseer je oordeel op jouw eigen mening. Ongeacht wat iemand je "opdraagt" er in te moeten ruiken, ongeacht wat whiskyschrijvers over een whisky schrijven. Als jij of ik de geur van een anjer niet van een roos kunnen onderscheiden, kan de schrijver lØllen als Brugman en een tirade over bloemengeuren afsteken..., als je het niet ervaart, heb je daar niets aan. Wat voor de een dan de hemel op aarde is vanwege die bloemaroma's in een whisky, kan voor de ander een tegenvaller zijn omdat hij er een spoortje zwavelgeur in herkent.
Sorry, toch een paar "cents" meer dan die "2".
0 x
Hoe vrij bent u nog?
Die pure stoffen ruiken kan ik beamen en helpt veel. Ik heb ook weleens wat dingen geroken uit een "whisky setje" die veel voorkomende geuren de revue laat passeren. Vaak herken je een geur in abstracte zin wel, maar 'm dan nog goed definiëren, plaatsen en omschrijven is nog weer een kunst op zich. Je proeft iets, je herkent 't ... maar wat is 't nou ook alweer? Dat helpt als je die databank aanvult met pure geuren zoals WIP mooi zegt.
Koop bijv. ook gewoon eens een fles Sherry of Bourbon als je daar onbekend mee bent bijv. Dan herken je ook al heel goed de basis geuren en smaken waar whisky veelal op gerijpt wordt.
Koop bijv. ook gewoon eens een fles Sherry of Bourbon als je daar onbekend mee bent bijv. Dan herken je ook al heel goed de basis geuren en smaken waar whisky veelal op gerijpt wordt.
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

Xstream schreef:Koop bijv. ook gewoon eens een fles Sherry of Bourbon als je daar onbekend mee bent bijv. Dan herken je ook al heel goed de basis geuren en smaken waar whisky veelal op gerijpt wordt.
So very true.
0 x
Hoe vrij bent u nog?
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

Wat ik altijd onthouden heb is dat je als beginner eerst met de basiswhisky's moet beginnen vooraleer je met de complexere malts gaat bezighouden. Dus een Aberlour 10, een Talisker 10, een Lagavulin 16, een Glencadam 10, etc... Het is zoals gitaar spelen. Eerst leren spelen op een klassieke gitaar en als je het onder de knie hebt dan kun een elektrische kopen met distortion en heavy metal pedalen en een set Marshalls 
0 x
ik vind het ook lastig om 'iets' te ontdekken. Wat niet echt helpt is mijn lichte voorkeur voor Islay whisky's.
Om die reden ga ik effe terug naar de start, en pak vanavond een Glenfiddich 12yo en Glenmorangie 12yo. Ben benieuwd.....
Om die reden ga ik effe terug naar de start, en pak vanavond een Glenfiddich 12yo en Glenmorangie 12yo. Ben benieuwd.....
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”