Geturfd en goedkoop

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Taita
Actief lid
Actief lid

Geturfd en goedkoop

Ongelezen berichtdoor Taita » 15 Aug 2014, 22:13

Hoewel ik veel soorten whisky lekker vindt spreken mij de geturfde, een beetje zoetige varianten het meeste aan. Er is veel lekkers te krijgen en een wat duurdere whisky om lekker van te genieten is geen probleem. Maar ik vind het ook leuk in deze klasse de 'best value for money' te zoeken: een goedkope whisky die toch goed smaakt. Ik heb daarom de afgelopen periode wat goedkopere (rond de 20 euro) peated whisky's gekocht. Het leek me leuk mijn ervaringen hier te delen en ben benieuwd naar jullie mening en suggesties. Voor details van mijn smaaknotities verwijs ik naar Whiskybase.

Black bottle groene fles, 70 cl € 17,95
Ik had een geturfde blended whisky verwacht, maar dat is het niet. Daarom buiten mededinging. Doet enigszins denken aan Bunnahabhain en Tobermory

Ardmore Traditional cask, 75cl € 19,95
Deze highlander is duidelijk geturfd, een beetje droog rokerig, minder medicinaal/zoet/zeeinvloed, toch prima prijs-kwaliteit

Isle of Skye 8yo 70cl € 17,95
Blend van island en speyside, mild geturfd, veel gekookt fruit, drinkbaar, maar niet wat ik zoek

Benromach Traditional Single Malt 70cl €21,95
Jong, maar redelijk geslaagd combi van fruitige speyside met wat droge turf invloed.

Ledaig Peated Single Malt 70cl € 18,95
Jong en fruitig en flink zoetig geturfd, mist de complexiteit en soepelheid van de 10yo

Islay storm 70cl € 23,50
Geturfd en enigszins medicinaal/zoetig, aansprekend smaakprofiel, maar mist wat kracht

Finlaggan old reserve 70cl € 19,95
Geturfd en medicinaal/zoetig, maar complexer en krachtiger

Bowmore legend 70cl € 21,95
Typische aangename bowmore neus, maar de smaak is wat bitter, bijna muf.

Van deze lijst vindt ik de Finlaggan old reserve de beste voor een redelijke prijs. Maar het is nog niet een Talisker of Caol Ila moch die voor tien euro extra het smaakprofiel hebben dat me zo aanspreekt. Suggesties hoor ik graag.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Geturfd en goedkoop

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Aug 2014, 21:25

Hoewel ze veelal in hun prijscategorie ongetwijfeld prima zijn, is het denk ik toch een kwestie van niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Mijn suggestie zou zijn: als de Talisker 10 en Caol Ila Moch je zo aanspreken, koop die dan samen ipv drie van deze flessen, en drink een half glaasje minder. ;)
0 x
Afbeelding

Peater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peater » 17 Aug 2014, 16:25

Volgens mij heb je het in die prijscategorie wel gehad. Je kan natuurlijk uitkijken naar halve flessen (35 cl) of samples om dingen te leren kennen. Benriach 10 vind ik persoonlijk een aanrader!
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 17 Aug 2014, 20:35

Benriach 10 vind ik persoonlijk een aanrader

De Curiositas bedoel je? Vind ik ook maar die is duurder dan Talisker. Misschien is de The Ileach Peaty wat voor je? Smokehead is weer wat duurder maar zou je ook lekker kunnen vinden.
0 x
Afbeelding

cask strength
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor cask strength » 17 Aug 2014, 21:11

Van deze lijst vindt ik de Finlaggan old reserve de beste voor een redelijke prijs. Maar het is nog niet een Talisker of Caol Ila moch die voor tien euro extra het smaakprofiel hebben dat me zo aanspreekt. Suggesties hoor ik graag.

Voor een tientje meer heb je alvast de Caol Ila: http://www.drankgigant.nl/caol-ila-12-year.html
0 x

cask strength
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor cask strength » 17 Aug 2014, 21:15

cask strength schreef:

En de talisker staat 26,95 €. Voorraadje inslaan zou ik zeggen.
0 x

Peater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peater » 17 Aug 2014, 22:28

Tomintoul peaty tang is misschien ook iets voor je? Deze kost 22.5 euro. Laphroaig 10 ken je waarschijnlijk wel? Deze staat voor 27.5 te koop
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 18 Aug 2014, 00:51

Leuk overzicht Taita, bedankt voor het delen :)
Van het rijtje ken ik de Isle of Skye, Finlaggan en de Ardmore.
De Ardmore vind ik een prima bang for buck whisky, no nonsense en goed drinkbaar. Mist wel complexiteit, maar daar ben je niet altijd voor in de stemming.
De andere twee vind ik stukken minder. Finlaggan doet mij erg aan Lagavulin denken, blijkt niet mijn profiel te zijn.
The Ileach al geprobeerd? Zelfde idee als Finlaggan, een Islay whisky zonder dat de distilleerderij bekend is.
0 x

Taita
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Taita » 18 Aug 2014, 12:45

De Tomintoul en Ileach ga ik ook nog eens proberen. De Benriach 10yo ken ik maar is niet geturfd. Verder ben ik het wel eens met de reacties dat het prijsverschil met goede whisky's zoals de Talisker beperkt is. Ik denk dan ook dat ik m.u.v. de Ledaig en Finlaggan deze flessen niet meer aanschaf.

Ik denk dat ik hiermee nog wat blend-experimentjes ga doen.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Aug 2014, 13:41

Taita schreef:De Benriach 10yo ken ik maar is niet geturfd.

Curiositas is wel degelijk geturfd!
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 18 Aug 2014, 17:05

Erg lekker, iets duurder, maar zeker niet te duur: de Kilchoman Machir Bay 2013. Erg de moeite waard!
0 x
Afbeelding

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 25 Aug 2014, 19:30

Ik vind de Ardbeg Ten meer dan zijn prijs waard. En in die zin zeker niet te duur. Maar als het prijsverschil 11,50 euro is met de duurste uit je lijstje en zo bijna 50% duurder is, dan durf ik dat in die zin niet goedkoop te noemen. Voor het overige zou ik de suggestie van totalatool volgen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Feb 2015, 18:28

Een Finlaggan Original Peaty of Smokey Joe (Topslijter) zijn toch echt goedkope slobber peaty's.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”