Wat is slechte whisk[e]y?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
RichardM
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Wat is slechte whisk[e]y?

Ongelezen berichtdoor RichardM » 04 Jun 2014, 20:32

In veel topics lees je dat iemand een whiskey als minder of slecht beoordeeld, maar licht het niet aan ieder zijn persoonlijke smaak of een whiskey goed of minder goed is ?
Ik vraag dit omdat ik toch verschillende whiskey`s heb gedronken die als minder betitelt werden, maar die ik toch wel lekker vond.
Of heb ik misschien nog niet genoeg ervaring om lekker en super lekker te onderscheiden?
Ik ben nieuw in het whiskey wereldje en vraag mij dit dus af.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Wat is slechte whisk[e]y?

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Jun 2014, 20:59

Ik dacht dat we al wel een topic over dit onderwerp hadden, maar kan het zo snel niet vinden. Mocht iemand het wel weten, stuur me even een PM, dan voeg ik ze samen.

Als antwoord op de vraag hier mijn persoonlijke overtuiging: als jij een whisky goed vind, dan is hij (voor jou) goed. Als je hem slecht vind, dan is hij slecht. Whisky proeven is noodzakelijkerwijs een subjectieve bezigheid, waardoor de ervaring van een bepaalde whisky voor verschillende mensen danig kan verschillen.

Die verschillen kunnen te maken hebben met een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde smaak, hoe je (fysiek) ruikt en proeft maar ook met je referentiekader. Wat heb je al geproefd waarmee je een bepaalde whisky kan vergelijken, welke aroma's ken je goed? (Die zal je dan waarschijnlijk vaker terugvinden) Welke aroma's heb je nog nooit geroken? (dan kan je ze ook niet benoemen).