Cask strength
Cask strength
Ik heb vandaag naast diverse normale whisky's enkele cask strength wisky's geproefd:
Arran 12y0 cask strength
Bowmore 100 degrees proof
Glenfarclas 105 cask strength
Ik heb veel plezier van deze verschillende, maar (naar mijn mening) uitstekende whisky's. Vaak wordt aangeraden om bij cask strength wat water te voegen. Puur is het heavy stuff, maar de smaak is zoveel sterker/warmer dan bij normale alcoholpercentages dat ik dit jammer vindt. Ik merk dat ik wel iets anders drink: ik neem kleinere slokjes en hou de whisky langer in mijn mond waardoor deze na de eerste alcoholsteek met speeksel verdunt en de aroma's mooi ontplooien.
Ik merk dat ik me nu op cask strength wil focussen. Kopen jullie veel cask strength, verdunnen jullie en hoe drink je het?
Arran 12y0 cask strength
Bowmore 100 degrees proof
Glenfarclas 105 cask strength
Ik heb veel plezier van deze verschillende, maar (naar mijn mening) uitstekende whisky's. Vaak wordt aangeraden om bij cask strength wat water te voegen. Puur is het heavy stuff, maar de smaak is zoveel sterker/warmer dan bij normale alcoholpercentages dat ik dit jammer vindt. Ik merk dat ik wel iets anders drink: ik neem kleinere slokjes en hou de whisky langer in mijn mond waardoor deze na de eerste alcoholsteek met speeksel verdunt en de aroma's mooi ontplooien.
Ik merk dat ik me nu op cask strength wil focussen. Kopen jullie veel cask strength, verdunnen jullie en hoe drink je het?
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Cask strength
Hoi Taita,
Hier zijn al topics aan gewijd. Kijk ook eens bij Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur en Met welk water whisky aanlengen of "losmaken"?
Om kort te antwoorden. Ja zeker onder whiskyliefhebbers op dit forum zul je heel veel CS whiskies zien. Er zijn genoeg mensen die er zelfs de voorkeur aangeven. De ene keer verdun je het wel, de andere keer niet en iedereen verschilt daar in.
Ik drink altijd eerst even puur. Als dat bevalt doe ik er meestal niets bij of na een tijdje een paar druppels water om te kijken of het er beter van wordt. Als de CS té heftig is dan doe ik er al snel meerdere theelepels water bij (zoals bv bij die Glenfarclas 105, die wat mij betreft flink wat water kan gebruiken)
Hier zijn al topics aan gewijd. Kijk ook eens bij Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur en Met welk water whisky aanlengen of "losmaken"?
Om kort te antwoorden. Ja zeker onder whiskyliefhebbers op dit forum zul je heel veel CS whiskies zien. Er zijn genoeg mensen die er zelfs de voorkeur aangeven. De ene keer verdun je het wel, de andere keer niet en iedereen verschilt daar in.
Ik drink altijd eerst even puur. Als dat bevalt doe ik er meestal niets bij of na een tijdje een paar druppels water om te kijken of het er beter van wordt. Als de CS té heftig is dan doe ik er al snel meerdere theelepels water bij (zoals bv bij die Glenfarclas 105, die wat mij betreft flink wat water kan gebruiken)
0 x
Ik begrijp je reactie. Als een forum al lang in de lucht is zijn alle onderwerpen wel eens langs gekomen. Voor de oudgedienden is het dan vaak overbodig, soms zelfs wat irritant, om een onderwerp weer opnieuw aan te snijden.
Ik heb natuurlijk eerst gezocht naar dit onderwerp, maar krijg vooral hits van specifieke whisky's. De topics die ik van je doorgekregen heb (THX) zijn inderdaad de goede en heb ik met interesse gelezen. Het zijn oudere topics en ik zie dat ze in de tijd regelmatig weer gereanimeerd worden. Het is prettig dat topics ook al zijn ze ouder niet gesloten worden. Als nieuweling kun je dan ook je opmerkingen nog kwijt, prima dus.
Ik heb natuurlijk eerst gezocht naar dit onderwerp, maar krijg vooral hits van specifieke whisky's. De topics die ik van je doorgekregen heb (THX) zijn inderdaad de goede en heb ik met interesse gelezen. Het zijn oudere topics en ik zie dat ze in de tijd regelmatig weer gereanimeerd worden. Het is prettig dat topics ook al zijn ze ouder niet gesloten worden. Als nieuweling kun je dan ook je opmerkingen nog kwijt, prima dus.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Soundwave schreef:Hoi Taita,
Die 105 is zeker een opvallende wat dat betreft, ja. Die lijkt niet alleen qua alcohol punch maar ook qua smaak veel water te kunnen hebben. Hij "opent" heel mooi met wat water.
Maargoed, on-topic. Ik doe bij CS whisky's boven de +/- 55% altijd wel wat water. Met een pipetje een paar flinke druppels. Daaronder doe ik het meestal in eerste instantie niet, maar later wel naar inzicht en behoefte. Let wel dat de alcohol je mond aardig verdoofd en irriteert boven een bepaald percentage (voor mijn gevoel ligt dit ergens tussen de 50 en 55%), en dat is natuurlijk ook zonde. Maar qua smaak is een stelregel: meer alcohol = meer smaak, dus de voorkeur ligt per definitie bij de meeste liefhebbers wel bij vatsterkte, ja.
Nog een tip voor een uitstekende CS: De Tamdhu 2005 van Van Wees (The Ultimate) - 60,9%
0 x
- PunxsutawneyPhil
- Senior

Ik heb op zich geen voorkeur voor CS whisky, maar ze smaken me wel altijd erg goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn voorkeur voor sterke smaken. Dus het gaat me vooral om de smaak, niet zozeer om het alcohol%. Mijn tips voor jou:
Amrut CS, 61,8%
Bowmore Tempest Batch #4, 55,1%
Talisker 57 North, 57,0%
Heerlijke whiskys. De Tempest batches vind ik beter dan de 100 degrees proof. En die is al zo lekker
Amrut CS, 61,8%
Bowmore Tempest Batch #4, 55,1%
Talisker 57 North, 57,0%
Heerlijke whiskys. De Tempest batches vind ik beter dan de 100 degrees proof. En die is al zo lekker
0 x
Ik vind het juist een leuke manier van whisky drinken. Inschenken, proeven, wat water erbij, kijken of het beter wordt, enz.
Bij Talisker 57 degrees gooi ik per unit zeven (!) theelepeltjes water. Maar op de manier van TS doe ik ook wel eens maar dat heeft voor mij iets gekunstelds. Ik merk dat water toevoegen wel goed is voor de geur.
Bij Talisker 57 degrees gooi ik per unit zeven (!) theelepeltjes water. Maar op de manier van TS doe ik ook wel eens maar dat heeft voor mij iets gekunstelds. Ik merk dat water toevoegen wel goed is voor de geur.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

PunxsutawneyPhil schreef:Ik heb op zich geen voorkeur voor CS whisky, maar ze smaken me wel altijd erg goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn voorkeur voor sterke smaken. Dus het gaat me vooral om de smaak, niet zozeer om het alcohol%. Mijn tips voor jou:
[...]
Daar ben ik het mee eens. Maar het geval wil dat die smaak nou juist in de alcohol zit en niet in het water wat er bij zit. Dus meer alcohol = meer smaak. Niet per se een betere smaak, wel meer smaak
0 x
Het mooie van cask strength is dat je zelf kan bepalen tot welke sterkte je verdunt. En veel whiskies smaken op 40% radicaal anders dan op 55%, dus je krijgt een veel veelzijdiger beleving uit een fles...
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Nederland-paraat
- Senior

Ik houd ook wel van een CS, als je echt een bommetje wilt proeven zou je de Coal Ila CS eens moeten proberen, ze zitten tegen de 60% aan.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Matti schreef:Het mooie van cask strength is dat je zelf kan bepalen tot welke sterkte je verdunt. En veel whiskies smaken op 40% radicaal anders dan op 55%, dus je krijgt een veel veelzijdiger beleving uit een fles...
Zeker!
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Willem vd K schreef:PunxsutawneyPhil schreef:Ik heb op zich geen voorkeur voor CS whisky, maar ze smaken me wel altijd erg goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn voorkeur voor sterke smaken. Dus het gaat me vooral om de smaak, niet zozeer om het alcohol%. Mijn tips voor jou:
[...]
Daar ben ik het mee eens. Maar het geval wil dat die smaak nou juist in de alcohol zit en niet in het water wat er bij zit. Dus meer alcohol = meer smaak. Niet per se een betere smaak, wel meer smaak
Meer alchohol == meer smaak ben ik het absoluut niet mee eens. Meer alcohol is gewoon meer alcohol. Stel ik doe iets op 70% in 2 vrijwel identieke vaten en de ene laat ik 20 jaar rijpen en de ander 3 jaar, dan zal de eerste een veel lager alcohol percentage hebben vanwege de angel's share, maar ik durf te wedden dat die smaakvoller zal zijn dan die 3 jaar oude (althans in de meest gevallen). Doe ik bij die 3 jaar oude een flinke lading water om het van 66% tot 40% te krijgen, ja dan is de kans dat de smaak aanzienlijk verdund is en niet perse beter geworden vrij groot, maar de stelling 'meer alcohol=meer smaak, want smaak zit in de alcohol' kan ik echt niet in mee gaan.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Soundwave schreef:Willem vd K schreef:PunxsutawneyPhil schreef:Ik heb op zich geen voorkeur voor CS whisky, maar ze smaken me wel altijd erg goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn voorkeur voor sterke smaken. Dus het gaat me vooral om de smaak, niet zozeer om het alcohol%. Mijn tips voor jou:
[...]
Meer alchohol == meer smaak ben ik het absoluut niet mee eens. Meer alcohol is gewoon meer alcohol. Stel ik doe iets op 70% in 2 vrijwel identieke vaten en de ene laat ik 20 jaar rijpen en de ander 3 jaar, dan zal de eerste een veel lager alcohol percentage hebben vanwege de angel's share, maar ik durf te wedden dat die smaakvoller zal zijn dan die 3 jaar oude (althans in de meest gevallen). Doe ik bij die 3 jaar oude een flinke lading water om het van 66% tot 40% te krijgen, ja dan is de kans dat de smaak aanzienlijk verdund is en niet perse beter geworden vrij groot, maar de stelling 'meer alcohol=meer smaak, want smaak zit in de alcohol' kan ik echt niet in mee gaan.
Ja jij hebt het ook over verschillende lengtes van rijping. Dan is het logisch dat een oudere meer smaak bevat. Ik bedoelde meer dat de smaak DIE er IN zit, in de alcohol zit en niet in het water. Dus twee whisky's van dezelfde leeftijd (en zelfde soort vat etc.) zullen qua smaak HOEVEELHEID verschillen als ze in ABV verschillen.
Het stond in ieder geval ook theoretisch onderbouwd in "De Chemie" van R. Brilleman. De exacte bewoording durf ik je alleen niet meer te geven
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Nou ja, het is misschien de manier waarop je het verwoordt waardoor ik het juist niet vind kloppen, kijk alcohol is alcohol (of laten we het er even op houden dat ethanol nu eenmaal ethanol is). De smaak zit niet in de ethanol, want ethanol is gewoon 1 molecuul. Meer figuurlijk zou je wel kunnen zeggen dat de smaken enigzins worden omhult door ethanol moleculen en dus min of meer in de alcohol zitten. Dit zorgt er dan deels juist voor dat die specifieke smaken niet te proeven zijn, omdat ze 'gevangen' zitten. De juiste hoeveelheid water kan die esters juist los laten breken uit die moleculen. Wel is het zo dat dat nu juist soms degene zijn die je niet wil. Ik heb het boek van Brilleman nooit gelezen, maar hier is ook nog een interessant artikel waar een deel daarvan wordt toegelicht. (zal nog even verder zoeken naar het vele malen uitgebreidere artikel dat ik daar eens over heb gelezen).
http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/01/alcohol-strength.html
PS
Uiteindelijk blijft het gewoon ook voor ieder iets persoonlijks en vindt de ene CS whisky altijd smaakvoller dan verdunde whisky. Ik dus in ieder geval niet, maar ook zeker niet zo dat ik daardoor het omgekeerde wel waar vind hoor.
http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/01/alcohol-strength.html
PS
Uiteindelijk blijft het gewoon ook voor ieder iets persoonlijks en vindt de ene CS whisky altijd smaakvoller dan verdunde whisky. Ik dus in ieder geval niet, maar ook zeker niet zo dat ik daardoor het omgekeerde wel waar vind hoor.
Laatst gewijzigd door Soundwave op 03 Apr 2014, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Ik denk dat we moeten spreken over de _potentie_ om meer smaak te bevatten bij een whisky met een hoger percentage, want zoals Pieter terecht opmerkt begint alle whisky met een hoog percentage, maar bevat het dan nog niet heel veel smaak (al is new make natuurlijk verre van neutraal). En ik ben geen chemicus, maar zijn het niet de alcohol-verbindingen en -bijproducten die het gros van de smaak voor hun rekening nemen?
Wat ik wel weet is dat cask strength whisky vaak 'geconcentreerd' smaakt, met als bij-effect dat de afzonderlijke aroma's minder goed zijn waar te nemen omdat ze als het ware samengedrukt worden.
P.S. fantastische blog, Whisky Science.
Wat ik wel weet is dat cask strength whisky vaak 'geconcentreerd' smaakt, met als bij-effect dat de afzonderlijke aroma's minder goed zijn waar te nemen omdat ze als het ware samengedrukt worden.
P.S. fantastische blog, Whisky Science.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Een kleine zijstraat: de nieuwe clubbotteling van de Usquebaugh Society wordt een Zuidam die op 46% op het vat is gegaan in plaats van de meer gebruikelijke 63-68%. Daardoor zouden er andere interacties hebben plaatsgevonden. Als ik het artikel van whisky science uit de post van Soundwave zo lees dan komt het verschil (meer geëxtraheerde suikers uit het vat, minder gereageerde suikers uit de spirit) behoorlijk overeen met de geur en smaak die ik tijdens de selectieproeverij proefde (veel banaan, hout-gerelateerd fruit).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”