Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Feb 2021, 07:34

Eens, en even aan het draadje geknoopt

Deze ligt voor mij ver buiten mijn budget wat ik over heb voor een fles.
Port Ellen heeft een goede reputatie, maar ik zou gewoon bang zijn hem te openen, en er achter te komen dat precies deze fles niet bij mij in de smaak valt.

Maar zoveel smaken, zoveel meningen.
En zelfs als er hier iemand zegt dat hij dat zeker waard is, voor de inhoud welteverstaan, hoeft dat nog niet jou smaak te zijn.

Succes met je beslissing.
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Perry Veenendaal
Senior
Senior
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 Nov 2014, 20:50

Re: Port Ellen 1982 DL

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 24 Feb 2021, 09:38

RoytjeV schreef:Ha allen,

Hopelijk zit ik op het goede forum onderdeel aangezien ik vrij nieuw ben hier, maar ik ga het toch proberen.
Zelf wil ik mij verdiepen in het verzamelen en ben mij een mooie fles tegengekomen. Nu zal ik graag jullie mening willen weten over de aanschaf prijs aangezien de fles gekocht wordt in de winkel.

Het betreft onderstaande fles.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... en-1982-dl

Zonder al teveel in te willen gaan op de daadwerkelijke kosten is het denk ik een leuker idee om te vragen wat jij ervoor zal geven.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

ps. Mocht ik de fles kopen dan zal hij niet de verkoop ingaan , mocht je zelf ook interesse hebben :gnif


Het is inderdaad leuk om op dit forum informatie te delen: voor welke prijs kun jij m kopen? Ik heb er wel € 695,- voor over.
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Port Ellen 1982 DL

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Feb 2021, 10:30

Dre schreef:Ik denk dat de vraag niet helemaal op de goede plek gesteld wordt, 'vraag' betekent hier vooral dat je een bepaalde fles zoekt, en of iemand hem je wil verkopen of er eentje weet te vinden.
In jouw geval heb je hem al op het oog, maar lijk je te twijfelen of de vraagprijs rechtvaardig is. Dit klinkt dus meer iets voor Twijfel over volgende aanschaf.


Mocht dit het geval zijn, dan zal RoytjeV toch iets over het prijskaartje dat aan de fles hangt moeten zeggen lijkt mij.
Waarom zo geheimzinnig? :D
Laatst gewijzigd door sch@ker op 24 Feb 2021, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Port Ellen 1982 DL

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 24 Feb 2021, 10:35

Perry Veenendaal schreef:
RoytjeV schreef:Ha allen,

Hopelijk zit ik op het goede forum onderdeel aangezien ik vrij nieuw ben hier, maar ik ga het toch proberen.
Zelf wil ik mij verdiepen in het verzamelen en ben mij een mooie fles tegengekomen. Nu zal ik graag jullie mening willen weten over de aanschaf prijs aangezien de fles gekocht wordt in de winkel.

Het betreft onderstaande fles.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... en-1982-dl

Zonder al teveel in te willen gaan op de daadwerkelijke kosten is het denk ik een leuker idee om te vragen wat jij ervoor zal geven.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

ps. Mocht ik de fles kopen dan zal hij niet de verkoop ingaan , mocht je zelf ook interesse hebben :gnif


Het is inderdaad leuk om op dit forum informatie te delen: voor welke prijs kun jij m kopen? Ik heb er wel € 695,- voor over.


Als je het geld er voor over hebt zou €700 inderdaad een mooie deal zijn, maar ik neem aan dat de prijs waar jij 'm voor hebt gezien aanzienlijk hoger ligt. Deze fles is in augustus vorig jaar nog voor €770 gegaan op whiskyauction.com. Moet je ook nog veilingkosten bij rekenen uiteraard (geen idee hoe hoog die zijn op whiskyauction). Hou in een winkel rekening met prijzen die daar nog zeker 20% boven liggen en je komt een eind richt de duizend euro schat ik.
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3041
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Port Ellen 1982 DL

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Feb 2021, 10:39

sch@ker schreef:
Dre schreef:Ik denk dat de vraag niet helemaal op de goede plek gesteld wordt, 'vraag' betekent hier vooral dat je een bepaalde fles zoekt, en of iemand hem je wil verkopen of er eentje weet te vinden.
In jouw geval heb je hem al op het oog, maar lijk je te twijfelen of de vraagprijs rechtvaardig is. Dit klinkt dus meer iets voor Twijfel over volgende aanschaf.


Mocht dit het geval zijn, dan zul je toch iets over het prijskaartje dat aan de fles hangt moeten zeggen lijkt mij.
Waarom zo geheimzinnig? :D

Eens, dat begrijp ik zelf ook niet helemaal. Ik ga maar uit van het positieve in de mens, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik bij dit verhaal óók de gedachte kreeg dat het een verkapte peiling zou kunnen zijn of er iemand geïnteresseerd is in deze fles die er toevallig een (aanzienlijk) hoger bedrag voor over zegt te hebben ook dan wat de vraagsteller er nu voor moet betalen. Maar goed, vooralsnog voordeel van de twijfel ;) .
2 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Feb 2021, 10:46

precies
0 x

Gebruikersavatar
RoytjeV
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 Feb 2021, 20:54

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor RoytjeV » 24 Feb 2021, 11:19

Oeps! Totaal niet de bedoeling heren.
Maar ik vindt het zelf misschien niet helemaal fair om te vragen dit is de vraag, moet ik dat doen...
Aangezien de reacties er toch om vragen ben ik blij om die te delen hoor!
Hij staat te koop voor 795.- aangezien dit een van mijn eerste "dure" flessen wordt wilde ik het even controleren bij jullie. Totaal geen achterliggende gedachten.
5 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 24 Feb 2021, 11:36

Ik denk dat dat in de huidige markt een schappelijke prijs is, mede gezien de laatste veilingprijs. Andere (web)shops zouden er voor deze fles echt nog wel een paar 100 bovenop doen.
Of het ook nog een schappelijke prijs is om 'm daadwerkelijk open te maken is vraag twee. En dit is nu ook niet een fles die zomaar nog even in prijs verdubbeld.
5 x

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 24 Feb 2021, 19:12

Als investering op de lange termijn is het nog maar de vraag wat ie doet. Misschien met de juiste kanalen en op een veiling kun je geluk hebben, maar is een risico. Als je niet van plan bent om hem open te maken is het eigenlijk alleen maar plankvulling en wel een hele dure. Ik koop iedere fles om open te trekken qua drinkwaarde, maar als je dan af en toe leuk kan verkopen is dat mooi meegenomen en kun je weer andere flessen van kopen. Deze is erg duur en neemt ook wel een risico met zich mee. Ik denk dat er mooier spul te koop is. Maar de prijs an sich is realistisch. Gr Bert
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
RoytjeV
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 Feb 2021, 20:54

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor RoytjeV » 24 Feb 2021, 21:47

Super bedankt voor de reacties mannen!
Ik zit nog zwaar in dubio kan ik je melden... Aan de ene kant is het een geweldige fles voor de verzameling, maar wel gelijk een hele prijzige. Aangezien ik zelf niet goed ben in een fles dicht laten, zal deze waarschijnlijk ook de kerst niet halen :P
Aan de andere kant zal die wel zalig smaken denk ik zo... Al met al nog maar eens een nachtje goed slapen kan geen kwaad.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 26 Feb 2021, 10:18

Glendronach 21 parliament 2019. Kosten 105 euro. Ben wel fan van de allardice. Qua kosten is deze misschien wel interessant, maar weet iemand ook de smaak. Lijkt ie op de Allardice of totaal anders en zo ja...de moeite waard??
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Daan » 26 Feb 2021, 11:15

whisky4wood schreef:Glendronach 21 parliament 2019. Kosten 105 euro. Ben wel fan van de allardice. Qua kosten is deze misschien wel interessant, maar weet iemand ook de smaak. Lijkt ie op de Allardice of totaal anders en zo ja...de moeite waard??


Qua smaak vind ik dit wel echt verschillende whisky's. De Parliament is "lichter" (als in minder zwaar en minder geuren / tonen die oud lijken zoals hout, leer, antiek) en zoeter (wat ongetwijfeld komt door de rijping op oloroso én PX i.t.t. de Allardice die alleen op oloroso rijpt).

Dat neemt niet weg dat het geen slechte whisky is, en 105 euro geen slechte prijs (zeker niet voor een 2019 botteling)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 Nov 2014, 20:50

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 26 Feb 2021, 11:17

€ 105 voor een parliament??? Ik zou zeggen koop een doos!....of 2
0 x

Gebruikersavatar
Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 Aug 2018, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 26 Feb 2021, 11:27

whisky4wood schreef:Glendronach 21 parliament 2019. Kosten 105 euro. Ben wel fan van de allardice. Qua kosten is deze misschien wel interessant, maar weet iemand ook de smaak. Lijkt ie op de Allardice of totaal anders en zo ja...de moeite waard??

Whiskybase en de rest van het internet staat vol met smaaknotities. Ik vind hem wat zoeter en tegelijkertijd meer hout hebben in vergelijking met de Allardice.
0 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 26 Feb 2021, 14:44

Perry Veenendaal schreef:€ 105 voor een parliament??? Ik zou zeggen koop een doos!....of 2


Helaas. Deze staat bij een Gall en Gall en is de laatste. Heb hem weg laten zetten. Op (jullie) aanraden ga ik hem kopen. Smaaknotities zijn niets voor mij. Ik heb waarschijnlijk niet zo’n verfijnde neus of smaak. De helft proef of ruik ik niet en alles wordt zo literair omschreven, wat dat betreft ben ik heel binair: lekker of niet lekker. Proef wel verschil hoor.
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten