Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 09 Jun 2019, 20:27

Deze ben Nevis maar eens open getrokken:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/115699
2 x

De buuk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor De buuk » 09 Jun 2019, 21:03

Gister de Balvenie 15y sherry cask, ik ben fan! Mooi zacht en uitgebalanceerd
2 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 09 Jun 2019, 21:11

De buuk schreef:Gister de Balvenie 15y sherry cask, ik ben fan! Mooi zacht en uitgebalanceerd

Daar sluit ik mij bij aan. Topwhisky. Ben al aan mijn tweede fles bezig :goedgedaan
2 x
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 09 Jun 2019, 21:12

Mvamelsfort schreef:Deze ben Nevis maar eens open getrokken:
Ben benieuwd naar je bevindingen ;)
1 x
Afbeelding

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 09 Jun 2019, 21:26

ovanpuyvelde schreef:

Ben Nevis profiel blijft goed overeind rood fruit mineralig melk chocolade. Mooi “experiment”, deze combi past mij wel als sherry verslinder. Dit alles in mijn bescheiden mening uiteraard :oops:
3 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Jun 2019, 22:09

Mvamelsfort schreef:
ovanpuyvelde schreef:

Ben Nevis profiel blijft goed overeind rood fruit mineralig melk chocolade. Mooi “experiment”, deze combi past mij wel als sherry verslinder. Dit alles in mijn bescheiden mening uiteraard :oops:

Aangezien jij deze ook open hebt, ben ik benieuwd of het aan mij ligt, aan mijn fles, of aan het vat misschien maar naast de typische Ben Nevis smaak (het minerale) en de fruit en chocolade noten zou ik zweren dat er ook iets "kazigs" aan zit (het best kan ik het beschrijven als de nasmaak na een stukje camembert, vooral de korst). Ik proefde dat vooral in de afdronk. Had jij dat ook? Moet zeggen dat het wel minder wordt naarmate de fles langer open staat. Vond het overigens niet storend, wel apart. Maar het paste wel bij het port karakter :)

OT: zelf aan de Tamdhu 2004 VW. Gezouten karamel, fudge, heerlijk. :Slainte
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 09 Jun 2019, 22:14

Daan schreef:
Mvamelsfort schreef:
ovanpuyvelde schreef: Ben benieuwd naar je bevindingen ;)

Aangezien jij deze ook open hebt, ben ik benieuwd of het aan mij ligt, aan mijn fles, of aan het vat misschien maar naast de typische Ben Nevis smaak (het minerale) en de fruit en chocolade noten zou ik zweren dat er ook iets "kazigs" aan zit (het best kan ik het beschrijven als de nasmaak na een stukje camembert, vooral de korst). Ik proefde dat vooral in de afdronk. Had jij dat ook? Moet zeggen dat het wel minder wordt naarmate de fles langer open staat. Vond het overigens niet storend, wel apart. Maar het paste wel bij het port karakter :)

OT: zelf aan de Tamdhu 2004 VW. Gezouten karamel, fudge, heerlijk. :Slainte

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen van zulk soort kazen lust dus ik kan je verhaal niet beamen. :lol:
2 x

MartinB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MartinB » 09 Jun 2019, 22:44

Weer eens een glaasje GlenDronach 18yo ingeschonken. Dat blijft toch ook wel heel erg lekker zeg :lekker
2 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 11 Jun 2019, 21:48

Gisterenavond nog eens even wat samples opgeruimd die er al een heel tijdje (jaartjes) stonden.
Beetje back to memory lane:

Bladnoch 1990 52.4% bourbon cask
Mooie Bladnoch waarbij het vat goed zijn werk gedaan heeft maar er nog altijd spirit terug te vinden is. Het grassig fruitige van Bladnoch zat er duidelijk in zonder scherpheid. Het vat bracht zoetigheid, vanille en wat houttonen toe in een creamy way. 88 punten.

Linlithgow 1982 SS 63.4%
Ooit één St. Magdalene geproefd en deze gaf me zowat een flashback. Lekker weird/zacht/fruitig/floraal profiel, enkel was de balans niet zo goed als gehoopt. Degelijk dram nog op 88 punten!

Glenturret 1977 MOS 47.4% bourbon hogshead
Van het begin er los op! Duidelijk de fruitige spirit van het bekende '77 jaar. Het vat was duidelijk niet zo heel actief maar het heeft de whisky wel mooi rond gemaakt door de jaren heen. Geen directe vatinvloeden die ik kon vinden (kan aan mij liggen). Gewoon lekker een spirit gedreven whisky, heel lekker, overdreven goede drinker enkel ontbreekt nog wat complexiteit om boven de 90 punten te gaan.

Springbank 1991 MoS 51.5% bourbon hogshead
Nooit verwacht dat ik het zo goed ging vinden, de WB rating van een dikke 87 voorspelt meestal niet veel goeds. Zeker een MoS botteling (de mannen hun hoogtepunt is voorbij vermoed ik).
Voor mij een lekker mineral/farmy/peated Springbank. Tussen de reviews ben ik precies de enigste die er een farmy kantje in terugvind. Voor een 21yo wel niet zo rond als verwacht.But it's the SB style I like: 90 punten.

Het was een mooi avondje bourbon cask whisky van oude bottelingen. Af en toe eens teruggrijpen naar bottelingen die al een tijdje gebotteld zijn doe ik graag. Zo wordt de benchmark wat bijgesteld/gereset en is het misschien mogelijk om wat evoluties op te merken.

Als iemand nog een Springbank 1991 MoS 51.5% weet staan of van zijn exemplaar af wil: stuur me maar een PB! :goedgedaan
6 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

evreeb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor evreeb » 14 Jun 2019, 22:58

Sinds mijn verjaardag gestaag aan de Teeling van een Riesling cask.... smaakt uitstekend!!
1 x

polley82
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor polley82 » 15 Jun 2019, 00:40

evreeb schreef:Sinds mijn verjaardag gestaag aan de Teeling van een Riesling cask.... smaakt uitstekend!!

Riesling? Zoete witte wijn? Of juist droge? Hoe pakt dat uit? Laatst deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... stout-cask gehad, als je van stout bier houd is die erg lekker...
0 x

MartinB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MartinB » 15 Jun 2019, 19:53

In het hotel tot mijn verassingen Springbank 15 op de kaart gezien. Nooit gehad en veel over gehoord. Dus maar een glaasje (van 14 euro!) besteld. Goh wat viel dat tegen zeg. Ik vond hem gewoon echt niet lekker. Medicinaal, peper, zout, ik weet niet goed hoe het te duiden, maar niks voor mij dus. Goed dat ik geen fles gekocht heb in elk geval.
3 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 15 Jun 2019, 22:26

MartinB schreef:In het hotel tot mijn verassingen Springbank 15 op de kaart gezien. Nooit gehad en veel over gehoord. Dus maar een glaasje (van 14 euro!) besteld. Goh wat viel dat tegen zeg. Ik vond hem gewoon echt niet lekker. Medicinaal, peper, zout, ik weet niet goed hoe het te duiden, maar niks voor mij dus. Goed dat ik geen fles gekocht heb in elk geval.

Dat is niet erg hoor, ik heb er twee gekocht! :duimop :dancing :Pipersmile
Zelf in het glas nu: Talisker 2003-2014 Distillers Edition. Absoluut geen verkeerde dram aan 45€ voor een fles.
3 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 16 Jun 2019, 00:54

MartinB schreef:In het hotel tot mijn verassingen Springbank 15 op de kaart gezien. Nooit gehad en veel over gehoord. Dus maar een glaasje (van 14 euro!) besteld. Goh wat viel dat tegen zeg. Ik vond hem gewoon echt niet lekker. Medicinaal, peper, zout, ik weet niet goed hoe het te duiden, maar niks voor mij dus. Goed dat ik geen fles gekocht heb in elk geval.

Ik snap wat je bedoelt. Zelf meerdere Springbanks geprobeerd, ook een Hazelburn (13yo Oloroso nog wel), maar er is iets met Campbeltown whisky's dat op de een of andere manier niet helemaal lekker valt bij me. En nu ik dat gezegd heb, moet ik denk ik snel wegrennen voor de mensen met hooivorken en fakkels komen..
5 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 16 Jun 2019, 19:18

Mortlach 16-year-old Distiller’s Dram
Recente bottle code L9016DM001 die momenteel bijna overal circuleert.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 6-year-old
Zeer ontgoochelend vergeleken met de eerst gereleasde batch (WB 117290) die top was.
Enorme batchvariatie, zoals vaker is de eerste (beperkt in oplage) batch erg goed om zieltjes te winnen en daarna gaat de kwaliteit fors naar beneden met de volgende grotere batches die in de markt worden gezet.
Echt een enorm verschil in kwaliteit, voor mij 83 punten ten opzichte van 89 punten!!!
De online reviewers krijgen uiteraard de eerste batch toegestuurd om hoge scores te genereren en animo op te wekken.
D12 heeft deze fles momenteel in promotie staan, de minder goede batch!!! Geloof me, is zijn geld echt niet waard.
Zie ook mijn recensie op WB en ook die van user hs305.

Hetzelfde enorme kwaliteitsverschil in batches heb ik ook al ervaren in Lagavulin 8y, Springbank 10y en Kilkerran 12y.

Mijn persoonlijke conclusie: Ik koop vanaf nu GEEN standaard OB’s meer online, enkel nog in fysieke winkels waar ik de bottle codes eerst kan checken op de fles.
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”