Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Mei 2019, 16:28

Daan schreef:Bourbon-soaked cherry cheesecake
Chocolate covered bacon
Brownie met salted whisky caramel

Dat is meer iets voor "Welke whisky-gerelateerde hapjes eet je of heb je net op? :bigsmile
Maar poeh, dat klinkt en oogt wel erg lekker zeg! Weer eens wat anders dan enkel een stukje pure chocola...
2 x

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 17 Mei 2019, 22:25

Mortlach 1991 FC - 20 jaar oud. Erg lekker, vol, een beetje dirty profiel maar veel smaak en diepte. Meer hiervan!
1 x

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 576
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Mark » 17 Mei 2019, 23:43

Hier ook een Mortlachje in het glas, een 12 jarige van MoS..
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/118789/mortlach-2006-mos

Neus lekker kruidig, qua smaak valt ie een beetje tegen. Iets wat vlak, gekgenoeg nog nooit eerder bij een Mortlach meegemaakt.
1 x

Gebruikersavatar
ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 926
Lid geworden op: 05 Sep 2015, 14:19
Locatie: Kruibeke, België

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 18 Mei 2019, 10:58

Gisterenavond samen met vrienden en wat goede muziek buiten op het terras gezeten tot in de vroege uurtjes.
Er kwam een kaastafel aan te pas en tevens een Balvenie 15y Single Cask Sherry + een Lagavulin 2002-2018 Distillers Edition die er meer dan uitstekend bij pasten. Verder ook nog wat speciaalbiertjes gedronken meen ik mij scherp te herinneren :bottomsup
7 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior
Berichten: 403
Lid geworden op: 28 Jun 2018, 21:36

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor De buuk » 18 Mei 2019, 22:12

Aberlour abunabahd (of hoe je het ook schrijft) batch 61.

Scherp maar met een lekkere sherry finish. Aanrader wat mij betreft
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor JvR » 21 Mei 2019, 21:51

JvR schreef:Daftmill 2006 summer release

Mijn eerste daftmill. Dit is wel heel apart spul hoor, maar of t nou echt lekker is...Ik heb eenzelfde profiel weleens eerder geproefd, weet alleen niet meer waar. Een Loch Lomond? !


Scapa! Nog steeds niet geweldig, maar zou wel eens dit profiel icm sherry en/of wat meer leeftijd willen proeven. Gezien de prijzen van daftmill echter..
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Mei 2019, 20:33

Recentelijk eens drie varianten van Kingsbarns ehhh, head-3-head geproefd:
Kingsbarns Spirit Drink
Fruitig, licht, citrus en grassig en bloemig in de geur, verrassend weinig alcohol in de neus nog. In de smaak komt de alcohol al gauw hard door, duidelijk nog niet geïntegreerd (wat ook logisch is), maar naast de bittere alcohol zeker nog zoet fruitige smaken en ook karamel. In de finish toch vooral veel pure alcohol, de tong zelfs wat verdovend.

Kingsbarns Dream to Dram 3yo
Ook deze begint in de geur erg fris, versgemaaid gras en bloemig en wat citrus fruit. In de body valt echter nogal tegen, wat waterig, dun, wat karamel en sinaasappel maar eigenlijk niet veel smaak en/of diepgang. In de finish iets beter, maar nog steeds niet erg overtuigend. Blind zou ik deze op 40% schatten en zeker geen 46%.

Kingsbarns 2015 Single Cask Release
Ook hier weer frisse grassige en bloemige geuren, naast wat vanille en karamel zoetigheid. In de smaak is deze verrassend zacht voor het hoge Abv, zoetig met een leuk prikkeltje, en wat fruitigheid. In de finish nog steeds wel veel alcohol, maar ook nog wat sinaasappel en honing.

Conclusies:
Veelbelovende spirit en whisky, vooral in de geur al fijne frisse en grassige tonen. In de smaak is het allemaal nogal wat onevenwichtig, bij de sterkere varianten nog (vrij) veel alcohol invloed, de 'Dream to Dram' daarentegen kwam nogal slapjes op mij over.
Al met al leuk om geproefd te hebben, het heeft zeker potentie, maar beter laten ze het graag nog maar even rustig verder rijpen nu.
1 x

sjaak92
Senior
Senior
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 Feb 2018, 19:25
Locatie: Rotterdam

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 27 Mei 2019, 20:47

Vanavond twee 1,5cl leftover samples;

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-1997-bi

en de winnaar;

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... s-1997-w-f

Man... wat een mooi spul maken ze daar... ben wel nieuwsgierig naar andere WF bottelingen :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 28 Mei 2019, 20:34

Dankzij Herbert / polley82 zit ik nu aan een mooie sample van deze Clynelish :duimop

Heb al een tijdje geen bourbon-finishes op eigenlijk (tenzij ze ook peated waren).
Moet zeggen, deze bevalt erg goed! :Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Mei 2019, 22:13

Hmm natuurlijk ergens raar als je in dit topic op jezelf reageert (zuip ik nou zoveel?), maar vooruit:

Vanavond met een maat naar de Malt Vault geweest (alweer? Ja, alweer. Wel andere maat.)

Deze keer bestond de flight uit The Matsui Sakura cask (beviel enorm goed vorige keer), gevolgd door een Craigellachie van G&M (gebotteld voor Van Wees, grappig genoeg, ik had dat nog nooit gezien maar schijnt meer te gebeuren). Deze op aanraden van de eigenaar. Was erg goed. Veel tropisch fruit en romig. Afsluitend weer een Aberlour A'bunadh. Gewoon omdat afsluiten met een sherrybom enorm fijn is.

Flight.jpg
Flight.jpg (173.99 KiB) 1247 keer bekeken


Na deze heerlijke flight toch nog even een blik geworpen op de kaart. Misschien zat er nog iets fantastisch tussen om mee af te sluiten. Voorwaarde: moet dan wel nog imposanter zijn dan de A'bunadh natuurlijk. De eigenaar kwam met ons babbelen en had wel een idee in welke richting we het zochten. Hij kwam vervolgens aanzetten met een Miltonduff 2007 GM. Wat een kleur, geweldig. Dat beloofde veel goeds!

Milton.jpg
Milton.jpg (125.62 KiB) 1247 keer bekeken


We hadden beide nog nooit een Miltonduff gehad trouwens. Wat een enorm intense sherrybom was dit zeg. Ik proef hem nu (half uur later) nog.

Kortom, goede avond :Slainte
6 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

De buuk
Senior
Senior
Berichten: 403
Lid geworden op: 28 Jun 2018, 21:36

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor De buuk » 31 Mei 2019, 22:13

Uit de range share van Freezeroz de Coal Ila Moch 2014.
Herkenbaar als een Coal Ila met duidelijk de Islay kenmerken maar voor mij met een naamaak die ik niet helemaal kan plaatsen.

Daarna de distillers edition 2006, die ligt me al iets beter maar ook weer met een na of bijsmaak die ik nog niet kan plaatsen.

Maar nog benieuwder ben ik naar de Balvenie, met name de 15 y sherry, 21y portwood en de 16y triple cask

To be continued
2 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2005
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 03 Jun 2019, 09:49

Afgelopen weekend een mooie OB tasting gehad met vrienden.
De volgende line-up kwam voorbij.
Tasting04-19.jpg
Tasting04-19.jpg (247.83 KiB) 1119 keer bekeken

Niet geheel verassend, werd de tasting gewonnen door de 2018 botteling van de Glendronach 18Y, maar ook de Talisker DE, Glenfiddich AOD 19Y en Bowmore 18 Y deden het goed. Persoonlijk viel mijn (van Islay meegenomen) Ardbeg Drum Committee Release een beetje tegen. Die kwam niet in de buurt van mijn herinneringen aan de Ardbeg tasting room.
Maar dat moet alles te maken hebben gehad met de plaatsing in de line-up. Want toen ik hem gister solo nog eens proefde was ie weer de geweldige dram uit de Ardbeg tasting room. Zoet, tropisch en rokerig.

Hier bleek maar weer eens dat de plek in de line-up echt veel invloed heeft op hoe je een dram ervaart.
4 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Jun 2019, 00:19

Na een lange werkweek nog even het begin van mijn vakantie vieren met een lekker fruitsapje :). Glenturret 1977 KiW
3 x

Gebruikersavatar
ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 926
Lid geworden op: 05 Sep 2015, 14:19
Locatie: Kruibeke, België

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 07 Jun 2019, 07:43

Gisterenavond enkele uitstekende Bunna’s gedronken van uit de Bottle Share:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/54549
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/119474
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/127025

Alle drie geweldig lekkere sapjes, 89-90 punten.
De twee Wemyss bottelingen waren de 90 punters voor mij.
Had een beetje schrik omdat ze slechts op 46% gebotteld waren maar bij beze twee was de finish erg goed.
Geen goedkope flessen die Wemyss bottelingen, dus ik vrees dat er niet snel eentje in de collectie zal komen :domdom
Als er nog iemand ergens een flesje van de Bunnahabhain 1989 WM (zie eerste link) te koop weet staan dan mag hij/zij me altijd een berichtje sturen :hoera
0 x
Afbeelding

Demas
Senior
Senior
Berichten: 317
Lid geworden op: 07 Okt 2018, 00:00

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Demas » 08 Jun 2019, 11:47

Gisteren de Glendronach revival (laatste versie) afgemaakt. Blijft toch goed, maar kan spijtig genoeg vergelijken met de vorige..
Voor de rest nog een standaard flesje bulleit bourbon aant drinken maar god, das zoet spul, bijna chemisch..
Nog een edradourtje op CS van signatory. Dikke aanrader! En nog een bunna 12 die ik ook kan smaken :).
Volgende die ik open doe zal een laphroaig Lore zijn vermoed ik of een springbank en een ouwe versie vd balvenie 15yo (niet de nieuwe sherry editie) :nat
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten