Whisky opdrinken, bewaren of verzamelen
Whisky opdrinken, bewaren of verzamelen
Dag mensen,
Hoe bouwen jullie een mooie verzameling op? Drinken jullie de flessen leeg of laat je ze ongeopend staan? Laat je de lege flessen staan of halfvol? Ikzelf heb er wat moeite mee om geld uit te geven voor een fles die ik vervolgens nooit zal openen. Anderszijds zie ik wel de schoonheid in van een kast vol ongeopende flessen.
Hoe bouwen jullie een mooie verzameling op? Drinken jullie de flessen leeg of laat je ze ongeopend staan? Laat je de lege flessen staan of halfvol? Ikzelf heb er wat moeite mee om geld uit te geven voor een fles die ik vervolgens nooit zal openen. Anderszijds zie ik wel de schoonheid in van een kast vol ongeopende flessen.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Whisky opdrinken of bewaren
Ik denk dat de meesten hier simpelweg meer kopen dan dat ze drinken. 
0 x
totalatool schreef:Ik denk dat de meesten hier simpelweg meer kopen dan dat ze drinken.
Ik durf zelfs zeggen veeeel meer
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

En als je dan nog vrienden hebt met een degelijke whiskyverzameling, je regelmatig whiskybeurzen bezoekt en als je bij het uitgaan wel eens een drammetje drinkt, dan geraken de flessen uit je verzameling ook moeilijk leeg 
0 x
Ik koop meer dan ik weg kan tanken. Vaak omdat ik, gedreven door mijn hobby, op bepaalde momenten iets nieuws mag kopen van mijzelf. Zo groeit de collectie. Inclusief de nodige samples van flessen die ik vervolgens nooit koop of zal kopen.
Ik neem lang niet elke dag een dram en er komen sneller flessen bij dan er leeg gaan. Heb mijzelf dan ook voorgenomen dat er pas iets nieuws open mag, als er iets anders leeg is. De discipline om ook pas iets nieuws te kopen als er iets leeg is, fie heb ik (nog) niet.
Heb laatst eens uitgerekend dat als ik iedere dag een dram van 2cl neem, niets meer koop, ik over 6 jaar pas weer wat mag kopen ... Nah, laat mij dan maar mijn hobby bedrijven en dus kastruimte te kort komen
Ik neem lang niet elke dag een dram en er komen sneller flessen bij dan er leeg gaan. Heb mijzelf dan ook voorgenomen dat er pas iets nieuws open mag, als er iets anders leeg is. De discipline om ook pas iets nieuws te kopen als er iets leeg is, fie heb ik (nog) niet.
Heb laatst eens uitgerekend dat als ik iedere dag een dram van 2cl neem, niets meer koop, ik over 6 jaar pas weer wat mag kopen ... Nah, laat mij dan maar mijn hobby bedrijven en dus kastruimte te kort komen
0 x
Bewaren voor wie of wat? Voor de handel? Bewaren 'voor later' (als je er niet meer bent en er zelf niets meer aan hebt of voor het nageslacht die hem door de cola gaat gooien?)
0 x
Vooralsnog gaat het meeste wat ik koop ook binnen een week open. Soms is het verleidelijk om nieuwe flessen te kopen, terwijl ik zelf dondersgoed weet dat ik thuis nog meer dan genoeg keuze heb. De vraag die je voor jezelf uiteindelijk moet beantwoorden: koop ik whisky alleen om te drinken of wil ik ook een collectie aanleggen van flessen die ik pas later drink/verkoop/ruil?
Op het moment koop ik eigenlijk alleen om te drinken. Heb wel het vermoeden dat dit bij mij misschien nog een keer veranderd
Op het moment koop ik eigenlijk alleen om te drinken. Heb wel het vermoeden dat dit bij mij misschien nog een keer veranderd
0 x
Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.
0 x
turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.
+1
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.
+1
+2
0 x
ik kocht ook meer dan ik kon drinken, en bewaren met het oog op later. Er zijn een 20tal flessen in mijn collectie die ik mezelf niet echt zie opdrinken, maar wel zo handig vind om eventueel als ruilmiddel te gebruiken voor wanneer ik bij een ander leuke flessen zie... Heb het dan vooral over de collectie Brora en Port Ellen.
Voor de rest leg ik meer en meer de focus op LIttlemill, Clynelish & Bowmore, met daarachter springbank, ardmore, Lochside, Longmorn, Ben nevis en nog wel wat. Een one-distillery man ga ik nooit worden, tegelijk heb je wel snel je voorkeuren ontdekt. Tja, het voelt wel lekker heel wat gesloten flessen achter de hand te hebben... Beetje die menselijke reflex voor wanneer er slechtere tijden in 't verschiet liggen!
Voor de rest leg ik meer en meer de focus op LIttlemill, Clynelish & Bowmore, met daarachter springbank, ardmore, Lochside, Longmorn, Ben nevis en nog wel wat. Een one-distillery man ga ik nooit worden, tegelijk heb je wel snel je voorkeuren ontdekt. Tja, het voelt wel lekker heel wat gesloten flessen achter de hand te hebben... Beetje die menselijke reflex voor wanneer er slechtere tijden in 't verschiet liggen!
0 x
ElwinB schreef:Matti schreef:turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.
+1
+2
+3
0 x
turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.
+4!
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

+5
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”