Whisky opdrinken, bewaren of verzamelen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tvdv
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky opdrinken, bewaren of verzamelen

Ongelezen berichtdoor Tvdv » 12 Jan 2014, 19:10

Dag mensen,

Hoe bouwen jullie een mooie verzameling op? Drinken jullie de flessen leeg of laat je ze ongeopend staan? Laat je de lege flessen staan of halfvol? Ikzelf heb er wat moeite mee om geld uit te geven voor een fles die ik vervolgens nooit zal openen. Anderszijds zie ik wel de schoonheid in van een kast vol ongeopende flessen.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky opdrinken of bewaren

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Jan 2014, 19:18

Ik denk dat de meesten hier simpelweg meer kopen dan dat ze drinken. :)
0 x
Afbeelding

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 12 Jan 2014, 20:31

totalatool schreef:Ik denk dat de meesten hier simpelweg meer kopen dan dat ze drinken. :)

Ik durf zelfs zeggen veeeel meer :D
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 12 Jan 2014, 21:37

En als je dan nog vrienden hebt met een degelijke whiskyverzameling, je regelmatig whiskybeurzen bezoekt en als je bij het uitgaan wel eens een drammetje drinkt, dan geraken de flessen uit je verzameling ook moeilijk leeg :|
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 12 Jan 2014, 22:00

Ik koop meer dan ik weg kan tanken. Vaak omdat ik, gedreven door mijn hobby, op bepaalde momenten iets nieuws mag kopen van mijzelf. Zo groeit de collectie. Inclusief de nodige samples van flessen die ik vervolgens nooit koop of zal kopen.

Ik neem lang niet elke dag een dram en er komen sneller flessen bij dan er leeg gaan. Heb mijzelf dan ook voorgenomen dat er pas iets nieuws open mag, als er iets anders leeg is. De discipline om ook pas iets nieuws te kopen als er iets leeg is, fie heb ik (nog) niet.

Heb laatst eens uitgerekend dat als ik iedere dag een dram van 2cl neem, niets meer koop, ik over 6 jaar pas weer wat mag kopen ... Nah, laat mij dan maar mijn hobby bedrijven en dus kastruimte te kort komen :)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jan 2014, 09:12

Bewaren voor wie of wat? Voor de handel? Bewaren 'voor later' (als je er niet meer bent en er zelf niets meer aan hebt of voor het nageslacht die hem door de cola gaat gooien?)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Jan 2014, 10:57

Vooralsnog gaat het meeste wat ik koop ook binnen een week open. Soms is het verleidelijk om nieuwe flessen te kopen, terwijl ik zelf dondersgoed weet dat ik thuis nog meer dan genoeg keuze heb. De vraag die je voor jezelf uiteindelijk moet beantwoorden: koop ik whisky alleen om te drinken of wil ik ook een collectie aanleggen van flessen die ik pas later drink/verkoop/ruil?

Op het moment koop ik eigenlijk alleen om te drinken. Heb wel het vermoeden dat dit bij mij misschien nog een keer veranderd :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Jan 2014, 12:04

Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Jan 2014, 12:11

turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.

+1
0 x
Matthijs, whiskynerd.

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 13 Jan 2014, 12:29

Matti schreef:
turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.

+1

+2
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Jan 2014, 12:32

ik kocht ook meer dan ik kon drinken, en bewaren met het oog op later. Er zijn een 20tal flessen in mijn collectie die ik mezelf niet echt zie opdrinken, maar wel zo handig vind om eventueel als ruilmiddel te gebruiken voor wanneer ik bij een ander leuke flessen zie... Heb het dan vooral over de collectie Brora en Port Ellen.

Voor de rest leg ik meer en meer de focus op LIttlemill, Clynelish & Bowmore, met daarachter springbank, ardmore, Lochside, Longmorn, Ben nevis en nog wel wat. Een one-distillery man ga ik nooit worden, tegelijk heb je wel snel je voorkeuren ontdekt. Tja, het voelt wel lekker heel wat gesloten flessen achter de hand te hebben... Beetje die menselijke reflex voor wanneer er slechtere tijden in 't verschiet liggen!
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 13 Jan 2014, 13:02

ElwinB schreef:
Matti schreef:

+1

+2

+3 :)
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Jan 2014, 13:21

+4!
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Jan 2014, 13:50

Wat ik zei. :)
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 13 Jan 2014, 14:43

+5
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”