Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Welke (single) 3 malt-whisky-smaaktypes hebben je voorkeur?

1 - "Groen" en mineraal, etherisch fruit(schil), esters, floraal, (fris)kruidig, was (wax)
32
3%
2 - Vanille, hout, banaan, kokos (gedroogde)vruchten (actief bourbon-vat)
140
13%
3 - Fruit(mandje), (vers)"wit-fruit", floraal, was (wax)
78
7%
4 - Fruitig, gedroogde vruchten, konfijt, honing (sherried)
167
15%
5 - Zoetig, (rood-)fruit, konfijt, rozijnen, chocola (actief sherry-vat, PX)
251
23%
6 - Rokerig, fruitig, kruidig, moutig
220
20%
7 - Peat-bom: fruitig, kruidig, zwaar geturfd
175
16%
Ik heb niet echt een voorkeur voor specifieke smaaktypes
24
2%

Totaal aantal stemmen: 1087

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 22 Nov 2015, 11:42

Laphroaig 10 zou ik nou niet echt een milde variant noemen.
Maar als ze je zo goed bevallen zou ik een keer coor de lagavulin 16 gaan. Die beste core range botteling van islay imho (op de ardbeg Uigedail na dan maar die is wel heel heftig)
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

johan wlochacz
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor johan wlochacz » 22 Nov 2015, 14:55

Ik drink vooral zachte, zoetere whisky's (glelivit 12 etc.) maar vaak heb ik zelfs daar geen geld voor en dan worden het goedkope blends. :P Vind ik ook nog best lekker op z'n tijd.
1 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 22 Nov 2015, 16:39

:Slainte
19dave91 schreef:Toen ik Whisky begon te drinken, koos ik altijd voor de zachte varianten, zoals dalwhinnie 15yo (highlands), Cardhu 12 yo (highlands) etc.
Nu heb ik al een aantal islands gedronken die me erg bevallen. Talisker 10yo (skye), Laphoroaigh 10yo (islay) Caol Ila 12yo (Islay) en the six isles (blend van alle 6 de eilanden).

Caol Ila is toch wel mijn favoriet van de islands. Ik had een aantal jaar geleden niet verwacht dat ik die whiskies überhaupt lekker zou vinden :P . Ik weet het, het zijn allemaal relatief milde varianten, maar in mijn optiek kan je het beter langzaam opbouwen dan gelijk een hele hele krachtige jongen te pakken. Stel dat die in het begin tegenvalt, dan zou ik gelijk klaar zij met de islands. Ken mezelf een beetje :duimop

De lekkerste van de islands is in mijn optiek nog steeds de Caol Ila (islay).

Oh en als jullie denken, ik weet zelf ook wel dat het een islay whisky is, Ik ben bezig om zoveel mogelijk te leren over de distilleerderijen, dus o.a. ook waar ze liggen :bigsmile. Dus neem het me niet kwalijk ;)

Hoi Dave,

Jouw verzameling mag er wezen, hoor! Mooie, goede en vooral lekkere keuzes. En toevallig is Caol Ila ook een favoriet van mij, dus dat doe jij niet verkeerd, integendeel!

En met enige verbazing zag ik een schitterende verzameling whiskyflessen op jouw "Collection" pagina! Hele mooie whisky's, welliswaar dicht en opgeslagen.

Ik hoop alleen één ding: dat je ook heel erg gaat genieten van deze bijzondere whisky's en ze niet allemaal dicht laat zitten; dat zou echt zonde zijn, hoor! En ik bedoel 't echt goed.

Ik wens je ontzettend veel whiskyplezier Dave, geniet ervan zolang het kan!

I_SPEY aka René
1 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 22 Nov 2015, 16:59

Peter87 schreef:Laphroaig 10 zou ik nou niet echt een milde variant noemen.
Maar als ze je zo goed bevallen zou ik een keer coor de lagavulin 16 gaan. Die beste core range botteling van islay imho (op de ardbeg Uigedail na dan maar die is wel heel heftig)

Ben ik met je eens Peter. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld de door jouw genoemde whiskies is de laphroaigh toch redelijk mild?

Overigens stonden de lagavullin 16 en ardbeg 10 samen met de Highland park 12 op me lijstje als volgende islands aankoop. Tnx voor de tip!

Ik zach vanmiddag bij de slijter hier een caol ila moch staan. Ook een aanrader?

I_SPEY schreef::Slainte
19dave91 schreef:Toen ik Whisky begon te drinken, koos ik altijd voor de zachte varianten, zoals dalwhinnie 15yo (highlands), Cardhu 12 yo (highlands) etc.
Nu heb ik al een aantal islands gedronken die me erg bevallen. Talisker 10yo (skye), Laphoroaigh 10yo (islay) Caol Ila 12yo (Islay) en the six isles (blend van alle 6 de eilanden).

Caol Ila is toch wel mijn favoriet van de islands. Ik had een aantal jaar geleden niet verwacht dat ik die whiskies überhaupt lekker zou vinden :P . Ik weet het, het zijn allemaal relatief milde varianten, maar in mijn optiek kan je het beter langzaam opbouwen dan gelijk een hele hele krachtige jongen te pakken. Stel dat die in het begin tegenvalt, dan zou ik gelijk klaar zij met de islands. Ken mezelf een beetje :duimop

Oh en als jullie denken, ik weet zelf ook wel dat het een islay whisky is, Ik ben bezig om zoveel mogelijk te leren over de distilleerderijen, dus o.a. ook waar ze liggen :bigsmile. Dus neem het me niet kwalijk ;)

Hoi Dave,

Jouw verzameling mag er wezen, hoor! Mooie, goede en vooral lekkere keuzes. En toevallig is Caol Ila ook een favoriet van mij, dus dat doe jij niet verkeerd, integendeel!

En met enige verbazing zag ik een schitterende verzameling whiskyflessen op jouw "Collection" pagina! Hele mooie whisky's, welliswaar dicht en opgeslagen.

Ik hoop alleen één ding: dat je ook heel erg gaat genieten van deze bijzondere whisky's en ze niet allemaal dicht laat zitten; dat zou echt zonde zijn, hoor! En ik bedoel 't echt goed.

I_SPEY aka René

Beste René,

Ik heb in een aantal andere topics al aangegeven dat whisky inderdaad is om te drinken. De collectie op Whiskybase is niet eens mijn(samen met mijn vader) hele collectie hoor. Ik heb nog veel meer flessen whisky, echter vind ik het niet waard om ze op WB te zetten, of ik heb er nog geen tijd voor gehad. De flessen die ik erop zet vind ik de pareltjes van mijn collectie.

Ik heb ze nog niet allemaal geopend omdat ik al heeeeel veel flessen open heb staan (vast een bekend probleem :sst op het forum). Maar ze gaan echt allemaal open hoor. Bijna Al de whiskies op WB heb ik al Eens geproefd door middel van samples of bij vrienden etc.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 22 Nov 2015, 17:10

Nee ik denk dat de laphroaig 10 een stukje heftiger is dan d'r lagavulin 16. En als ik het over heftig heb bedoel ik turf en medicinaal. De Uigedail is wat heftiger omdat die een hoger abv heeft en het gewoon een beest is die alle kanten opgaat. Hij veranderd per minuut in je glas.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 24 Nov 2015, 10:31

Peter87 schreef:Nee ik denk dat de laphroaig 10 een stukje heftiger is dan d'r lagavulin 16. En als ik het over heftig heb bedoel ik turf en medicinaal. De Uigedail is wat heftiger omdat die een hoger abv heeft en het gewoon een beest is die alle kanten opgaat. Hij veranderd per minuut in je glas.

Ok tnx voor de uitleg. Ik heb de laphroaigh ook een jaar of 4 geleden is gedronken. Get kan dus zijn dat deze inderdaad verkeerd in mijn geheugen zit. Ga hem denk ik maar snel weer is proeven :dancing
1 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 25 Nov 2015, 16:24

Toen ik Whisky begon te drinken, koos ik altijd voor de zachte varianten, zoals dalwhinnie 15yo (highlands), Cardhu 12 yo (highlands) etc.

Hoi Dave,

I_SPEY aka René

Diverse foto's én video's 077.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Wiellex
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wiellex » 25 Nov 2015, 21:29

Er zijn maar weinig whisky's die ik niet lekker vind.
Tot nu toe zijn mijn minste ervaringen Glenfiddich 12 jaar en van de week een Bowmore black rock los getrokken en deze viel tegen mede omdat er niet echt een afdronk is.
Ik heb het geluk gehad om een Devils Cask II te mogen proeven en dat vind ik echt een topper, jammer dat deze zo duur is.
1 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 27 Nov 2015, 21:52

Wiellex schreef:Er zijn maar weinig whisky's die ik niet lekker vind.
Tot nu toe zijn mijn minste ervaringen Glenfiddich 12 jaar en van de week een Bowmore black rock los getrokken en deze viel tegen mede omdat er niet echt een afdronk is.
Ik heb het geluk gehad om een Devils Cask II te mogen proeven en dat vind ik echt een topper, jammer dat deze zo duur is.

Mooi gesproken wiellex ik heb dezelfde ervaring :bigsmile
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 27 Nov 2015, 21:54

dalwinnie schreef:
Wiellex schreef:Er zijn maar weinig whisky's die ik niet lekker vind.

Mooi gesproken wiellex ik heb dezelfde ervaring :bigsmile

Zal morgen de bowmore darkst meenemen :duimop
0 x

Genieterke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Genieterke » 29 Nov 2015, 08:00

Als volslagen beginneling heb in niet veel in de pap te brokken, De eerste fles die ik ooit kocht, de betere dan, was een Glengmorangie. Een whisky licht van kleur in een doorzichtige fles wat mijn echtgenote er ooit toe bracht ze te beschouwen als een fles Pineau de Charente. :P Dan kreeg ik een keer een Balvenie van haar, een lekkere fles en genummerd, maar vraag me niet welke Balvenie. De volgende kocht ik zelf, een Aberlour 15 yo van een liter. En die vond ik tot nu toe het lekkerste. Ik heb ook een Lagavulin 16yo open staan, die ik met mate drink. Heel wat turf erin. Al fascineert het hele whisky-gebeuren me wel, ik drink het occasioneel, ben ook een wijnliefhebber. En ik moet wat aan mijn lever denken. Hoe dan ook de Aberlour heeft me tot nu toe het sterkste kunnen bekoren, maar zoals ik dus zei.....ik ben maar een beginneling.
0 x
mens sana in corpore sano

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 05 Dec 2015, 14:00

Gezien mijn "enorme" ervaring van maar liefst een paar maanden heb ik natuurlijk nog maar weinig in de melk te brokkelen. Maar de eerste die ik proefde was de Macallan 10 yrs cask strength en die is mij toch nog steeds het meest bijgebleven. Ik bemerk al wel een lichte voorkeur voor sherry vaten!
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 05 Dec 2015, 16:01

Thedge schreef:Gezien mijn "enorme" ervaring van maar liefst een paar maanden heb ik natuurlijk nog maar weinig in de melk te brokkelen. Maar de eerste die ik proefde was de Macallan 10 yrs cask strength en die is mij toch nog steeds het meest bijgebleven. Ik bemerk al wel een lichte voorkeur voor sherry vaten!

als je macallan lekker vind moet je zeker eens de speymalt's proeven die zijn hemels :bigsmile
0 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 06 Dec 2015, 00:20

Okidoki ga ik snel doen.
0 x

Genieterke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Genieterke » 10 Dec 2015, 16:32

Hoi,

Heeft iemand hier de Glenfarclas 30 years al gedronken, en zo ja, hoe was ie?

:hoedaf
0 x
mens sana in corpore sano

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”