Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Welke (single) 3 malt-whisky-smaaktypes hebben je voorkeur?

1 - "Groen" en mineraal, etherisch fruit(schil), esters, floraal, (fris)kruidig, was (wax)
40
3%
2 - Vanille, hout, banaan, kokos (gedroogde)vruchten (actief bourbon-vat)
176
14%
3 - Fruit(mandje), (vers)"wit-fruit", floraal, was (wax)
83
6%
4 - Fruitig, gedroogde vruchten, konfijt, honing (sherried)
201
16%
5 - Zoetig, (rood-)fruit, konfijt, rozijnen, chocola (actief sherry-vat, PX)
298
23%
6 - Rokerig, fruitig, kruidig, moutig
258
20%
7 - Peat-bom: fruitig, kruidig, zwaar geturfd
200
16%
Ik heb niet echt een voorkeur voor specifieke smaaktypes
25
2%
 
Totaal aantal stemmen: 1281

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Jan 2021, 12:25

SebasDB schreef:Een 2-5-6 hier. Vooral 2 brengt mij meestal de mooiste verassingen :Tongue

Eens, ik kan alle stijlen wel waarderen, maar waar ik (zwaar) gesherried en geturfd soms even periodes 'zat' kan zijn, gaat een goede bourboncask rijping er altíjd wel in, die word ik nooit beu. :Slainte
(wat dan vaak wel in categorie 2 én 3 valt)
1 x

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 11 Jan 2021, 14:53

Ik ben tegenwoordig wel wat meer van de complexere, minder eenduidige (dus niet zo duidelijk sherry of rokerige turf, qua hoofdcategorie) maar meer richting Kilkerran, Springbank, Clynelish... maar ik zou die niet 123 in een van de bovenstaande categorieën weten te vatten. Waar horen die thuis volgens jullie?
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Jan 2021, 15:48

Een combinatie van X met 1?
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Jan 2021, 18:53

SecondHandPants schreef:Ik ben tegenwoordig wel wat meer van de complexere, minder eenduidige (dus niet zo duidelijk sherry of rokerige turf, qua hoofdcategorie) maar meer richting Kilkerran, Springbank, Clynelish... maar ik zou die niet 123 in een van de bovenstaande categorieën weten te vatten. Waar horen die thuis volgens jullie?

1, 2, 3 en 6 gok ik dan ;) de categorie die je beschrijft is vrij breed zeg maar :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Johnson
Senior
Senior
Berichten: 104
Lid geworden op: 22 Jul 2020, 17:19

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Johnson » 17 Jan 2021, 13:15

non colored, niet chilfiltered and het liefst unpeated. Dat vind ik de eerlijkste single malts.
0 x

Boysky
Senior
Senior
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 Nov 2019, 19:13
Locatie: Maarssen

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Boysky » 17 Jan 2021, 16:37

Johnson schreef:non colored, niet chilfiltered and het liefst unpeated. Dat vind ik de eerlijkste single malts.

Maar gewoon benieuwd, welk profiel vindt je het lekkerst?

Cask1988 schreef:de categorie die je beschrijft is vrij breed zeg maar :bigsmile

;)
Ben het met je stelling op zich wel eens, unchillfiltered en non colored is het meest ‘eerlijk’. Geen toevoeging van kleurstoffen om een ‘mooi’ kleurtje te faken maar dat zegt niks over de smaak. Of chillfiltered direct invloed heeft op smaak weet ik eigenlijk niet. Iemand?
Wat mij betreft mag een whisky best wel turf of rook in het smaakprofiel hebben. Dat is dan wel weer een kwestie van smaak.
0 x
Afbeelding
Het is je Boy!

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Jan 2021, 17:04

Boysky schreef:Of chillfiltered direct invloed heeft op smaak weet ik eigenlijk niet. Iemand?

Ja, Chill filtration heeft in de basis veel nadelige invloed op de smaak. Je haalt oneffenheden eruit maar daarnaast ook meer dan dat. Dat zorgt ervoor dat een whisky (een deel) van zn body en smaakbeleving kwijt raakt. Complexiteit gaat verloren want je filtert ook smaak weg.

Maargoed eerlijk=eerlijk, tegenwoordig is ‘non chill filtered’ ook meer een marketing leus geworden. ‘Men’ wil dat het erop staat dus regelen ze dat. En in ruil voor de chill filtration passen ze zulke heftige andere vormen van filtering toe dat je nagenoeg hetzelfde effect krijgt maar nog steeds kunt zeggen dat t ‘non chill filtered is’. Dat de whisky in veel gevallen nog steeds systematisch gesloopt is maar dan op een andere manier, vertellen ze er niet bij.

Tis vrij makkelijk te herkennen aan de zogeheten ‘Schotse mist’ in je glas. Trekt je whisky dicht of wordt ie in ieder geval een beetje troebel zodra je water toevoegt of handwarmte, dan is er geen hele zware filtering of chill filtering toegepast. Blijft ie kraakhelder dan dus wel.

Non chill filtered whiskies worden vaak op 46% and up gebotteld. 46% schijnt het punt te zijn waarop je een fles helder houdt bij kamertemperatuur. Onder de 46% wordt de kans groot dat de fles troebel wordt, wat niet mooi staat in je kast. ;)
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Boysky
Senior
Senior
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 Nov 2019, 19:13
Locatie: Maarssen

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Boysky » 17 Jan 2021, 20:55

Cask1988 schreef:
Boysky schreef:Ja, Chill filtration heeft in de basis veel nadelige invloed op de smaak. Je haalt oneffenheden eruit maar daarnaast ook meer dan dat. Dat zorgt ervoor dat een whisky (een deel) van zn body en smaakbeleving kwijt raakt. Complexiteit gaat verloren want je filtert ook smaak weg.

Duidelijk :goedgedaan
Tja waarom zou je in smaak of body willen inleveren?.. Tenzij die niet smaakt natuurlijk ;) Vooral body niet, een waterige whisky score je niet mee.
Maar goed, zit niks anders op dan vanavond ‘pro’ te gaan en een pipetje ijswater erbij te pakken.
0 x
Afbeelding
Het is je Boy!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Jan 2021, 23:29

Boysky schreef:...Tja waarom zou je in smaak of body willen inleveren?...
De meeste mensen kopen met kun ogen. Bleke, troebele whisky zal dan niet als eerste uit het schap worden gepakt.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2021, 19:37

Reichenbach schreef:
Boysky schreef:...Tja waarom zou je in smaak of body willen inleveren?...
De meeste mensen kopen met kun ogen. Bleke, troebele whisky zal dan niet als eerste uit het schap worden gepakt.

Precies. Wij nerds weten dat het zo zit en vinden het juist mooi. De gemiddelde Glenlivet drinker denkt spontaan dat de boel nie goed is en laat de fles staan. Als de slijter ze dit verhaal uit zouden leggen, zou het waarschijnlijk zelfs worden opgevat als verkooppraatje :gnif
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Boysky
Senior
Senior
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 Nov 2019, 19:13
Locatie: Maarssen

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Boysky » 20 Jan 2021, 13:24

Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:
Boysky schreef:...Tja waarom zou je in smaak of body willen inleveren?...
De meeste mensen kopen met kun ogen. Bleke, troebele whisky zal dan niet als eerste uit het schap worden gepakt.

Precies. Wij nerds weten dat het zo zit en vinden het juist mooi. De gemiddelde Glenlivet drinker denkt spontaan dat de boel nie goed is en laat de fles staan. Als de slijter ze dit verhaal uit zouden leggen, zou het waarschijnlijk zelfs worden opgevat als verkooppraatje :gnif


Inderdaad gesproken als een onnozele liefhebber. Daarbij ben ik zelf opgegroeid met een laagje room op de melk en een randje zwoert aan het vlees. Volle melk van de appie of dat robuuste stukkie vlees in het plastic verdwijnt in het niets qua smaak.

Ik begrijp dat sommige whisky een filtering nodig hebben om bepaalde oneffenheden eruit te filteren maar als het gaat om een cosmetisch waasje wat ten koste kan gaan van smaak en body dan zeg ik laat zitten dat waasje.
Zelf zeg ik ook nooit geen nee tegen een (in Frankrijk) huisgemaakte eau de fie of cider... de fles een keer op de kop en tanden op elkaar met drinken :lekker

Maar gelukkig dr is nog hoop, appelsap troebel is ook weer hot. Dus met whisky troebel moet het ook lukken toch :bigsmile

:offtopic
1 x
Afbeelding
Het is je Boy!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Mar 2023, 19:34

In de jaren is mijn voorkeur voor 2 en 6 blijkbaar niet erg veranderd. Wel is keuze 1 "Groen" en mineraal, etherisch fruit(schil), esters, floraal, (fris)kruidig, was (wax) er bij gekomen.

Een wat mineraal, groen, grassig karakter kan ik wel waarderen. Niet alleen in whisky of bourbon (rye), maar ook in jenever of rum (agricole).
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten