Attentie: S.v.p. hier alleen je top-3 stem uitbrengen.
Kijk in HWF Malt whisky-smaaktype groepering voor details en voorbeelden. Graag daar de discussie voeren over de smaak-typering als zodanig en welke expressie het best een smaaktype representeren. Dank.
________________________________________________________________________________________________________
Welk (single) malt-whisky-smaaktype heeft je voorkeur ... en welke distilleerderij of merk past daar bij ?
Terwijl ik in HWF Malt whisky-smaaktype groepering bezig was met de voorbereiding en uitwerking is in het onderwerp Favoriete profiel- dan wel signature whisky al een voorschot genomen.
Omdat mijn insteek wat algemener en breder bedoeld is, hier dus in de vorm van een poll. Daarbij is het zeker interessant welke malt, liefst een standaard cq signature expressie, je daar dan bij vindt passen. Die expressies kunnen we dan later als voorbeelden er bij zetten in de lijst van de 7 smaaktypes zetten.
In de poll kun je kiezen uit jouw top-3 van de zeven smaaktypes.
En, neen dat houdt niet in dat je een ander smaaktype op zijn tijd versmaad. Dit is puur bedoeld om een voorkeurs-indicatie te krijgen.
Ik was juist extra getriggerd door veranderingen in voorkeur die ik hier op het forum waarneem. Bijvoorbeeld van Peaty (7) naar Rokerig (6) if zelfs van Peaty (7) naar Fruitmandje (3) of Neutraal en mineraal (1).
Vandaar dat je later je keuze aan kunt passen mocht dit fenomeen je overkomen.
PS: Mocht je voorkeur uitgaan naar smaaktype 1 t/m 5 maar met een klein beetje rookerigheid dan zou je toch die 1 t/m 5 aan moeten geven. Bij 6 en 7 is de rook meer prominent aanwezig en veel meer dan een vleugje of hint.

Een lekker zoete sherried whisky vind ik ook lekker op z'n tijd. Maar hoofdzakelijk niet.