Whiskylijst in een nieuwe bar
Whiskylijst in een nieuwe bar
Welke whisky's en whiskey's zou een bar altijd in huis moeten hebben?
Ik vraag dit omdat ik de dranklijst samen moet stellen voor een bar, die graag wat kwaliteit in huis heeft.
Ik zat zelf te denken aan in ieder geval deze lijst:
Maccallan 12
Laphroaig 10
Lagavulin 12
Ik zoek nu nog twee soepelere whisky's, die echt heerlijk de keel inglijden. Het liefst één wat goedkopere en ééntje in de prijsklasse van de Lagavulin.
Ik zou het ook mooi vinden om een hele goede Bourbon er in te doen, iemand daar voor suggesties?
Mijn dank is groot.
Ik vraag dit omdat ik de dranklijst samen moet stellen voor een bar, die graag wat kwaliteit in huis heeft.
Ik zat zelf te denken aan in ieder geval deze lijst:
Maccallan 12
Laphroaig 10
Lagavulin 12
Ik zoek nu nog twee soepelere whisky's, die echt heerlijk de keel inglijden. Het liefst één wat goedkopere en ééntje in de prijsklasse van de Lagavulin.
Ik zou het ook mooi vinden om een hele goede Bourbon er in te doen, iemand daar voor suggesties?
Mijn dank is groot.
0 x
Re: Whiskylijst in een nieuwe bar
Je zoekt dus 5 whiskies? Lekker uitgebreide kaart 
Hoewel de Lagavulin 12 een uitstekende whisky is zou ik denk ik toch gaan voor de klassieke, niet cask-strength (en goedkopere) Lagavulin 16. Voor de rest zijn er eigenlijk te veel mogelijkheden om op te noemen en hangt het maar helemaal af van welk publiek je in de bar verwacht...
Het lijkt mij een aardig idee als je samen met de eigenaar een avondje whiskies gaat proeven om de selectie te maken, dan kan hij vanuit eigen ervaring een whisky aan zijn klanten aanbevelen.
Hoewel de Lagavulin 12 een uitstekende whisky is zou ik denk ik toch gaan voor de klassieke, niet cask-strength (en goedkopere) Lagavulin 16. Voor de rest zijn er eigenlijk te veel mogelijkheden om op te noemen en hangt het maar helemaal af van welk publiek je in de bar verwacht...
Het lijkt mij een aardig idee als je samen met de eigenaar een avondje whiskies gaat proeven om de selectie te maken, dan kan hij vanuit eigen ervaring een whisky aan zijn klanten aanbevelen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Tsja, je bent dan ook heel erg afhankelijk van wat je leverancier aanbiedt toch? (oftewel heb je een contract bij Inbev, Heineken, etc). Ik zou er een fijne Ierse tussen zetten en dan niet standaard voor Jameson gaan, maar mijn persoonlijke dailydram slobber whisky Bushmill's Blackbush. Verder zie ik in de cafés die vaak net iets meer dan alleen Glenlivet en Jack Daniels hebben ook vaak Dalwhinnie 15yo. (imho goede bang for your buck). Qua bourbon in een bar zou ik zelf het liefste Buffalo Trace zien.
0 x
@ Matti,het worden 5 single malts, geen 5 whisky's. Dat zou wel erg weinig zijn
. Maar het wordt ook geen Whisky bar, maar gewoon een goede bar met ook veel verschillende gin, cognac, vodka etc. En ruimte is niet eindeloos dus helaas geen 20 whisky's
.
In ieder geval wel een goed idee om de lagavullin 16 te doen dan.
En de Buffalo trace staat ook op het lijstje.
. Maar het wordt ook geen Whisky bar, maar gewoon een goede bar met ook veel verschillende gin, cognac, vodka etc. En ruimte is niet eindeloos dus helaas geen 20 whisky's In ieder geval wel een goed idee om de lagavullin 16 te doen dan.
En de Buffalo trace staat ook op het lijstje.
0 x
.....Ik zoek nu nog twee soepelere whisky's, die echt heerlijk de keel inglijden.
Ik zou het prima vinden om de vertrouwde driehoekige fles van Glenfiddich 12yo daar bij te zien staan.
Ik zou het prima vinden om de vertrouwde driehoekige fles van Glenfiddich 12yo daar bij te zien staan.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
pyro-tukker
- Actief lid

Twee soepele whiskys zijn in mijn ogen toch zeker een Highlandpark en een Glenfiddich. Niet te dure whiskeys en vaak vinden niet ervaren whiskey drinkers ze erg lekker. Als je voor wat meer 'pit' wil gaan, zal ik zeker een laproaigh gaan. Lekker rokerig en een hele specifieke smaak. En een Amerikaanse whiskey? Volgens sommigen misschien niet de favoriet, maar qua merk (helpt altijd in bar) zal ik toch voor een jack Daniels gaan. Misschien dat gentleman jack of single barrel een idee is.
Als ik vijf whisk(e)ys moet kiezen voor een bar al ik voor deze gaan:
Glenfiddich 12Y - 25E
Highland Park 12Y - 30E
Laproaigh 10Y - 30E
Jack Daniels Single barrel - 40E
Bushmills 16Y - 35E
In mijn ogen perfecte whiskey's voor een bar. Vooral doordat ook niet-whisky-drinkers het merk vaak herkennen.
p.s sorry voor het slechte whisk(e)y gebruik
Als ik vijf whisk(e)ys moet kiezen voor een bar al ik voor deze gaan:
Glenfiddich 12Y - 25E
Highland Park 12Y - 30E
Laproaigh 10Y - 30E
Jack Daniels Single barrel - 40E
Bushmills 16Y - 35E
In mijn ogen perfecte whiskey's voor een bar. Vooral doordat ook niet-whisky-drinkers het merk vaak herkennen.
p.s sorry voor het slechte whisk(e)y gebruik

Laatst gewijzigd door pyro-tukker op 16 Nov 2013, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Ik zie dat nog niemand de standaard Aberlour 10yo heeft genoemd,
terwijl ik dit nou echt een mooie betaalbare sherry achtige whisky vind voor in een bar.
terwijl ik dit nou echt een mooie betaalbare sherry achtige whisky vind voor in een bar.

0 x
-
sw_reijnders
- Senior

Ik zou een Glenmorangie 10 ook graag in een bar tegenkomen, evenals een Bruichladdich Laddie10
De glenmorangie valt bijna elke whisky liefhebber in de smaak (die ik tot nu toe gesproken heb)
en de laddie10 vind ik een hele mooie prijs kwaliteit verhouding hebben.
De glenmorangie valt bijna elke whisky liefhebber in de smaak (die ik tot nu toe gesproken heb)
0 x
sw_reijnders schreef:Ik zou een Glenmorangie 10 ook graag in een bar tegenkomen, evenals een Bruichladdich Laddie10
Glenmorangie is wel erg schone whisky, vind er niet veel in te beleven... LAddie 10 prijs/kwaliteit gaat achteruit nu de nieuwe prijzen fors hoger zijn (zie ze hier en daar al voor 50 plus verschijnen bij normaal gunstig geprijsde ketens). Laddie 10 staat ook niet meer in de kern lijst van Bruichladdich dus zou er wel eens uit kunnen lopen.
Mooie bourbon is ook Stetson (beetje sinasappel), George Dickel no 12 (Appel), maar ook Knob Creek en Blanton.
0 x
-
sw_reijnders
- Senior

GJR schreef:sw_reijnders schreef:Ik zou een Glenmorangie 10 ook graag in een bar tegenkomen, evenals een Bruichladdich Laddie10
Glenmorangie is wel erg schone whisky, vind er niet veel in te beleven... LAddie 10 prijs/kwaliteit gaat achteruit nu de nieuwe prijzen fors hoger zijn (zie ze hier en daar al voor 50 plus verschijnen bij normaal gunstig geprijsde ketens). Laddie 10 staat ook niet meer in de kern lijst van Bruichladdich dus zou er wel eens uit kunnen lopen.
Mooie bourbon is ook Stetson (beetje sinasappel), George Dickel no 12 (Appel), maar ook Knob Creek en Blanton.
maar niet elke cafe ganger is zo kritisch als jij
Niet negatief bedoelt, maar voor de gemiddelde cafe ganger is de GM wel een leuke
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”