Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit ?
Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit ?
Gezien het zijspoor in Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ? lijkt me dit een leuk onderwerp op zich.
De St. Magdalene 1979/98, 19y, 63,8%, Rare Malts Selection (Lowland, closed 1983, United Distillers, heb ik rond 2000 gekocht voor Fl 100,- en staat nu op WB voor €435,- Volgens ex-MM Johannes Van Den Heuvel één (dé) van de beste malts die hij ooit gedronken heeft "one of my all time favourites..." met 97 punten.
Een andere is de Karuizawa Noh Multi Vintages Nr.1 op 59.1°, tegen de €300 maar die heb ik geruild voor een Ardbeg 17yo (van rond 2000) en nog een paar flesjes.
PS: Ik heb nog wel een paar oudjes staan waarvan ik eigenlijk geen idee heb wat die nu waard zijn .. zal het eens op gaan zoeken.
De St. Magdalene 1979/98, 19y, 63,8%, Rare Malts Selection (Lowland, closed 1983, United Distillers, heb ik rond 2000 gekocht voor Fl 100,- en staat nu op WB voor €435,- Volgens ex-MM Johannes Van Den Heuvel één (dé) van de beste malts die hij ooit gedronken heeft "one of my all time favourites..." met 97 punten.
Een andere is de Karuizawa Noh Multi Vintages Nr.1 op 59.1°, tegen de €300 maar die heb ik geruild voor een Ardbeg 17yo (van rond 2000) en nog een paar flesjes.
PS: Ik heb nog wel een paar oudjes staan waarvan ik eigenlijk geen idee heb wat die nu waard zijn .. zal het eens op gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door Piet op 12 Apr 2013, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: PS
Reden: PS
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit
Volgens mijn meest recente informatie is mijn meest waardevolle fles op dit moment een Balvenie Tun 1401 batch 1. Bij de laatste veiling op scotchwhiskyauctions.com werden er drie verkocht voor respectievelijk £2000, £2000 en £2050. Tel daar nog 10% veilingkosten, 3% credit card kosten en verzendkosten bij...
Ik heb mezelf al diverse malen voor de kop geslagen dat ik er toen in mei 2011(!) niet meer heb meegenomen bij Balvenie. Er stonden er nog een paar, maar ik was zo teleurgesteld dat de Balvenie Rose Second Release uitverkocht was, dat ik het bij één Tun gelaten heb.
Ik heb mezelf al diverse malen voor de kop geslagen dat ik er toen in mei 2011(!) niet meer heb meegenomen bij Balvenie. Er stonden er nog een paar, maar ik was zo teleurgesteld dat de Balvenie Rose Second Release uitverkocht was, dat ik het bij één Tun gelaten heb.
0 x
Lagavulin DE 1995 1L
Gekocht voor 69,50 euro maar staat ook wel voor 90 euro op het internet..
Gekocht voor 69,50 euro maar staat ook wel voor 90 euro op het internet..
0 x
Naar mijn weten is de Littlemill 1990 "whiskybase 40.000 bottles on the wall" mijn meest kostbare fles die ik in mijn bezit heb. Toen ik hem heb aangeschaft was hij 62.50 euro, maar onlangs is hij op ebay nog verkocht voor +- 130 euro (ergens in die buurt?).
Deze is dan wel ook met afstand de meest kostbare fles in mijn bezit (ongeveer het dubbele van de fles die op de tweede plek komt). Ben erg nieuwsgierig naar hoe hij is, maar ik heb er maar één en mede gezien hij uit mijn geboortejaar is wil ik hem bewaren voor een speciale gelegenheid. Hopelijk komt er ooit nog een sample van beschikbaar.
P.S. Deze Littlemill was qua aankoopwaarde niet de duurste fles tot nu toe, dat was een Lagavulin 12 y (2010) voor 69 euro.
Deze is dan wel ook met afstand de meest kostbare fles in mijn bezit (ongeveer het dubbele van de fles die op de tweede plek komt). Ben erg nieuwsgierig naar hoe hij is, maar ik heb er maar één en mede gezien hij uit mijn geboortejaar is wil ik hem bewaren voor een speciale gelegenheid. Hopelijk komt er ooit nog een sample van beschikbaar.
P.S. Deze Littlemill was qua aankoopwaarde niet de duurste fles tot nu toe, dat was een Lagavulin 12 y (2010) voor 69 euro.
0 x
De duurste flessen die ik in mijn bezit heb zijn de Laphroaig 10 Cask Strength batch 003, en de Caol Ila Cask Strength 61.3%. Die schelen momenteel niet zoveel qua prijs, maar zijn om en nabij de 50 euro waard.
De Laphroaig heb ik gekocht met een cadeaubon en een kleine bijbetaling, én nog eens korting, dus de prijs zou sowieso onder de 50 euro zijn geweest.
De Caol Ila heb ik als verjaardagscadeau van mijn vriendin gekregen. Toen ze 'm kocht (afgelopen december) was 'ie 40 euro, maar inmiddels is al 'ie 10 euro duurder geworden...
En dan heb ik ook nog een Glenrothes 19y 1986 'The Helen Arthur Collection', gekocht bij Versailles in Nijmegen. Als ik WB moet geloven is 'ie nu 60 euro waard, ik heb er vorig jaar geloof ik 38 euro voor betaald.
De Laphroaig heb ik gekocht met een cadeaubon en een kleine bijbetaling, én nog eens korting, dus de prijs zou sowieso onder de 50 euro zijn geweest.
De Caol Ila heb ik als verjaardagscadeau van mijn vriendin gekregen. Toen ze 'm kocht (afgelopen december) was 'ie 40 euro, maar inmiddels is al 'ie 10 euro duurder geworden...
En dan heb ik ook nog een Glenrothes 19y 1986 'The Helen Arthur Collection', gekocht bij Versailles in Nijmegen. Als ik WB moet geloven is 'ie nu 60 euro waard, ik heb er vorig jaar geloof ik 38 euro voor betaald.
0 x
Duurste fles? Zal de Bruichladdich Black Art 1st Edition zijn, staat voor 361e op WB, gekocht voor 97e. Maar heb zo een idee dat m'n Ardbeg Galileo en Alligator daar binnen 2-3 jaar keihard overheen gaan.
0 x
Ik heb momenteel 3 Brora's OB 30yo staan, die op WB momenteel rond de 500 euro de fles staan. Maar ik vermoed dat binnen enkele jaren, laat staan 10, die prijs toch nog een stukje zal stijgen.
Van sommige whisky's verschiet ik toch wel, zoals toen ik de Arran Devil's punch bowl aanschafte voor 80 euro, en ie een week later werd geveild voor 200 euro. Vreemde toestanden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het moeilijker heb dergelijke flessen te openen dan andere; daarom koop ik soms ook bewust wat duurdere flessen die niet te veel in prijs gaan stijgen de komende jaren, opent gemakkelijker
edit, ik wacht vol ongeduld op I_spey zijn post
Van sommige whisky's verschiet ik toch wel, zoals toen ik de Arran Devil's punch bowl aanschafte voor 80 euro, en ie een week later werd geveild voor 200 euro. Vreemde toestanden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het moeilijker heb dergelijke flessen te openen dan andere; daarom koop ik soms ook bewust wat duurdere flessen die niet te veel in prijs gaan stijgen de komende jaren, opent gemakkelijker

0 x
Een 21 jaar oude Springbank, waarde 550 euro volgens Whiskybase. Echter ook voor die prijs nergens meer verkrijgbaar.
http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... skyid=3504
http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... skyid=3504
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Yapi schreef:Van sommige whisky's verschiet ik toch wel, zoals toen ik de Arran Devil's punch bowl aanschafte voor 80 euro, en ie een week later werd geveild voor 200 euro. Vreemde toestanden.
Grappig, die Arran was oorspronkelijk de eerste whisky die ik puur gekocht heb vanwege de verpakking met als doel hem dicht te laten. De niet zo laaiende reviews en dorst deden mij uiteindelijk toch besluiten hem open te trekken. Zelf vond ik hem lekker, maar idd niet extreem bijzonder. Was ook nogal sceptisch toen ik allemaal mensen ineens er naar zag zoeken en hem voor veel geld aanboden. Kan er eigenlijk nog steeds niet bij dat hij nu dus toch zo is gestegen in potentiele waarde. Maar ja, tis wat de gek ervoor geeft he? Kan er niet wakker van liggen, maar waar ik wel stevig van baal is dat toen ik de mogelijkheid had, niet de 10yo Octomore heb gekocht (vond €200 gewoon veel te veel), terwijl dat achteraf gezien dus een prima investering was geweest (mits ik er vanaf kan blijven). Momenteel is de PE 1982 van GM mijn duurste fles in aanschaf, maar ik heb ook een keer een bod gehad van iemand die mijn fles Hibiki 21yo wilde kopen voor €200 a €250 wat ik heb afgeslagen.
0 x
Dat had ik met een 46 jaar oude Strathisla die voor 82 pond op Heathrow te koop stond, ik had toen nog als stelregel dat ik niets kocht zonder dat ik het eerst geproefd had. Nu, een kleine drie jaar later, durf ik nauwelijks meer te kijken naar de marktwaarde en scores van die fles.
0 x
Yapi schreef:....
Hier is 'tie dan! Maar alleen om te zeggen, dat jij dus al lang op de hoogte bent, slimme Bart!
0 x
héhé. Zou meteen het einde van het topic betekenen 
on topic, heb ook 2 Glengoynes MOS staan, 72-12, voor 300 euro. Ik vermoed dat deze ook nog wel eens de komende jaren wat 'hoogte' gaan nemen. Of een Glendronach 72. Ben benieuwd
on topic, heb ook 2 Glengoynes MOS staan, 72-12, voor 300 euro. Ik vermoed dat deze ook nog wel eens de komende jaren wat 'hoogte' gaan nemen. Of een Glendronach 72. Ben benieuwd
0 x
Yapi schreef:Van sommige whisky's verschiet ik toch wel, zoals toen ik de Arran Devil's punch bowl aanschafte voor 80 euro, en ie een week later werd geveild voor 200 euro. Vreemde toestanden.
Vooral omdat hij nog gewoon voor €125 te koop staat (b.v. in WB-Shop)

I_SPEY schreef:Hier is 'tie dan! Maar alleen om te zeggen, dat jij dus al lang op de hoogte bent, slimme Bart!
Het gaat maar om vermelding van één fles René. En niet eens om de aankoopprijs maar om de huidige ±-waarde. Gewoon leuk om te weten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
2x Bushmills Millennium Malt.
Wat de waarde nu is weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik 'm lekker vindt.
Eentje blijft voorlopig nog dicht.
Wat de waarde nu is weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik 'm lekker vindt.
Eentje blijft voorlopig nog dicht.
0 x
Piet schreef:I_SPEY schreef:Hier is 'tie dan! Maar alleen om te zeggen, dat jij dus al lang op de hoogte bent, slimme Bart!
Het gaat maar om vermelding van één fles René. En niet eens om de aankoopprijs maar om de huidige ±-waarde. Gewoon leuk om te weten.
Volgens mij staat hij wel tussen zijn collectie op whiskybase (sorry, ik werd een beetje nieuwsgierig)...maar klopt die prijs?
(Het begint met een M en is 50 jaar oud)
0 x