De kenmerkende smaken van een merk

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Xironrules
Nieuwkomer
Nieuwkomer

De kenmerkende smaken van een merk

Ongelezen berichtdoor Xironrules » 18 Mar 2013, 22:05

Hallo,

Ik ben zeer nieuw tot het whisky proeven.
Na een tiental verschillende whisky's geproefd te hebben,
ben ik bij de Ardbeg 10 year en de Laphroaig 10 year gekomen.

Dit is een zeer uitgesproken smaak wat ze peaty noemen geloof ik (noob :) )
Nu vroeg ik me af of deze smaak dan in al de flessen van dat merk zit ?
Bv een "Ardbeg Uigeadail" of een "Laphroaig Quarter Cask"
Ik ben al een paar lekkere whisky's tegengekomen maar dit is een zeer interessante smaak !

EDIT: De Arran 14 year vond ik zeer lekker, zal ik dan automatisch ook genieten van andere whisky's van Arran ?

Mvg,
peter
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: De kenmerkende smaken van een merk

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2013, 22:25

Een eenvoudige vraag maar hierover zijn boeken vol geschreven en heel veel gerelateerde onderwerpen op het forum.

Als we "merk" hier dan inderdaad even vertalen als "distilleerderij" en de whisky waarover we spreken is "single malt", en dan ook nog even concentreren op (of beperken tot) Schotland, dan kunnen we wat beter focussen op je vraag.
Single cask gaat nog een stap verder.

Kort gezegd ja. Ze hebben allemaal eigen karakteristieke kenmerken. Vroeger werden die gekoppeld aan de Schotse herkomstgebieden maar tegenwoordig vaker aan smaaktypering.

De zwaar of minder zwaar geturfde (peated) whiskies kwamen/komen van de eilanden. De niet of minder geturfde van het vaste land.

Door allerhande ontwikkelingen en trends is daarin nog al wat variatie gekomen. Bijna iedereen heeft nu ook wel een geturfde whisky en gebruikt ook Sherry vaten, waardoor je "Sherried whiskies krijgt.

Maar grof gezegd zijn alle Islay whiskies (vroeger met uitzondering van bunnahabhain, maar ook dat niet meer) in meer of mindere mate peated. De turf extremen komen daar in elk geval nog vandaan. Ook de andere eilanden leveren peated single malts maar minder extreem dan die van Islay.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Xironrules
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Xironrules » 18 Mar 2013, 22:34

Dankjewel Piet !

Ik had misschien wat beter mogen zoeken voor ik deze vraag stelde :)
Maar vond niet meteen wat ik zocht.

Ik ben alvast zeer blij met de geturfde smaak die ik vandaag heb ontdekt,
en kan niet wachten tot ik de Laphroaig Quarter Cask Mag proeven.

mvg,
peter.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 18 Mar 2013, 23:51

Om het dan toch maar wat ingewikkelder te maken zou mijn antwoord 'Nee' zijn. Veel 'merken' hebben ook allerlei experimentele finishes uitgebracht of gebruiken voor bepaalde expressies ineens wel of juist geen turf rook. Zo heeft Bruichladdich zo'n beetje de hele reeks van helemaal geen turf tot zwaar geturfd. Highland Park wordt vaak gekenmerkt door wat bloemerigs, droog en rokerigs, maar ik heb ook hele andere HP's geproefd en ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat de Arran 14yo in mijn ogen toch echt niet te vergelijken is met bv de Devil's Punchbowl. Niet zomaar blind van uit gaan dus wat mij betreft. Bij twijfel gewoon even zoeken naar reviews en recensies en kijken of iemand bij een Arran X of Y zegt of het wel of niet lijkt op een andere Arran.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Mar 2013, 08:28

Helemaal met je eens Pieter maar ik wilde het even eenvoudig houden (vandaar ook mijn opmerking over vele boeken en evenzoveel forum onderwerpen). En let wel dat de meeste merken wel degelijk herkenbaarheid en consistentie nastreven... in hun signature-range.

Ik maakte bij mijn "kortgezegd ja" ook de opmerking "Door allerhande ontwikkelingen en trends is daarin nog al wat variatie gekomen."
Dat is eigenlijk wat jij aanhaalt. Bij mijn ja zou je dat moeten vertalen als "als het om de standaard- of signature-range gaat". En dat zijn dus per definitie Original Bottelingen (OB, van de distilleerderij zelf) en geen Independent Bottelingen (IB). Dan is het wat aardig betrouwbaarder. Dus zeker niet een whisky waar op staat "xxxx finished" (ook een trend van de laatste 15 jaar).

Je noemt als voorbeeld In "afwijkende bottelingen" Bruichladdich. Bruichladdich spant dan ook wel de kroon en is op zichzelf een trend (en hype) die vanaf ±2000 (na overname door de vorige eigenaren) op hol is geslagen.

PS: Maar nu zijn er al weer een stuk of 5 onderwerpen bijgehaald, vandaar mijn korte opzet.
Straks ziet Peter door de bomen het bos niet meer en dan hebben we het nog niet eens over hout gehad en de invloed op de smaak :P
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Mar 2013, 09:36

Als het gaat over Schotse Single Malt dan is het boek Whisky geclassificeerd - David Wishart heel bruikbaar.
Hij gaat uit van een aantal smaaktypen en kenmerken en beschrijft voor de Schotse Single Malts een expressie waarvan hij vindt dat die staat voor het type whisky van die specifieke malt.

Uiteraard kun je ook het Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts gebruiken om je richting te bepalen.

Wederom, zoals Pieter al opmerkte, zijn er tal van uitzonderingen. Dus zonder eerst te proeven zou je uit moeten gaan van een "standaard" OB botteling zonder (al dan niet exotische) finishing, of extra dit of dat op het label. En dan nog kunnen er enorme verschillen zitten door leeftijd tussen b.v. een 12 of 18 jaar oude, om eens wat te noemen.
0 x

Xironrules
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Xironrules » 19 Mar 2013, 09:41

Haha, ik moet nog veel leren zie ik :lol:
Wat ik zeer positief vind, dan ga ik nieuwe dingen blijven ontdekken ! :hoera

Reviews lezen en blijven proeven is dus de boodschap,
Dank je voor jullie antwoorden !
Mvg,
peter.
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 19 Mar 2013, 10:07

Xironrules schreef: en blijven proeven is dus de boodschap

En dat is zeker geen straf ;)
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 19 Mar 2013, 10:42

In Whisky De Wereldatlas vind je ook het distilleerderijkarakter beschreven. Je kunt daarnaast lezen hoe de new make zich ontwikkelt tot gerijpte spirit. Dave Broom gebruikt in dit boek de term Smaakvelden om te komen tot een min of meer categorische indeling. Het is een andere benadering dan in David Wishart's uitstekende boek Whisky Geclassificeerd.

MacOffringa :Slainte
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”