Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Okt 2009, 23:25

Loch Dhu :lol: :lol: Because it is 'Scheit'
1 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Okt 2009, 09:00

Piet schreef:Oftewel, het heeft wel degelijk invloed op de smaak.

In ieder geval wordt het zoeter wanneer je je eigen karamel maakt, maar de E150a karamel welke hij als eerste gebruikt wordt het blijkbaar niet zoeter, maar geloof dat hij het wat bitter vond achter op de tong?

Tsja, wat hij ook zegt he:
* Een grote producent / concern ziet 'ons' als consumers
* Een 'kleine' distilleerderij ziet ons als customers

Het gaat er in de eerste plaats natuurlijk om wat je lekker vind en wat je kan betalen, maar ik denk dat ik dit wel in m'n achterhoofd ga houden...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Nov 2009, 19:31

...en ook m'n Bowmore 12yo bevat kleurstof...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Feb 2010, 23:26

Uit: viewtopic.php?f=29&t=576&p=3910#p3910
Piet schreef:Prachtig, nu we het er zo over hebben ben ik mijn oude "Slijtersvakcursus" er eens op na gaan slaan en kom iets tegen dat ik ook in een ander onderwerp zal citeren, namelijk:

Over het wel of niet invloed hebben op de smaak van kunstmatig kleuren.

"Bovendien is de Oude Jenever licht gezoet. Dit komt, omdat men aan de Oude Jenever een ivoorachtige kleur wil geven door er caramel (gebrande suiker) aan toe te voegen."
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Feb 2010, 00:07

JayDie schreef:Nu weet ik dat whiskies soms gekleurd worden met karamel. Ik dacht dat dat alleen bij de 'goedkope' whiskies gebeurde ... Evenals op een miniatuur van AnCnoc 12yo (vond deze laatste overigens niet erg bijzonder, maar dat is een ander verhaal)!

Dan dacht je serieus verkeerd. Zelfs de befaamde en gerenommeerde Lagavulin 16yo is gekleurd. Ik vind toch dat het een wat zoetere smaak geeft. Misschien zit het maar in mijn hoofd, maar toch ... Veel bourbons zijn ook gekleurd met karamel.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Feb 2010, 08:19

johan brugge schreef:Dan dacht je serieus verkeerd.

Daar was ik inmiddels ook al achter :HitHead :lol:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 18 Feb 2010, 12:20

Bijna alle distilleerderijen doen het maar ze komen er niet allemaal voor uit. Het is voornamelijk bedoeld om de consument een consistente kleur voor te schotelen. Wil je werkelijk weten of het verschil maakt in smaak, dan zou je dezelfde whisky met en zonder karamel moeten proeven. Ik denk niet dat je verschil proeft, maar het beleeft, tenminste als je geen blauwe glazen gebruikt.
Er is ooit een proefje gedaan met karamel toevoegen. Dat liep letterlijk uit de hand. Je kunt het dan niet zo secuur doen en teveel karamel dat proef je wel. Ter vergelijk, een paar druppeltjes in een emmer water geven al een gigantisch verschil in kleur.
Veel interessanter vind ik het hele turfverhaal. Die zwaargeturfde whiskies die maskeren juist heel veel smaken, omdat het fenolische karakter zo dominant is. Ik zou wel eens een heel lichtgeturfde Lappie of Laggers willen proeven.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Feb 2010, 12:47

macoffringa schreef:Bijna alle distilleerderijen doen het maar ze komen er niet allemaal voor uit.

...en daarom zie je steeds meer op flessen "non-colored " en (niet in relatie tot dit onderwerp, maar toch) "non-chill filtered". Distilleerderijen zijn er dan juist trots op; en dat is ook mooi! :goedgedaan

Anderzijds is het geloof ik nu ook verplicht te vermelden of er kleurstof in zit, maarja... flessen van voor die regel staat het natuurlijk niet op!

Ik snap waarom ze het doen, maar van mij is het niet nodig... Ik vertrouw een product ook nog wanneer het net een iets andere kleur heeft of de tenminste houdbaar tot datum verstreken is; wat dat betreft ben ik niet zo kieskeurig met voedsel! Ik ruik en proef en als het OK is, is het goed! :duimop
macoffringa schreef:Veel interessanter vind ik het hele turfverhaal. Die zwaargeturfde whiskies die maskeren juist heel veel smaken, omdat het fenolische karakter zo dominant is. Ik zou wel eens een heel lichtgeturfde Lappie of Laggers willen proeven.

Heb ik ook wel eens gedacht... maar dat is een ander topic! :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Feb 2010, 12:49

macoffringa schreef:Er is ooit een proefje gedaan met karamel toevoegen. Dat liep letterlijk uit de hand. Je kunt het dan niet zo secuur doen en teveel karamel dat proef je wel. Ter vergelijk, een paar druppeltjes in een emmer water geven al een gigantisch verschil in kleur.

Zie ook het proefje van Ralfy in onderstaand bericht: hij voegt maar weinig toe en zie die kleur!!! :o
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Feb 2010, 12:52

JayDie schreef:...Heb ik ook wel eens gedacht... maar dat is een ander topic! :-)

Inderdaad John, maar ik was je een minuut of zo voor,... twee geesten één gedachte :Scratch

Zie: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 21 Feb 2010, 21:54

macoffringa schreef:Veel interessanter vind ik het hele turfverhaal. Die zwaargeturfde whiskies die maskeren juist heel veel smaken, omdat het fenolische karakter zo dominant is. Ik zou wel eens een heel lichtgeturfde Lappie of Laggers willen proeven.


Dat is natuurlijk wel wat anders. Er zit een waar ambacht achter het maken van een whisky waarbij turf goed geintegreerd is met andere smaken. Turf is een van de eerste grondstoffen die de revue passeert bij het vervaardigen van een goede peaty whisky, karamel wordt op het allerlaatst toegevoegd. Turf is ook een karakterisitiek en traditioneel onderdeel van een aantal whiskies. Karamel is een recente toevoeging die in mijn ogen kunstmatig en overbodig is.

Aan de andere kant: doordat je weet dat er bepaalde whiskies zijn waar karamel in zit ga je de natuurlijke kleur van ongekleurde whiskies meer waarderen. Ik heb momenteel thuis een fles Longrow CV die een beetje een groenig tintje heeft en ik hou inmiddels echt van die kleur (vier jaar geleden had ik gedacht dat de whisky bedorven was). En ik heb niet zo lang geleden een fles Glendronach Revival opgedronken en die prachtige diep ambere kleur deed me elke keer weer juichen nog voordat ik de whisky maar geroken had.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Feb 2010, 22:07

Ik vind het ook wel leuk als ik een non-coloured whisky troebel zie worden als hij wat gekoeld gestaan heeft. Die karamel heeft ook als nut dat ze zo de continuïteit van de whisky willen bewaren. Omdat ze bij het bottelen dikwijls meerdere vaten gebruiken kan er misschien een kleurverschil optreden. De whisky in ieder vat heeft tijdens het rijpen een ietwat andere kleur. Naargelang de vaten zouden de klanten/kopers (wij dus) in de winkel soms meerdere flessen van dezelfde whisky met een iets andere kleur kunnen kopen. Sommige kopers kunnen daardoor afgeschrikt worden. Ik heb eens een artikel op het internet hieromtrent gelezen. Het was geschreven door een distilleerderij. Ik dacht dat het Lagavulin was, maar dat ben ik niet zeker.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 21 Feb 2010, 22:33

Ja, het is vanuit het oogpunt van een verkoper natuurlijk ook lucratiever om een constante kleur te leveren. Bovendien schijnen mensen ook te denken dat, hoe donkerder de kleur hoe rijker de smaak. Dat is niet eens domheid, maar een soort instinctieve eigenschap van de mens. Daar zijn heel veel tests naar gedaan (in opdracht van diezelfde verkopers, waarschijnlijk).
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Feb 2010, 08:20

johan brugge schreef:Die karamel heeft ook als nut dat ze zo de continuïteit van de whisky willen bewaren. Omdat ze bij het bottelen dikwijls meerdere vaten gebruiken kan er misschien een kleurverschil optreden. De whisky in ieder vat heeft tijdens het rijpen een ietwat andere kleur. Naargelang de vaten zouden de klanten/kopers (wij dus) in de winkel soms meerdere flessen van dezelfde whisky met een iets andere kleur kunnen kopen. Sommige kopers kunnen daardoor afgeschrikt worden.

De enige die afgeschrikt worden zijn de niet whisky kenners (maar dan ook echt niets); zij zullen ook geen Single Malt kopen (anders dan op advies van de verkoper), maar een Famous Grouse, Johnnie Walker, Grants, etc. maw: blended whisky. Ik vind het best wanneer die bijgekleurd worden, zolang ze dat maar niet bij het pure product, de single malt whisky, doen! :Protest (Ja, ok, ook niet bij de Bourbon's; alleen de blend's!)

Jim Beam schreef:Bovendien schijnen mensen ook te denken dat, hoe donkerder de kleur hoe rijker de smaak. Dat is niet eens domheid, maar een soort instinctieve eigenschap van de mens. Daar zijn heel veel tests naar gedaan (in opdracht van diezelfde verkopers, waarschijnlijk).

Inderdaad... vandaar dat ze ook bijkleuren. Luister en bekijk de laatste blog / whiskycast van Ralfy en Marc Gillespie eens: daarin wordt ook gezegd dat 'het oosten' van een donkere whisky houdt... Optisch bedrog! :HitHead Ralfy is tegenstander van E150a (caramel), chill filtration en bottelen op 40%
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2010, 16:05

Ik vernam van Johannes dat de maniac al in 2006 hiervoor tests hebben gedaan en de resultaten gepubliceerd.
Dit is aardig wetenschappelijk verantwoord gedaan wat mij betreft.

Our Adventures with E150-a E-pistle #17/01 - The Colour of Whisky.

Het blijkt dus echt niet alleen om kleur te gaan maar wel degelijk de geur én smaak te beïnvloeden, vaak duidelijk merkbaar, soms ten goede soms ten slechte. Het meest positief is het effect op Blends.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten