Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Aug 2009, 12:42

"mit Farbstoff" / "farven justeret med karamel"

Zoals de meeste van jullie vast weten is de whisk(e)y na destillatie qua uiterlijk gelijk aan water: helder, zonder kleur. De gouden kleur ontstaat door het rijpen op verschillende vaten. Zo geeft een vat van een nieuwe Europese eik een minder donkere kleur dat ex-sherry vaten.

Nu weet ik dat whiskies soms gekleurd worden met karamel. Ik dacht dat dat alleen bij de 'goedkope' whiskies gebeurde, maar tot m'n verbazing zag ik dat dit ook op m'n Laphroaig Quarter Cask Double Matured 48% staat. :o Evenals op een miniatuur van AnCnoc 12yo (vond deze laatste overigens niet erg bijzonder, maar dat is een ander verhaal)!

Hoe zit dat nou met dat kleuren van whisk(e)y? :?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky gekleurd met karamel?

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Aug 2009, 15:47

Sommige distilleerderijen voegen karamel toe om de kleur donkerder te maken en/of om een constante kleur te krijgen.
Vroeger hoefde dat er niet op te staan in Nederland maar in Duitsland bijvoorbeeld wel. Ik heb flessen van dezelfde Whisky gehad met en zonder de tekst van de toevoeging.

Wat ik altijd lees is: deze karamel heeft geen invloed op de smaak.
Het komt wat vreemd over dat het nul invloed op de smaak zou hebben. Ik heb dat helaas nooit zelf kunnen vergelijken. Als je de Wikipedia leest over karamel dan heb je nog steeds twijfel over het wel dan niet beïnvloeden van de smaak door karamel.
Dus ik ben ook nieuwsgierig of er iemand is dat de proef op de som heeft kunnen nemen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 09 Aug 2009, 23:26

Binnenkort komt hierover een e-pistle op maltmaniacs.org, dus houdt het in de gaten.

Pano
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Aug 2009, 08:24

Epistel
Een epistel is een schrijven gericht aan een persoon of een groep personen, meestal in de vorm van een erg formele brief, vaak didactisch van aard en elegant geformuleerd.De brieven van de apostelen aan verscheidene joodse gemeenschappen in de wereld, opgenomen in het Nieuwe Testament, worden vaak epistels genoemd.

Thanks Pano, ben erg benieuwd! Zag er ook al een forum message over op WhiskyMag.com.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky gekleurd met karamel ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Aug 2009, 11:54

Uit "De chemie van Schotse maltwhisky", R. Brilleman:
...Karamel wordt wel direct in de whisky verwerkt. Karamel wordt niet gebruikt om de smaak te beinvloeden, maar om de kleur te standaardiseren

Zoiets als om te voorkomen dat de ene fles Malt X xx-yo er qua kleur anders uit ziet dan dezelfde andere van een eerdere / latere botteling? Blijkbaar geen invloed op de smaak?
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Re: Wat is de laatste fles die je aangeschaft hebt?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 12 Sep 2009, 15:23

Piet schreef:Die zes Aberlour op de bovenste plank van je mooie collectie hebben wel dramatische kleurverschillen.
Zijn die 4de en 6de inderdaad zowat ondoorzichtig of komt dat door de foto ?
En weet je of daar (kunstmatige) kleurstof in zit ?

Is vooral de foto....er zit geen kleurstof in de A`bunadh
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Wat is de laatste fles die je aangeschaft hebt?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Sep 2009, 15:28

gadeweerd schreef:er zit geen kleurstof in de A`bunadh

...en al zou dat wel zijn is het nog geen ramp... Zelfs Laphroaig gooit er caramel ter kleuring in... (Geen smaakinvloed, puur om de consument een stabiel kleurig product voor te schotelen) Maar... dat is een verhaal in een heel ander topic :-P
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 12 Sep 2009, 16:53

JayDie schreef:
gadeweerd schreef:er zit geen kleurstof in de A`bunadh

...en al zou dat wel zijn is het nog geen ramp... Zelfs Laphroaig gooit er caramel ter kleuring in... (Geen smaakinvloed, puur om de consument een stabiel kleurig product voor te schotelen) Maar... dat is een verhaal in een heel ander topic :-P

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar geen caramel, ik geloof dat het smaaktechnisch wel (minimale) invloed heeft. Maar vooral het gevoel voor een zuiver product is ook heel belangrijk!
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Okt 2009, 21:02

Zie net dat er op m'n nieuwe aanwinst, Talisker 10yo 45,8% staat: "mit Farbstoff" / "farven justeret med karamel". Tsja...
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 06 Okt 2009, 23:05

JayDie schreef:Zie net dat er op m'n nieuwe aanwinst, Talisker 10yo 45,8% staat: "mit Farbstoff" / "farven justeret med karamel". Tsja...

Op mijn talisker 18y ook....geen reden om door de gootsteen te spoelen :lol:
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Okt 2009, 23:15

Piet schreef:......Wat ik altijd lees is: deze karamel heeft geen invloed op de smaak.
Het komt wat vreemd over dat het nul invloed op de smaak zou hebben. Ik heb dat helaas nooit zelf kunnen vergelijken. Als je de Wikipedia leest over karamel dan heb je nog steeds twijfel over het wel dan niet beïnvloeden van de smaak door karamel.
Dus ik ben ook nieuwsgierig of er iemand is dat de proef op de som heeft kunnen nemen.

Op deze vraag staat het antwoord nog open... zeker gezien de hoeveelheid aan Whisky's waarin in de geur en/of smaak karamel zit. Kan nog steeds lekker zijn maar ik zou het toch wel eens definitief willen weten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Okt 2009, 09:00

Piet schreef:Dus ik ben ook nieuwsgierig of er iemand is dat de proef op de som heeft kunnen nemen.

Jock gaf het advies: kook wat (bruine) suiker in met wat water en dan hou je de karamel over... Wanneer je dit in water doet kleurt deze net als whisky. Dan kun je goed vergelijken / proeven. Misschien wel even wachten totdat de karamel lucht uit je huis verdwenen is ;-)

Piet schreef:(...)zeker gezien de hoeveelheid aan Whisky's waarin in de geur en/of smaak karamel zit. Kan nog steeds lekker zijn maar ik zou het toch wel eens definitief willen weten.

Volgens mij zie je het nu ook steeds meer, omdat ze nu 'verplicht' zijn dat erop te zetten. Had het hier laatst met Jock over, die zei dat distilleerderijen die het juist niet gebruik dat nu ook op het etiket zetten, omdat ze daar 'trots' op zijn. Feit is dat distilleerderijen het er nu in ieder geval verplicht op moeten zetten mocht het gekleurd zijn met karamel. Vandaar dat je het wellicht vaker gaat zien. Achja... Talisker doet het, Laphroaig doet het... niet de minste namen.

Opzich snap ik wel waarom ze kleuren: een stabiel product. Je wil niet dat twee dezelfde flessen anders gekleurd zijn... Van de andere kant heeft dat ook z'n charme. De kleur zegt niet altijd iets over de kwaliteit...
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 07 Okt 2009, 13:29

Afbeelding
Bulleit Bourbon : Enthalt zuckerkolor
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2009, 20:12

Door Jock in een eerder topic op gewezen: ralfy.com. Interessante video's, ook over Karamel, ofwel E150a

http://whiskyreviews.blogspot.com/2009/ ... e150a.html

Echt kijken! Interessant! Ook als je nu zelf wil ervaring hoe het zit met de geur / smaak...
Piet schreef:zeker gezien de hoeveelheid aan Whisky's waarin in de geur en/of smaak karamel zit. Kan nog steeds lekker zijn maar ik zou het toch wel eens definitief willen weten.

Hier is je kans 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2009, 21:15

Oftewel, het heeft wel degelijk invloed op de smaak. Alhoewel niet al te veel en niet de karamel geur of smaak. Hè hè, dit wilde ik weten.

http://whiskyreviews.blogspot.com/2009/%20...%20e150a.html of YouTube.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”