Poll: GGO: Frankenstein-whisky of een zegen?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Genetisch Gemodificeerde Organismen: Frankenstein-whisky of een zegen voor milieu en consument?

Pro: Whisky op basis van GGO gerst is geen probleem en houdt de prijzen laag. Er is geen ontkomen aan.
9
90%
Contra: Neen, niet doen we weten er nog te weinig van en het is alleen goed voor de multinationals.
1
10%

Totaal aantal stemmen: 10

Piet
Moderator
Moderator

Poll: GGO: Frankenstein-whisky of een zegen?

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Jan 2013, 21:05

De puntjes op de whisky-i

In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de zevende in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 54 en 55 van nr. 1/2013.
Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.

Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
(... zie het originele artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten voor en tegen...)

Genetisch Gemodificeerde Organismen: Frankenstein-whisky of een zegen voor milieu en consument?

Clobnair Ceann, PRO: ....Mijn conclusie? GGO zorgen voor ten eerste een lager kostprijs in productie, opbrengst en malting. Ten tweede zijn ze de echte biogranen, aangezien er veel minder chemische bestrijdingsmiddelen voor ziektes nodig zijn. Ten derde - en dat is het belangrijks - zijn ze helemaal niet ongezond dat is nu wel gebleken. En ten vierde: willen of niet, je drinkt nu al GGO-whisky. ....

Klaas Verzeilberg, CONTRA: .... Genetically Modified Organisms (GMO's) zelf heb ik het er niet zo voor, en daar hen ik enkele heel gefundeerde redenen voor.
GMO's zijn in feite organismen waar men bepaalde zaken in de genen "kunstmatig" veranderde. Dit moeten we onderscheiden van de klassieke (en natuurlijke) manier van gewassen kruisen om tot bepaalde resultaten te komen.
... Hier moet ik eerlijk zeggen dat ik een beetje vrees dat de jacht naar hogere rendementen gaat leiden tot afvlakking van de whisky.
...tot nu toe steeds konden zaaien met graan wat ze over hielden van het seizoen ervoor. ... het graan om te zaaien moet telkens aangekocht worden aan de firma's (multinationals) die de genetische modificatie lieten gebeuren.
...gingen al eerder over naar sectoren zonder enige scrupules of menselijkheid, waar enkel geldgewin centraal staat. Nee, ik heb het niet zo voor de intrede van GGO gerst in whiskyland.

Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.

Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Poll: GGO: Frankenstein-whisky of een zegen?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Jan 2013, 10:51

Enige reden die ik kan bedenken tegen GMO's is een principieel bezwaar tegen spelen met genen, maar persoonlijk heb ik die niet zo en als aantoonbaar is dat dit niet voor een horror doemscenario zorgt zoals sommige mensen wel eens schetsen, vind ik het prima. Zeker wanneer het wel aantoonbaar is dat er hierdoor minder schadelijke bestrijdingsmiddelen nodig zijn. De meningen hierover onder experts zijn helaas bijna net zo erg verdeeld als die van alle betrokkenen bij het global warming vraagstuk. Kortom, wie ben ik om te zeggen wat op de lange termijn de juiste weg is? Als er echter straks nog maar één super gerst ras gebruikt wordt voor alle whisky, dan zou dat inderdaad wel jammer zijn en zorgen voor minder variaties in smaken stel ik mij voor.
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 29 Jan 2013, 10:42

Dus zowat alle bourbon die we drinken is gemaakt van GGO-granen? Ik vermoed dat er wel voldoende en afdoende tests zijn geweest vooraleer dit werd toegelaten, neen?
'k Vraag me af hoe dat in Schotland zit. Krijgen we van daar ook GGO's in onze fles, zonder dat we het weten?
Alvast een voorzichtige pro...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Jan 2013, 10:56

Tsja, ik denk ook dat er geen ontkomen aan is.
Ik heb er ook geen principieel probleem mee.

Wat mij wel zorgen baart is dat het allemaal gepatenteerd is.

Ik heb gezien hoe hopeloos boeren in de U.S.A. soms zijn. Waar ze vroeger hun eigen zaden hergebruikte moeten ze nu duur gepatenteerd zaad inkopen.
En inderdaad lijkt er zeker een risico op "eenheidsworst". Bij Wijn kan zoiets een drama zijn, bij whisky weet ik het niet zo goed.

Stelling nemen? Moeilijk hoor. Ik beraad me er nog over :Scratch
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 29 Jan 2013, 14:17

Dat testen is nu juist zo lastig bij dit soort kwesties. De angst/aversie die er vaak heerst bij de consument (even los van het patenten verhaal) is dat genetisch modificeren uitmondt in bizarre mutaties waarbij een plantje zal uitsterven, juist alle concurrerende planten vernietigt, dodelijk wordt voor de mensheid of zelfs verandert in een vlees etend monster. Over het algemeen heeft men liever niet dat er al te veel met moedertje natuur wordt gerommeld, althans zolang ze zich er maar niet bewust van zijn, maar wel profiteren van de positieve effecten (meer opbrengst, goedkopere stoffen, betere medicijnen, etc). Niet voor niks de titel Frankenstein-whisky denk ik.
Het zou voor de discussie misschien ook het beste zijn als dat soort gevoelens opzij gezet kunnen worden en de focus ligt op wat het nu werkelijk betekent voor de whisky (kwaliteit en de kosten) en voor de distilleerderijen, boeren en mouters.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 29 Jan 2013, 17:02

Ik heb simpelweg te weinig data om me een mening te kunnen vormen. Ik weet niet óf er wordt getest, waar op en hoe grondig. Ik heb geen idee of deze nieuwe rassen een invloed zullen hebben op de smaak van de whisky en of die dan negatief of positief zou zijn. Ik heb geen benul van de invloed die patenten hebben op de overlevingskansen van boeren.

Ik hou wel van een beetje bomen over mogelijke toekomst, maar er moet wel ergens wat data zijn om op voort te bouwen, en die is mij in ieder geval niet bekend. Kortom: laat het maar gebeuren, na mij de apocalyps.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 11 Feb 2013, 10:39

Wat ik me dus af vroeg....bestaat er zoiets als GGO-suikerriet voor rumproductie? Of GGO-druiven voor wijn? Iemand enig idee?
0 x

MellowMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MellowMan » 15 Feb 2013, 15:53

Ik persoonlijk ben absoluut geen voorstander van GGO in welke vorm dan ook. Onlangs nog Food Inc. gezien een docu over Amerikanen en hun voedsel productie en vind het maar vrij beangstigend dat ze daar normaal zaad proberen illegaal te maken en dat dit hen ook nog lijkt te lukken.
Die docu is trouwens een aanrader, al is het maar om te zien wat massaproductie kan doen met het product: http://www.imdb.com/title/tt1286537/?ref_=fn_al_tt_1
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 17 Feb 2013, 12:03

De vraag is niet zozeer of wij GGO gerst willen, maar of er echt een wezenlijk bezwaar is tegen het gebruik van GGO gerst. De vraag naar whisky is al jaren flink aan het stijgen, sneller dan de gerst oogsten. Dus als de vraag naar whisky blijft stijgen, zal er meer gerst moeten worden geoogst. Daarbij komt ook dat bij de hogere vraag, een tegenvallende oogst grotere gevolgen zal hebben. Dus wat willen we nu echt? Een betrouwbare toevoer van gerst om onze geliefde whisky's te kunnen blijven produceren in hoeveelheden en voor prijzen die wij willen en kunnen betalen? Of zijn we bereid om de gerst met rust te laten en daarbij het risico te lopen dat door een tegenvallende oogst en/of snelle groei van de vraag naar whisky de prijzen extreem gaan stijgen?

Het is natuurlijk ieder voor zich, maar indien de GGO gerst geen schadelijke gevolgen heeft voor gezondheid, milieu etc. zie ik geen reden om tegen het gebruik van GGO gerst te zijn.

Frank
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Jul 2013, 20:40

Ik heb nog steeds niet voor of tegen kunnen beslissen :Scratch

Hier nog wat aanvullende informatie Barley - GMO Database.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Okt 2013, 09:56

Het is je eigen keuze of je die whisky koopt...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”