In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de zevende in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 54 en 55 van nr. 1/2013.
Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.
Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
(... zie het originele artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten voor en tegen...)
Genetisch Gemodificeerde Organismen: Frankenstein-whisky of een zegen voor milieu en consument?
Clobnair Ceann, PRO: ....Mijn conclusie? GGO zorgen voor ten eerste een lager kostprijs in productie, opbrengst en malting. Ten tweede zijn ze de echte biogranen, aangezien er veel minder chemische bestrijdingsmiddelen voor ziektes nodig zijn. Ten derde - en dat is het belangrijks - zijn ze helemaal niet ongezond dat is nu wel gebleken. En ten vierde: willen of niet, je drinkt nu al GGO-whisky. ....
Klaas Verzeilberg, CONTRA: .... Genetically Modified Organisms (GMO's) zelf heb ik het er niet zo voor, en daar hen ik enkele heel gefundeerde redenen voor.
GMO's zijn in feite organismen waar men bepaalde zaken in de genen "kunstmatig" veranderde. Dit moeten we onderscheiden van de klassieke (en natuurlijke) manier van gewassen kruisen om tot bepaalde resultaten te komen.
... Hier moet ik eerlijk zeggen dat ik een beetje vrees dat de jacht naar hogere rendementen gaat leiden tot afvlakking van de whisky.
...tot nu toe steeds konden zaaien met graan wat ze over hielden van het seizoen ervoor. ... het graan om te zaaien moet telkens aangekocht worden aan de firma's (multinationals) die de genetische modificatie lieten gebeuren.
...gingen al eerder over naar sectoren zonder enige scrupules of menselijkheid, waar enkel geldgewin centraal staat. Nee, ik heb het niet zo voor de intrede van GGO gerst in whiskyland.
Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.
Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.