Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
paps
Senior
Senior
Berichten: 225
Lid geworden op: 06 Jul 2011, 23:42
Locatie: Meppel

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor paps » 13 Apr 2014, 21:57

Dank je wel voor het verplaatsen, ik er zijn hier zó veel topics dat ik soms niet de goede draadjes kan vinden maar deze is perfect voor mijn gedachten.

Ik ga het filmpje van Ralffy even bekijken, ik heb al een stuk of 20 beoordelingen gezien maar deze ken ik niet. En ik ga de hele topic even goed doorlezen.

:)
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Gebruikersavatar
paps
Senior
Senior
Berichten: 225
Lid geworden op: 06 Jul 2011, 23:42
Locatie: Meppel

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor paps » 13 Apr 2014, 22:30

och jee,..... ik dacht dat ik een geweldige uitvinding had gedaan maar andere creatieve geesten zijn me dus al voor geweest.
Neemt niet weg dat ik dit tzt toch eens ga proberen. Lijkt me geweldig om je eigen whisky profiel samen te stellen.
Mijn vader is jaren aannemer geweest, die zal ook wel wat weten over diverse vormen van houtbewerking.

Tips zijn en blijven welkom en als iemand samen iets met mij wil opzetten lijkt me dat nog leuker.

:goedgedaan
Laatst gewijzigd door Matti op 14 Apr 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: grote quote verwijderd :)
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

vbreemen
Senior
Senior
Berichten: 161
Lid geworden op: 06 Jun 2012, 20:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 14 Apr 2014, 10:15

Een vat van 200 liter is zeg maar 90 centimeter hoog en heeft dan een diameter van ongeveer 55 centimeter.

http://www.regenton.nl/nl/webshop/p/159 ... oud-eiken/

Kan iemand uitrekenen hoeveel oppervlakte hout contact maakt met die 200 liter whisky? Uit mijn hoofd geschat zal het iets van 2 vierkante meter hout zijn voor 200 liter?


Chapeau! Klopt aardig.
Met wat middelbare school wiskunde kom je een heel eind.
Kleine vereenvoudigingen: verwaarloos de bolling en de wanddikte.
Zie het vat als een cylinder van 0.90 m hoog met een diameter van 0.55 m (straal r=0.275 m).
Omtrek = 2*pi*r Oppervlakte = pi*r^2 pi is afgerond 3,142

Het vathoofd is een circel met oppervlakte 3,142*0,275^2= 0,238 vierkante meter
De omtrek van het vathoofd is 2*3,142*0.275= 1,728 meter
Het oppervlakte van de (opengevouwen) cylinder is hoogte * breedte = 0,9 *1,728= 1,555 vierkante meter.
Totaal binnenoppervlakte = oppervlakte vathoofd + vatkont (?) + cylinder = 0,238+0,238+1,555= 2,031 vierkante meter.

Nog exacter krijg je het als je de binnenmaten neemt en de bolling meeneemt door een rolmaat erlangs te leggen.

groet,
Maarten
0 x

Gebruikersavatar
paps
Senior
Senior
Berichten: 225
Lid geworden op: 06 Jul 2011, 23:42
Locatie: Meppel

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor paps » 14 Apr 2014, 15:15

Top! Hartstikke bedankt!

:duimop
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2016, 11:39

Ik ben het wat beu om mijn al een tijdje onaangeroerde flessen te proberen slijten via samples of zelf op te drinken. Ik drink gewoon te veel op een bepaald moment, dat kan dus nooit de bedoeling zijn. Dus weer een bocht richting minder drinken en nog meer kwaliteit. Maar wat doe ik dan met die 30 flessen waar nog wel wat in zit? Goeie whisky, tot zeer goeie whisky, maar om één of andere reden grijp ik steeds naar andere… en ze weggeven voor een appel en een ei, daar heb ik ook niet zo veel zin in.

ik ben nu aan het overwegen zo'n 5 litervat aan te schaffen, en te experimenteren. Ik kan wel tegen een vleugje hout, en ben zelf al wat aan het blenden geslagen af en toe. Iemand ervaring met zo'n 3 of 5 liter nieuw wijnvat? Verschil met misschien andere experimenten is dat er hier wel degelijk goeie single malts zullen worden gevuld, en ik zou uiteraard liefst dagelijks de smaak testen, een leuke blend bekomen met een kleine twist, 7 flessen afvullen (of 20cl flesjes, kunnen ze gemakkelijk mee naar hier of daar) parafilm er rond en klaar is kees. Dan is m'n drankkast wat opgepoetst, heb ik iets om naar uit te kijken ook.
1 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Feb 2016, 16:33

Misschien kan je eens te rade gaan bij een wijnhandelaar in het Brugse. Er zijn er genoeg. Je zou kunnen vragen welke druivensoort het beste past voor een bepaalde whisky. Diego Sandrin heeft 2 jaar na mekaar een gelijkaardig experiment gedaan door Laphroaig 10yo CS nog een jaar te laten rijpen in 3 verschillende wijnvaten. Ik moet die samples nog altijd proeven trouwens.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Feb 2016, 16:43

Of misschien eens passeren bij 'Van 't Vat' in de Zuidzandstraat en eens vragen of je geen leeg vat kan overnemen. Wat doen ze trouwens met die vaten eens ze leeg zijn?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2016, 16:45

ja, lijkt me de moeite. Al moet ik wel zien hoever ik geraak met mijn open flessen. Ik ben geen whiskygoeroe als Sandrin die daar wat nieuwe flessen tegenaan gooit :D 3 tot 5 liter open flessen bourbon barrel aged moet zeker lukken!
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Feb 2016, 17:07

Diego was ook geen goeroe toen hij dat experiment voor het eerst deed. We hebben mekaar daar nog over gemaild en hij zei mij toen dat hij absoluut niet kon inschatten wat het resultaat zou zijn. Gelukkig voor hem heeft dat heel goed uitgepakt met een klinkende review van Serge er bovenop en besloot hij om het jaar erna nog eens hetzelfde te doen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Khajuraho
Senior
Senior
Berichten: 301
Lid geworden op: 05 Aug 2016, 21:33
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 19 Mar 2017, 20:08

Zijn er al leden met resultaten van het laten trekken op een vaatje ?
0 x

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 20 Mar 2017, 21:11

Ik heb een nieuw 1-liter vat met new make spirit gevuld. De eerste batch heeft er ongeveer 1 maand ingezeten. De tannines van het hout kwamen daar bijzonder sterk in naar voren. De smaak van het hout overheerste en was bepaald niet geïntegreerd.
Na 1e maand heb ik de new make vervangen met een 2e batch. De scherpte van het hout is nu een stuk minder, maar het smaakt nog steeds naar new make + hout. De verhouding tussen vloeistof en spirit is door het kleine vat niet bepaald gunstig.
Een groot vat wat al eerder gevuld is geweest lijkt me een betere keuze. Als je voor een nieuw vat kiest dan is het verstandig om het eerst te vullen met vodka of goedkope jenever, zodat het hout al een deel van de smaak en tannines kan afgeven.
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mar 2017, 21:45

Of goedkopere maar goede rode wijn? Dat knapt vaak ook wel op van wat eikenhout.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten