Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?
Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?
Ik zit al een tijdje met deze vraag: wat doen jullie op een avond waar je meerdere whisky's drinkt. Na elke whisky het glas omspoelen zodat er geen restjes achterblijven van de vorige? Of schenk je de volgende whisky gewoon in hetzelfde glas in zonder 'm om te spoelen?
Ikzelf schenk de volgende eigenlijk altijd gewoon in zonder het glas om te spoelen, omdat ik geen zin heb om steeds het glas weer om te spoelen. Maar dan vraag ik me steeds af of de smaak van de 'nieuwe' whisky dan wordt beïnvloed door de altijd achterblijvende druppels (en de geur) van de vorige.
Hoe doen jullie dat?
Ikzelf schenk de volgende eigenlijk altijd gewoon in zonder het glas om te spoelen, omdat ik geen zin heb om steeds het glas weer om te spoelen. Maar dan vraag ik me steeds af of de smaak van de 'nieuwe' whisky dan wordt beïnvloed door de altijd achterblijvende druppels (en de geur) van de vorige.
Hoe doen jullie dat?
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Glas omspoelen of hergebruiken?
Ik zou nooit direct in hetzelfde glas de volgende whisky schenken, tenzij ik bewust die invloed zou willen uitproberen. Ik spoel mijn glas dan ook altijd goed om, of ik pak gewoon een nieuw glas en was er later twee af. 
0 x
- Liquid_Gold
- Senior

Thuis gebruik ik altijd een ander glas voor iedere whisky die ik drink.
Als ik maar 1 glas ter beschikking heb, zoals op een festival, dan zal ik dit altijd omspoelen (er staan altijd flessen water ter beschikking op zo een festival) en de overtollige druppels water er zoveel mogelijk uit slaan.

Als ik maar 1 glas ter beschikking heb, zoals op een festival, dan zal ik dit altijd omspoelen (er staan altijd flessen water ter beschikking op zo een festival) en de overtollige druppels water er zoveel mogelijk uit slaan.

0 x
Ik spoel het glas altijd met water. Als het een hele bijzondere whisky is dan pak ik een ander glas.
Je moet in ieder geval je glas niet direct afwassen of in de vaatwasser zetten. Wacht tot de volgende morgen en ruik dan nog eens in je glas...
Je moet in ieder geval je glas niet direct afwassen of in de vaatwasser zetten. Wacht tot de volgende morgen en ruik dan nog eens in je glas...
1 x
Re: Glas omspoelen of zo hergebruiken?
ElwinB schreef:Maar dan vraag ik me steeds af of de smaak van de 'nieuwe' whisky dan wordt beïnvloed door de altijd achterblijvende druppels (en de geur) van de vorige.
Dat hoef je je niet eens af te vragen maar is een feit.
Ik zou nooit een andere whisky "bijschenken", want daar komt het eigenlijk op neer.
Doe ik ook niet bij Wijn, Port, Cognac, of eigenlijk bij welke drank ook, waarbij het juist om het specifieke karakter van de drank gaat.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Of ik gebruik meerdere glazen, of ik spoel hem om. Aanhangend water is geen probleem; dat doe je ook op een Whisky festival (althans... ik).
Soms schenk ik een nieuwe whisky in hetzelfde glas, maar dat is op een avond dat ik gewoon lekker wil genieten, niet proeven.
Soms schenk ik een nieuwe whisky in hetzelfde glas, maar dat is op een avond dat ik gewoon lekker wil genieten, niet proeven.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Vrijwel altijd spoelen, zoveel mogelijk water er uit zwiepen of een nieuw glas. Alleen bij hoge uitzondering als er niet echt geproefd wordt gewoon in hetzelfde glas. Als ik bv eerst een Black Labeltje drink en daarna een Big Smoke ofzo dan merk ik toch niet meer wat er in zat. Als er echter iets zwaars/rokerigs al in het glas heeft gezeten dan is zelfs gewoon even omspoelen nog niet genoeg.
0 x
Hmm, als ik dat zo lees is het geen slecht idee om toch ook maar mijn glas om te spoelen. Of simpelweg een nieuwe te pakken.
Thanks voor de reacties heren
Thanks voor de reacties heren
0 x
Nu bijvoorbeeld, wil ik de Ardbeg uigedail en Corryvreckan proeven. 2 glaasjes 
0 x
Ten eerste, als ik meerdere whiskies op 1 avond drink (en ik denk dat dit toch wel voor de meesten geldt), dan liggen die whiskies qua smaak en aroma al redelijk met elkaar in lijn, en ga je meestal van minder intense whisky naar intensere whisky, dus bijvoorbeeld, ik ben in de stemming voor turf en begin met een Bowmore 12, neem dan een Laphroaig QC, en daarna nog een Ardbeg Uigeadail.
Dus als er dan 3 druppels in het glas blijven hangen, zul je dit bij de volgende whisky echt niet merken.
Ten tweede is de hoeveelheid achtergebleven whisky qua volume minder dan 1 % op het volume van de nieuwe dram.
Ik denk dus dat de kracht van de illusie hier groter is dan de werkelijkheid, als je denkt een verschil te proeven of ruiken, dan proef of ruik je hem ook
Zo schat ik in dat de verschillen door batchvariatie binnen 1 type whisky al groter zijn dan de verschillen die optreden door die 3 druppels van de vorige dram.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Kapre schreef::( Hmmm, ik denk eerlijk gezegd, naar mijn bescheiden mening, dat dit toch lichtjes overdreven is (al is het theoretisch natuurlijk waar).
Ten eerste, als ik meerdere whiskies op 1 avond drink (en ik denk dat dit toch wel voor de meesten geldt), dan liggen die whiskies qua smaak en aroma al redelijk met elkaar in lijn, en ga je meestal van minder intense whisky naar intensere whisky, dus bijvoorbeeld, ik ben in de stemming voor turf en begin met een Bowmore 12, neem dan een Laphroaig QC, en daarna nog een Ardbeg Uigeadail.
Dus als er dan 3 druppels in het glas blijven hangen, zul je dit bij de volgende whisky echt niet merken.
Ten tweede is de hoeveelheid achtergebleven whisky qua volume minder dan 1 % op het volume van de nieuwe dram.
Ik denk dus dat de kracht van de illusie hier groter is dan de werkelijkheid, als je denkt een verschil te proeven of ruiken, dan proef of ruik je hem ook![]()
Zo schat ik in dat de verschillen door batchvariatie binnen 1 type whisky al groter zijn dan de verschillen die optreden door die 3 druppels van de vorige dram.
Sorry hoor, maar heb je wel eens aan een leeg glas geroken? 2 dagen later ruik je nog steeds of het je Uigeadail was of de Bowmore. Als ik in zo'n glas dan een unpeated schenk en ga nosen, dan ruik ik toch echt de peat er doorheen. Dit effect is minder opvallend, maar nog steeds aanwezig bij de combi van 2 unpeated whiskies in hetzelfde glas.
0 x
Ik denk dat Soundwave de spijker op de kop slaat, het gaat in mijn ervaring vooral om de neus die verandert. Ik zou me kunnen voorstellen dat de oude whisky al wel over het hele glas verspreid zit terwijl de nieuwe alleen nog onderin zit waardoor er een groter oppervlak is van de oude whisky dat geur verspreid.
Ik kan zelfs bij een geturfde whisky na een niet-geturfde de voorganger er nog doorheen ruiken (de eerste minuut iig, tot je de nieuwe whisky ook wat heb gerold in het glas), en bij een niet-geturfde na turf is zelfs de smaak duidelijk anders.
Leuk testje om uit te vinden hoe groot de invloed van turf is: doe eens een paar druppels (letterlijk 2 of 3) geturfde whisky in een dram subtiele niet-geturfde whisky en zet die naast dezelfde whisky zonder druppel turf. Je gelooft niet hoe groot het verschil is...
Ik kan zelfs bij een geturfde whisky na een niet-geturfde de voorganger er nog doorheen ruiken (de eerste minuut iig, tot je de nieuwe whisky ook wat heb gerold in het glas), en bij een niet-geturfde na turf is zelfs de smaak duidelijk anders.
Leuk testje om uit te vinden hoe groot de invloed van turf is: doe eens een paar druppels (letterlijk 2 of 3) geturfde whisky in een dram subtiele niet-geturfde whisky en zet die naast dezelfde whisky zonder druppel turf. Je gelooft niet hoe groot het verschil is...
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Soundwave schreef:Sorry hoor, maar heb je wel eens aan een leeg glas geroken? 2 dagen later ruik je nog steeds of het je Uigeadail was of de Bowmore.
Precies wat ik dacht!
0 x
Soundwave schreef:Sorry hoor, maar heb je wel eens aan een leeg glas geroken? 2 dagen later ruik je nog steeds of het je Uigeadail was of de Bowmore. Als ik in zo'n glas dan een unpeated schenk en ga nosen, dan ruik ik toch echt de peat er doorheen. Dit effect is minder opvallend, maar nog steeds aanwezig bij de combi van 2 unpeated whiskies in hetzelfde glas.
Ja, maar dat is natuurlijk een scheve vergelijking.
Het gaat erom of je whisky in je glas (dus een tweede ingeschonken dram) anders ruikt doordat er 3 druppels van de vorige dram inzitten, dus op een manier zoals je dat gebruikelijk doet, je schenkt een dram in, laat dit eventjes staan waarbij het aroma vrij komt, en vervolgens ruik je en proef je.
Het gaat om verhoudingen, we hebben op het moment dat je tweede whisky net is ingeschonken ruim 99% whisky B met daarbij minder dan 1 % whisky A, waarbij dan ook nog eens geldt dat beide whiskies redelijk in het zelfde smaakprofiel liggen.
Dat je met analyseapparatuur er een verschil in kan meten geloof ik wel, maar dat je dat gaat proeven of ruiken lijkt mij sterk.
Daarnaast komt er ook nog een ander punt.
Als ik een whisky met hetzelfde schone glas op 2 verschillende dagen drink, smaakt hij op beide dagen toch weer iets anders, afhankelijk van diverse factoren zoals wat ik gegeten heb, of mijn gemoedstoestand en dergelijke.
Ook als je bijvoorbeeld wat water toevoegt aan de whisky (door bijvoorbeeld je glas om te spoelen, of door bewust water toe te voegen), veranderd er iets, en is dat dan slecht of juist goed ?
En hoe ga je met whisky drinken om ? Geniet je gewoon van wat er op dat moment in je glas zit, of ga je je druk maken om eventuele minimale verschillen die je heel misschien zou kunnen proeven ?
Mijn reactie is slechts bedoeld om de zaak enigszins te relativeren, de whisky-beleving is uiteraard voor iedereen anders, en iedereen moet het gewoon doen zoals hij/zij het het beste vind
0 x
Kapre schreef:Dat je met analyseapparatuur er een verschil in kan meten geloof ik wel, maar dat je dat gaat proeven of ruiken lijkt mij sterk.
Er is nog heel wat dat mensen beter "ruiken", in elk geval benoemen en associëren, dan een analyse-apparaat..... Nog even los van het feit dat het hier om menselijke waarneming gaat.
Kapre schreef:En hoe ga je met whisky drinken om ? Geniet je gewoon van wat er op dat moment in je glas zit, of ga je je druk maken om eventuele minimale verschillen die je heel misschien zou kunnen proeven ?
Mijn reactie is slechts bedoeld om de zaak enigszins te relativeren, de whisky-beleving is uiteraard voor iedereen anders, en iedereen moet het gewoon doen zoals hij/zij het het beste vind .
Maar dat is nu juist het punt dat eerder al gemaakt werd.
Als het gaat om het drinken is het wellicht wat minder relevant, mede afhankelijk waarom je drinkt, maar als het gaat om proeven is het absoluut funest.
Dan zou je ook kunnen denken, ik schenk mijn rode wijn maar in het glas waarin de witte zat...
Ik vind het altijd belangrijk een originele en karakteristieke drank geen "geweld" aan te doen dus neem zo wie zo een schoon glas.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”