Wanneer Reserve toevoeging bij whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Harry
Actief lid
Actief lid

Wanneer Reserve toevoeging bij whisky ?

Ongelezen berichtdoor Harry » 14 Feb 2012, 12:57

Wanneer krijgt een whisky de toevoeging 'Reserve' ? En hoe zit het met het alcohol percentage, is dit hoger?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Wanneer Reserve?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Feb 2012, 13:10

Harry schreef:Wanneer krijgt een whisky de toevoeging 'Reserve' ? En hoe zit het met het alcohol percentage, is dit hoger?

Volgens mij is dat niet zozeer iets wat te maken heeft met type / leeftijd / percentage, maar meer iets van de Marketing (dus 'gewoon' naamgeving) is?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Wanneer Reserve toevoeging bij whisky ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Feb 2012, 13:40

Yep, volgens mij is het zoals John al aangaf vooral verkoop terminologie.

Hoewel, "Reserve" betekend letterlijk "voorraad". Dus "Special Reserve" o.i.d. zegt hooguit dat het iets bijzonders is, anders dan standaard. Maar het kan voor elk kenmerk gebruikt worden. Leeftijd, blending, gebeurtenis (jubileum), noem maar op.

Meer waarde dan dat zou ik er ook niet aan verbinden.

Per definitie is er dus geen relatie met het alcoholpercentage. Maar inderdaad, men kan een Special Reserve uitroepen omdat hij een (meestal) hoger abv heeft dan "standaard", o.i.d. wat dat dan ook wezen mag.
De sterkte danwel het alcohol percentage, Cask Strength (CS)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Harry
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Harry » 14 Feb 2012, 15:19

Piet en JayDie, met jullie antwoorden ben ik zo eigenwijs als ik ben toch niet tevreden. Als de term reserve wordt gebruikt waar het economie en handel betreft, [waar JayDie op doelt] dan betekent reserve, 'overschot'. En overschot betekent iets wat overblijft of achterblijft. En dan kom ik op een vat wat bijna leeg is en dan de toevoeging reserve krijgt.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Feb 2012, 15:36

Harry schreef:Piet en JayDie, met jullie antwoorden ben ik zo eigenwijs als ik ben toch niet tevreden. Als de term reserve wordt gebruikt waar het economie en handel betreft, [waar JayDie op doelt] dan betekent reserve, 'overschot'. En overschot betekent iets wat overblijft of achterblijft. En dan kom ik op een vat wat bijna leeg is en dan de toevoeging reserve krijgt.

Dit zou kunnen kloppen als de term 'reserve' bij whisky een vaste betekenis had. In mijn ervaring kan de term echter dingen betekenen van 'blend' tot 'speciale editie' tot 'geen leeftijds-aanduiding' tot 'met dit op het label kan de fles 10 euro duurder' (zie ook het antwoord van Piet). Het komt er dus op neer dat er geen vaste betekenis is en het meestal om een inhoudsloze marketing-term gaat, zoals JayDie al aangaf.

Het laatste stuk van een vat heeft voor zover ik weet geen aparte naam. Je zou in die geest hooguit kunnen denken aan de laatste vaten van een bepaalde batch/jaargang, en die worden vaak doorverkocht aan blenders of onafhankelijke bottelaars.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Feb 2012, 15:38

Harry schreef:Als de term reserve wordt gebruikt waar het economie en handel betreft, [waar JayDie op doelt] dan betekent reserve, 'overschot'. En overschot betekent iets wat overblijft of achterblijft. En dan kom ik op een vat wat bijna leeg is en dan de toevoeging reserve krijgt.

Ik denk even aan een melk-overschot. Dan heb je teveel melk. Dat moet je dan dumpen, omdat je het niet kwijt kan. Niet zozeer dat je nog een bijzonder halfvol kannetje hebt staan...?

Zo zie je maar... er valt op verschillende punten een draai aan te geven :gnif
0 x

Harry
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Harry » 14 Feb 2012, 16:29

Ik denk even aan een melk-overschot. Dan heb je teveel melk. Dat moet je dan dumpen, omdat je het niet kwijt kan. Niet zozeer dat je nog een bijzonder halfvol kannetje hebt staan...?

Hoewel ik graag halfvolle melk drink, heb ik toch liever een whisky overschot. :lekker
Maar je hebt gelijk, je kunt met 'reserve' alle kanten op.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Feb 2012, 15:15

"Toevallig" staat er in de Proef& van de Gall & Gall van 13 feb 2012 / 11 mrt 2012 een stukje over (Grand) Reserva bij wijnen:
Reserva.jpg
Bron: Proef& - Gall & Gall - 13-02-2012 / 11-03-2012 door Birthe van Meegeren-Mol
Reserva.jpg (88.61 KiB) 2532 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Feb 2012, 15:38

Voor Spaanse wijnen, of eigenlijk voor Rioja, is dit inderdaad officieel vastgelegd.

Hoewel je deze termen op allerhande (al dan niet versterkte) wijnen kunt tegenkomen denk ik dat het alleen voor bovenstaande echt geregeld is.

En uh, inderdaad, wat een timing :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ras Mazunga
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Ras Mazunga » 18 Feb 2012, 22:51

De betekenis van reserve is (nog) niet vastgelegd door de SWA en kan dus door jan en alleman gebruikt worden. Glenlivet geeft een eigen betekenis aan reserve. Glenlivet geeft daarmee aan dat niet alle vaten in een batch gefinished zijn maar een gedeelte.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”