Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Okt 2009, 20:43

Het komt hopelijk zelden voor: whisky die je liever door de gootsteen spoelt... Wellicht nog te slecht om te mixen! Ralfy heeft daar nu een oplossing voor: herstel je slechte whisky!

0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Okt 2009, 21:01

btw: Je mindere whisky (of dan wel blend) mixen met Schweppes Ginger Ale en wat crushed ice... Hmmmm!!! :Drinking
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Okt 2009, 22:22

Tsja, zo lust ik er nog wel een. Of eigenlijk niet dus !
Dit Ralfy-advies zet ik op mijn blacklist :blacklist

Ik heb ook nog principes en één daarvan is dat ik niet zelf aan een whisky ga zitten knoeien :Protest

Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden. Of een Whisky is van mindere kwaliteit, dan wordt het mixen.
Of hij is zonder meer slecht en dan gaat ie door de gootsteen.
JayDie schreef:.....mixen met...
zie ik dan als een betere (minder slechte ? ) en acceptabele optie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Okt 2009, 08:24

Piet, zoals ik al schreef zal dit hopelijk niet vaak voorkomen, dus je reactie over '...gaat op de blacklist...' vind ik wat overtrokken :Scratch Wanneer het toch vaak voor komt dat men een whisky niet lekker vindt is whisky misschien niet men's drank...

Piet schreef:Ik heb ook nog principes en één daarvan is dat ik niet zelf aan een whisky ga zitten knoeien :Protest

Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden. Of een Whisky is van mindere kwaliteit, dan wordt het mixen.
Of hij is zonder meer slecht en dan gaat ie door de gootsteen.

Mijn principe is dat ik geen eten/drinken weggooi. Restjes van doordeweeks avondeten worden zaterdags opgegeten :-) Ook geen whisky door de gootsteen dus. Maar dat is, net als proefnotities, persoonlijk. Wat mij betreft probeer ik er dan liever iets van te maken door te mixen of misschien op te fleuren. Waarom geen suiker (of maple siroop) erbij gooien om hem drinkbaar te maken? Dat doen veel mensen toch ook met koffie en thee?

Ik snap je wel, het doet pijn in je hart om een met een product als whisky te rommelen, maarja... in mijn geval zou hij dan jaren op de schap blijven staan... Dan probeer ik er liever iets moois van te maken :Drinking

Voorop staat: Ik zal een (single malt) whisky welke ik perfect vindt niet mixen! Maar ach... ook dat is persoonlijk...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
chris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 558
Lid geworden op: 07 Okt 2009, 10:32
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor chris » 30 Okt 2009, 09:48

Als ik ooit zo'n slechte single malt zou treffen dan zou ik hem toch mixen en ieder geval niet door de gootsteen spoelen.Je zou het ook kennen uitschenken aan mensen die bij jou altijd de dure whisky's drinken maar zelf te gierig zijn om een goede fles te kopen. :Party
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 30 Okt 2009, 10:50

Kwestie van jammer.
Ik ga niet iets drinken wat echt niet te zuipen is . Dan gaat het gewoon door de gootsteen.
Met die maple syrup word die whisky echt niet beter, je camoufleert alleen de slechte kwaliteit.
0 x

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 30 Okt 2009, 11:29

Of je bewaart hem voor Maltstock 2010 om in te zetten voor de Worst Whisky Index! Dat heb ik met mijn laatste smerige whisky gedaan. :twisted:
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 30 Okt 2009, 16:10

Het kan verkeren, laast hebben we deze malt blind geproefd:

http://www.whiskyfun.com/archiveaugust09-2.html#240809

De Ben Nevis 1990/2008 (61.2%, Jack Wieber, The Cross Hill, sherry cask, 611 bottles)

Serge scoort 39 pnt, wij hadden respectievelijk 80, 86 en 88 pnt gescoord....wat is slecht?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2009, 01:03

gadeweerd schreef:Serge scoort 39 pnt, wij hadden respectievelijk 80, 86 en 88 pnt gescoord....wat is slecht?
Dit is natuurlijk wel heel extreem, zeker als ik de tekst lees van zijn notitie.

gadeweerd schreef:.....sherry cask, 611 bottles....
Het zou te verklaren zijn als het twee vaten zijn geweest die afzonderlijk gebotteld zijn.
Dan hebben jullie de goede en Serge de foute getroffen. Ik gebruik "fout" omdat het niet zozeer "slecht" is maar eerder lijkt dat er echt iets verkeerd is gegaan ergens bij de productie. "Fout" is nog slechter dan "slecht".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Okt 2009, 08:24

gadeweerd schreef:wat is slecht?

Tsja... dat is persoonlijk... Het kan inderdaad zomaar zijn dat jullie die (misschien dezelfde) whisky lekker vonden, maar Serge absoluut niet. Maar stel dat het andersom was, dan vond jij die whisky 'slecht'. Nou, dan heb je er een te pakken :-) Vandaar ook in de titel je 'slechte' whisky ipv een 'slechte' whisky en slecht tussen single quotes...

De 'slechtste' whisky welke ik tot nu toe gehad heb is de "Hankey Bannister, 40%". Maarja... Jim Murray geeft deze in z'n whisky bible toch 84.5/100 punten... Moet ik wel zeggen dat ik vaker heb gemerkt dat een miniatuur niet altijd representatief is voor een 'hele fles'. Ondervond dat laatste ook met een Tullibardine 1993. De miniatuur vond ik veel minder dan de fles die ik heb.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Okt 2009, 08:34

En inderdaad... whisky blind proeven is lastig. Wellicht als je die Ben Nevis door Serge nogmaals blind laat proeven dat er een hele andere score uit komt...

Maar die tasting note die hij geeft... Geweldig!!! :lol:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor Jock » 31 Okt 2009, 21:11

Ik heb voor Ralfy diep respect. Hij is mij zelfs tot inspiratie. Maar dit zou ik nooit doen. Dan is het eigenlijk geen Scotch meer als je dat doet.
"slechte" whisky gebruik ik voor de mix. Niet door de schoorsteen. Ik maak een redelijke cocktail al zeg ik het zelf en met Rode zoete Vermouth, crushed ice en angostura bitter en een stukje citroen schil, maak ik een prima Manhattan of Rob Roy die dat jong volk ( aanhang van mijn kinderen) lekker vinden. Ik gebruik nooit een "goede" single malt daarvoor.
Ik heb nu inspiratie voor een V-Blog in de toekomst. ben nbu een beetje ziek en grieperig, dus hat wordt wachten op de volgende V-Blog
Groet,

Jock
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Okt 2009, 21:18

Jock schreef:Dan is het eigenlijk geen Scotch meer als je dat doet.

Nee, maarja... dat verandert alleen de naam...
Jock schreef:Niet door de schoorsteen.

Nee, zou ik ook niet doen, krijg je hem beneden net zo hard weer terug ;-)

[offtopic]
Jock schreef:ben nbu een beetje ziek en grieperig

Jij ook al... :SadHead Voel me de hele dag ook al niet top; WC in de buurt, als je begrijpt wat ik bedoel...
[/offtopic]
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 31 Okt 2009, 22:33

WC in de buurt
WhiskyCola.
Maar laat die cola toch zitten. Lekker puur, onder de wol/veren en zweten maar. 2 dagen; ben je weer top.
0 x

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 01 Nov 2009, 11:36

Piet schreef:Het zou te verklaren zijn als het twee vaten zijn geweest die afzonderlijk gebotteld zijn.
Dan hebben jullie de goede en Serge de foute getroffen. Ik gebruik "fout" omdat het niet zozeer "slecht" is maar eerder lijkt dat er echt iets verkeerd is gegaan ergens bij de productie. "Fout" is nog slechter dan "slecht".


Het was echt dezelfde whisky. Ik zou kunnen snappen dat iemand zegt gatver het smaakt naar vernis en verfverdunner. Maar ik vond de whisky zeker niet vies. Het was een hele interessante dram. Ik gaf daarom ook de 80ptn. 39 ptn is in mijn ogen een beetje extreem. :HitHead
0 x
Life is too short to drink bad whisky


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten