Hulp bij toewijzen van plaats op smaakdiagram

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JackDanielsNo.7
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hulp bij toewijzen van plaats op smaakdiagram

Ongelezen berichtdoor JackDanielsNo.7 » 24 Nov 2011, 12:14

Terwijl ik rondsnuffel op dit forum, word ik mij steeds meer bewust van hoe weinig ik eigenlijk weet van whisky. Zo las ik veel over de Ardbeg Alligator, welke mij dan ook een goede keuze leek, ware het niet dat Piet mij terecht wees op het feit dat whiskies zeer diverse van smaak zijn. En ik vind zeker niet elke whisky even lekker.

Echter ontbreekt het mij aan de kennis om precies te definiëren waarom ik een whisky lekker vind of niet. Ik weet dat ik van whiskies hou waar iets van zoet deels de smaak bepaalt, maar het plaatsen van whiskies in het smaakdiagram vind ik ontzettend moeilijk. Ik heb een tijd geleden de Glenfiddich 12y en onlangs de 15y geprobeerd en ik vond ze erg opelkaar lijken, maar in het smaakdiagram liggen ze echt ver uitelkaar...

Daarom zou ik willen vragen, ik ben een enorm fan van de Highland Park 15y en nou wil ik dit weekend eens een oudere HP nemen (bv. de 18y), maar tegelijkertijd vraag ik mij af waar deze in het smaakdiagram zou horen? En ik vraag mij af, als ik kijk naar de plaats in het smaakdiagram van de HP 12y die ik alleen qua smaak iets lichter vond dan de 15y, kan ik er dan vanuit gaan de whiskies aan die kant allen wat zoeter zijn qua smaak?

En als laatste, als je de Jack Daniels No.7 hierop zou moeten plaatsen, waar kwam die dan terecht (is geen single malt natuurlijk, maar alleen gelet op smaak)? Ik schat zelf ergens tussen B2 en C3. Zeg maar tussen de Jura 10 en de Knockando 12 in...

Ter info, het gaat om dit smaakdiagram:

http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1752&p=17842&hilit=Smaakdiagram#p17842

Bij voorbaat dank voor eenieders input. :)
0 x

Dropkick
Senior
Senior

Re: Hulp bij toewijzen van plaats op smaakdiagram

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 24 Nov 2011, 12:42

Als iemand met lichtelijk doodgerookte smaakpapillen zou ik de Ardbeg ergens recht in het midden boven zetten. Tikkie naar rechts misschien. Wat betreft de Jack, ik weet eigenlijk niet of dit diagram geschikt is voor bourbons. De "basis" smaak, als je daar van mag spreken, van een Scotch malt whisky is zó totaal anders dan een bourbon, dat ik denk dat het er eenvoudigweg niet in past. Ze verschillen bijna net zoveel als een Scotch en een cognac, wat mij betreft. Maarrr, als ik een gooi mag doen, zou ik de JD veel eerder ergens rechtsboven zetten, in de zwaar- en rokerig hoek; beslist niet in de licht- en luchtig categorie!
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Nov 2011, 13:46

JackDanielsNo.7 schreef:Echter ontbreekt het mij aan de kennis om precies te definiëren waarom ik een whisky lekker vind of niet. Ik weet dat ik van whiskies hou waar iets van zoet deels de smaak bepaalt, maar het plaatsen van whiskies in het smaakdiagram vind ik ontzettend moeilijk.

Zo zijn we allemaal begonnen! Hoe meer je proeft, hoe meer vergelijkingsmateriaal je hebt. Probeer eerst op high-level te beschrijven wat je lekker (denkt te) vind(en). Fruit is algemeen, appel of peer is al specifieker. Als je iets vind wat je lekker vind zoek het dan op in het smaakprofiel en probeer een buurman van die whisky! Of koop een boek als "Whisky Geclassificeerd van David Wishart" (even zoeken op dit forum).

JackDanielsNo.7 schreef:En als laatste, als je de Jack Daniels No.7 hierop zou moeten plaatsen, waar kwam die dan terecht (is geen single malt natuurlijk, maar alleen gelet op smaak)? Ik schat zelf ergens tussen B2 en C3. Zeg maar tussen de Jura 10 en de Knockando 12 in...

Ter info, het gaat om dit smaakdiagram:

http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1752&p=17842&hilit=Smaakdiagram#p17842

Ik zou hem denk ik ergens tussen Oban en Clynelish zetten. Door het houtskool heeft hij iets rokerigheid. Hij is niet zwaar in smaak, heeft ook wat zoetigs.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 06 Jun 2012, 13:31

Heren,

wie het weet mag het zeggen:

in het smaak diagram op de pagina van Schotse single malt (Scottish Single Malt) gemaakt door Piet.

viewtopic.php?f=17&t=270

staan allerlei kleurtjes..

wie weet waar deze kleurcodering voor staat?

is er hier iemand in staat om dat ook op die pagina er bij te vermelden...................
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 06 Jun 2012, 13:47

Dat is een regionale indeling, lichtblauw bijvoorbeeld zijn de whiskies van Islay
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jun 2012, 14:48

QPO-80-03 schreef:wie het weet mag het zeggen:

wie weet waar deze kleurcodering voor staat?

is er hier iemand in staat om dat ook op die pagina er bij te vermelden...................

Ze staan er nu bij maar laat ik zeggen dat het in de richting komt. Kloppen doet het niet. Maar ja welke regio-indeling is dit ?
(zie ook: viewtopic.php?f=17&t=2596#p32404 )
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jun 2012, 19:18

Het Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts is samengesteld door David Broom in samenwerking met Diageo Scotland Limited.

In The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas gebruikt David dit smaakdiagram ook maar heeft hij het wat aangepast.

De kleuren van de plotpunten (Schotse single malt expressie) geven nu niet meer het herkomstgebied maar de vijf smaakvelden weer zoals hij die in het boek geïntroduceerd heeft. En dat is eigenlijk veel nuttiger om een bepaalt smaaktype te vinden.
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 06 Jun 2012, 21:28

Heren, bedankt,

Erg grappig om te zien wat voor smaken er uit bepaalde gebieden komen..

veel zitten er links en rechts onder. Een enkeling alleen maar boven

Of zou het allemaal toeval zijn?
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jun 2012, 21:57

QPO-80-03 schreef:Of zou het allemaal toeval zijn?

"Vroeger" (zeg voor 1995) hadden ze meer dan nu nog een regionaalkarakter .... maar dat is behoorlijk verwaterd. Maar het is niet zomaar toeval.

Zie daarvoor: Schotse regio-indeling en smaaktypering van Single Malts.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”