Echter ontbreekt het mij aan de kennis om precies te definiëren waarom ik een whisky lekker vind of niet. Ik weet dat ik van whiskies hou waar iets van zoet deels de smaak bepaalt, maar het plaatsen van whiskies in het smaakdiagram vind ik ontzettend moeilijk. Ik heb een tijd geleden de Glenfiddich 12y en onlangs de 15y geprobeerd en ik vond ze erg opelkaar lijken, maar in het smaakdiagram liggen ze echt ver uitelkaar...
Daarom zou ik willen vragen, ik ben een enorm fan van de Highland Park 15y en nou wil ik dit weekend eens een oudere HP nemen (bv. de 18y), maar tegelijkertijd vraag ik mij af waar deze in het smaakdiagram zou horen? En ik vraag mij af, als ik kijk naar de plaats in het smaakdiagram van de HP 12y die ik alleen qua smaak iets lichter vond dan de 15y, kan ik er dan vanuit gaan de whiskies aan die kant allen wat zoeter zijn qua smaak?
En als laatste, als je de Jack Daniels No.7 hierop zou moeten plaatsen, waar kwam die dan terecht (is geen single malt natuurlijk, maar alleen gelet op smaak)? Ik schat zelf ergens tussen B2 en C3. Zeg maar tussen de Jura 10 en de Knockando 12 in...
Ter info, het gaat om dit smaakdiagram:
http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1752&p=17842&hilit=Smaakdiagram#p17842
Bij voorbaat dank voor eenieders input.